BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer

Inlägg av Zalman3 »

BMW reveals quad-motor M EV prototype.

Concept testing new M xDrive four-wheel drive system, with an electric motor fitted to each axle.

A quad-motor, fully electric BMW M car is officially in the works, the German firm testing a concept that will form the basis of its next generation of performance EVs.

It has a brand new M xDrive four-wheel drive system with an electric motor fitted to each axle – which has also been designed to recoup energy under braking.

BMW said this new drive system “opens up completely new possibilities”, with “extremely precise” torque and power delivered to each wheel “within milliseconds”.

It added: “The power and torque of the spontaneously reacting electric motors can be dosed so precisely that the load demand signalled via the accelerator pedal can be realised at a level of dynamics that is unattainable using conventional drive systems.”

This means that the driver is able to experience “entirely new performance characteristics” never before felt in an M car.

https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... -prototype

Kommer BMW med en Tesladödare?

BMW M:s elbil ska utmana Tesla Plaid.

BMW:s M-avdelning ser stor potential i elektrifiering. Nu smygvisar man en elektrisk M-coupésedan som kommer att göra att Teslas Plaid-modeller får det hett om öronen.
https://www.dagensps.se/motor/bmw-ms-el ... sla-plaid/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer

Inlägg av ObscureEconomist »

För min del som kör en M50 är det redan en "tesladödare" när det gäller körglädje, fit and finish och ljudnivå. Helectric är väl den enda andra på forumet som kör en och han håller nog med mig.
Tror framtida bilar från tyska tillverkare kommer visa var skåpet ska stå även på elbilar. Nu är det här säkert ett par år bort men den som inte ser fram emot vad BMW M kan göra med en elbil från grunden tänkt som en M modell gillar nog inte bilar.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer

Inlägg av BrooklynS »

…och jag tycker att Saab 900 från 1979 är en ”Tesladödare” när det gäller manövreringen av värme och ventilation. Får man välja definition själv är det ju enkelt. Knuffa ned från försäljningstronen är en annan. :)

Med det sagt så tror jag också att BMW är en av de tillverkare som kommer att överleva omställningen och kan de bara leverera kommer framtiden att se ljus ut.
Tesla Y LR -22 EAP
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer

Inlägg av Lurkern »

Tror inte BMW:s problem ligger i att de inte kan göra bilar med bra fit & finish, tillsammans med mysig design. Problemet de har stavas deras traditionella modellserier. Uppenbart är att Model Y är ett framgångsrikt koncept. 900-1000 liter bagageutrymme i en kompakt bil med 400-500 hk och genuin körglädje. Släpper BMW en sådan bil för 700' är det inte uppenbart hur dagens modellserier är tänkta att överleva. Merca är i samma läge, vem riktar sig 5 meter långa EQE till? Fakir-taxi?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer

Inlägg av MWall »

Jag gillar BMW. i4:an är säkert en jättefin bil men det enda jag kan tänka på när jag ser en sån är att den är tung och trång. Den är trängre än den GC den är baserad på istället för rymligare. Samma sak med BMW:s andra elbilar. Eller ja, även EQC, Taycan osv är tunga och trånga sett till yttermåtten. Det passar mig inte alls.

Mercedes har ju gått åt lite annat håll på sistone med EQS och EQE. De verkar dock storsatsa på räckvidden och luftmotståndet snarare än på utrymmen. Bagaget i en EQE är ju ett skämt. EQS är väl hyfsad men den är å andra sidan galet dyr.

Håller med om att Model Y är en grymt bra paketering. Den har det mesta. Räckvidd, energieffektivitet, prestanda, utrymmen, dragkrok, snabb laddning.... Men då får man dras med spökbromsningar, hög bullernivå, ingen regnsensor osv... När kommer bilen som erbjuder mig både och? Både elbilens fördelar och förfining/funktionalitet?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer

Inlägg av Zalman3 »


Håller med om att Model Y är en grymt bra paketering. Den har det mesta. Räckvidd, energieffektivitet, prestanda, utrymmen, dragkrok, snabb laddning....
Vilket gör att Tesla kanske säljer fler bilar än BMW 2023.
Till marknadens bästa bruttomarginal.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:

Håller med om att Model Y är en grymt bra paketering. Den har det mesta. Räckvidd, energieffektivitet, prestanda, utrymmen, dragkrok, snabb laddning....
Vilket gör att Tesla kanske säljer fler bilar än BMW 2023.
Till marknadens bästa bruttomarginal.
Ja, men Teslas bilar har även sina svagheter. Är sjukt frustrerande. Varför sväljer de inte stoltheten och sätter dit en regnsensor? Varför kan de inte satsa lite mer på ljuddämpning? Varför ingen radar? Varför lägga så mycket krut på FSD i dess nuvarande inriktning istället för att satsa mer på motorvägsupplevelsen?

Ska som sagt provköra MYP på fredag. Vore härligt om mina fördomar kom på skam och den var tyst och bekväm... :)
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:

Håller med om att Model Y är en grymt bra paketering. Den har det mesta. Räckvidd, energieffektivitet, prestanda, utrymmen, dragkrok, snabb laddning....
Vilket gör att Tesla kanske säljer fler bilar än BMW 2023.
Till marknadens bästa bruttomarginal.
Vad är marginalen efter garanti åtgärder?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer

Inlägg av Dafro »

MWall skrev:
Zalman3 skrev:

Håller med om att Model Y är en grymt bra paketering. Den har det mesta. Räckvidd, energieffektivitet, prestanda, utrymmen, dragkrok, snabb laddning....
Vilket gör att Tesla kanske säljer fler bilar än BMW 2023.
Till marknadens bästa bruttomarginal.
Ja, men Teslas bilar har även sina svagheter. Är sjukt frustrerande. Varför sväljer de inte stoltheten och sätter dit en regnsensor? Varför kan de inte satsa lite mer på ljuddämpning? Varför ingen radar? Varför lägga så mycket krut på FSD i dess nuvarande inriktning istället för att satsa mer på motorvägsupplevelsen?

Ska som sagt provköra MYP på fredag. Vore härligt om mina fördomar kom på skam och den var tyst och bekväm... :)
Lycka till! ;)
27,8 kWp solceller
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer

Inlägg av Maw »

Lurkern skrev:
Tror inte BMW:s problem ligger i att de inte kan göra bilar med bra fit & finish, tillsammans med mysig design. Problemet de har stavas deras traditionella modellserier. Uppenbart är att Model Y är ett framgångsrikt koncept. 900-1000 liter bagageutrymme i en kompakt bil med 400-500 hk och genuin körglädje. Släpper BMW en sådan bil för 700' är det inte uppenbart hur dagens modellserier är tänkta att överleva. Merca är i samma läge, vem riktar sig 5 meter långa EQE till? Fakir-taxi?
Du hittar väl knappast 900-1000 liter bagageutrymme under hatthyllan + frunk i en MY?

Speciellt mycket klrglädje har den inte heller och knappast över 400 hk för 700' (kostar väl dessutom 750' nu?) ;)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer

Inlägg av MWall »

Maw skrev:
Lurkern skrev:
Tror inte BMW:s problem ligger i att de inte kan göra bilar med bra fit & finish, tillsammans med mysig design. Problemet de har stavas deras traditionella modellserier. Uppenbart är att Model Y är ett framgångsrikt koncept. 900-1000 liter bagageutrymme i en kompakt bil med 400-500 hk och genuin körglädje. Släpper BMW en sådan bil för 700' är det inte uppenbart hur dagens modellserier är tänkta att överleva. Merca är i samma läge, vem riktar sig 5 meter långa EQE till? Fakir-taxi?
Du hittar väl knappast 900-1000 liter bagageutrymme under hatthyllan + frunk i en MY?

Speciellt mycket klrglädje har den inte heller och knappast över 400 hk för 700' (kostar väl dessutom 750' nu?) ;)
Ska vara rymligare än man tror enligt ev database iaf.
Cargo Volume 854 L
Cargo Volume Frunk 117 L
https://ev-database.org/car/1182/Tesla- ... Dual-Motor

Motsvarande siffror för Model S är 895 respektive 150 liter har jag för mig. Så något mindre än S men ändå på en bra nivå. E-Tron har t ex 660 liter enligt samma källa. iX3 har 510 liter, EQC 500 liter, I-Pace 500 liter, iX 500 liter... Sen är det ju så att det mäts lite olika och en bil som har högt upp till insynsskyddet får många fler officiella liter. Men det kan ju jämna ut sig om utrymmet över insynsskyddet är större på den andra...
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer

Inlägg av Maw »

MWall skrev:
Ska vara rymligare än man tror enligt ev database iaf.
Cargo Volume 854 L
Cargo Volume Frunk 117 L
https://ev-database.org/car/1182/Tesla- ... Dual-Motor

Motsvarande siffror för Model S är 895 respektive 150 liter har jag för mig. Så något mindre än S men ändå på en bra nivå. E-Tron har t ex 660 liter enligt samma källa. iX3 har 510 liter, EQC 500 liter, I-Pace 500 liter, iX 500 liter... Sen är det ju så att det mäts lite olika och en bil som har högt upp till insynsskyddet får många fler officiella liter. Men det kan ju jämna ut sig om utrymmet över insynsskyddet är större på den andra...
Jo, 854 liter måste vara innan den fick hatthylla. Hatthyllan på MY sitter inte jättehögt så numera skulle jag gissa på under 600 liter. Det blir intressant att se när det kommer siffror. Eller finns det redan?

Här är en bild på bagaget som jag tog när jag provkörde MYP i maj:
20220514_103823.jpg
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer

Inlägg av MWall »

Maw skrev:
MWall skrev:
Ska vara rymligare än man tror enligt ev database iaf.
Cargo Volume 854 L
Cargo Volume Frunk 117 L
https://ev-database.org/car/1182/Tesla- ... Dual-Motor

Motsvarande siffror för Model S är 895 respektive 150 liter har jag för mig. Så något mindre än S men ändå på en bra nivå. E-Tron har t ex 660 liter enligt samma källa. iX3 har 510 liter, EQC 500 liter, I-Pace 500 liter, iX 500 liter... Sen är det ju så att det mäts lite olika och en bil som har högt upp till insynsskyddet får många fler officiella liter. Men det kan ju jämna ut sig om utrymmet över insynsskyddet är större på den andra...
Jo, 854 liter måste vara innan den fick hatthylla. Hatthyllan på MY sitter inte jättehögt så numera skulle jag gissa på under 600 liter. Det blir intressant att se när det kommer siffror. Eller finns det redan?

Här är en bild på bagaget som jag tog när jag provkörde MYP i maj:

Då mätte de kanske upp till toppen på baksätet? I vilket fall så går det ju att ta bort hatthyllan om man vill. :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer

Inlägg av Zalman3 »

Maw skrev:
MWall skrev:
Ska vara rymligare än man tror enligt ev database iaf.
Cargo Volume 854 L
Cargo Volume Frunk 117 L
https://ev-database.org/car/1182/Tesla- ... Dual-Motor

Motsvarande siffror för Model S är 895 respektive 150 liter har jag för mig. Så något mindre än S men ändå på en bra nivå. E-Tron har t ex 660 liter enligt samma källa. iX3 har 510 liter, EQC 500 liter, I-Pace 500 liter, iX 500 liter... Sen är det ju så att det mäts lite olika och en bil som har högt upp till insynsskyddet får många fler officiella liter. Men det kan ju jämna ut sig om utrymmet över insynsskyddet är större på den andra...
Jo, 854 liter måste vara innan den fick hatthylla. Hatthyllan på MY sitter inte jättehögt så numera skulle jag gissa på under 600 liter. Det blir intressant att se när det kommer siffror. Eller finns det redan?

Här är en bild på bagaget som jag tog när jag provkörde MYP i maj:
På Tesla sajten står det att MY rymmer 2.100 liter.
Få elbilar på marknaden är 7-sitsiga som MY.
Och väldigt få rymmer mera bagage.
I Björn Nylands banana box test är bara BYD Tang och Tesla MX större än MY, förutom minibussar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer

Inlägg av chaffis75 »

MWall skrev:
Maw skrev:
MWall skrev:
Ska vara rymligare än man tror enligt ev database iaf.
Cargo Volume 854 L
Cargo Volume Frunk 117 L
https://ev-database.org/car/1182/Tesla- ... Dual-Motor

Motsvarande siffror för Model S är 895 respektive 150 liter har jag för mig. Så något mindre än S men ändå på en bra nivå. E-Tron har t ex 660 liter enligt samma källa. iX3 har 510 liter, EQC 500 liter, I-Pace 500 liter, iX 500 liter... Sen är det ju så att det mäts lite olika och en bil som har högt upp till insynsskyddet får många fler officiella liter. Men det kan ju jämna ut sig om utrymmet över insynsskyddet är större på den andra...
Jo, 854 liter måste vara innan den fick hatthylla. Hatthyllan på MY sitter inte jättehögt så numera skulle jag gissa på under 600 liter. Det blir intressant att se när det kommer siffror. Eller finns det redan?

Här är en bild på bagaget som jag tog när jag provkörde MYP i maj:

Då mätte de kanske upp till toppen på baksätet? I vilket fall så går det ju att ta bort hatthyllan om man vill. :)
Tror man vill ha hatthyllan där för att få ner ljudnivån men självklart ta bort om man ska packa så fullt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
Maw skrev:
MWall skrev:
Ska vara rymligare än man tror enligt ev database iaf.
Cargo Volume 854 L
Cargo Volume Frunk 117 L
https://ev-database.org/car/1182/Tesla- ... Dual-Motor

Motsvarande siffror för Model S är 895 respektive 150 liter har jag för mig. Så något mindre än S men ändå på en bra nivå. E-Tron har t ex 660 liter enligt samma källa. iX3 har 510 liter, EQC 500 liter, I-Pace 500 liter, iX 500 liter... Sen är det ju så att det mäts lite olika och en bil som har högt upp till insynsskyddet får många fler officiella liter. Men det kan ju jämna ut sig om utrymmet över insynsskyddet är större på den andra...
Jo, 854 liter måste vara innan den fick hatthylla. Hatthyllan på MY sitter inte jättehögt så numera skulle jag gissa på under 600 liter. Det blir intressant att se när det kommer siffror. Eller finns det redan?

Här är en bild på bagaget som jag tog när jag provkörde MYP i maj:
På Tesla sajten står det att MY rymmer 2.100 liter.
Få elbilar på marknaden är 7-sitsiga som MY.
Och väldigt få rymmer mera bagage.
I Björn Nylands banana box test är bara BYD Tang och Tesla MX större än MY, förutom minibussar.

Snälla Zalman, nog borde du förstå att 2100 liter är med baksätet fällt?
Cargo Volume 854 L
Cargo Volume Max 2158 L
Cargo Volume Frunk 117 L
Ska inte säga att banan box testet är värdelöst men näst intill. Ibland har han ju tur och får in ett extra lager med lådor medan på en annan så är det precis så att ett till lager inte får plats. Det blir lite slump. Antal liter är bättre tycker jag som oftast packar i mjuka väskor och inte lämnar luftspalter... :)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer

Inlägg av MWall »

chaffis75 skrev:
MWall skrev:
Maw skrev:
MWall skrev:
Ska vara rymligare än man tror enligt ev database iaf.
Cargo Volume 854 L
Cargo Volume Frunk 117 L
https://ev-database.org/car/1182/Tesla- ... Dual-Motor

