Hur är "Polestar-upplevelsen"?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Hur är "Polestar-upplevelsen"?

Inlägg av P_EL »

Eftersom Polestar 3 börjar segla upp som ett intressant komplement till min MS undrar jag vad ni som har Polestar 2 (och 1) har för erfarenheter kring totalupplevelsen av Polestar (hårdvara, mjukvara, byggkvalitet, service, körupplevelse, integration navigation/laddnätverk, osv osv). Extra intressant är såklart erfarenheter ställt i relation till Tesla, som är den enda elbilen jag har ägt och kan relatera till. Tex vad kommer man att sakna/uppskatta mest jämfört med Tesla (utöver SuC-nätverket)?
Model S90D -16
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Hur är "Polestar-upplevelsen"?

Inlägg av Remuz »

viewtopic.php?f=27&t=14814&start=5310#p653236

Kör ps2 hyrbil eftersom min 3P är mos.
P85D svart/svart med gratis SuC
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hur är "Polestar-upplevelsen"?

Inlägg av Maw »

P_EL skrev:
Eftersom Polestar 3 börjar segla upp som ett intressant komplement till min MS undrar jag vad ni som har Polestar 2 (och 1) har för erfarenheter kring totalupplevelsen av Polestar (hårdvara, mjukvara, byggkvalitet, service, körupplevelse, integration navigation/laddnätverk, osv osv). Extra intressant är såklart erfarenheter ställt i relation till Tesla, som är den enda elbilen jag har ägt och kan relatera till. Tex vad kommer man att sakna/uppskatta mest jämfört med Tesla (utöver SuC-nätverket)?
Vi har en PS2 och en MYLR. Båda är bra men Teslan känns mer bruksbil och Polestaren lite mer lyxig och påkostad.

Körupplevelsen är betydligt bättre i PS2 än MYLR.
Appen är bättre hos Tesla, mest för att man kan ändra laddgränsen l övrigt fungerar Polestarappen bra för mig.
Polestar har en helt annan (högre) nivå på kundupplevelse när man t ex hämtar ut bilen.
Teslans liggande skärm är bättre när man tittar på film.
Polestarens UI är mer genomtänkt och är lättare att hantera under körning
Byggkavliten är nog jämförbar men Polestar könns solidare.
Laddningen fungerar bra på Polestar men Teslan är bättre. SuC är ju numera i allt vesäntligt tillgängligt även för Polestaren.
Teslan har VP och är lite snålare. Verkar sklija 5-7% eller så.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 615
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Hur är "Polestar-upplevelsen"?

Inlägg av roffe_s »

Instämmer med MaW efter mina dryga 5 000 min i Polestar och en del körning i Tesla och andra elbilar. Polestar känns välbyggd, har ett bra fungerande om än inte direkt lekfullt UI och saker som vi vant oss med (Matrix-LED, automatik, driver assist etc) fungerar och manövreras som man är van från andra bilar. En särskild sak jag uppskattar är röststyrningen i allmänhet och styrning av navigatorn i synnerhet - säger bara företagsnamn och kommun så fixar Google själv fram gatuadressen. Däremot är de lite sega på att inkludera Teslas öppna SuC vid planering av färdväg, där är ABRP-appen i bilen ett bra komplement.

Problem? Visst, vi ska kommande vecka byta yttre högtalare för andra gången och har varit inne för någon recall men i stort sett har de flesta glitchar varit mjukvarurelatetade och fixats i samband med OTA-updates. Spontant skulle jag säga att här har det varken varit mer eller mindre problem än med andra tidiga bilar vi ägt.

Däremot har Polestar alltid svarat och varit på tå när det gäller de problem vi haft. Jag skulle säga att helhetsupplevelsen är premium i nivå med bilens prissättning.

Skulle jag kunna tänka mig en Polestar som nästa bil? Absolut, håller själv ögonen på PS3 och här är det inte så mycket pris som utrymme som jag behöver fundera på, vintertid kommer vi att bo i lgh och en stor bil kan bli onödigt bökig att hantera i carport/garage. Men som ung bilfabrikant motsvarar helhetsupplevelsen våra förväntningar.

Hoppas våra erfarenheter från lanseringsmodellen av PS2 kan vara till någon hjälp i alla fall, lycka till med Ert val :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Hur är "Polestar-upplevelsen"?

Inlägg av P_EL »

Tack för värdefull input! I familjen kritiseras sätena i MS, inte minst vid längre resor. Mina fru och fullvuxna tonårssöner tycker baksätet är helkass med framvinklingen av nackstöden och min fru har även problem med skålningen i framsätet (hon är smal med bredare axlar...). Hur är sätena i Polestar?
Model S90D -16
roffe_s
elbilist
Inlägg: 615
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Hur är "Polestar-upplevelsen"?

Inlägg av roffe_s »

P_EL skrev:
Tack för värdefull input! I familjen kritiseras sätena i MS, inte minst vid längre resor. Mina fru och fullvuxna tonårssöner tycker baksätet är helkass med framvinklingen av nackstöden och min fru har även problem med skålningen i framsätet (hon är smal med bredare axlar...). Hur är sätena i Polestar?
Jag skulle beskriva dem som något mer skålade typiska Volvosäten. Både jag och min fru är nöjda med sätena, längden på sittdynan kan justeras och vi har inga problem under våra långturer. Det vore väl ändå bra om Ni provsatt en Polestar 2 vid tillfälle, just sätena är ju en väldigt viktig komponent i helhetsupplevelsen - i alla fall om de inte fungerar.

Baksätet - här är "kardantunneln" lite störande i P2 om nam vill sitta fler än två bak, men konstruktionen och position upplevs bra av de som åkt med oss i baksätet. Du sitter lite högt så jag föreställer mig att takutrymmet möjligen kan upplevas lite trångt om passageraren passerar 185-190 cm i strumplästen.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hur är "Polestar-upplevelsen"?

Inlägg av Mickep »

Beror om man har långa ben eller lång överkropp om man skall sitta bekvämt.
Skriv svar