Enligt Teknikens Värld kommer den uppdaterade ID3 bli dyrare. Det var väl det sista den här modellen behövde? Med slopad klimatbonus blir nettoändringen mer än 100 000 kr. En halv miljon för en liten, enkel elbil.
Förändringarna de gör är bra, men det den verkligen behövt är antingen ett lägre pris eller möjligen en kombiversion med dragkrok, då hade den kunnat fungera som förstabil för en mindre familj och motivera priset.
Att ha ett skjutbart baksäte så man kan förstora bagaget t ex om man har barn som inte behöver enormt benutrymme samt taklastmöjlighet, skulle göra bilen mer lämplig som familjebil. Men det kanske är crossoverversionen av id3 de planerar som ska täcka den nischen med billigare familjebil?
Ja, att varken kunna ha dragkrok eller takräcke gjorde att den gick bort helt som alternativ för oss. Annars gillar jag tanken på att ha en bil som fungerar bra till vardags och sen "bygga ut" den de få gånger som det finns större behov.
Till Model 3 hade jag takräcke men monterade det faktiskt aldrig..
Bilens uppenbara brister är brist på drag och ljudisolering. ID3 verkade sjukt lovande som koncept, men verkligheten var en stor besvikelse.
Skulle påstå att interiören är det största problemet. Den känns billig och tråkig.
Sen var ju priset inte heller det bästa.
ID4 klart mer bil för pengarna.
Svårt att se skillnaden när man inte har en "gammal" ID3 bredvid att jämföra med. Och den påstådda mindre plastigheten får man ju bedöma själv den dagen bilarna finns tillgängliga att klämma på.
Det intressanta blir priset. Får man en facelift-ID3 för under 500k? Knappast troligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vilket lyft att ta bort plastskiten på motorhuven. Ser mycket bättre ut. Den gröna färgen var trevlig!
Fortfarande många usla lösningar på den bilen tyvärr och framförallt för dyr sett till konkurrenterna.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Att både takräcke och dragkrok saknas var en dealbreaker för mig när vi kikade åt det hållet för drygt två år sen, när de dumpade ut billiga leasing-id3:or.
Man ser inte många ID3 på vägarna och det där lär inte göra att det blir fler...
Det finns ju nästan lika många ID3 som det finns model Y på svenska vägar.
9354 vs. 10112 enligt car.info.
Det beror nog på var man kör kan man tänka.
Hmm var finns dom? Ute på landsbygden?
I/runt tätort i södra Sverige ser man iaf många ID4, Y etc. Men ID3 nope...
Inte här heller. Det finns massor med ID4 och MY, med ID3 är en sällsynt företeelse. Inte så konstigt med tanke på att prisskillnaden är väldigt liten jämfört med hur mycket mer bil man får med en ID4.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Majoriteten av de som rullar på gatorna nu är nog sådana som dumpades ut för runt 3000 kr / mån i leasing när VW behövde leverera bilar nog för att sänka snittutsläppen på sina sålda bilar under 2021. En kusin lyckades knipa en bil för 2995 inkl försäkring och vinterdäck, 24 mån avtal.
De försvinner väl utomlands när leasingkontrakten tar slut..
Man ser inte många ID3 på vägarna och det där lär inte göra att det blir fler...
Har sålt ungefär lika många som Model 3 sen den kom 2020. Försäljningen ökar stadigt för ID3. Sveriges 8:e vanligaste elbil. Du måste vara blind
Då är jag också blind. Man ser ID3 så sällan att jag faktiskt hajar till de gångerna jag ser en. Det händer verkligen inte ofta. De elbilar man ser oftast häromkring är ID4, Model Y, MG, Volvo, Polestar och konstigt nog EV6. I viss mån även Mach-e. ID3 är en raritet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Man ser inte många ID3 på vägarna och det där lär inte göra att det blir fler...
Har sålt ungefär lika många som Model 3 sen den kom 2020. Försäljningen ökar stadigt för ID3. Sveriges 8:e vanligaste elbil. Du måste vara blind
Då är jag också blind. Man ser ID3 så sällan att jag faktiskt hajar till de gångerna jag ser en. Det händer verkligen inte ofta. De elbilar man ser oftast häromkring är ID4, Model Y, MG, Volvo, Polestar och konstigt nog EV6. I viss mån även Mach-e. ID3 är en raritet.
Är väl i viss mån en väldigt populär andrabil så väldigt vanlig i Stockholm iaf.
Ja, det kan ju vara så att den används mest som andrabil och då kanske mest i städerna. Man blir lite fundersam när man ser siffrorna på car.info. Var är alla dessa bilar? Det är ju ändå ganska många. Min bestämda uppfattning var att ID3 är ett totalt misslyckande och att den i princip inte säljs överhuvudtaget, eftersom man nästan aldrig ser den. Men siffrorna säger nånting annat. Bilarna kanske bara står parkerade nånstans i nån mörk hörna bakom en hög vägg. Eller nåt sånt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ja, det kan ju vara så att den används mest som andrabil och då kanske mest i städerna. Man blir lite fundersam när man ser siffrorna på car.info. Var är alla dessa bilar? Det är ju ändå ganska många. Min bestämda uppfattning var att ID3 är ett totalt misslyckande och att den i princip inte säljs överhuvudtaget, eftersom man nästan aldrig ser den. Men siffrorna säger nånting annat. Bilarna kanske bara står parkerade nånstans i nån mörk hörna bakom en hög vägg. Eller nåt sånt.