Motsvarande siffror för Model S är 895 respektive 150 liter har jag för mig. Så något mindre än S men ändå på en bra nivå. E-Tron har t ex 660 liter enligt samma källa. iX3 har 510 liter, EQC 500 liter, I-Pace 500 liter, iX 500 liter... Sen är det ju så att det mäts lite olika och en bil som har högt upp till insynsskyddet får många fler officiella liter. Men det kan ju jämna ut sig om utrymmet över insynsskyddet är större på den andra...
Jo, 854 liter måste vara innan den fick hatthylla. Hatthyllan på MY sitter inte jättehögt så numera skulle jag gissa på under 600 liter. Det blir intressant att se när det kommer siffror. Eller finns det redan?

Här är en bild på bagaget som jag tog när jag provkörde MYP i maj:

Då mätte de kanske upp till toppen på baksätet? I vilket fall så går det ju att ta bort hatthyllan om man vill. :)
Tror man vill ha hatthyllan där för att få ner ljudnivån men självklart ta bort om man ska packa så fullt.

Ett fullpackad bagage är nog bättre ljudisolering än en tunn hatthylla. ;)
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer

Inlägg av ObscureEconomist »

Tycker själv att bagaget i den Model Y jag lånade hem någon vecka inte alls var så bra, många liter ja men inget vidare djup så att det blev besvärligare att packa. Konstiga baljor som inte rymmer väskor och utrymmet under golvet som är värdelöst om man lägger in saker i bagaget och inte vill tömma det för att komma åt under golvet.
BMW i4 M50 -22
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer

Inlägg av chaffis75 »

MWall skrev:
chaffis75 skrev:
MWall skrev:
Maw skrev:
[quote="MWall"
Ska vara rymligare än man tror enligt ev database iaf.
Cargo Volume 854 L
Cargo Volume Frunk 117 L

https://ev-database.org/car/1182/Tesla- ... Dual-Motor

Motsvarande siffror för Model S är 895 respektive 150 liter har jag för mig. Så något mindre än S men ändå på en bra nivå. E-Tron har t ex 660 liter enligt samma källa. iX3 har 510 liter, EQC 500 liter, I-Pace 500 liter, iX 500 liter... Sen är det ju så att det mäts lite olika och en bil som har högt upp till insynsskyddet får många fler officiella liter. Men det kan ju jämna ut sig om utrymmet över insynsskyddet är större på den andra...
Jo, 854 liter måste vara innan den fick hatthylla. Hatthyllan på MY sitter inte jättehögt så numera skulle jag gissa på under 600 liter. Det blir intressant att se när det kommer siffror. Eller finns det redan?

Här är en bild på bagaget som jag tog när jag provkörde MYP i maj:

Då mätte de kanske upp till toppen på baksätet? I vilket fall så går det ju att ta bort hatthyllan om man vill. :)
Tror man vill ha hatthyllan där för att få ner ljudnivån men självklart ta bort om man ska packa så fullt.

Ett fullpackad bagage är nog bättre ljudisolering än en tunn hatthylla. ;)
Japp absolut.. Var kanake inte så genomtänkt kommentar från mig men kommer ifrån att när jag provade en LR så fanns ingen hylla och de var gott om vägljud som kom från bagaget.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
På Tesla sajten står det att MY rymmer 2.100 liter.
Få elbilar på marknaden är 7-sitsiga som MY.
Och väldigt få rymmer mera bagage.
I Björn Nylands banana box test är bara BYD Tang och Tesla MX större än MY, förutom minibussar.
Ehh.. tesla kallar ifs Model Y för SUV men den är väl en minibuss? Ungefär som en VW Touran fast lite större yttermått.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer

Inlägg av MWall »

ObscureEconomist skrev:
Tycker själv att bagaget i den Model Y jag lånade hem någon vecka inte alls var så bra, många liter ja men inget vidare djup så att det blev besvärligare att packa. Konstiga baljor som inte rymmer väskor och utrymmet under golvet som är värdelöst om man lägger in saker i bagaget och inte vill tömma det för att komma åt under golvet.
Enligt denna sajt så ska Y ha ett bagage som är 94 cm brett och 108 cm djupt. Tror Model S siffror är 99 cm och 113 cm. Så 5 cm mindre åt båda håll. Så jag skulle säga att det är lite mindre men fortfarande rätt rejält. Tyvärr ser det ut att vara

Även på S finns en lucka i golvet. Den tycker jag dock fungerar rätt bra. Får in rätt stora väskor där nere. Nu i sommar la vi t ex sängkläder och handdukar där nere som vi visste att vi inte behövde förrän vi skulle komma hem till torpet i Sverige. Men visst, man får tänka sig för vad man lägger där.

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... asurements


Som referens kan V90 nämnas som har 113x115 cm bagage. Men bara 551 officiella liter konstigt nog.
boot.png
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer

Inlägg av MWall »

Maw skrev:
Zalman3 skrev:
På Tesla sajten står det att MY rymmer 2.100 liter.
Få elbilar på marknaden är 7-sitsiga som MY.
Och väldigt få rymmer mera bagage.
I Björn Nylands banana box test är bara BYD Tang och Tesla MX större än MY, förutom minibussar.
Ehh.. tesla kallar ifs Model Y för SUV men den är väl en minibuss? Ungefär som en VW Touran fast lite större yttermått.

För det första finns den väl inte som 7-sits i Europa?

Ja, väldigt lik Touran... ;)

Ingen har ifrågasatt om E-Tron Sportback är en SUV eller inte. Men ändå är den och Y väldigt mycket mer lika än Touran.
SUV.png
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer

Inlägg av Maw »

MWall skrev:
ObscureEconomist skrev:
Tycker själv att bagaget i den Model Y jag lånade hem någon vecka inte alls var så bra, många liter ja men inget vidare djup så att det blev besvärligare att packa. Konstiga baljor som inte rymmer väskor och utrymmet under golvet som är värdelöst om man lägger in saker i bagaget och inte vill tömma det för att komma åt under golvet.
Enligt denna sajt så ska Y ha ett bagage som är 94 cm brett och 108 cm djupt. Tror Model S siffror är 99 cm och 113 cm. Så 5 cm mindre åt båda håll. Så jag skulle säga att det är lite mindre men fortfarande rätt rejält. Tyvärr ser det ut att vara

Även på S finns en lucka i golvet. Den tycker jag dock fungerar rätt bra. Får in rätt stora väskor där nere. Nu i sommar la vi t ex sängkläder och handdukar där nere som vi visste att vi inte behövde förrän vi skulle komma hem till torpet i Sverige. Men visst, man får tänka sig för vad man lägger där.

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... asurements


Som referens kan V90 nämnas som har 113x115 cm bagage. Men bara 551 officiella liter konstigt nog.
Det beror nog på att hathyllan på V90 inte sitter så högt, tar man bort den så ryms nog mer än i t ex en MY.

Man kan ju även jämföra med bagaget i Polestar 2 som har 100 cm mellan hjulhusen och är 100 cm djupt, dvs lite kortare och bredare är MY och samtidigt en bit lägre.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer

Inlägg av Zalman3 »

Ingen har ifrågasatt om E-Tron Sportback är en SUV eller inte. Men ändå är den och Y väldigt mycket mer lika än Touran.
En kompis bytte bort sin Touran nyss.
Visserligen 7-sitsig. Men en tråkigare bil att köra är svårt att hitta.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: BMW prisar möjligheterna med 4 elmotorer

Inlägg av holden »

Jag tippar att majoriteten av de som trodde/tror sig behöva ha en MY klarar sig lika bra med en M3.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Skriv svar