Folk har inte fattat det här med hemmaladdning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Folk har inte fattat det här med hemmaladdning

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag fick en intressant kommentar på dagens artikel Tre av fyra vill ha laddplats när de väljer bostad:
Marcus skrev:
Det är ändå positivt att folk börjar förstå att hemmaladdning är det som är grejen med en elbil. Och det är ännu bättre att man börjar välja bostad utifrån detta.
Jag för fortfarande en hel del diskussioner med allehanda folk som verkar tro att hemmaladdning är i bästa fall någon form av nödlösning, men att man egentligen vill köra till en mack och ladda där istället. Som en bensinbil alltså.
- Vi kan inte skaffa elbil, det finns inga laddare i orten där vi bor (personen bor i villa med eget garage).
- Elbilar är för folk som bor i stan, inte för oss på landet. Vi kan ju inte ladda nånstans (personen bor på en bondgård).
- Jag känner en som har skaffat elbil, men han var tvungen att skaffa laddbox hemma eftersom han inte kan ladda här i byn.
Detta har jag hört bara se senaste veckorna. Då blir man lite trött.
Är det verkligen så illa? Har folk inte fattat det här med hemmaladdning? Jag har tydligen utbildat alla i min bekantskapskrets nu för jag har inte hört sådana påståenden. Har ni också råkat ut för folk som är vilse om elbilar? I så fall, vad har ni hört?

(Kanske ämne för en artikel)
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning

Inlägg av OscarA »

Hört liknande!

Fler kommentarer/frågor jag får:

* Vad händer om batteriet tar slut när man kör? Då blir man ju fast!

Svar: Ja vad händer om bensinen tar slut när du kör?

* (Ang. Mobil som nyckel) Vad händer om man tappar mobilen då? Då kommer man ju inte in i bilen?

Svar: Vad händer om du tappar bilnyckeln då….?

Lite sådana stöter jag på…
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning

Inlägg av MWall »

Gamla tankemönster sitter nog i men tror nog de flesta förstår om man förklarar.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning

Inlägg av Niklas Z »

MWall skrev:
Gamla tankemönster sitter nog i men tror nog de flesta förstår om man förklarar.
Så är det nog, men jag tror också att många människor är oroliga naturer, som av det skälet lättare ser möjliga (eller omöjliga) problem, snarare än möjligheter. Deras benägenhet att oroa sig för saker och ting är inte bara isolerat till elbilar.
Så sent som i måndags pratade jag med en bekant som absolut inte kunde ha elbil, för det finns ju ingenstans att ladda. Till saken hör att hen bor i BRF som i dagsläget inte har laddplatser. Däremot finns 8 laddstolpar från MER ett stenkast från bostaden (jag har rätt bra koll på dessa stolpar och det är aldrig fullt där, när jag kollar), så det borde vara ganska enkelt att ladda.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning

Inlägg av Bjelke »

Jag blir mest förvånad över detta när man tänker på diverse debatter under
flera år nu där man pratat om hur farligt det är med hemma-laddning och hur
viktigt det är med en riktig laddbox osv, hur fan kan man då undvika att fatta att
man KAN ladda hemma?!? För sånt snack har man minsann fått lyssna på
på jobbet i flera år liksom…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning

Inlägg av Larofo »

Själv orkar jag knappt ta debatten längre utan kör oftast ett av mina standardsvar när elbilar kommer på tapeten "jag tror inte riktigt på det här med elbilar, det är nog bara en modefluga, precis som internet". Med ett leende självklart.
Har en kompis med elbil som försöker göra en utbildningsinsats på sitt jobb, men det är
riktigt motigt kan jag säga.

Tror det krävs att man själv använder en elbil ett par veckor och laddar hemma
och själv ser hur smidigt det är, för att vissa ska fatta.
Fast visst, det har väl blivit lite bättre på senare år. Men det kommer ta ytterligare
flera år innan polletten trillat ner hos majoriteten.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning

Inlägg av holden »

Jag har flera gånger fått höra brandtal om den stundande apokalypsen då elförsörjningen inte kommer räcka till när alla ska skaffa elbil, ofta underbyggda med skräcken för att stå där med en oanvändbar elbil i någon slags isstormsdrabbad Mad Max-tillvaro där man går på varann med tillhyggen för att komma över en kilowatt.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning

Inlägg av Fredrik j »

