https://teslamag.de/news/vor-tesla-vw-h ... ropa-51733
Innan Tesla och VW: Hyundai elbilar för 20 000 euro planeras i Europa från mitten av 2023.
Liten Hyundai elbil för 20.000 euro om ett år
Moderator: Redaktion
Liten Hyundai elbil för 20.000 euro om ett år
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Liten Hyundai elbil för 20.000 euro om ett år
…när de inte ens kan leverera de bilar som redan lanserats?Zalman3 skrev:https://teslamag.de/news/vor-tesla-vw-h ... ropa-51733
Innan Tesla och VW: Hyundai elbilar för 20 000 euro planeras i Europa från mitten av 2023.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Liten Hyundai elbil för 20.000 euro om ett år
Av någon outgrundlig anledning så har Hyundai problem med leveranser i Sverige.Walker skrev:…när de inte ens kan leverera de bilar som redan lanserats?Zalman3 skrev:https://teslamag.de/news/vor-tesla-vw-h ... ropa-51733
Innan Tesla och VW: Hyundai elbilar för 20 000 euro planeras i Europa från mitten av 2023.
I Norge har de däremot krängt iväg över 6.000 Ioniq 5.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Liten Hyundai elbil för 20.000 euro om ett år
De har inga som helst problem med att leverera till Sverige. De vill helt enkelt inte leverera till Sverige. Varför det är så kan man bara spekulera i. Om det har med generalagenten att göra, eller om det är styrt från längre upp av någon anledning, det vet vi inte. Men faktum är att de inte verkar ha några större problem med leveranser till andra länder runt omkring oss. Det är ju knappast så att det Sverige har satt upp importbegränsingar för just Ioniq 5.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Liten Hyundai elbil för 20.000 euro om ett år
Kanske därför man gör det. Att lansera bilar är ju inga problem. Speciellt om det sen är 12-24mån leveranstid och de kan ändra priset och specen med tiden, som man gjort med I5..Walker skrev:…när de inte ens kan leverera de bilar som redan lanserats?Zalman3 skrev:https://teslamag.de/news/vor-tesla-vw-h ... ropa-51733
Innan Tesla och VW: Hyundai elbilar för 20 000 euro planeras i Europa från mitten av 2023.
Re: Liten Hyundai elbil för 20.000 euro om ett år
Enligt medierapporter arbetar Hyundai med två små elbilar för den europeiska marknaden som ska ersätta förbränningsmodellen i10 och som kommer att finnas tillgängliga för mindre än 20 000 euro. Bara drevet är klart än så länge, många andra punkter är fortfarande öppna.
Naturligtvis kommer rapporterna inte som en överraskning: meddelanden från leverantören BorgWarner från juni 2021 och augusti 2022 hade redan indikerat Stromer , enligt vilken Hyundai hade beställt eldrivna enheter för två små elbilar. Dessa är iDM146, en integrerad 400 volt enhet med en effekt på upp till 135 kW.
Källan till den första rapporten om de nya små elbilarna är högt uppsatta och förmodligen pålitlig: Andreas-Christoph Hofmann, Hyundais marknadsdirektör för Europa, bekräftade nyligen för "Automotive News" planen för minst en liten elbil för Europa marknaden och målet att erbjuda den för mindre än 20 000 euro.
Om man kombinerar detta uttalande med den första BorgWarner-affären 2021, enligt vilken den elektriska drivningen ska användas i en A-segmentsmodell, blir resultatet en slags efterföljare till i10. Den 3,67 meter långa småbilen är den nuvarande Hyundai-modellen i A-segmentet. Viktigt: BorgWarner-drevet levererar "upp till" 135 kW, men kan även anpassas efter kundens önskemål. Det är därför möjligt att Hyundais småbil klarar sig med lite mindre kraft.
Samtidigt rapporterar Autocar att Hyundais andra lilla elbil kommer att vara en "chunkigare" variant av den första, det vill säga en sorts crossover eller SUV-avläggare - den ena är planerad att starta 2023, den andra 2024. Liknande information finns också tillgänglig " InsideEVs ”. Så den andra modellen skulle kunna konkurrera med den kommande VW ID.1. En ID.1 eller ID.2 med en längd på cirka fyra meter är mer i B-segmentet. Frågan är hur mycket "chunkiare" crossover-avlägget blir.
Det är ännu inte känt var de två små elbilarna kommer att byggas. När man bestämmer sig för en anläggning är kostnaden förmodligen den viktigaste faktorn. Hyundai-chefen Hofmann sa också att stadsbilar "är svåra att sälja lönsamt på grund av deras låga priser och den teknik som krävs för att elektrifiera mindre fordon."
insideevs.de , autonews.com (betalvägg), autocar.co.uk
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension