Toyota tycker det är svårt att sluta sälja ICE-bilar 2035

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Toyota tycker det är svårt att sluta sälja ICE-bilar 2035

Inlägg av martinot »

Toyota protesterar enormt gällande förbud av bensin/dieselbilar. De tycker det är svårt att sluta sälja nya ICE-bilar "redan" 2035 (och i princip helt orealistiskt att göra det till 2030).

https://www.motor.no/aktuelt/toyota-sje ... ter/233761

Varför är det så enormt olika åsikter mellan Toyota och resten av biltillverkarna?

Tex. är Ford, Volvo, VAG och många andra biltillverkare positiva till ett slutdatum och förbud för nya ICE-bilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Toyota tycker det är svårt att sluta sälja ICE-bilar 203

Inlägg av BrooklynS »

För att de inte har någon realistisk plan för att få fram elbilar+ batterier till dess? De lade ju alla ägg i vätgaskorgen och lyckades efter 10 års förseningar komma fram med en bil som redan innan lanseringen var ifrånkörd av batteribilarna vad gäller de områden där vätgasen hade tekniska fördelar...
Tesla Y LR -22 EAP
niklas12
Inlägg: 2537
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Toyota tycker det är svårt att sluta sälja ICE-bilar 203

Inlägg av niklas12 »

Lite tragiskt för dem att de hade världens försprång med Prius.
Hade de byggt vidare och satsat mer på det konceptet så hade de kunnat varit världsledande på batteri elbilsmarknaden istället
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Toyota tycker det är svårt att sluta sälja ICE-bilar 203

Inlägg av BrooklynS »

Javisst är det så. Men japan är inte innovationens land tyvärr. Och i detta fall blev det väldigt tydligt.
Tesla Y LR -22 EAP
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Toyota tycker det är svårt att sluta sälja ICE-bilar 203

Inlägg av Fredrik j »

För att Toyota är så stora att man är ärliga med att man kommer behöva erbjuda bilar till alla kundgrupper/marknader även i framtiden. VW räknar nog med att tappa en del men det låtsas man inte riktigt om. Dom små kan gå för ett smalare segment.
niklas12
Inlägg: 2537
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Toyota tycker det är svårt att sluta sälja ICE-bilar 203

Inlägg av niklas12 »

Precis och för Toyotas del så har de väl stora marknadsandelar i U-länder där elektrifieringen ligger betydligt längre fram i tiden
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Toyota tycker det är svårt att sluta sälja ICE-bilar 203

Inlägg av samuelsu »

Men var det inte Toyota som slog på stora trumman för ett år sen och sa att de skulle ha 30 olika rena elbilsmodeller 2030? Vad är nu problemet? https://elbilen.se/nyheter/nu-kommer-to ... till-2030/
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Toyota tycker det är svårt att sluta sälja ICE-bilar 203

Inlägg av Fredrik j »

samuelsu skrev:
Men var det inte Toyota som slog på stora trumman för ett år sen och sa att de skulle ha 30 olika rena elbilsmodeller 2030? Vad är nu problemet? https://elbilen.se/nyheter/nu-kommer-to ... till-2030/
Att man tror att man kommer behöva kunna sälja fossilbilar på några marknader även 2030 för att inte tappa i volym?
niklas12
Inlägg: 2537
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Toyota tycker det är svårt att sluta sälja ICE-bilar 203

Inlägg av niklas12 »

samuelsu skrev:
Men var det inte Toyota som slog på stora trumman för ett år sen och sa att de skulle ha 30 olika rena elbilsmodeller 2030? Vad är nu problemet? https://elbilen.se/nyheter/nu-kommer-to ... till-2030/

Bilarna är inte problemet, möjligtvis det höga priset då.

Infrastrukturen kring laddningen är den svåra nöten att försöka knäcka i u-länderna betydligt enklare att distribuera fossilbränsle
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Toyota tycker det är svårt att sluta sälja ICE-bilar 203

Inlägg av BrooklynS »

Inte alls. Solceller och tex vindkraft kan skapa elektricitet överallt i tredje världen. Både lokalt och regionalt. Bensin är dyrt även för dem och kommer att bli än dyrare.

Laddbara scootrar är ett första steg.
Tesla Y LR -22 EAP
niklas12
Inlägg: 2537
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Toyota tycker det är svårt att sluta sälja ICE-bilar 203

Inlägg av niklas12 »

BrooklynS skrev:
Inte alls. Solceller och tex vindkraft kan skapa elektricitet överallt i tredje världen. Både lokalt och regionalt. Bensin är dyrt även för dem och kommer att bli än dyrare.

Laddbara scootrar är ett första steg.
Problemet är att man försöker applicera i-landslösningar på U-lands problem.
Den största delen av bensinpriset består av skatter
För t.ex. Nigeria ligger bensinpriset på under 5kr/liter och elektricitet som i de flesta fall görs av fossilbränsle kommer inte hjälpa på kort sikt.

Ledningsnätet är även eftersatt och överbelastat
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Toyota tycker det är svårt att sluta sälja ICE-bilar 203

Inlägg av BrooklynS »

Det är redan så idag att många hushåll i tredje världen gör sin egen el med hjälp av tex solceller och/eller vindkraft. Indien har hunnit långt JUST pga att de har dåliga ledningsnät osv - därför blir det intressant med egen småskalig produktion. Det gör att de också kan ladda sin batteridrivna moped själv och är inte beroende av fossila bränslen för sina dagliga transporter.

5 kr/liter kan tyckas vara billigt men det skall ställas i relation till inkomsten...
Tesla Y LR -22 EAP
niklas12
Inlägg: 2537
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Toyota tycker det är svårt att sluta sälja ICE-bilar 203

Inlägg av niklas12 »

BrooklynS skrev:
Det är redan så idag att många hushåll i tredje världen gör sin egen el med hjälp av tex solceller och/eller vindkraft. Indien har hunnit långt JUST pga att de har dåliga ledningsnät osv - därför blir det intressant med egen småskalig produktion. Det gör att de också kan ladda sin batteridrivna moped själv och är inte beroende av fossila bränslen för sina dagliga transporter.

5 kr/liter kan tyckas vara billigt men det skall ställas i relation till inkomsten...
Allt är relativt men många är väl ändå att ta i
Över 70% av elproduktionen i Indien kommer från fossilbränslen och förnybart mindre än 1%

I Afrika är siffrorna liknade
D3816A65-B5FC-433B-AF97-B79B257DC2DE.jpeg
350FF3C8-3BB6-4539-86D0-A097C4F8F5E4.jpeg
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Toyota tycker det är svårt att sluta sälja ICE-bilar 203

Inlägg av BrooklynS »

30% av elproduktionen är alltså fossilfri i Indien... redan.

Om du googlar lite så ser du att det säljs kit i ganska stora mängder, detta till områden som inte alls har el idag. Oftast driver de en mindre AC-anläggning men man laddar även sin mobil, belysning osv.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Toyota tycker det är svårt att sluta sälja ICE-bilar 203

Inlägg av martinot »

niklas12 skrev:
Precis och för Toyotas del så har de väl stora marknadsandelar i U-länder där elektrifieringen ligger betydligt längre fram i tiden
Det är inte på u-länder som Toyotas ledning gnäller. Läs artikeln jag länkade till. Toyota gnäller på att de slutdatum för ICE-bilar som tex. Kalifornien och EU satt är extremt svåra och orealistiska att uppnå. Är inte det märkligt att de skiljer sig så i åsikt om det?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Toyota tycker det är svårt att sluta sälja ICE-bilar 203

Inlägg av Fredrik j »

Ja, det är väl bara i USA och Europa som man flaggar för förbud.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Toyota tycker det är svårt att sluta sälja ICE-bilar 203

Inlägg av Legato »

martinot skrev:
niklas12 skrev:
Precis och för Toyotas del så har de väl stora marknadsandelar i U-länder där elektrifieringen ligger betydligt längre fram i tiden
Det är inte på u-länder som Toyotas ledning gnäller. Läs artikeln jag länkade till. Toyota gnäller på att de slutdatum för ICE-bilar som tex. Kalifornien och EU satt är extremt svåra och orealistiska att uppnå. Är inte det märkligt att de skiljer sig så i åsikt om det?
Det är helt absurt. Jag fascineras över att ett globalt företag kan vara så otroligt vilse i en helt uppenbar teknikrevolution. Har man inte lärt sig något av Nokias öde?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
niklas12
Inlägg: 2537
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Toyota tycker det är svårt att sluta sälja ICE-bilar 203

Inlägg av niklas12 »

BrooklynS skrev:
30% av elproduktionen är alltså fossilfri i Indien... redan.

Om du googlar lite så ser du att det säljs kit i ganska stora mängder, detta till områden som inte alls har el idag. Oftast driver de en mindre AC-anläggning men man laddar även sin mobil, belysning osv.
Nej tittar du i diagrammet så står kol,olja och gas för 76% förbränning av avfall och kraftvärme står för 20%
Så co2 skapande elproduktion står för 97% av Indiens el.
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Toyota tycker det är svårt att sluta sälja ICE-bilar 203

Inlägg av Olof Tenghoff »

Legato skrev:
martinot skrev:
niklas12 skrev:
Precis och för Toyotas del så har de väl stora marknadsandelar i U-länder där elektrifieringen ligger betydligt längre fram i tiden
Det är inte på u-länder som Toyotas ledning gnäller. Läs artikeln jag länkade till. Toyota gnäller på att de slutdatum för ICE-bilar som tex. Kalifornien och EU satt är extremt svåra och orealistiska att uppnå. Är inte det märkligt att de skiljer sig så i åsikt om det?
Det är helt absurt. Jag fascineras över att ett globalt företag kan vara så otroligt vilse i en helt uppenbar teknikrevolution. Har man inte lärt sig något av Nokias öde?
Ja, det är verkligen fascinerande, man känner nästan att man måste ta fram popcornen när man ser sådana intervjuer och sedan läsa med någon slags skräckblandad förtjusning.