Majoriteten begriper säkert hur det ligger till. En handfull exempel är ju just bara en handfull.
Melon Must
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning

Inlägg av Melon Must »

Väldigt många bor ju dock i lägenheter och parkerar på gatan där det är ledigt. Då är det väldigt bra att det finns laddare i närheten. Många elbilsägare verkar tro att alla bor i villa.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning

Inlägg av Niklas Z »

Melon Must skrev:
Väldigt många bor ju dock i lägenheter och parkerar på gatan där det är ledigt. Då är det väldigt bra att det finns laddare i närheten. Många elbilsägare verkar tro att alla bor i villa.
Jag hör själv till dem som bor i lägenhet och inte har möjlighet att ladda hemma. Men flera av de korkade exemplen som tagits upp här är ju av annat slag.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning

Inlägg av mati »

TiborBlomhall skrev:
Är det verkligen så illa? Har folk inte fattat det här med hemmaladdning? Jag har tydligen utbildat alla i min bekantskapskrets nu för jag har inte hört sådana påståenden. Har ni också råkat ut för folk som är vilse om elbilar? I så fall, vad har ni hört?

(Kanske ämne för en artikel)
Jag svarar på min egen kommentar från nyhetsartikeln. Ja, det är nog så illa. En del fattar galoppen, andra sitter fast i gamla tankemönster. Jag har till och med fått frågan av en granne var nånstans jag laddar min batteridrivna åkgräsklippare. Frågan är så dum att jag först inte förstod den. Men sen insåg jag att en gräsklippare måste ju tankas på macken, eller med en reservdunk som man fyller på macken. Det finns inget annat sätt. För grannen var det självklart att det är så man gör. Vadå ladda i vägguttaget? Kan man göra så? Hurdå? Låter krångligt.
Har till och med hört kommentaren av en person som sa att han inte kommer skaffa elbil förrän det blir möjligt att ladda dem hemma. Jag trodde först att han menade att han saknar laddmöjlighet, men han trodde alltså verkligen att det inte gick att ladda en elbil med 230V. Batteriet är ju på 400V sa han. Han var alltså ingen dumskalle. Men ändå blev det så fel. Det var visserligen ett par år sedan, men ändå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning

Inlägg av tommyd »

> Jag trodde först att han menade att han saknar laddmöjlighet, men han trodde alltså verkligen att det inte gick att ladda en elbil med 230V. Batteriet är ju på 400V sa han. Han var alltså ingen dumskalle. Men ändå blev det så fel. Det var visserligen ett par år sedan, men ändå.

Inte så korkat som du får det att låta som eftersom det går ju inte att ladda en Tesla om laddaren är på mindre än 5 A.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning

Inlägg av SwedishAdvocate »

mati skrev:
.../ Har till och med hört kommentaren av en person som sa att han inte kommer skaffa elbil förrän det blir möjligt att ladda dem hemma. Jag trodde först att han menade att han saknar laddmöjlighet, men han trodde alltså verkligen att det inte gick att ladda en elbil med 230V. Batteriet är ju på 400V sa han. Han var alltså ingen dumskalle. Men ändå blev det så fel. Det var visserligen ett par år sedan, men ändå.
Tyvärr är det här med el inte intuitivt lättförståeligt för alla... Gissar att det är en tröskel man måste över. Och alla har bevisligen tyvärr inte kommit över den tröskeln...

Å andra sidan är det ju inte heller så svårt att få folk att förstå. Ta alla som bor i eget hus t.ex. Det enda man behöver göra är att förklara för dem att en elbil går att ladda från ca 0% till 100% på runt åtta timmar över natten (eller när som helst) med en lämplig laddbox. Förhoppningsvis kan sen de som har råd att skaffa en elbil lära sig resten själva (med hjälp av andra om så krävs).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning

Inlägg av mati »

Förresten, denna hade jag nästan glömt:
En granne berättade häromveckan att de hade kört förbi en laddstation där folk stod i laddkö. Jag sorterade precis mina tankar för att ge mig in i fighten kring laddköer och att man alltid måste stå och vänta i flera timmar. Men det var inte det hon menade. Nej. Det hon undrade var vad som händer när batteriet tar slut när man står och väntar på att få ladda. Sambon och jag stod där som två frågetecken.
- Du är ju framme vid laddaren, sa sambon. Då har du ju klarat dig.
- Nä, man måste ju stå och vänta. Vad händer om batteriet tar slut under tiden?
- Varför ska den ta slut? Du står ju stilla, sa jag. Strömmen dunstar inte bort på samma sätt som bensin (jag drev lite med henne ;) ).
- Men radion kanske är på, och ljuset, då töms ju batteriet på nolltid. Det vet en la...
-......
- *host*
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning

Inlägg av SwedishAdvocate »

Larofo skrev:
Själv orkar jag knappt ta debatten längre utan kör oftast ett av mina standardsvar när elbilar kommer på tapeten "jag tror inte riktigt på det här med elbilar, det är nog bara en modefluga, precis som internet". Med ett leende självklart. /...
Ok...

Och hur skiljer sig det svaret från alla andra tokigheter i den här tråden? Varför inte bara svara kort, konkret och ärligt istället?

EDIT: Ok. Läste lite för snabbt och lyckades på något sätt missa Internet-delen. My bad. Således är det bara att bortse från den här kommentaren.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning

Inlägg av SwedishAdvocate »

mati skrev:
.../ - Varför ska den ta slut? Du står ju stilla, sa jag. Strömmen dunstar inte bort på samma sätt som bensin (jag drev lite med henne ;) ).
- Men radion kanske är på, och ljuset, då töms ju batteriet på nolltid. Det vet en la... /...
Och vad svarade du då?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning

Inlägg av mati »

SwedishAdvocate skrev:
Larofo skrev:
Själv orkar jag knappt ta debatten längre utan kör oftast ett av mina standardsvar när elbilar kommer på tapeten "jag tror inte riktigt på det här med elbilar, det är nog bara en modefluga, precis som internet". Med ett leende självklart. /...
Ok...

Och hur skiljer sig det svaret från alla andra tokigheter i den här tråden? Varför inte bara svara kort, konkret och ärligt istället?
Det beror helt på. Jag svarar också ibland som Larofo. Nämligen när det är en "elbilar är värsta skiten"-attityd man stöter på. Då kvittar det för mig. Men när folk bara är okunniga, fast ändå lite intresserade, då får man ju besvara frågorna och försöka rätta till tokigheterna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning

Inlägg av mati »

SwedishAdvocate skrev:
mati skrev:
.../ - Varför ska den ta slut? Du står ju stilla, sa jag. Strömmen dunstar inte bort på samma sätt som bensin (jag drev lite med henne ;) ).
- Men radion kanske är på, och ljuset, då töms ju batteriet på nolltid. Det vet en la... /...
Och vad svarade du då?
Nånting i stil med att du inte kan tömma ett elbilsbatteri med småförbrukare. Åtminstone inte förrän du har själv dött av svält efter flera dagar i bilen. Men jag vet inte om det gick hela vägen fram. För svaret jag fick var att hon aldrig någonsin kommer skaffa en elbil. Då får det vara så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning

Inlägg av tommyd »

mati skrev:
Förresten, denna hade jag nästan glömt:
En granne berättade häromveckan att de hade kört förbi en laddstation där folk stod i laddkö. Jag sorterade precis mina tankar för att ge mig in i fighten kring laddköer och att man alltid måste stå och vänta i flera timmar. Men det var inte det hon menade. Nej. Det hon undrade var vad som händer när batteriet tar slut när man står och väntar på att få ladda. Sambon och jag stod där som två frågetecken.
- Du är ju framme vid laddaren, sa sambon. Då har du ju klarat dig.
- Nä, man måste ju stå och vänta. Vad händer om batteriet tar slut under tiden?
- Varför ska den ta slut? Du står ju stilla, sa jag. Strömmen dunstar inte bort på samma sätt som bensin (jag drev lite med henne ;) ).
- Men radion kanske är på, och ljuset, då töms ju batteriet på nolltid. Det vet en la...
-......
- *host*
Äh vadå, hon har ju rätt ju. När man sitter i bilen och väntar i kön till en laddare så gör man ju det med antingen värmen eller aircondition påslaget, och båda dessa drar väl ungefär lika mycket som tomgången på en bensinbil som väntar i en kö till en bensinstation.

Du borde svarat att samma sak händer för en elbil som är nästan tom och väntar på sin tur, som för en bensinbil som är nästan tom och väntar på sin tur. De har ungefär lika mycket tid på sig medans de väntar i kö innan de blir helt tomma och måste puttas några meter. D.v.s. ingen kö blir så lång i praktiken så det spelar nån roll oavsett bensin- eller elbil. Om det är riktig kris kan man ju stänga av båda typer av bil tills det är dags att köra fram nån meter igen.

Du kunde sagt att det finns en fördel med en elbil i ett sådant fall: Om bensinbilen är avstängd men du fortsätter ha musiken på så tar det lilla batteriet slut och bilen måste få starthjälp oavsett hur mycket bensin som fortfarande finns kvar. Det kommer inte hända en elbil (förutsatt att elbilen kontinuerligt laddar det lilla batteriet från det stora batteriet i ett sådant scenario, och det är så med åtminstone Tesla-bilar (antar jag?)).
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning

Inlägg av Teslaspolen »

Nej det var något nytt. Eller rättar sagt gammalt, har inte hört folk missförstå det där sedan 2014?!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning

Inlägg av mati »

tommyd skrev:
Du kunde sagt att det finns en fördel med en elbil i ett sådant fall: Om bensinbilen är avstängd men du fortsätter ha musiken på så tar det lilla batteriet slut och bilen måste få starthjälp oavsett hur mycket bensin som fortfarande finns kvar. Det kommer inte hända en elbil (förutsatt att elbilen kontinuerligt laddar det lilla batteriet från det stora batteriet i ett sådant scenario, och det är så med åtminstone Tesla-bilar (antar jag?)).
Hade du berättat allt detta trots att du precis har fått veta att personen du pratar med aldrig någonsin skulle kunna tänka sig att skaffa elbil eftersom bensinbilar är mycket bättre på allt? Jag hade förmodligen gett mig in i den diskussionen för ett antal år sedan. Då trodde jag att alla går att övertyga. Men så är det inte. Det har jag förstått, och jag accepterar det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning

Inlägg av Skyltspurtaren »

Har träffat på en bekant med god självinsikt. ”Jag kan inte skaffa elbil för jag är hopplös på att planera”. Vilket jag kan bekräfta stämmer. Han blir ju helt stirrig av att behöva slå in resan i abrp eller en navigator innan, kolla upp att laddkort eller appar finns osv. Och Tesla är uteslutet, den är för ful.

Det behövs enklare betalsätt vid laddarna och mycket bättre planeringsmjukvara i bilarna innan i alla fall den här typen av person kommer vara bekväm med något annat än en hybrid.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning

Inlägg av Larofo »

SwedishAdvocate skrev:
Larofo skrev:
Själv orkar jag knappt ta debatten längre utan kör oftast ett av mina standardsvar när elbilar kommer på tapeten "jag tror inte riktigt på det här med elbilar, det är nog bara en modefluga, precis som internet". Med ett leende självklart. /...
Ok...

Och hur skiljer sig det svaret från alla andra tokigheter i den här tråden? Varför inte bara svara kort, konkret och ärligt istället?
Det där är mest en standardfras jag kör på skoj med folk jag känner som redan vet
vad jag tycker om elbilar och som även skämtar lite med mig.
Det är väl ganska uppenbart att internet inte är en modefluga.
Det kan dock hända att jag inleder med den när elbilar och frågor såsom laddning av
elbilar dyker upp bland folk jag inte känner. Lite för att få dom att haja till och tänka efter.
Och speciellt när någon kläckt något riktigt obegåvat om just elbilar.
Det är liksom svårt att låta bli ibland.
Annars har jag taggat ner rätt väsentligt när det gäller elbilssnack. Folk får köpa bilar
med vilka drivlinor dom vill och vilka märken dom vill. Det finns fler bra elbilar från
andra än Tesla. Jag försöker inte längre att övertyga folk om att elbilar är överlägsna
på många sätt, det får dom upptäcka tids nog själva.
Men om man får lite mer seriösa frågor från folk så brukar jag svara så ärligt jag kan.
Kan hända att det blir lite "tokigheter" från mig ibland, jag är inte felfri som vissa andra. ;)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning

Inlägg av SwedishAdvocate »

Ok. Läste lite för snabbt och lyckades på något sätt missa Internet-delen. My bad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning

Inlägg av Larofo »

SwedishAdvocate skrev:
Ok. Läste lite för snabbt och lyckades på något sätt missa Internet-delen. My bad.
No worries.
Skriv svar