Specen är "med förbehåll för tester på väg". Vi får väl se när de väl byggt en bil. Jag tror att med ett 12 kWh-batteri kan det bli tufft med räckvidden på vintern, när värmen måste på - då går förbrukningen upp radikalt. För värme ingick väl? AC var tillval.Legato skrev:För att man inte vill sponsra Fuskwagen? För att man vill ha en cool liten andrabil? För att E-Up kostar 25% mer?vigge50 skrev:Varför skulle man välja denna över en eUP för 273 600 kr?
Personligen hade jag valt denna alla dagar i veckan framför en E-Up. Jag hade även valt en Honda E framför en massa andra småbilar trots att Honda E är väldigt dyr om man bara tittar på specen.
Jag tror dock också Unity kommer få det tufft, men personligen tycker jag denna bil är betydligt intressantare än mycket annat. Stämmer specen så får den ju också extremt låg förbrukning (avsevärt lägre än tex E-Up).
Uniti - en svensk elbil
Moderator: Redaktion
Re: Uniti - en svensk elbil
Elbilist sedan 2014
Re: Uniti - en svensk elbil
Det innebär väl iofs också att man får 60k subvention vilket man inte får för mopedbilar (vad jag vet). Men oavsett det så är det en bil som borde vara betydligt billigare än vad den är. Finns heller ingen orsak till att det ska vara så dyr med ett 12 kWh batteripack. Annat än låga volymer då. Vilket nog är rätt troligt att det blir med tanke på priset. Det ena ger det andra..kikat skrev:Men Uniti är inte klassad som mopedbil så man måste ha B-körkort för den och därför finns det ingen marknad för den.
Om Uniti vore klassad som mopedbil kunde det finnas en liten marknad mot minderåriga med AM-körkort.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Uniti - en svensk elbil
Inte 60k på billigaste men väl 25%...Laban skrev:Det innebär väl iofs också att man får 60k subvention vilket man inte får för mopedbilar (vad jag vet). Men oavsett det så är det en bil som borde vara betydligt billigare än vad den är. Finns heller ingen orsak till att det ska vara så dyr med ett 12 kWh batteripack. Annat än låga volymer då. Vilket nog är rätt troligt att det blir med tanke på priset. Det ena ger det andra..kikat skrev:Men Uniti är inte klassad som mopedbil så man måste ha B-körkort för den och därför finns det ingen marknad för den.
Om Uniti vore klassad som mopedbil kunde det finnas en liten marknad mot minderåriga med AM-körkort.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Uniti - en svensk elbil
Får inte full bonus för den billigaste Uniti men nästan, 56k.Laban skrev:Det innebär väl iofs också att man får 60k subvention vilket man inte får för mopedbilar (vad jag vet). Men oavsett det så är det en bil som borde vara betydligt billigare än vad den är. Finns heller ingen orsak till att det ska vara så dyr med ett 12 kWh batteripack. Annat än låga volymer då. Vilket nog är rätt troligt att det blir med tanke på priset. Det ena ger det andra..kikat skrev:Men Uniti är inte klassad som mopedbil så man måste ha B-körkort för den och därför finns det ingen marknad för den.
Om Uniti vore klassad som mopedbil kunde det finnas en liten marknad mot minderåriga med AM-körkort.
Det är synd att mopedbilar inte ingår i bonusprogrammet för då skulle Uniti kunna ha en chans.
Mopedbilsmarknaden har ju exploderat på senare år, men merparten av dem är tyvärr dieseldrivna.
Det går kanske att bygga om Uniti till en mopedbil efter ett halvår när bonusen kommit? Skulle nog inte vara så svårsåld för 150k som eldriven mopedbil.
Re: Uniti - en svensk elbil
Men kommer den bli så mycket billigare att tillverka som mopedbil?kikat skrev:Får inte full bonus för den billigaste Uniti men nästan, 56k.Laban skrev:Det innebär väl iofs också att man får 60k subvention vilket man inte får för mopedbilar (vad jag vet). Men oavsett det så är det en bil som borde vara betydligt billigare än vad den är. Finns heller ingen orsak till att det ska vara så dyr med ett 12 kWh batteripack. Annat än låga volymer då. Vilket nog är rätt troligt att det blir med tanke på priset. Det ena ger det andra..kikat skrev:Men Uniti är inte klassad som mopedbil så man måste ha B-körkort för den och därför finns det ingen marknad för den.
Om Uniti vore klassad som mopedbil kunde det finnas en liten marknad mot minderåriga med AM-körkort.
Det är synd att mopedbilar inte ingår i bonusprogrammet för då skulle Uniti kunna ha en chans.
Mopedbilsmarknaden har ju exploderat på senare år, men merparten av dem är tyvärr dieseldrivna.
Det går kanske att bygga om Uniti till en mopedbil efter ett halvår när bonusen kommit? Skulle nog inte vara så svårsåld för 150k som eldriven mopedbil.
Re: Uniti - en svensk elbil
Troligtvis tillräckligt för att kunna komma under smärtgränsen då de kan sätta in mindre batteri och mindre elmotor eftersom den bara ska klara max 45km/h.vigge50 skrev:Men kommer den bli så mycket billigare att tillverka som mopedbil?kikat skrev:Får inte full bonus för den billigaste Uniti men nästan, 56k.Laban skrev:Det innebär väl iofs också att man får 60k subvention vilket man inte får för mopedbilar (vad jag vet). Men oavsett det så är det en bil som borde vara betydligt billigare än vad den är. Finns heller ingen orsak till att det ska vara så dyr med ett 12 kWh batteripack. Annat än låga volymer då. Vilket nog är rätt troligt att det blir med tanke på priset. Det ena ger det andra..kikat skrev:Men Uniti är inte klassad som mopedbil så man måste ha B-körkort för den och därför finns det ingen marknad för den.
Om Uniti vore klassad som mopedbil kunde det finnas en liten marknad mot minderåriga med AM-körkort.
Det är synd att mopedbilar inte ingår i bonusprogrammet för då skulle Uniti kunna ha en chans.
Mopedbilsmarknaden har ju exploderat på senare år, men merparten av dem är tyvärr dieseldrivna.
Det går kanske att bygga om Uniti till en mopedbil efter ett halvår när bonusen kommit? Skulle nog inte vara så svårsåld för 150k som eldriven mopedbil.
Men den kommer förmodligen ändå vara prissatt i det övre segmentet av mopedbilar.
Re: Uniti - en svensk elbil
Vad väger ett batteri ? Mopedbilar får inte väga mer än 425 kg och 260 kg som högsta last.kikat skrev:Troligtvis tillräckligt för att kunna komma under smärtgränsen då de kan sätta in mindre batteri och mindre elmotor eftersom den bara ska klara max 45km/h.vigge50 skrev:Men kommer den bli så mycket billigare att tillverka som mopedbil?kikat skrev:Får inte full bonus för den billigaste Uniti men nästan, 56k.Laban skrev:Det innebär väl iofs också att man får 60k subvention vilket man inte får för mopedbilar (vad jag vet). Men oavsett det så är det en bil som borde vara betydligt billigare än vad den är. Finns heller ingen orsak till att det ska vara så dyr med ett 12 kWh batteripack. Annat än låga volymer då. Vilket nog är rätt troligt att det blir med tanke på priset. Det ena ger det andra..kikat skrev:Men Uniti är inte klassad som mopedbil så man måste ha B-körkort för den och därför finns det ingen marknad för den.
Om Uniti vore klassad som mopedbil kunde det finnas en liten marknad mot minderåriga med AM-körkort.
Det är synd att mopedbilar inte ingår i bonusprogrammet för då skulle Uniti kunna ha en chans.
Mopedbilsmarknaden har ju exploderat på senare år, men merparten av dem är tyvärr dieseldrivna.
Det går kanske att bygga om Uniti till en mopedbil efter ett halvår när bonusen kommit? Skulle nog inte vara så svårsåld för 150k som eldriven mopedbil.
Men den kommer förmodligen ändå vara prissatt i det övre segmentet av mopedbilar.
Är väll främst begränsningen på vikt som gör dom dyra.
Re: Uniti - en svensk elbil
Främst är det såklart de extremt små volymerna som gör dem dyra...Stevvee skrev:kikat skrev:Troligtvis tillräckligt för att kunna komma under smärtgränsen då de kan sätta in mindre batteri och mindre elmotor eftersom den bara ska klara max 45km/h.vigge50 skrev:Men kommer den bli så mycket billigare att tillverka som mopedbil?kikat skrev:Får inte full bonus för den billigaste Uniti men nästan, 56k.Laban skrev:
Det innebär väl iofs också att man får 60k subvention vilket man inte får för mopedbilar (vad jag vet). Men oavsett det så är det en bil som borde vara betydligt billigare än vad den är. Finns heller ingen orsak till att det ska vara så dyr med ett 12 kWh batteripack. Annat än låga volymer då. Vilket nog är rätt troligt att det blir med tanke på priset. Det ena ger det andra..
Det är synd att mopedbilar inte ingår i bonusprogrammet för då skulle Uniti kunna ha en chans.
Mopedbilsmarknaden har ju exploderat på senare år, men merparten av dem är tyvärr dieseldrivna.
Det går kanske att bygga om Uniti till en mopedbil efter ett halvår när bonusen kommit? Skulle nog inte vara så svårsåld för 150k som eldriven mopedbil.
Men den kommer förmodligen ändå vara prissatt i det övre segmentet av mopedbilar.
Vad väger ett batteri ? Mopedbilar får inte väga mer än 425 kg och 260 kg som högsta last.
Är väll främst begränsningen på vikt som gör dom dyra.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Uniti - en svensk elbil
Jo så är det men också materialval gör dom dyra. Hade inte viktbegränsningen funnits så hade bilarna varit betydligt billigare.Legato skrev:Främst är det såklart de extremt små volymerna som gör dem dyra...Stevvee skrev:kikat skrev:Troligtvis tillräckligt för att kunna komma under smärtgränsen då de kan sätta in mindre batteri och mindre elmotor eftersom den bara ska klara max 45km/h.vigge50 skrev:Men kommer den bli så mycket billigare att tillverka som mopedbil?kikat skrev:Får inte full bonus för den billigaste Uniti men nästan, 56k.
Det är synd att mopedbilar inte ingår i bonusprogrammet för då skulle Uniti kunna ha en chans.
Mopedbilsmarknaden har ju exploderat på senare år, men merparten av dem är tyvärr dieseldrivna.
Det går kanske att bygga om Uniti till en mopedbil efter ett halvår när bonusen kommit? Skulle nog inte vara så svårsåld för 150k som eldriven mopedbil.
Men den kommer förmodligen ändå vara prissatt i det övre segmentet av mopedbilar.
Vad väger ett batteri ? Mopedbilar får inte väga mer än 425 kg och 260 kg som högsta last.
Är väll främst begränsningen på vikt som gör dom dyra.
Re: Uniti - en svensk elbil
https://www.breakit.se/artikel/22510/kr ... san-ar-tom
Är väl inte många som är förvånade tyvärr. Trist men inte oväntat.
Tror det blir få nya biltillverkare utöver Tesla när dammet lagt sig. Åtminstone som tillverkar i någon form av volym.
Är väl inte många som är förvånade tyvärr. Trist men inte oväntat.
Tror det blir få nya biltillverkare utöver Tesla när dammet lagt sig. Åtminstone som tillverkar i någon form av volym.
Re: Uniti - en svensk elbil
Tycker det var synd. Vet inte om man skall klandra dem , de hade gott uppsåt. Men projektet blev för dyrt, för stort. Men de hade säkert en anledning att försöka göra en mindre bil, istället för en mopedbil.
Kanske var/år marknaden för elmopedbilar för liten (de går emot twizzlys eller vad de heter) Eller så krävs det enorma rnd investeringar för att få fram eldrivna fordon som ett litet bolag inte klarar av.
Låt spekulationerna begin...
Kanske var/år marknaden för elmopedbilar för liten (de går emot twizzlys eller vad de heter) Eller så krävs det enorma rnd investeringar för att få fram eldrivna fordon som ett litet bolag inte klarar av.
Låt spekulationerna begin...
Re: Uniti - en svensk elbil
Dödsstöten lär ha varit när nya E-up kom, som är en bättre bil på alla sätt till lägre pris... Uniti blev för dyr.Mickep skrev:Tycker det var synd. Vet inte om man skall klandra dem , de hade gott uppsåt. Men projektet blev för dyrt, för stort. Men de hade säkert en anledning att försöka göra en mindre bil, istället för en mopedbil.
Kanske var/år marknaden för elmopedbilar för liten (de går emot twizzlys eller vad de heter) Eller så krävs det enorma rnd investeringar för att få fram eldrivna fordon som ett litet bolag inte klarar av.
Låt spekulationerna begin...
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Uniti - en svensk elbil
Har funnits varningssignaler ett tag, årsredovisningen för 2018 har dröjt extremt länge. Detta måste innebära att den större finansieringsrundan som skulle göras tillsammans med crowdfundingen i våras misslyckades totalt?
För att homologisera en bil krävs ett stort kapital, ser mörkt ut nu.
För att homologisera en bil krävs ett stort kapital, ser mörkt ut nu.
Elbilist sedan 2014
Re: Uniti - en svensk elbil
I början, ja. Men om man läser citaten från revisionsrapporten så framträder en annan bild. Tvivelaktig ekonomi, sent inlämnad balansräkning...Mickep skrev:Tycker det var synd. Vet inte om man skall klandra dem , de hade gott uppsåt. [...]
Är ett företag på obestånd så är det otroligt viktigt för styrelse och företagsledning att ta rätt beslut. Om det t.ex. stämmer att de tagit in förbeställningar på 110 000 kr/st av privatpersoner, utan större utsikt att kunna leverera några bilar, så är det i mina ögon både brottsligt och omoraliskt.
Re: Uniti - en svensk elbil
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: Uniti - en svensk elbil
Inte så förvånande. Kommer rekonstruktören verkligen komma fram till något sätt för att få företaget lönsamt?Alfred skrev:
Elbilist sedan 2014
Re: Uniti - en svensk elbil
Precis VW e-Up, Skoda Citigo och Seat Mii är en bättre bil för en billig peng.juristen skrev:Dödsstöten lär ha varit när nya E-up kom, som är en bättre bil på alla sätt till lägre pris... Uniti blev för dyr.Mickep skrev:Tycker det var synd. Vet inte om man skall klandra dem , de hade gott uppsåt. Men projektet blev för dyrt, för stort. Men de hade säkert en anledning att försöka göra en mindre bil, istället för en mopedbil.
Kanske var/år marknaden för elmopedbilar för liten (de går emot twizzlys eller vad de heter) Eller så krävs det enorma rnd investeringar för att få fram eldrivna fordon som ett litet bolag inte klarar av.
Låt spekulationerna begin...
https://www.electrive.net/2020/04/07/wi ... wahl-sind/Med ett pris på 14.380 euro efter avdrag för miljöbonusen är Škoda Citigo e iV en av de billigaste elbilarna som för närvarande kan köpas.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Uniti - en svensk elbil
Läser man Ny Tekniks intervju med Lewis Horne blir det ännu svårare att få ihop någon ekonomi i det hela:
Laddare med annonstavlor finns ju dock redan, Smart City Charger, så de har inte en unik produkt: viewtopic.php?f=52&t=19926
Kan annonstavlor av denna typ finansiera en handbyggd produktion av Uniti One?
Utvecklingsteamet i Storbritannien har signalerat att bilen så som den är tänkt att byggas just nu är alldeles för dyr. Bilen ska kosta från 224 000 kronor. Men tillverkningskostnaden i rådande läge ligger på omkring 600 000 kronor.
– Det vi nu gör är en plan för volymtillverkning och att skapa en bättre finansiell grund så att vi kan ta en ekonomisk smäll för de första leveranserna, säger Lewis Horne.
https://www.nyteknik.se/fordon/uniti-vi ... or-6993114I rekonstruktionsansökan inlämnad till tingsrätten framgår att företaget har långt framskridna planer på ett helt nytt sätt att finansiera den fortsatta utvecklingen av fordonet. Det handlar inte om att sälja fordon utan annonsutrymme.
Företaget har utvecklat en annonstavla som ska kunna monteras på taket på egentillverkade fordon, på en egenutvecklad laddare alternativt vilken bil som helst.
Laddare med annonstavlor finns ju dock redan, Smart City Charger, så de har inte en unik produkt: viewtopic.php?f=52&t=19926
Kan annonstavlor av denna typ finansiera en handbyggd produktion av Uniti One?
Elbilist sedan 2014
Re: Uniti - en svensk elbil
Kanske dags för en ”vad var det jag sa?”
Jobbar med betalprodukter och investeringar i sådana. Ungefär en gång i månaden kommer det någon som säger ”jag ska sänka kortavgifterna till 0.1% för mina kunder”... givetvis får dom aldrig ihop ett BC som blir lönsamt när de går back 300% på varje transaktion...
Jobbar med betalprodukter och investeringar i sådana. Ungefär en gång i månaden kommer det någon som säger ”jag ska sänka kortavgifterna till 0.1% för mina kunder”... givetvis får dom aldrig ihop ett BC som blir lönsamt när de går back 300% på varje transaktion...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Uniti - en svensk elbil
Instämmer helt. Att producera en personbil kostar inte tiotals eller hundratals miljoner, det kostar många miljarder.Remuz skrev:Kanske dags för en ”vad var det jag sa?”
Jobbar med betalprodukter och investeringar i sådana. Ungefär en gång i månaden kommer det någon som säger ”jag ska sänka kortavgifterna till 0.1% för mina kunder”... givetvis får dom aldrig ihop ett BC som blir lönsamt när de går back 300% på varje transaktion...
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Uniti - en svensk elbil
Om det stämmer att de inte rört depositionspengarna så är det schysst gjort. Men jag undrar om det inte är dags att lägga ner ändå. Med en kostnad på 600 000 kr per bil så är det en lång, lång uppförsbacke innan den produkten kan bli lönsam - och de startar inte från någon bra position.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Uniti - en svensk elbil
Då blir det svårt att sälja om EN personbil skall kosta så mycket att producera.oscfor skrev:Instämmer helt. Att producera en personbil kostar inte tiotals eller hundratals miljoner, det kostar många miljarder.
Jag förstår vad du menar men kunde inte låta bli. Men i och för sig producerar man bara just 1 bil så kostar just den väldigt mycket då den får ta alla utvecklingskostnader.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Uniti - en svensk elbil
Dyson bränner ju ca 30 miljarder på att ta fram en elbil.
Och de gav upp, det kostar MASSOR att ta fram en bra elbil!!
Och de gav upp, det kostar MASSOR att ta fram en bra elbil!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Uniti - en svensk elbil
Hade dom inte planer på att investera 2 milijarder GBP, men när de upptäkte att detta inte kommer vara hållbart försökte de sälja sin initiala investering som vi inte vet hur stor den är?Zalman3 skrev:Dyson bränner ju ca 30 miljarder på att ta fram en elbil.
Och de gav upp, det kostar MASSOR att ta fram en bra elbil!!
https://www.bbc.com/news/business-50004184
De hade engarerat en arbetsstyrka på dryg 500 personer. Projektet startar 2016 och avslutas 2019, säg 4 år. En injengör kostar 2 MSEK per år inklusive allt (lön, test materiale etc etc), det blir 1 000 MSEK per år i 4 år, dvs 4 000 MSEK och inte 30 000 MSEK.
Problemet när stora företag skall göra något så kostar det ofantliga pengar för de styr fel och saknar kompetens och har givit sig in på något de inte kan.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Uniti - en svensk elbil
Spelar ingen roll, de har skulder till sitt holdingbolag som är en prioriterad fordran, de går före förskottsbetalningarna. De verkar ha gjort några manövrar för att kunna casha ut oavsett, sålt egna aktier till crowdfundingen.Jerka skrev:Om det stämmer att de inte rört depositionspengarna så är det schysst gjort. Men jag undrar om det inte är dags att lägga ner ändå. Med en kostnad på 600 000 kr per bil så är det en lång, lång uppförsbacke innan den produkten kan bli lönsam - och de startar inte från någon bra position.
Elbilist sedan 2014