Ponsse introducerar konceptet med en elektrisk skogsmaskin

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Ponsse introducerar konceptet med en elektrisk skogsmaskin

Inlägg av Zalman3 »


Ponsse introducerar konceptet med en elektrisk skogsmaskin.

Med Ponsse EV1 har den finska skogsmaskinstillverkaren Ponsse presenterat ett teknikkoncept för elektriska skogsmaskiner.
Konceptet, implementerat tillsammans med Ponsse teknologiföretag Epec, utvecklades för skotare med en lyftkapacitet på 15 ton.


En skotare är en specialiserad utrustning som används för att lasta och transportera nyskördade stockar.
Enligt beskedet är teknikbäraren utvecklad för att Ponsse också vill möta sina kunders behov av mer hållbara skogsmaskiner – så behovet finns självklart.

Ponsse nämner inte exakta prestandadata för EV1 i meddelandet. Elmotorerna hämtar sin energi från ett batteri som inte beskrivs i detalj.
Men eftersom skogsmaskinen mestadels används i områden utan tillräcklig laddningsinfrastruktur, installeras fortfarande en förbränningsmotor "i detta utvecklingsstadium"
som en räckviddsförlängare för att ladda batterierna. Ponsse konstaterar att även räckviddsförlängaren ger "betydande besparingar i bränsleförbrukning i denna storleksklass".

Som den finska leverantören och kontraktstillverkaren Valmet Automotive meddelade i ett separat pressmeddelande, är Ponsse EV1 beroende av ett batterisystem från Valmet.
Exakta tekniska data ges inte heller här, men några insikter i tekniken: EV1 använder det Modular Power Pack som Valmet presenterade förra året och som utvecklades speciellt för kraven på mobila arbetsmaskiner.
Systemet använder cell-to-pack-teknik (dvs inga moduler). Cellerna är LTO-celler, dvs litiumtitanat. Dessa celler anses vara särskilt hållbara, men har inte etablerat sig i elbilar på grund av sin lägre energitäthet.
Ett fåtal E-bussmodeller är beroende av LTO-batterier.

Ponsse och dess dotterbolag Epec startade de första förundersökningarna av energiförsörjningen av skogsmaskiner redan 2019.
Hjärtat i den elektriska drivningen som nu har utvecklats är en kraftfördelare och en hybridstyrenhet, som båda kommer från Epec.
Power Distribution Unit (PDU) fördelar den tillgängliga energin mellan elmotorer, batterier och andra anslutna förbrukare.
Hybrid Control Unit (HCU) styr den elektriska drivlinan och innehåller programvara utformad för att säkerställa optimal energiförbrukning, produktivitet och användarvänlighet.
"Tekniken utvecklas i snabb takt och ger oss utmärkta möjligheter att vidareutveckla våra lösningar i oväntade riktningar", säger Juho Nummela, VD och koncernchef för Ponsse.
"Det här nya teknikkonceptet är en glimt in i framtiden och bara en av de många möjligheter som elektriska drivningar öppnar upp. För Ponsse är hållbar utveckling en viktig framgångsfaktor för framtiden.”




https://www.electrive.net/2022/08/18/po ... chine-vor/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Ponsse introducerar konceptet med en elektrisk skogsmask

Inlägg av NiklasTesla »

Zalman3 skrev:

Ponsse introducerar konceptet med en elektrisk skogsmaskin.

Med Ponsse EV1 har den finska skogsmaskinstillverkaren Ponsse presenterat ett teknikkoncept för elektriska skogsmaskiner.
Konceptet, implementerat tillsammans med Ponsse teknologiföretag Epec, utvecklades för skotare med en lyftkapacitet på 15 ton.


En skotare är en specialiserad utrustning som används för att lasta och transportera nyskördade stockar.
Enligt beskedet är teknikbäraren utvecklad för att Ponsse också vill möta sina kunders behov av mer hållbara skogsmaskiner – så behovet finns självklart.

Ponsse nämner inte exakta prestandadata för EV1 i meddelandet. Elmotorerna hämtar sin energi från ett batteri som inte beskrivs i detalj.
Men eftersom skogsmaskinen mestadels används i områden utan tillräcklig laddningsinfrastruktur, installeras fortfarande en förbränningsmotor "i detta utvecklingsstadium"
som en räckviddsförlängare för att ladda batterierna. Ponsse konstaterar att även räckviddsförlängaren ger "betydande besparingar i bränsleförbrukning i denna storleksklass".

Som den finska leverantören och kontraktstillverkaren Valmet Automotive meddelade i ett separat pressmeddelande, är Ponsse EV1 beroende av ett batterisystem från Valmet.
Exakta tekniska data ges inte heller här, men några insikter i tekniken: EV1 använder det Modular Power Pack som Valmet presenterade förra året och som utvecklades speciellt för kraven på mobila arbetsmaskiner.
Systemet använder cell-to-pack-teknik (dvs inga moduler). Cellerna är LTO-celler, dvs litiumtitanat. Dessa celler anses vara särskilt hållbara, men har inte etablerat sig i elbilar på grund av sin lägre energitäthet.
Ett fåtal E-bussmodeller är beroende av LTO-batterier.

Ponsse och dess dotterbolag Epec startade de första förundersökningarna av energiförsörjningen av skogsmaskiner redan 2019.
Hjärtat i den elektriska drivningen som nu har utvecklats är en kraftfördelare och en hybridstyrenhet, som båda kommer från Epec.
Power Distribution Unit (PDU) fördelar den tillgängliga energin mellan elmotorer, batterier och andra anslutna förbrukare.
Hybrid Control Unit (HCU) styr den elektriska drivlinan och innehåller programvara utformad för att säkerställa optimal energiförbrukning, produktivitet och användarvänlighet.
"Tekniken utvecklas i snabb takt och ger oss utmärkta möjligheter att vidareutveckla våra lösningar i oväntade riktningar", säger Juho Nummela, VD och koncernchef för Ponsse.
"Det här nya teknikkonceptet är en glimt in i framtiden och bara en av de många möjligheter som elektriska drivningar öppnar upp. För Ponsse är hållbar utveckling en viktig framgångsfaktor för framtiden.”




https://www.electrive.net/2022/08/18/po ... chine-vor/
Härligt! Precis sånt som behövs mer av samt tack för artikeln.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ponsse introducerar konceptet med en elektrisk skogsmask

Inlägg av Zalman3 »

Synd att de inte hade mer info om batteristorlek och drifttid.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar