Volvo EX90

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Volvo EX90

Inlägg av Bruno »

Nicke Nyfiken skrev:
Bruno skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Bruno skrev:
SwedishAdvocate skrev:

Nio ES7, Xpeng G7 avgränsar jag bort av ideologiska skäl.
Volvo EX90 kommer att tillverkas i USA och Kina (enl källa nedan), så frågan är varifrån de kommer till Sverige?

"Important for U.S. buyers, the EX90 will be built in Volvo’s assembly plant in Ridgeville, South Carolina, starting next year. [-]. It will also be built in China"


https://www.greencarreports.com/news/11 ... e-54655509
Oavsett var bilarna byggs, så är det ett kinesiskt företag med den kommunistiska mördarregimen som storägare.
Så du anser att det är okej att Tesla bygger bilar i Kina?



Själv så vet jag inte... jag är i nuläget kluven, beror på hur jag ser på frågan/problemet
Förlåt ???
Hur kom du fram till den slutsatsen?
Vilken slutsats? Jag ställde en fråga...

Anser du att det är okej att Tesla bygger bilar i Kina?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Volvo EX90

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Bruno skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Bruno skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Oavsett var bilarna byggs, så är det ett kinesiskt företag med den kommunistiska mördarregimen som storägare.
Så du anser att det är okej att Tesla bygger bilar i Kina?



Själv så vet jag inte... jag är i nuläget kluven, beror på hur jag ser på frågan/problemet
Förlåt ???
Hur kom du fram till den slutsatsen?
Vilken slutsats? Jag ställde en fråga...

Anser du att det är okej att Tesla bygger bilar i Kina?
”Så du anser att...” skrev du, och det låter mer som ett påstående än en fråga.

Jag förstår inte kopplingen till vad jag tycker om Teslas biltillverkning i Kina, för att jag påtalar faktum att Volvo ägs till stor del av Kinesiska staten. På vilket vis är det relaterat?

Jag beställde en MY LR kring årsskiftet 19/20 då de enligt uppgift skulle tillverkas i Tyskland. När jag fick erbjudande om leverans i augusti 2021 tackade jag nej eftersom bilarna tillverkades i Kina. Jag sköt på leveransen för att få en Tysktillverkad. Men när de inte började producera några LR i Tyskland när fabriken väl kom igång, så beställde jag en Performance istället. Och det är den bilen jag har nu. Jag vill inte ha någon kinatillverkad bil eller bil från ett kinesiskt företag/staten.


Så du tycker det är okej att köpa bilar från den kommunistiska mördarregimen i Kina?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Volvo EX90

Inlägg av Bruno »

Nicke Nyfiken skrev:
Bruno skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Bruno skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Oavsett var bilarna byggs, så är det ett kinesiskt företag med den kommunistiska mördarregimen som storägare.
Så du anser att det är okej att Tesla bygger bilar i Kina?



Själv så vet jag inte... jag är i nuläget kluven, beror på hur jag ser på frågan/problemet
Förlåt ???
Hur kom du fram till den slutsatsen?
Vilken slutsats? Jag ställde en fråga...

Anser du att det är okej att Tesla bygger bilar i Kina?
”Så du anser att...” skrev du, och det låter mer som ett påstående än en fråga.

Jag förstår inte kopplingen till vad jag tycker om Teslas biltillverkning i Kina, för att jag påtalar faktum att Volvo ägs till stor del av Kinesiska staten. På vilket vis är det relaterat?

Jag beställde en MY LR kring årsskiftet 19/20 då de enligt uppgift skulle tillverkas i Tyskland. När jag fick erbjudande om leverans i augusti 2021 tackade jag nej eftersom bilarna tillverkades i Kina. Jag sköt på leveransen för att få en Tysktillverkad. Men när de inte började producera några LR i Tyskland när fabriken väl kom igång, så beställde jag en Performance istället. Och det är den bilen jag har nu. Jag vill inte ha någon kinatillverkad bil eller bil från ett kinesiskt företag/staten.


Så du tycker det är okej att köpa bilar från den kommunistiska mördarregimen i Kina?
Hur är det relaterat, förutom att det är samma människor som bygger bilarna i Kina och förtrycks av den "kommunistisk mördarregimen"? Att det just är samma människor som bygger bilarna, de skiter i om det är en kines eller en amerikan som är ägare till fabriken... För om det är ägandet som är problemet för dig så är det fritt fram att handla från icke-kinesiska bolag med tillverkning i Kina?

Jag tycker inte det är okej, men det är min åsikt, och min fru väntade in i det längsta att få en bil från Berlin men sen så skulle bilar över inte 700tkr inte få ngn bonus så vi sålde vår själ. Vi köpte en bil från ett amerikanskt företag som tillverkar bilar i en "kommunistisk mördarregim". Jag vill helst inte köpa något från Kina men det gör jag, vet inte hur det är med dig och det du köper.

Bästa vore att vi i forumet lämnar politiken där hän, och koncentrerar oss på bilarna och tekniken, det blir bara en dålig stämning annars.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Volvo EX90

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Bruno skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Bruno skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Bruno skrev:

Så du anser att det är okej att Tesla bygger bilar i Kina?



Själv så vet jag inte... jag är i nuläget kluven, beror på hur jag ser på frågan/problemet
Förlåt ???
Hur kom du fram till den slutsatsen?
Vilken slutsats? Jag ställde en fråga...

Anser du att det är okej att Tesla bygger bilar i Kina?
”Så du anser att...” skrev du, och det låter mer som ett påstående än en fråga.

Jag förstår inte kopplingen till vad jag tycker om Teslas biltillverkning i Kina, för att jag påtalar faktum att Volvo ägs till stor del av Kinesiska staten. På vilket vis är det relaterat?

Jag beställde en MY LR kring årsskiftet 19/20 då de enligt uppgift skulle tillverkas i Tyskland. När jag fick erbjudande om leverans i augusti 2021 tackade jag nej eftersom bilarna tillverkades i Kina. Jag sköt på leveransen för att få en Tysktillverkad. Men när de inte började producera några LR i Tyskland när fabriken väl kom igång, så beställde jag en Performance istället. Och det är den bilen jag har nu. Jag vill inte ha någon kinatillverkad bil eller bil från ett kinesiskt företag/staten.


Så du tycker det är okej att köpa bilar från den kommunistiska mördarregimen i Kina?
Hur är det relaterat, förutom att det är samma människor som bygger bilarna i Kina och förtrycks av den "kommunistisk mördarregimen"? Att det just är samma människor som bygger bilarna, de skiter i om det är en kines eller en amerikan som är ägare till fabriken... För om det är ägandet som är problemet för dig så är det fritt fram att handla från icke-kinesiska bolag med tillverkning i Kina?

Jag tycker inte det är okej, men det är min åsikt, och min fru väntade in i det längsta att få en bil från Berlin men sen så skulle bilar över inte 700tkr inte få ngn bonus så vi sålde vår själ. Vi köpte en bil från ett amerikanskt företag som tillverkar bilar i en "kommunistisk mördarregim". Jag vill helst inte köpa något från Kina men det gör jag, vet inte hur det är med dig och det du köper.

Bästa vore att vi i forumet lämnar politiken där hän, och koncentrerar oss på bilarna och tekniken, det blir bara en dålig stämning annars.
Tycker du jag är otydlig när jag skriver: Jag vill inte ha någon kinatillverkad bil eller bil från ett kinesiskt företag/staten , eller varför är du på och hackar på det jag skriver hela tiden?

Jag tror vi tycker ganska lika i frågan så jag förstår inte varför du hela tiden ska ifrågasätta det jag skriver. Någonting är det du retar dig på.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Volvo EX90

Inlägg av Bruno »

Nicke Nyfiken skrev:

Tycker du jag är otydlig när jag skriver: Jag vill inte ha någon kinatillverkad bil eller bil från ett kinesiskt företag/staten , eller varför är du på och hackar på det jag skriver hela tiden?

Jag tror vi tycker ganska lika i frågan så jag förstår inte varför du hela tiden ska ifrågasätta det jag skriver. Någonting är det du retar dig på.
Bara att det inte är okej enligt dig att köpa bil av ngn med kinesisk ägare men om ett amerikansk företag har tillverkning i Kina så är det okej att köpa produkter av det företaget, även om just din bil inte är tillverkad i Kina.

Men det blir så otrevligt att du slänger ur dig saker som kan såra människor. Ingen skriver att du köper grejer på Biltema tillverkade av den kommunistiska mördarregimen eller att du köper däck tillverkade i den ryska mördarregimen eller att dina däck kan vara tillverkade i Kina. Du sätter dig på höga hästar... även om vi tycker lika.
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Volvo EX90

Inlägg av Aida »

Bruno skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Tycker du jag är otydlig när jag skriver: Jag vill inte ha någon kinatillverkad bil eller bil från ett kinesiskt företag/staten , eller varför är du på och hackar på det jag skriver hela tiden?

Jag tror vi tycker ganska lika i frågan så jag förstår inte varför du hela tiden ska ifrågasätta det jag skriver. Någonting är det du retar dig på.
Bara att det inte är okej enligt dig att köpa bil av ngn med kinesisk ägare men om ett amerikansk företag har tillverkning i Kina så är det okej att köpa produkter av det företaget, även om just din bil inte är tillverkad i Kina.

Men det blir så otrevligt att du slänger ur dig saker som kan såra människor. Ingen skriver att du köper grejer på Biltema tillverkade av den kommunistiska mördarregimen eller att du köper däck tillverkade i den ryska mördarregimen eller att dina däck kan vara tillverkade i Kina. Du sätter dig på höga hästar... även om vi tycker lika.
Grabbar! Har ni inte hört vad Angela Merkel säger: ju mer vi köper från diktaturmördarregeringar - ju snabbare kommer det demokrati till de länderna! Allt för världsfreden! (Hmmmm eller hur var det nu…?)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Volvo EX90

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Bruno skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Tycker du jag är otydlig när jag skriver: Jag vill inte ha någon kinatillverkad bil eller bil från ett kinesiskt företag/staten , eller varför är du på och hackar på det jag skriver hela tiden?

Jag tror vi tycker ganska lika i frågan så jag förstår inte varför du hela tiden ska ifrågasätta det jag skriver. Någonting är det du retar dig på.
Bara att det inte är okej enligt dig att köpa bil av ngn med kinesisk ägare men om ett amerikansk företag har tillverkning i Kina så är det okej att köpa produkter av det företaget, även om just din bil inte är tillverkad i Kina.

Men det blir så otrevligt att du slänger ur dig saker som kan såra människor. Ingen skriver att du köper grejer på Biltema tillverkade av den kommunistiska mördarregimen eller att du köper däck tillverkade i den ryska mördarregimen eller att dina däck kan vara tillverkade i Kina. Du sätter dig på höga hästar... även om vi tycker lika.
Du läser in saker jag inte skrivit, och du tillskriver mig åsikter som jag aldrig uttryckt. Ändå är det du som känner dig kränkt. :roll:

Jag vet inte om det är att jag påtalade faktumet att Volvo ägs till stor del av kinesiska staten, eller att jag inte vill köpa någon bil tillverkad i kina eller från en kinesisk ägare, som gör att du känner dig sårad.

Jag har inte skrivit ett ord om vad som är okej och inte okej, eller moraliserat över vad som är rätt eller fel.
Jag måste ha trampat på en osynlig öm tå för jag begriper inte vad det är du tar illa upp.

Att Kinas ledning är en kommunistisk diktatur som håller på med etnisk rensning behöver vi väl inte diskutera eller känna oss kränkta över?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Volvo EX90

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Aida skrev:

Grabbar! Har ni inte hört vad Angela Merkel säger: ju mer vi köper från diktaturmördarregeringar - ju snabbare kommer det demokrati till de länderna! Allt för världsfreden! (Hmmmm eller hur var det nu…?)
Hon tyckte också att ju mer gas vi köper av Ryssland ju starkare blir freden i Europa... :roll:
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Volvo EX90

Inlägg av martinot »

Aida skrev:

Grabbar! Har ni inte hört vad Angela Merkel säger: ju mer vi köper från diktaturmördarregeringar - ju snabbare kommer det demokrati till de länderna! Allt för världsfreden! (Hmmmm eller hur var det nu…?)
Gick ju jättebra med Kina och Xi! Not... :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Edward123
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Volvo EX90

Inlägg av Edward123 »

Nicke Nyfiken skrev:
Bruno skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Tycker du jag är otydlig när jag skriver: Jag vill inte ha någon kinatillverkad bil eller bil från ett kinesiskt företag/staten , eller varför är du på och hackar på det jag skriver hela tiden?

Jag tror vi tycker ganska lika i frågan så jag förstår inte varför du hela tiden ska ifrågasätta det jag skriver. Någonting är det du retar dig på.
Bara att det inte är okej enligt dig att köpa bil av ngn med kinesisk ägare men om ett amerikansk företag har tillverkning i Kina så är det okej att köpa produkter av det företaget, även om just din bil inte är tillverkad i Kina.

Men det blir så otrevligt att du slänger ur dig saker som kan såra människor. Ingen skriver att du köper grejer på Biltema tillverkade av den kommunistiska mördarregimen eller att du köper däck tillverkade i den ryska mördarregimen eller att dina däck kan vara tillverkade i Kina. Du sätter dig på höga hästar... även om vi tycker lika.
Du läser in saker jag inte skrivit, och du tillskriver mig åsikter som jag aldrig uttryckt. Ändå är det du som känner dig kränkt. :roll:

Jag vet inte om det är att jag påtalade faktumet att Volvo ägs till stor del av kinesiska staten, eller att jag inte vill köpa någon bil tillverkad i kina eller från en kinesisk ägare, som gör att du känner dig sårad.

Jag har inte skrivit ett ord om vad som är okej och inte okej, eller moraliserat över vad som är rätt eller fel.
Jag måste ha trampat på en osynlig öm tå för jag begriper inte vad det är du tar illa upp.

Att Kinas ledning är en kommunistisk diktatur som håller på med etnisk rensning behöver vi väl inte diskutera eller känna oss kränkta över?

Geely är inte ett statligt bolag till skillnad från många andra kinesiska biltillverkare. Sen är det klart att stora bolag kommer vara tvugna att förhålla sig till staten men det gör inte att Volvo PV till stor del ägs av kinesiska staten.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Volvo EX90

Inlägg av martinot »

Edward123 skrev:
Geely är inte ett statligt bolag till skillnad från många andra kinesiska biltillverkare. Sen är det klart att stora bolag kommer vara tvugna att förhålla sig till staten men det gör inte att Volvo PV till stor del ägs av kinesiska staten.
Geely ägs inte 100% av den kinesiska staten, men den kinesiska staten har stora ägarintressen och direkt inflytande över Geely.

Det är även den kinesiska staten som direkt gått in med pengar och finansierat Geelys uppköp av Volvo Cars. Geely var egentligen ett mycket mindre bolag än VCC. De hade aldrig kunnat köpa VCC på egna meriter och av egen kraft (hade normalt varit det omvända; VCC som kunnat köpa det mycket mindre Geely). Den enda orsaken till att köpet gick igenom var att den kinesiska staten låg bakom strategin och uppköpet av VCC, och var aktivt med och finansierade det.

Så rent tekniskt har du rätt, men i praktiken och verkligheten så förhåller det sig (tyvärr) på ett helt annat sätt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5429
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Volvo EX90

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinot skrev:
Edward123 skrev:
Geely är inte ett statligt bolag till skillnad från många andra kinesiska biltillverkare. Sen är det klart att stora bolag kommer vara tvugna att förhålla sig till staten men det gör inte att Volvo PV till stor del ägs av kinesiska staten.
Geely ägs inte 100% av den kinesiska staten, men den kinesiska staten har stora ägarintressen och direkt inflytande över Geely.

Det är även den kinesiska staten som direkt gått in med pengar och finansierat Geelys uppköp av Volvo Cars. Geely var egentligen ett mycket mindre bolag än VCC. De hade aldrig kunnat köpa VCC på egna meriter och av egen kraft (hade normalt varit det omvända; VCC som kunnat köpa det mycket mindre Geely). Den enda orsaken till att köpet gick igenom var att den kinesiska staten låg bakom strategin och uppköpet av VCC, och var aktivt med och finansierade det.

Så rent tekniskt har du rätt, men i praktiken och verkligheten så förhåller det sig (tyvärr) på ett helt annat sätt.
Går att läsa mer om det t.ex. här (punkt 2):

viewtopic.php?f=27&t=14814&start=5130#p632724
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Volvo EX90

Inlägg av Bruno »

Nicke Nyfiken skrev:
Bruno skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Tycker du jag är otydlig när jag skriver: Jag vill inte ha någon kinatillverkad bil eller bil från ett kinesiskt företag/staten , eller varför är du på och hackar på det jag skriver hela tiden?

Jag tror vi tycker ganska lika i frågan så jag förstår inte varför du hela tiden ska ifrågasätta det jag skriver. Någonting är det du retar dig på.
Bara att det inte är okej enligt dig att köpa bil av ngn med kinesisk ägare men om ett amerikansk företag har tillverkning i Kina så är det okej att köpa produkter av det företaget, även om just din bil inte är tillverkad i Kina.

Men det blir så otrevligt att du slänger ur dig saker som kan såra människor. Ingen skriver att du köper grejer på Biltema tillverkade av den kommunistiska mördarregimen eller att du köper däck tillverkade i den ryska mördarregimen eller att dina däck kan vara tillverkade i Kina. Du sätter dig på höga hästar... även om vi tycker lika.
Du läser in saker jag inte skrivit, och du tillskriver mig åsikter som jag aldrig uttryckt. Ändå är det du som känner dig kränkt. :roll:

Jag vet inte om det är att jag påtalade faktumet att Volvo ägs till stor del av kinesiska staten, eller att jag inte vill köpa någon bil tillverkad i kina eller från en kinesisk ägare, som gör att du känner dig sårad.


Jag har inte skrivit ett ord om vad som är okej och inte okej, eller moraliserat över vad som är rätt eller fel.
Jag måste ha trampat på en osynlig öm tå för jag begriper inte vad det är du tar illa upp.

Att Kinas ledning är en kommunistisk diktatur som håller på med etnisk rensning behöver vi väl inte diskutera eller känna oss kränkta över?
Det var en smart kille som skrev ganska nyligen i en annan tråd:
Nicke Nyfiken skrev:

Jag hade önskat att all politik skulle bannlysas och modereras bort. Det har inte på ett Tesla/elbilsforum att göra. Här ska vi diskutera elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet.

Och skulle politiken försvinna kan jag garantera att det skulle bli en bättre ton på forumet.
innan han skrev detta i denna tråd:
Nicke Nyfiken skrev:

Oavsett var bilarna byggs, så är det ett kinesiskt företag med den kommunistiska mördarregimen som storägare.
:lol:

Men jag tror att du är av sunda värderingar, så ta inte illa upp. (här saknar jag möjligheten att lägga in ett emoijihjärta... ) <3
SwedishAdvocate
Inlägg: 5429
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Volvo EX90

Inlägg av SwedishAdvocate »

Bruno skrev:
.../ Bästa vore att vi i forumet lämnar politiken där hän, och koncentrerar oss på bilarna och tekniken, det blir bara en dålig stämning annars.
En annan fråga är ju varför det skulle bli "dålig stämning" för att man konstaterar att Kina är en militärdiktatur?... På vilket sätt är det ett kontroversiellt konstaterande?

PRECIS ALLT är politiskt! Om all politik ska vara tabu – hur mycket blir det kvar att diskutera då?

Oavsett... Det här är uppenbarligen inte tabu på det här forumet...

Kinesiska biltillverkare är en del av verkligheten när det kommer till bilar. Således tycker inte jag att det är särskilt konstigt att de också är en del av verkligheten på ett bilforum.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Volvo EX90

Inlägg av Mickep »

Jag avskyr det kinas regering gör. Närmast folkmord och koncentreringsläger. För att inte tala om hoten och aggresssiviteten mot Taiwan.

Men att den skuggan skall falla på Volvo och Polestar är lite magstarkt. (det är mer ett aktivistiskt beteende som jag inte gillar). Ryssland äger vissa företag och att smutskasta dessa pga av någon agenda mot jobben i sverige är lite konstigt. Då har man någon agenda. (kanske för att de ses som hot mot ex tesla?). Volvo och polestar står för mig upp för demokrati och design och säkerhet.(med säkerställande att folk inte utnyttjas i deras produktionsled). Det står så långt från Det man vill smeta ned företagen med. man måste få hålla två saker i huvudet och kunna sepparera dem två. (utan för att negligera endera)
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 491
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Volvo EX90

Inlägg av LarsaR »

Verkligen off topic om tråden heter Volvo EX90 men man kan ju faktiskt köpa elbilar som inte är tillverkade i Kina eller av delvis statsägda Kinesiska företag. Det finns ju elbilar som tillverkas i Korea, USA och Europa av icke kinesiska företag!
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
SwedishAdvocate
Inlägg: 5429
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Volvo EX90

Inlägg av SwedishAdvocate »

Mickep skrev:
Jag avskyr det kinas regering gör. Närmast folkmord och koncentreringsläger. För att inte tala om hoten och aggresssiviteten mot Taiwan.

Men att den skuggan skall falla på Volvo och Polestar är lite magstarkt. (det är mer ett aktivistiskt beteende som jag inte gillar). Ryssland äger vissa företag och att smutskasta dessa pga av någon agenda mot jobben i sverige är lite konstigt. Då har man någon agenda. (kanske för att de ses som hot mot ex tesla?). Volvo och polestar står för mig upp för demokrati och design och säkerhet.(med säkerställande att folk inte utnyttjas i deras produktionsled). Det står så långt från Det man vill smeta ned företagen med. man måste få hålla två saker i huvudet och kunna sepparera dem två. (utan för att negligera endera)
Kärnan här är att det finns någon som äger Volvo Cars/Polestar. Och den vinst som Volvo Cars/Polestar gör tillfaller företagets ägare. Som jag skrivit tidigare i andra trådar på det här forumet:

Tro mig – jag önskar naturligtvis att verkligheten var annorlunda. Jag gör verkligen, verkligen det, och jag önskar verkligen att det inte var den Kinesiska diktaturen som stod för mer än 85% av köpeskillingen när Geely köpte Volvo Cars.

Men verkligheten är vad den är...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Volvo EX90

Inlägg av Mickep »

Vad tror man volvo står för? Att det ägs av Kina förändrar inte det. Det är så verkligheten är. Att påstå att volvos vinst går direkt till att mörda och våldföra sig på medborgarna i kina är felaktigt. Det är inte så verkligheten är. Givetvis kan man ha den inställningen att kina dammsuger varje vinstkrona och har fängelsehålor i fabrikslokalen där de torterar oliktänkande för att effektivsisera sitt förtryck. men då skulöe inte någopt företag överleva. Är det ett problem att några miljoner betalas till kina? javisst går det att ha den inställningen. Har själv turistat i kina (och sökt på "demokrati+himelska fridens torg" på en internetdator, har tom frågat guiden (från staten) hur den ser på fler partier (fick inget svar), så jag har varit delaktig att gödsla diktaturen med pengar. Men för mig är det inte läge att totalt försöka isolera kina. Så att kina är ägare ser inte jag som ett problem. inte än iallafall. skulle kina starta krig och öka sina brott mot mänskligheten skulle jag kanske ta en annan ståndpunkt).
Så vad som återstår är vad står volvo och polestar för. inte är det diktatur iallafall.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Volvo EX90

Inlägg av Nicke Nyfiken »

SwedishAdvocate skrev:
Mickep skrev:
Jag avskyr det kinas regering gör. Närmast folkmord och koncentreringsläger. För att inte tala om hoten och aggresssiviteten mot Taiwan.

Men att den skuggan skall falla på Volvo och Polestar är lite magstarkt. (det är mer ett aktivistiskt beteende som jag inte gillar). Ryssland äger vissa företag och att smutskasta dessa pga av någon agenda mot jobben i sverige är lite konstigt. Då har man någon agenda. (kanske för att de ses som hot mot ex tesla?). Volvo och polestar står för mig upp för demokrati och design och säkerhet.(med säkerställande att folk inte utnyttjas i deras produktionsled). Det står så långt från Det man vill smeta ned företagen med. man måste få hålla två saker i huvudet och kunna sepparera dem två. (utan för att negligera endera)
Kärnan här är att det finns någon som äger Volvo Cars/Polestar. Och den vinst som Volvo Cars/Polestar gör tillfaller företagets ägare. Som jag skrivit tidigare i andra trådar på det här forumet:

Tro mig – jag önskar naturligtvis att verkligheten var annorlunda. Jag gör verkligen, verkligen det, och jag önskar verkligen att det inte var den Kinesiska diktaturen som stod för mer än 85% av köpeskillingen när Geely köpte Volvo Cars.

Men verkligheten är vad den är...
Pudelns kärna.

Kan jag välja att inte skicka mina pengar direkt i kinesiska diktaturens ficka, så är valet enkelt för mig. Därför köper jag inte en bil som är tillverkad i kina eller från en biltillverkare som ägs av kinesiska staten. Det är väldigt enkelt att köpa en annan bil.

Att kalla det ”aktivistiskt beteende” och att det är en ”agenda mot jobben i Sverige” för stå för den som utrycker det.

Vad andra gör för val moraliserar inte jag över. Men tydligen är det ett känsligt ämne eftersom det finns ett så stort behov av att försvara de val man gjort.
Model Y P
Model S P
Model S P
Vintersladd
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 sep 2022 15:53

Re: Volvo EX90

Inlägg av Vintersladd »

Jag går in här för att läsa om Volvo EX90.
Om ni vill ha diskussioner om annat så tycker jag ni tar dem på annat, lämpligt ställe.
Gör en separat tråd om det t ex.
MYP V/S best 6/9
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Volvo EX90

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Bruno skrev:

Det var en smart kille som skrev ganska nyligen i en annan tråd:
Nicke Nyfiken skrev:

Jag hade önskat att all politik skulle bannlysas och modereras bort. Det har inte på ett Tesla/elbilsforum att göra. Här ska vi diskutera elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet.

Och skulle politiken försvinna kan jag garantera att det skulle bli en bättre ton på forumet.
innan han skrev detta i denna tråd:
Nicke Nyfiken skrev:

Oavsett var bilarna byggs, så är det ett kinesiskt företag med den kommunistiska mördarregimen som storägare.
:lol:

Men jag tror att du är av sunda värderingar, så ta inte illa upp. (här saknar jag möjligheten att lägga in ett emoijihjärta... ) <3
Det var bara en önskan som tyvärr inte har infriats, fast den kom från en smart kille med sunda värderingar. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Volvo EX90

Inlägg av Mickep »

Kan man verkligen hävda att köper man en Volvo bidrar man direkt till Kinas förtryck?
Är inte det väldigt förenklat?
Självklart är det nej, men det betyder inte att man föringar att Kina är en diktatur. jag ogillar teslas behandling av sina anställda. (speciellt dess antifackliga verksamhet). Man låter inte det stå ivägen för deras produkter. Det går att beundra kinas utveckling inom olika områden och samtidigt vara medveten om arbetslägren. Gäller att man inte är så inskränkt. Sedan är det upp till var och en vilken bil man vill köpa. Vill man köpa en BYD (eller vilken kina tillverkare som helst) så visst. men har det någon betydelse vem en ev. ägare som äger företaget som köpt exempelvis volvo är. Om Kina genom bulvan skulle äga 5% av tesla skulle inte det göra något. (även om det skulle gå direkt i deras fickor).
Om Volvo skulle stödja kinas aktiviteter mot Taiwan, eller tvinga slavarbetare att jobba för dem, då skulle jag hålla med om kritiken. Men det har i alla fall inte jag sett. Däremot har de tvärtom gjort ansträngningar att vara en etisk tillverkare.
Man får en känsla att det är något annat kritiken handlar om.
Tyvärr är det väldigt svårt att stoppa kina om man skulle vilja protestera då väldigt stor del av tekniken man använder är tillverkad i kina, och därmed göder den kinesiska staten. (deras skyskrapor byggs ju inte av deras egen ekonomi).
Försvarar inte kina, men ser inte att deras agerande ÄN motiverar en bojkott av företag som till en del ägs av dem.
Hade det varit Ryssland som ägt Volvo hade jag protesterat och krävt ett uttalande av Volvo att de inte står bakom Ukrainaattacken för att fortsätta stödja dem. (fö så tycker jag att bilarna är en aning dyra, så jag köper dem inte)
Det viktiga är inte om pengar går till kina utan om kina kontrollerar företagen. Och talar om vad de skall göra. Det är en viss skillnad. Hade kina krävt en kamera och mikrofon riktas mot kupén inne i bilen hade det vit fog till invändning. Har inte sett några sådana tendenser. sådant skulle inte gå att hålla hemligt i ett företag som volvo eller polestar.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Volvo EX90

Inlägg av Hertsh »

Någon som beställt en EX90 av en handlare? Fick du rabatt i sådana fall? Köper eller "hyr" man bilen direkt av Volvo Cars så ingår ju en del tjänster i priset (service, byte av vindrutetorkare, försäkring, etc), men jag undrar om det är värt det jmf med lägre pris.

Jag kan självklart själv be om en offert, men jämförelse med andra vore intressant.
MX LR (Raven) 2019
Haneky
Inlägg: 83
Blev medlem: 04 aug 2022 16:11
Referralkod: ts.la/henric152865

Volvo EX90

Inlägg av Haneky »

Hertsh skrev:
Någon som beställt en EX90 av en handlare? Fick du rabatt i sådana fall? Köper eller "hyr" man bilen direkt av Volvo Cars så ingår ju en del tjänster i priset (service, byte av vindrutetorkare, försäkring, etc), men jag undrar om det är värt det jmf med lägre pris.

Jag kan självklart själv be om en offert, men jämförelse med andra vore intressant.
Har beställt idag. Vår vanliga ramavtalsrabatt gällde inte utan nu var det en lägre rabatt. En procentenhet mer än halva vanliga.
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Volvo EX90

Inlägg av ANLI »

Volvo EX90
10 Kameror
5 Radar
1 Lidar
16 Ultraljussensorer

Tesla
6 kameror

Hur kan två biltillverkare göra så olika bedömning om vilken hårdvara som krävs?

Har EX90 nytt viktrekord för personbil med 2818 kg?
M3 RWD -22
Skriv svar