Seat Mii kostar 14,88kr per mil

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Seat Mii kostar 14,88kr per mil

Inlägg av Zalman3 »

Syrran köpte en Seat Mii förra året för ca 178.000kr efter rabatt och stöd.
3 år gratis service ingick.
https://msverige.se/allt-om-bilen/motor ... -electric/
Seat Mii spar.jpg
Seat utklassning.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Seat Mii kostar 14,88kr per mil

Inlägg av TiborBlomhall »

De siffrorna är från i fjol. Du kan inte köpa bensin längre för 14 kronor per liter.

Totalkostnaden att äga en Seat Mii idag kostar mindre än bara bensinen kostar för de andra bilarna. :D

Gratta syrran, hon kör rena vinstmaskinen! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Seat Mii kostar 14,88kr per mil

Inlägg av Teslaspolen »

Mii och dess syskon är väl välkända som kompetenta bilar i praktisk formfaktor och utan att spränga banken. Tummen upp, mer sådana här, mindre monster-SUVar!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Seat Mii kostar 14,88kr per mil

Inlägg av martinot »

Teslaspolen skrev:
Mii och dess syskon är väl välkända som kompetenta bilar i praktisk formfaktor och utan att spränga banken. Tummen upp, mer sådana här, mindre monster-SUVar!
Har inte VAG-koncernen, tyvärr, slutat sälja Seat Mii, Skoda Citigo och VW e-up i Sverige?

Så har jag förstått det när jag kikade på att eventuellt köpa en av dessa i somras, men rätta mig gärna om det är fel.

Men annars så håller jag med dig. Finns en bra nytta med små energisnåla effektiva elbilar som enkelt kan köra normala vardagssträckor till en låg kostnad (både för miljö och plånbok).

Som tur är, då dessa bilar ovan verkar slutat säljas (och tillverkas? - rätta mig som sagt om jag har fått fel info) av VAG, så finns det ett gäng andra bra småbilar med lätta mindre batteripack och låg förbrukning från Fiat, BMW och Honda.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
ELA
Inlägg: 27
Blev medlem: 18 apr 2017 20:57

Re: Seat Mii kostar 14,88kr per mil

Inlägg av ELA »

Det var värdeminskning inlagd i kalkylen. Det kommer ju så småningom men nu ligger 1-2 år gamla e-up, mii och Citigo på blocket för mer än nypris minus bonus :D
Gillar min Citigo.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Seat Mii kostar 14,88kr per mil

Inlägg av Zalman3 »

ELA skrev:
Det var värdeminskning inlagd i kalkylen. Det kommer ju så småningom men nu ligger 1-2 år gamla e-up, mii och Citigo på blocket för mer än nypris minus bonus :D
Gillar min Citigo.
Galna priser på beg Seat Mii.
Seat Mii Electric 36.8 kWh FörarPkt VinterPkt 16" CCS V-hjul
254 900 kr
viewtopic.php?f=27&t=30753&p=660034&hil ... ii#p660034
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Seat Mii kostar 14,88kr per mil

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
ELA skrev:
Det var värdeminskning inlagd i kalkylen. Det kommer ju så småningom men nu ligger 1-2 år gamla e-up, mii och Citigo på blocket för mer än nypris minus bonus :D
Gillar min Citigo.
Galna priser på beg Seat Mii.
Seat Mii Electric 36.8 kWh FörarPkt VinterPkt 16" CCS V-hjul
254 900 kr
viewtopic.php?f=27&t=30753&p=660034&hil ... ii#p660034
Vet inte om det är mer galet än beg. priser på övriga elbilar som ID-bilarna, Teslor, etc?

Men en sak som kan bidra oavsett är ju att dessa bilar ovan inte tillverkas längre som jag förstått det. Någon som vet varför VAG lade ner att sälja dessa? Var det för dålig efterfrågan från marknaden, eller någon annan orsak?

Tycker själv att det var lite synd att de slutat säljas. Bra alternativ som 2-3-bil i många familjer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Seat Mii kostar 14,88kr per mil

Inlägg av Jeppe_E »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:
ELA skrev:
Det var värdeminskning inlagd i kalkylen. Det kommer ju så småningom men nu ligger 1-2 år gamla e-up, mii och Citigo på blocket för mer än nypris minus bonus :D
Gillar min Citigo.
Galna priser på beg Seat Mii.
Seat Mii Electric 36.8 kWh FörarPkt VinterPkt 16" CCS V-hjul
254 900 kr
viewtopic.php?f=27&t=30753&p=660034&hil ... ii#p660034
Vet inte om det är mer galet än beg. priser på övriga elbilar som ID-bilarna, Teslor, etc?

Men en sak som kan bidra oavsett är ju att dessa bilar ovan inte tillverkas längre som jag förstått det. Någon som vet varför VAG lade ner att sälja dessa? Var det för dålig efterfrågan från marknaden, eller någon annan orsak?

Tycker själv att det var lite synd att de slutat säljas. Bra alternativ som 2-3-bil i många familjer.
Jag tappade 20% efter bonus på min Model 3 LR 2019... På 3 år och 8700 mil. Milkostnad inkl alla utgifter och kostnader: 23 kr/mil.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Seat Mii kostar 14,88kr per mil

Inlägg av martinot »

Jeppe_E skrev:
Jag tappade 20% efter bonus på min Model 3 LR 2019... På 3 år och 8700 mil. Milkostnad inkl alla utgifter och kostnader: 23 kr/mil.
Också mycket billigt. Med tanke på att Seat Mii kostar 15kr per mil så är ju 23 kr för en prestandabil som M3 LR enormt prisvärt!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar