Många som köper en MY har tidigare haft en M3, inklusive undertecknad, och jag har inte läst om någon som överväger att byta tillbaks.holden skrev:Jag tippar att majoriteten av de som trodde/tror sig behöva ha en MY klarar sig lika bra med en M3.
BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7580
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer
Majoriteten av de som har en klocka som klarar 100m under vattnet klarar sig med...
Majoriteten som har en elbil med X räckvidd klarar sig (i 95% av fallen) med...
Majoriteten av de som har en kombi klarar sig (i 95% av fallen) med en mindre bil...
Så visst är det så, men Model Y har nog generellt betydligt större "kundgrupp" som söker efter dess egenskaper i Sverige (och i världen) än en typisk mellanklass sedan som M3.
Sen ska vi inte underskatta "VILLhöver" det där VILL är nog en betydligt större drivkraft än många tror/erkänner.
Majoriteten som har en elbil med X räckvidd klarar sig (i 95% av fallen) med...
Majoriteten av de som har en kombi klarar sig (i 95% av fallen) med en mindre bil...
Så visst är det så, men Model Y har nog generellt betydligt större "kundgrupp" som söker efter dess egenskaper i Sverige (och i världen) än en typisk mellanklass sedan som M3.
Sen ska vi inte underskatta "VILLhöver" det där VILL är nog en betydligt större drivkraft än många tror/erkänner.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
-
- Inlägg: 502
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer
Jag tycker nog också att Model Y är mer lik en minibuss än en SUV. Den har ganska hög sitthöjd men låg markfrigång precis som en MPV. Model Y har 16,7 cm markfrigång vilket är ungefär lika mycket som en 3-serie GT (16,5 cm). Men ingen kallar en 3-serie GT för SUV.MWall skrev:Maw skrev:Ehh.. tesla kallar ifs Model Y för SUV men den är väl en minibuss? Ungefär som en VW Touran fast lite större yttermått.Zalman3 skrev:På Tesla sajten står det att MY rymmer 2.100 liter.
Få elbilar på marknaden är 7-sitsiga som MY.
Och väldigt få rymmer mera bagage.
I Björn Nylands banana box test är bara BYD Tang och Tesla MX större än MY, förutom minibussar.
För det första finns den väl inte som 7-sits i Europa?
Ja, väldigt lik Touran...
Ingen har ifrågasatt om E-Tron Sportback är en SUV eller inte. Men ändå är den och Y väldigt mycket mer lika än Touran.
-
- Inlägg: 502
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer
Om en bil är tyst eller inte är ju relativt den bil man kört innan. Jämför jag med min BMW X3 jag hade innan så upplever Model Y som tystare än den. Men den är betydligt bullrigare än den Mercedes GLS som en vän till mig har. Har åkt på några långresor i min MYLR och jag stör mig inte på ljudnivån något speciellt. Men man hör helt klart däcken i motorvägsfart. Bekväm är ju ockå ganska relativt. De flesta verkar ju inte gilla fjädringskomforten i MY, men eftersom min referens är min förra X3:a så tycker jag den är helt ok. Gillar dock fast fjädring framför jänkegung.MWall skrev:Ja, men Teslas bilar har även sina svagheter. Är sjukt frustrerande. Varför sväljer de inte stoltheten och sätter dit en regnsensor? Varför kan de inte satsa lite mer på ljuddämpning? Varför ingen radar? Varför lägga så mycket krut på FSD i dess nuvarande inriktning istället för att satsa mer på motorvägsupplevelsen?Zalman3 skrev:Vilket gör att Tesla kanske säljer fler bilar än BMW 2023.
Håller med om att Model Y är en grymt bra paketering. Den har det mesta. Räckvidd, energieffektivitet, prestanda, utrymmen, dragkrok, snabb laddning....
Till marknadens bästa bruttomarginal.
Ska som sagt provköra MYP på fredag. Vore härligt om mina fördomar kom på skam och den var tyst och bekväm...
Re: BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer
Ja det är väl 0,5-1 cm lägre än E-Tron, I-Pace, iX3... Men ganska mycket högre än EQC som bara har 14,2 cm. Går inte att jämföra mot fossilbilar. Batteriet ligger ju i botten och sänker markfrigången så att det inte ska bli som i lågbyggda elbilar med dåligt baksäte osv.tesla newbie skrev:Jag tycker nog också att Model Y är mer lik en minibuss än en SUV. Den har ganska hög sitthöjd men låg markfrigång precis som en MPV. Model Y har 16,7 cm markfrigång vilket är ungefär lika mycket som en 3-serie GT (16,5 cm). Men ingen kallar en 3-serie GT för SUV.MWall skrev:Maw skrev:Ehh.. tesla kallar ifs Model Y för SUV men den är väl en minibuss? Ungefär som en VW Touran fast lite större yttermått.Zalman3 skrev:På Tesla sajten står det att MY rymmer 2.100 liter.
Få elbilar på marknaden är 7-sitsiga som MY.
Och väldigt få rymmer mera bagage.
I Björn Nylands banana box test är bara BYD Tang och Tesla MX större än MY, förutom minibussar.
För det första finns den väl inte som 7-sits i Europa?
Ja, väldigt lik Touran...
Ingen har ifrågasatt om E-Tron Sportback är en SUV eller inte. Men ändå är den och Y väldigt mycket mer lika än Touran.
Re: BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer
Vad är den huvudsakliga anledningen till att du vill ha en y istället för en 3a?mikebike skrev:Många som köper en MY har tidigare haft en M3, inklusive undertecknad, och jag har inte läst om någon som överväger att byta tillbaks.holden skrev:Jag tippar att majoriteten av de som trodde/tror sig behöva ha en MY klarar sig lika bra med en M3.
Personligen skulle jag säga att jag vill ha störta lucka till bagaget (ja om jag nu skulle välja en av bilarna).
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer
Lastar man ofta väldigt höga eller långa föremål är ju en MY att föredra framför en M3, i övrigt är det ju bara nackdelar som jag ser det: dyrare, högre förbrukning, sämre prestanda, sämre väghållning.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7580
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer
Mer utrymme, bättre plats för fötterna bak, mera lättlastad, bekvämare in- och ursteg, högre markfrigång.chaffis75 skrev:Vad är den huvudsakliga anledningen till att du vill ha en y istället för en 3a?mikebike skrev:Många som köper en MY har tidigare haft en M3, inklusive undertecknad, och jag har inte läst om någon som överväger att byta tillbaks.holden skrev:Jag tippar att majoriteten av de som trodde/tror sig behöva ha en MY klarar sig lika bra med en M3.
Personligen skulle jag säga att jag vill ha störta lucka till bagaget (ja om jag nu skulle välja en av bilarna).
Bättre komfort (trodde jag) och mindre risk att skrapa fälgarna p.g.a. högre däcksidor.
Samma räckvidd som min gamla Model 3.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer
Nja E-tron går ju hissa upp till drygt 22 cm och det är väl ändå en markfrigång som anstår en suv, och man Jan ha nytta av på sämre vägar men visst i comfort stämmer det och i lägsta läget är den ju lägre än MY.MWall skrev:Ja det är väl 0,5-1 cm lägre än E-Tron, I-Pace, iX3... Men ganska mycket högre än EQC som bara har 14,2 cm. Går inte att jämföra mot fossilbilar. Batteriet ligger ju i botten och sänker markfrigången så att det inte ska bli som i lågbyggda elbilar med dåligt baksäte osv.tesla newbie skrev:Jag tycker nog också att Model Y är mer lik en minibuss än en SUV. Den har ganska hög sitthöjd men låg markfrigång precis som en MPV. Model Y har 16,7 cm markfrigång vilket är ungefär lika mycket som en 3-serie GT (16,5 cm). Men ingen kallar en 3-serie GT för SUV.MWall skrev:Maw skrev:Ehh.. tesla kallar ifs Model Y för SUV men den är väl en minibuss? Ungefär som en VW Touran fast lite större yttermått.Zalman3 skrev:På Tesla sajten står det att MY rymmer 2.100 liter.
Få elbilar på marknaden är 7-sitsiga som MY.
Och väldigt få rymmer mera bagage.
I Björn Nylands banana box test är bara BYD Tang och Tesla MX större än MY, förutom minibussar.
För det första finns den väl inte som 7-sits i Europa?
Ja, väldigt lik Touran...
