Polestar 6

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Polestar 6

Inlägg av Zalman3 »


Många tittade drömmande på Polestars konceptbil 02 när den ställdes ut på olika event tidigare i år.
Nu kan alla de sluta drömma.
Bilen går i produktion som Polestar 6 med lansering om fyra år. Men bilen kan beställas redan nu.


https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... m-fyra-ar/

https://www.polestar.com/se/polestar-6/

Preliminärt pris 200 000 USD.

Agree to the reservation fee of $25,000 and payment via bank transfer within 10 business days from receiving the payment instructions. The reservation fee is fully refundable.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 6

Inlägg av Mickep »

Nästan 2 miljoner? yieeehhaaa!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 6

Inlägg av HelectriC »

planerad produktion 2026 och betala 25kUSD nu, nääääää tror inte det. Men de som reserverat en Tesla Roadster Founders edition kanske gillar att betala mkt lång tid innan ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Polestar 6

Inlägg av Dagfinn »

Hahahaha, undra om alla som spyr galla över Teslas reservationsavgifter kommer kritisera Polestar på samma sätt. "Polestar is a fraud", kommer vi höra det? Skulle inte tro det.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 6

Inlägg av MWall »

Dagfinn skrev:
Hahahaha, undra om alla som spyr galla över Teslas reservationsavgifter kommer kritisera Polestar på samma sätt. "Polestar is a fraud", kommer vi höra det? Skulle inte tro det.

Chansen är nog större att det rullar PS6 på svenska vägar 2026 än att Tesla Roadster 2.0 gör det.
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Polestar 6

Inlägg av Dagfinn »

MWall skrev:
Dagfinn skrev:
Hahahaha, undra om alla som spyr galla över Teslas reservationsavgifter kommer kritisera Polestar på samma sätt. "Polestar is a fraud", kommer vi höra det? Skulle inte tro det.

Chansen är nog större att det rullar PS6 på svenska vägar 2026 än att Tesla Roadster 2.0 gör det.
Polestar är inte immuna mot förseningar likt alla andra, så det vette fan. För det andra lär det hända mycket fram till 2026, så at bilen ska likna spec (vilket i sig inte är jätteimponerande till det priset) är heller inte givet. Jag anser att det att förhandsbetala så mycket för en svindyr ritbords-Polestar så långt på förhand är rätt så jämförbart med Roadster.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Fredrik j
Inlägg: 10793
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 6

Inlägg av Fredrik j »

Tycker det är helt jämförbart med roadstern.
Det är en trend som tesla skapat. Att beställa bilar som inte finns ännu.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 713
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Polestar 6

Inlägg av Dinsdale »

Det är väl knappast unikt för bilbranschen att man kan förbeställa saker och lägga deposition. Det har gått att göra varje gång det lanserats en ny Playstation tex. Telefoner kan jag tänka mig man kan förbeställa också. Hela Kickstarter är väl i princip förbeställning av allt möjligt.

Att sälja 500 bilar för 200 000 usd styck är nog inget problem, 500 pers som har råd att slanta upp två miljoner går säkert hitta.
Model 3 SR+ 18" 2021
Fredrik j
Inlägg: 10793
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 6

Inlägg av Fredrik j »

Dinsdale skrev:
Det är väl knappast unikt för bilbranschen att man kan förbeställa saker och lägga deposition. Det har gått att göra varje gång det lanserats en ny Playstation tex. Telefoner kan jag tänka mig man kan förbeställa också. Hela Kickstarter är väl i princip förbeställning av allt möjligt.

Att sälja 500 bilar för 200 000 usd styck är nog inget problem, 500 pers som har råd att slanta upp två miljoner går säkert hitta.
Dom säljer inte bilarna nu utan man deponerar 250000 i utbyte mot en kölapp.

Det är unikt I bilbranschen.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 6

Inlägg av HelectriC »

Fredrik j skrev:
Dinsdale skrev:
Det är väl knappast unikt för bilbranschen att man kan förbeställa saker och lägga deposition. Det har gått att göra varje gång det lanserats en ny Playstation tex. Telefoner kan jag tänka mig man kan förbeställa också. Hela Kickstarter är väl i princip förbeställning av allt möjligt.

Att sälja 500 bilar för 200 000 usd styck är nog inget problem, 500 pers som har råd att slanta upp två miljoner går säkert hitta.
Dom säljer inte bilarna nu utan man deponerar 250000 i utbyte mot en kölapp.

Det är unikt I bilbranschen.
Tesla har gjort likadant med Roadster, så unikt är det inte längre.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6079
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Polestar 6

Inlägg av spacecoin »

Personligen tycker jag det är kasst att sälja saker som är flera år bort, Skitkasst. Designa och speca produkten först. Sälj när den är på väg ut i konstruktion och när det finns ett leveransdatum mer konkret.
Det här är bara trams!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10258
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Polestar 6

Inlägg av Legato »

Tycker det är helt galet att jämföra detta med Tesla Roadster.

Här lägger man dryga 10% i deposition. På Tesla Roadster var det 100%. Nu är det iofs "bara" 20%, men fortfarande det dubbla mot på Polestaren.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 6

Inlägg av taliz »

Legato skrev:
Tycker det är helt galet att jämföra detta med Tesla Roadster.

Här lägger man dryga 10% i deposition. På Tesla Roadster var det 100%...
Var det inte två olika? En ”founders edition” där det var hela köpesumman, och ”vanliga” där det var X %.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 713
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Polestar 6

Inlägg av Dinsdale »

spacecoin skrev:
Personligen tycker jag det är kasst att sälja saker som är flera år bort, Skitkasst. Designa och speca produkten först. Sälj när den är på väg ut i konstruktion och när det finns ett leveransdatum mer konkret.
Det här är bara trams!
Det kan jag hålla med om. Man kanske bedömer det som bra PR att kunna säga att man har 500 reservationer (eller hur många man nu får ihop)? Om inte annat får man in 125 miljoner kronor i reservationsavgifter om man får in reservationer på de 500 första special edition-bilarna. I praktiken ett lån till nollränta, vilket kanske inte är så dumt nu när räntan är på väg upp.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10258
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Polestar 6

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
Legato skrev:
Tycker det är helt galet att jämföra detta med Tesla Roadster.

Här lägger man dryga 10% i deposition. På Tesla Roadster var det 100%...
Var det inte två olika? En ”founders edition” där det var hela köpesumman, och ”vanliga” där det var X %.
Så är det nog.

Nu är det 20% som gäller på Roadstern, men det stämmer nog att det "alltid" varit det på standardversionen och att det bara var 100% på Founders.

Helt sjukt dock för alla som lagt 100% deposit. Man får väl iofs hoppas/anta att de är ruskigt täta :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 6

Inlägg av taliz »

Legato skrev:
Helt sjukt dock för alla som lagt 100% deposit. Man får väl iofs hoppas/anta att de är ruskigt täta :D
Är väl samma folk som köper Ferrari, Lambo etc. Så ja, de har nog råd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10793
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 6

Inlägg av Fredrik j »

HelectriC skrev:
Fredrik j skrev:
Dinsdale skrev:
Det är väl knappast unikt för bilbranschen att man kan förbeställa saker och lägga deposition. Det har gått att göra varje gång det lanserats en ny Playstation tex. Telefoner kan jag tänka mig man kan förbeställa också. Hela Kickstarter är väl i princip förbeställning av allt möjligt.

Att sälja 500 bilar för 200 000 usd styck är nog inget problem, 500 pers som har råd att slanta upp två miljoner går säkert hitta.
Dom säljer inte bilarna nu utan man deponerar 250000 i utbyte mot en kölapp.

Det är unikt I bilbranschen.
Tesla har gjort likadant med Roadster, så unikt är det inte längre.
Fredrik j skrev:
Tycker det är helt jämförbart med roadstern.
Det är en trend som tesla skapat. Att beställa bilar som inte finns ännu.
Fredrik j
Inlägg: 10793
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 6

Inlägg av Fredrik j »

Dinsdale skrev:
spacecoin skrev:
Personligen tycker jag det är kasst att sälja saker som är flera år bort, Skitkasst. Designa och speca produkten först. Sälj när den är på väg ut i konstruktion och när det finns ett leveransdatum mer konkret.
Det här är bara trams!
Det kan jag hålla med om. Man kanske bedömer det som bra PR att kunna säga att man har 500 reservationer (eller hur många man nu får ihop)? Om inte annat får man in 125 miljoner kronor i reservationsavgifter om man får in reservationer på de 500 första special edition-bilarna. I praktiken ett lån till nollränta, vilket kanske inte är så dumt nu när räntan är på väg upp.
Men dom kan väl inte röra pengarna väl? Bokföringsmässigt.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Polestar 6

Inlägg av NiklasTesla »

Mickep skrev:
Nästan 2 miljoner? yieeehhaaa!
Med den inflationen vi har kommer ca 2miljoner att vara billigt lagom tills den släpps ca 2026 :twisted: :roll: :ugeek:

MVH
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 6

Inlägg av Mickep »

ahhhh, du tänkte så!
Ja när limpan på ica kräver en dragkärra med hundra tusenlappar så kommer nog några se avundsjukt på de som kör omkring i extremt billiga polestar 6 bilar.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Polestar 6

Inlägg av renes »

Fredrik j skrev:
Dinsdale skrev:
spacecoin skrev:
Personligen tycker jag det är kasst att sälja saker som är flera år bort, Skitkasst. Designa och speca produkten först. Sälj när den är på väg ut i konstruktion och när det finns ett leveransdatum mer konkret.
Det här är bara trams!
Det kan jag hålla med om. Man kanske bedömer det som bra PR att kunna säga att man har 500 reservationer (eller hur många man nu får ihop)? Om inte annat får man in 125 miljoner kronor i reservationsavgifter om man får in reservationer på de 500 första special edition-bilarna. I praktiken ett lån till nollränta, vilket kanske inte är så dumt nu när räntan är på väg upp.
Men dom kan väl inte röra pengarna väl? Bokföringsmässigt.
Jo, pengarna kan användas. De kan inte bokas som vinst, däremot, så det blir bokat som "förskott på försäljning", eller dylikt vilket ger en mindre fördelaktig bild på vinsten i rapporterna. Men pengarna i sig är fritt att använda.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Skriv svar