Toyota ligger ändå inte långt efter övriga. BMW och Stellans verkade uttala sig i liknande tongångar för någon månad sedan. Resten för något eller några år sedan.

Som OP skriver så funderar man på varför Toyota är så motsträvigt. Det finns nog historiska, personliga och kulturella faktorer.
Det verkar som om Toyota för något tiotal år sedan såg ett bra tillfälle att ta tillbaka initiativet från el till hybrider och vätgas. Man var ju redan framgångsrik med hybrider och såg den nya eltrenden som som en våg man kunde surfa på och styra om till sin fördel. När det gradvis blev tydligare att el skulle vinna nådde ledningen en punkt där man kunde ha vänt tillbaka utan att tappa ansiktet. Den punkten är nu passerad. Det ingår väl heller inte i japansk kultur att man ställer sig på barrikaderna och går emot ledningens beslut.
Toyota är ju rätt stort också. Ju större företag, desto större andel av dina dagliga diskussioner sker med kollegor, och den gemensamma känslan av den egna verksamhetens förträfflighet får därmed en självförstärkande effekt. Elbilar betraktas kanske som något trams i fjärran, om det diskuteras överhuvudtaget. Man blir som man umgås. Blir själv påmind om just det när jag träffar mina släktingar i oljeindustrin i Houston som mest umgås med anda oljemänniskor. Grillar åtta sorters kött per sammankonst och är säkra på att olja och gas kommer att växa stort i framtiden och att grön energi bara är lite brus från oinformerade liberaler.

Sedan har vi de hårda faktorerna:
Man har helt enkelt inte råd med avbräcket från att skifta produktion när man anpassat kostnadsmassan till en redan optimerad befintlig produktion. Speciellt inte nu i ett sent skede när ICE-försäljningen börjat kollapsa. Finns en väldigt bra bok "Innovators Dilemma" om just detta.

Har man lärt sig något från Nokia? Självklart inte. Att ta upp en sådan sak inom Toyota vore kejsarens nya kläder nu när det gått så långt.
Hade Nokia lärt sig något från Kodak?
Det man som historiebetraktare lärt sig är att ordet Nokia i sinom tid kommer att byta ut mot Toyota i business-school litteraturen. Miljontals sidor kommer att skrivas.
Teslaägare sedan 2013
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Toyota tycker det är svårt att sluta sälja ICE-bilar 203

Inlägg av Elbilisten »

niklas12 skrev:
Precis och för Toyotas del så har de väl stora marknadsandelar i U-länder där elektrifieringen ligger betydligt längre fram i tiden
I de fattigaste länderna är majoriteten av "nya" bilar några år gamla begagnade importerade från rikare länder. Så kommer det fortsätta. Deras omställning av bilparken blir lika som vår, bara några år fördröjd. De pengar som de brukade skicka till priskartellen OPEC kan de investera i egen elproduktion. Precis som här i Sverige. Fattiga länder behöver drivlinor med hög verkningsgrad och inhemsk producerat energi, inte tvärtom.
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Toyota tycker det är svårt att sluta sälja ICE-bilar 203

Inlägg av Elbilisten »

"Toyota tycker det är svårt att sluta sälja ICE-bilar 2035." Kodak tyckte väl också att det var svårt att ställa om från analoga film. Men kunderna löste det åt dem. Utan svårigheter.

Samtidigt som Akio Toyoda säger att kunden ska få välja finns det inte elbilar hos återförsäljarna. Jag får en känsla av att det bakom kulisserna pågår en maktkamp mellan de som vill bygga fler elbilar än minsta möjliga antal compliance cars och Akio Toyoda.

Men det kan även vara så som Olof Tenghoff skriver om "den gemensamma känslan av den egna verksamhetens förträfflighet". Ingen går fram till Akio och säger "Hörru, de andra håller på att ställa om till den nya bilmarknaden". Då är det farligare för Toyota. Då kommer de fortsätta hålla samma kurs som när Prius presenterades 1994. Hybridbilar och åter hybridbilar. Men konkurrenterna svänger.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Toyota tycker det är svårt att sluta sälja ICE-bilar 203

Inlägg av Fredrik j »

Elbilisten skrev:
niklas12 skrev:
Precis och för Toyotas del så har de väl stora marknadsandelar i U-länder där elektrifieringen ligger betydligt längre fram i tiden
I de fattigaste länderna är majoriteten av "nya" bilar några år gamla begagnade importerade från rikare länder. Så kommer det fortsätta. Deras omställning av bilparken blir lika som vår, bara några år fördröjd. De pengar som de brukade skicka till priskartellen OPEC kan de investera i egen elproduktion. Precis som här i Sverige. Fattiga länder behöver drivlinor med hög verkningsgrad och inhemsk producerat energi, inte tvärtom.
Så förnuftigt. Gissar att du har en lika snabb och enkel lösning på både svält och fattigdom? Man bara investerar sig ur den.
Skriv svar