Ingen har ifrågasatt om E-Tron Sportback är en SUV eller inte. Men ändå är den och Y väldigt mycket mer lika än Touran.
27,8 kWp solceller
Re: BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer
Jag tror att de flesta biltillverkare använder sig av VDA som standard vid mätning, därav blir alla siffror från Tesla(SAE?) vid jämförelse väldigt missvisande.MWall skrev:Enligt denna sajt så ska Y ha ett bagage som är 94 cm brett och 108 cm djupt. Tror Model S siffror är 99 cm och 113 cm. Så 5 cm mindre åt båda håll. Så jag skulle säga att det är lite mindre men fortfarande rätt rejält. Tyvärr ser det ut att varaObscureEconomist skrev:Tycker själv att bagaget i den Model Y jag lånade hem någon vecka inte alls var så bra, många liter ja men inget vidare djup så att det blev besvärligare att packa. Konstiga baljor som inte rymmer väskor och utrymmet under golvet som är värdelöst om man lägger in saker i bagaget och inte vill tömma det för att komma åt under golvet.
Även på S finns en lucka i golvet. Den tycker jag dock fungerar rätt bra. Får in rätt stora väskor där nere. Nu i sommar la vi t ex sängkläder och handdukar där nere som vi visste att vi inte behövde förrän vi skulle komma hem till torpet i Sverige. Men visst, man får tänka sig för vad man lägger där.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... asurements
Som referens kan V90 nämnas som har 113x115 cm bagage. Men bara 551 officiella liter konstigt nog.
De flesta andra tror jag använder upp till övre kanten baksätet i bagaget som gräns för vad man mäter, det är nog inte lastskydd och sånt även om dessa ofta linjerar.
Tittar man bananlådetestet så har ID4 samma antal lådor med säten uppfällda(om man inte räknar in den som ligger i frunken) som ID4 och total last i alla utrymmen skiljer en låda och det är frunken, detta trots att ID4 har 543 liter mot MY 853 och med fällda säten 1575 mot MY 2158 liter.
Kan personligen tycka att man vid försäljning av bilar i europa ska redovisa siffror enligt den standard som man använder här, det gör det lättare för konsumenterna.
Re: BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer
Den där norska elbilsföreningen som testar elbilar på Youtube jämförde en ID5, som lär vara liknande ID4 upp till rutorna, med en Berlin MYP som alltså har hatthylla och de bara garvade när de jämförde bagageutrymmet bak. Teslan var stor. Sen fanns såklart frunken fram dessutom där de dumpade ned en hyfsad resväska med utrymme kvar.
Så Model Y:s siffror är inte helt felvisande.
Så Model Y:s siffror är inte helt felvisande.
Re: BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer
Jag har ägt båda(hade en ID4 och nu en MY LR) så jag är ganska medveten om hur dom ser ut invändigt och vad dom lastar.Lurkern skrev:Den där norska elbilsföreningen som testar elbilar på Youtube jämförde en ID5, som lär vara liknande ID4 upp till rutorna, med en Berlin MYP som alltså har hatthylla och de bara garvade när de jämförde bagageutrymmet bak. Teslan var stor. Sen fanns såklart frunken fram dessutom där de dumpade ned en hyfsad resväska med utrymme kvar.
Så Model Y:s siffror är inte helt felvisande.
Det är skillnad men inte skillnad som siffrorna visar.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7580
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer
Bananlådetestet är inte så gynnsamt för Model Y med den sluttande bakluckan. Det är ofta jag ställt in något i bagaget och sedan går inte luckan igen, så närmast öppningen får man lägga lägre saker.backe skrev:Jag har ägt båda(hade en ID4 och nu en MY LR) så jag är ganska medveten om hur dom ser ut invändigt och vad dom lastar.Lurkern skrev:Den där norska elbilsföreningen som testar elbilar på Youtube jämförde en ID5, som lär vara liknande ID4 upp till rutorna, med en Berlin MYP som alltså har hatthylla och de bara garvade när de jämförde bagageutrymmet bak. Teslan var stor. Sen fanns såklart frunken fram dessutom där de dumpade ned en hyfsad resväska med utrymme kvar.
Så Model Y:s siffror är inte helt felvisande.
Det är skillnad men inte skillnad som siffrorna visar.
ID.5 har kanske samma problem?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.