Citroën oli – praktisk elbil under 25 000 euro
Citroën har tagit fram en elbil som inte ska väga eller kosta för mycket.
Citroën oli är 4,2 meter lång. Genom att inte ha en sluttande vindruta spar man in på vikt och glaskostnad. Dessutom ger det mindre solinstrålning, vilket håller nere temperaturen i kupén och spar energi.
– Man kan hävda att en vertikal vindruta är mindre aerodynamisk. Men vi förväntar oss inte att folk kör den här typen av bil i 200 km/h. Vi tror att den är mest användbar i stads- och förortsområden där folk sänker hastigheten och är medvetna om miljö- och säkerhetsaspekter vid pendling. Därför har vi begränsat olis topphastighet till 110 km/h, säger Pierre Sabas som ansvarar för koncept hos Citroën.
Citroën anger förbrukningen till endast 1 kWh per mil, vilket är hälften av genomsnittet dagens elbilar.
Citroën oli väger under ett ton och har ett batteri på 40 kWh som ger 40 mils räckvidd. Bilen kan lagra el från solpaneler och även ge upp till 3,6 kWh till olika apparater.
Sätena innehåller återvunna material och 80 procent färre delar än normalt. Citroen har också sparat in 7 kilo ljudisolering i varje dörr.
Citroën oli – praktisk elbil under 25 000 euro
Citroën oli – praktisk elbil under 25 000 euro
© Tillhandahålls av Auto motor & sport
Stolarna innehåller 80 procent färre delar än normalt och dörrarna har lättats med 7 kilo.
Citroën oli – praktisk elbil under 25 000 euro
Citroën oli – praktisk elbil under 25 000 euro
© Tillhandahålls av Auto motor & sport
Oli kan fungera som praktisk pickup.
Bilen ska vara tåligt byggd, bland annat ska det gå att stå på både huv och tak. Taket kan användas för ett taktält.
Bagageutrymmet nås genom en lucka baktill. Lyfter man bort luckan går bilen att använda som pickup.
– Oli är en arbetsplattform för att utforska geniala idéer som är möjliga för framtida produktion. Alla idéer kommer inte att förverkligas, inte heller i den fysiska form som du ser här. Men den höga innovationsnivån det visar på är inspirerande för framtida Citroën-modeller, säger utvecklingschefen Laurence Hansen.
Citroën Oli - elbil/pickup under 25000€
Moderator: Redaktion
Citroën Oli - elbil/pickup under 25000€
https://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter ... r-AA12oGZf
Re: Citroën Oli - elbil/pickup under 25000€
Jag läser hela tideln "Oil" istället för "Oli"...
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 857
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Citroën Oli - elbil/pickup under 25000€
Även jag =)juristen skrev:Jag läser hela tideln "Oil" istället för "Oli"...
För övrigt så är det väl kanon med en elektrisk pickup. Tänker särskilt på de som har behov av att frakta stora stenar och ändå visa ett miljömässigt engagemang
Däremot så är väl 4,2 m pickup bäst lämpad till att lasta baguetter kanske...
Tesla Model Y Performance
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Citroën Oli - elbil/pickup under 25000€
Chips, kanske?Arctic Drifter skrev:Däremot så är väl 4,2 m pickup bäst lämpad till att lasta baguetter kanske...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options