Uniti - en svensk elbil
Moderator: Redaktion
Re: Uniti - en svensk elbil
Vad jag läst så har de minimerat personalen, övergivit Silverstone och nu istället sökt konsulthjälp hos Pangean International. Frågan är om kapitalet räcker till några nya prototyper och hur seriemässiga dessa är då? Räcker de för att locka nya investerare?
De dras med betalningsanmärkningar enligt Merinfo. Fyra registrerade fordon, en Zoe, en Twizy, minibuss och släp. Inget annat vägregistrerat.
De dras med betalningsanmärkningar enligt Merinfo. Fyra registrerade fordon, en Zoe, en Twizy, minibuss och släp. Inget annat vägregistrerat.
Elbilist sedan 2014
Re: Uniti - en svensk elbil
Uniti är dött, knappt en parentes i historien..
Ska man tillverka bilar. Gör en bil då, inte något mellanting.
Ska man tillverka bilar. Gör en bil då, inte något mellanting.
MYLR-24
Re: Uniti - en svensk elbil
Sidan borta.
Synd om de inte lyckades ro det iland. men ärligt talat var uniti bilen väldigt lik en renault twizly (eller vad den heter) Har för mig att nowyouknow gick in i företaget som aktieägare. Hoppas de anställda får nya jobb och kan jobba på elbilsutveckling på andra företag. (för behovet finns ju)
Synd om de inte lyckades ro det iland. men ärligt talat var uniti bilen väldigt lik en renault twizly (eller vad den heter) Har för mig att nowyouknow gick in i företaget som aktieägare. Hoppas de anställda får nya jobb och kan jobba på elbilsutveckling på andra företag. (för behovet finns ju)
Re: Uniti - en svensk elbil
Nja borta vet jag inte.. https://www.uniti.earth/Mickep skrev:Sidan borta.
Synd om de inte lyckades ro det iland. men ärligt talat var uniti bilen väldigt lik en renault twizly (eller vad den heter) Har för mig att nowyouknow gick in i företaget som aktieägare. Hoppas de anställda får nya jobb och kan jobba på elbilsutveckling på andra företag. (för behovet finns ju)
Men vem vågar slänga in pengar till dem nu?
MYLR-24
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Uniti - en svensk elbil
Klintan skrev:Vad jag läst så har de minimerat personalen, övergivit Silverstone och nu istället sökt konsulthjälp hos Pangean International. Frågan är om kapitalet räcker till några nya prototyper och hur seriemässiga dessa är då? Räcker de för att locka nya investerare?
De dras med betalningsanmärkningar enligt Merinfo. Fyra registrerade fordon, en Zoe, en Twizy, minibuss och släp. Inget annat vägregistrerat.
Vad trist att läsa detta.
Re: Uniti - en svensk elbil
Nu kan man konfigurera sin Uniti. 3-sitsig med 12 kWh för 224000 eller 24 kWh för 299000. 50 kW CCS.
https://www.uniti.earth/se/uniti-one/
https://www.uniti.earth/se/uniti-one/
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1492
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Uniti - en svensk elbil
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Uniti - en svensk elbil
Lite nya rendreringar för att lugna alla förbeställare? Samtidigt som de ännu inte har haft sin årsstämma för 2018, som enligt aktiebolagslagen skulle ha genomförts senast 30:e juni.
Elbilist sedan 2014
Re: Uniti - en svensk elbil
Inte till nypris. Men som begagnad (för 50000-100000) kanske en bra bil för en ensamstående förälder i stadsmiljö med max 2 barn. Och jag syftar naturligtvis på kvinnor då. Många kvinnor tycks vilja ha så små bilar som möjligt och då är den här säkert lockande. Men samtidigt har målgruppen inte så mycket pengar, så som begagnad skulle den kunna vara intressant för den.Verdi skrev:But why? Vad fyller den där för funktion till det priset?
Re: Uniti - en svensk elbil
Och barnstolar skall få plats vart?Jerker skrev:Inte till nypris. Men som begagnad (för 50000-100000) kanske en bra bil för en ensamstående förälder i stadsmiljö med max 2 barn. Och jag syftar naturligtvis på kvinnor då. Många kvinnor tycks vilja ha så små bilar som möjligt och då är den här säkert lockande. Men samtidigt har målgruppen inte så mycket pengar, så som begagnad skulle den kunna vara intressant för den.Verdi skrev:But why? Vad fyller den där för funktion till det priset?
Vilket jäkla överpris.
Re: Uniti - en svensk elbil
Hur ska den bli begagnad om ingen köper den ny? Och som begagnad finns det ju bättre alternativ. Zoe, i3, e-Up osv.Jerker skrev:Inte till nypris. Men som begagnad (för 50000-100000) kanske en bra bil för en ensamstående förälder i stadsmiljö med max 2 barn. Och jag syftar naturligtvis på kvinnor då. Många kvinnor tycks vilja ha så små bilar som möjligt och då är den här säkert lockande. Men samtidigt har målgruppen inte så mycket pengar, så som begagnad skulle den kunna vara intressant för den.Verdi skrev:But why? Vad fyller den där för funktion till det priset?
Re: Uniti - en svensk elbil
Nej, jag håller med, det är en bil som är svårplacerad i kundsegmenten. Yuppies i storstäder som har mycket pengar och vill se miljömedvetna ut?
Re: Uniti - en svensk elbil
Och som referens åt andra hållet kostar Twizy 109k. Vad skulle Uniti kunna få kosta då, 150k för 12 kWh , 200k för 24 kWh ?vigge50 skrev:Varför skulle man välja denna över en eUP för 273 600 kr?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Uniti - en svensk elbil
Det står ju redan att Uniti kostar 224k för 12kWh och 259k för 24kWh så varför spekulera kring priset? Men då ingår inte ens AC och säkerhetsfunktioner i priset.Laban skrev:Och som referens åt andra hållet kostar Twizy 109k. Vad skulle Uniti kunna få kosta då, 150k för 12 kWh , 200k för 24 kWh ?vigge50 skrev:Varför skulle man välja denna över en eUP för 273 600 kr?
Som svar till frågan varför man skulle välja denna före e-Up är det enkla svaret att det gör man inte. e-Up en ju riktig bil och det kan man inte säga att Uniti och Twizy är.
Sedan varför någon köper en ny Twizy/Uniti idag är högst oklart. När Twizy kom för 6 år sedan var elbilar sällsynta och dyra, då fyllde den en funktion med ett pris runt 70k som alternativ till moped/elcykel för de som hade råkat få pengar över på kontot och vill sitta skyddat. Men idag när det går att få en begagnad leaf för runt 150k eller en ny e-Up för 199k så funkar det inte att sälja en sån typ av bil för över 200k. Till och med 100k för en Twizy är för dyrt.
För de med liten plånbok, så som ensamstående föräldrar med liten inkomst, och behöver ett transportfordon så köper man en billig beg. fossilare för 20-30k. Inte en elmoped för 100k.
Re: Uniti - en svensk elbil
Han frågar inte vad den kostar, utan vad som är rimligt att den borde kosta i förhållande till Twizy.kikat skrev:Det står ju redan att Uniti kostar 224k för 12kWh och 259k för 24kWh så varför spekulera kring priset? Men då ingår inte ens AC och säkerhetsfunktioner i priset.Laban skrev:Och som referens åt andra hållet kostar Twizy 109k. Vad skulle Uniti kunna få kosta då, 150k för 12 kWh , 200k för 24 kWh ?vigge50 skrev:Varför skulle man välja denna över en eUP för 273 600 kr?
Som svar till frågan varför man skulle välja denna före e-Up är det enkla svaret att det gör man inte. e-Up en ju riktig bil och det kan man inte säga att Uniti och Twizy är.
Sedan varför någon köper en ny Twizy/Uniti idag är högst oklart. När Twizy kom för 6 år sedan var elbilar sällsynta och dyra, då fyllde den en funktion med ett pris runt 70k som alternativ till moped/elcykel för de som hade råkat få pengar över på kontot och vill sitta skyddat. Men idag när det går att få en begagnad leaf för runt 150k eller en ny e-Up för 199k så funkar det inte att sälja en sån typ av bil för över 200k. Till och med 100k för en Twizy är för dyrt.
För de med liten plånbok, så som ensamstående föräldrar med liten inkomst, och behöver ett transportfordon så köper man en billig beg. fossilare för 20-30k. Inte en elmoped för 100k.
Re: Uniti - en svensk elbil
Det är en spekulation kring vad den får kosta om någon ska köpa den. Om med någon menar jag annat än extrem nisch, 100 bilar/år.kikat skrev:Det står ju redan att Uniti kostar 224k för 12kWh och 259k för 24kWh så varför spekulera kring priset?
Sen finns det visserligen väldigt dyra mopedbilar, ex http://scooterpunkten.se/mopedbilar/vis ... -46-nyhet/
Kan nog tänka mig att Uniti'n är betydligt bättre bil än ovanstående.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Uniti - en svensk elbil
Men Uniti är inte klassad som mopedbil så man måste ha B-körkort för den och därför finns det ingen marknad för den.Laban skrev:Det är en spekulation kring vad den får kosta om någon ska köpa den. Om med någon menar jag annat än extrem nisch, 100 bilar/år.kikat skrev:Det står ju redan att Uniti kostar 224k för 12kWh och 259k för 24kWh så varför spekulera kring priset?
Sen finns det visserligen väldigt dyra mopedbilar, ex http://scooterpunkten.se/mopedbilar/vis ... -46-nyhet/
Kan nog tänka mig att Uniti'n är betydligt bättre bil än ovanstående.
Om Uniti vore klassad som mopedbil kunde det finnas en liten marknad mot minderåriga med AM-körkort.
Unifi är helt enkelt för dyr och det går inte att sänka priset på den för att fortfarande få lönsamhet på den. Skulle behöva kosta absolut max 100k för att den skulle kunna konkurrera men det är inte realistiskt eftersom deras lanserade pris är mer än dubbelt så mycket. Mindre elbilar som Uniti saknar marknad för idag nu när det finns billiga riktiga elbilar. Det verkar som de helt missat utvecklingen som skett de senaste åren.
Re: Uniti - en svensk elbil
För att man inte vill sponsra Fuskwagen? För att man vill ha en cool liten andrabil? För att E-Up kostar 25% mer?vigge50 skrev:Varför skulle man välja denna över en eUP för 273 600 kr?
Personligen hade jag valt denna alla dagar i veckan framför en E-Up. Jag hade även valt en Honda E framför en massa andra småbilar trots att Honda E är väldigt dyr om man bara tittar på specen.
Jag tror dock också Unity kommer få det tufft, men personligen tycker jag denna bil är betydligt intressantare än mycket annat. Stämmer specen så får den ju också extremt låg förbrukning (avsevärt lägre än tex E-Up).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Uniti - en svensk elbil
Specen är "med förbehåll för tester på väg". Vi får väl se när de väl byggt en bil. Jag tror att med ett 12 kWh-batteri kan det bli tufft med räckvidden på vintern, när värmen måste på - då går förbrukningen upp radikalt. För värme ingick väl? AC var tillval.Legato skrev:För att man inte vill sponsra Fuskwagen? För att man vill ha en cool liten andrabil? För att E-Up kostar 25% mer?vigge50 skrev:Varför skulle man välja denna över en eUP för 273 600 kr?
Personligen hade jag valt denna alla dagar i veckan framför en E-Up. Jag hade även valt en Honda E framför en massa andra småbilar trots att Honda E är väldigt dyr om man bara tittar på specen.
Jag tror dock också Unity kommer få det tufft, men personligen tycker jag denna bil är betydligt intressantare än mycket annat. Stämmer specen så får den ju också extremt låg förbrukning (avsevärt lägre än tex E-Up).
Elbilist sedan 2014
Re: Uniti - en svensk elbil
Det innebär väl iofs också att man får 60k subvention vilket man inte får för mopedbilar (vad jag vet). Men oavsett det så är det en bil som borde vara betydligt billigare än vad den är. Finns heller ingen orsak till att det ska vara så dyr med ett 12 kWh batteripack. Annat än låga volymer då. Vilket nog är rätt troligt att det blir med tanke på priset. Det ena ger det andra..kikat skrev:Men Uniti är inte klassad som mopedbil så man måste ha B-körkort för den och därför finns det ingen marknad för den.
Om Uniti vore klassad som mopedbil kunde det finnas en liten marknad mot minderåriga med AM-körkort.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Uniti - en svensk elbil
Inte 60k på billigaste men väl 25%...Laban skrev:Det innebär väl iofs också att man får 60k subvention vilket man inte får för mopedbilar (vad jag vet). Men oavsett det så är det en bil som borde vara betydligt billigare än vad den är. Finns heller ingen orsak till att det ska vara så dyr med ett 12 kWh batteripack. Annat än låga volymer då. Vilket nog är rätt troligt att det blir med tanke på priset. Det ena ger det andra..kikat skrev:Men Uniti är inte klassad som mopedbil så man måste ha B-körkort för den och därför finns det ingen marknad för den.
Om Uniti vore klassad som mopedbil kunde det finnas en liten marknad mot minderåriga med AM-körkort.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Uniti - en svensk elbil
Får inte full bonus för den billigaste Uniti men nästan, 56k.Laban skrev:Det innebär väl iofs också att man får 60k subvention vilket man inte får för mopedbilar (vad jag vet). Men oavsett det så är det en bil som borde vara betydligt billigare än vad den är. Finns heller ingen orsak till att det ska vara så dyr med ett 12 kWh batteripack. Annat än låga volymer då. Vilket nog är rätt troligt att det blir med tanke på priset. Det ena ger det andra..kikat skrev:Men Uniti är inte klassad som mopedbil så man måste ha B-körkort för den och därför finns det ingen marknad för den.
Om Uniti vore klassad som mopedbil kunde det finnas en liten marknad mot minderåriga med AM-körkort.
Det är synd att mopedbilar inte ingår i bonusprogrammet för då skulle Uniti kunna ha en chans.
Mopedbilsmarknaden har ju exploderat på senare år, men merparten av dem är tyvärr dieseldrivna.
Det går kanske att bygga om Uniti till en mopedbil efter ett halvår när bonusen kommit? Skulle nog inte vara så svårsåld för 150k som eldriven mopedbil.
Re: Uniti - en svensk elbil
Men kommer den bli så mycket billigare att tillverka som mopedbil?kikat skrev:Får inte full bonus för den billigaste Uniti men nästan, 56k.Laban skrev:Det innebär väl iofs också att man får 60k subvention vilket man inte får för mopedbilar (vad jag vet). Men oavsett det så är det en bil som borde vara betydligt billigare än vad den är. Finns heller ingen orsak till att det ska vara så dyr med ett 12 kWh batteripack. Annat än låga volymer då. Vilket nog är rätt troligt att det blir med tanke på priset. Det ena ger det andra..kikat skrev:Men Uniti är inte klassad som mopedbil så man måste ha B-körkort för den och därför finns det ingen marknad för den.
Om Uniti vore klassad som mopedbil kunde det finnas en liten marknad mot minderåriga med AM-körkort.
Det är synd att mopedbilar inte ingår i bonusprogrammet för då skulle Uniti kunna ha en chans.
Mopedbilsmarknaden har ju exploderat på senare år, men merparten av dem är tyvärr dieseldrivna.
Det går kanske att bygga om Uniti till en mopedbil efter ett halvår när bonusen kommit? Skulle nog inte vara så svårsåld för 150k som eldriven mopedbil.