Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5439
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare

Inlägg av SwedishAdvocate »

Här är en artikel i brittiska The Spectator. Enligt den så var det diktaturen Kina som stoppade leveransen av de polska Mig 29-planen till Ukraina:
.../ it was a back-channel intervention approved by Beijing that caused the US to scupper a deal for the Poles to provide Soviet-made MiG-29 jets to the Ukrainian Air Force back in March. /...
Och...

Enligt artikeln så har de bägge diktaturerna Kina och Ryssland ingått en försvarspakt med samma innehåll som NATO har med sin Artikel 5:
.../ Most importantly, in a confidential annexe to the ‘friendship without limits’ was a mutual security guarantee that Russia had sought from China for decades but hitherto been unable to obtain, said the source. Like Nato’s Article 5 – that an attack on one member is an attack on all – Beijing and Moscow pledged to come to each other’s aid militarily in the case of a foreign invasion of their territory and if special conditions were satisfied concerning the cause of such an invasion. /...
Tänker att det ovanstående kanske kan vara något som man 'vill ta hänsyn till' ifall man funderar på att köpa en kinesisk bil eller kanske t.o.m funderar på att köpa en bil av en biltillverkare som likt MG är direktägd av den Kinesiska diktaturen.

Källa:
https://www.spectator.co.uk/article/the ... -revealed/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6115
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare

Inlägg av spacecoin »

det där med mig-planen är ju normal politik/diplomati och resten tycker jag är osammanhängande. ser inte hur du får det till att man ska bojkotta MG eller Geely/Polestar om det är OK att köpa mobiltelefoner, robotdammsugare, Tesla MiC, använda TikTok, eller annat från Kina. Om jag får raljera lite så innan Tesla hade rejäl konkurrens från Kina var det nästan ingen här på forumet som skrev att Kina var ett dåligt ställe :D "Jättebra ställe för fabrik", "världens största marknad" osv.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev:
Här är en artikel i brittiska The Spectator. Enligt den så var det diktaturen Kina som stoppade leveransen av de polska Mig 29-planen till Ukraina:
.../ it was a back-channel intervention approved by Beijing that caused the US to scupper a deal for the Poles to provide Soviet-made MiG-29 jets to the Ukrainian Air Force back in March. /...
Och...

Enligt artikeln så har de bägge diktaturerna Kina och Ryssland ingått en försvarspakt med samma innehåll som NATO har med sin Artikel 5:
.../ Most importantly, in a confidential annexe to the ‘friendship without limits’ was a mutual security guarantee that Russia had sought from China for decades but hitherto been unable to obtain, said the source. Like Nato’s Article 5 – that an attack on one member is an attack on all – Beijing and Moscow pledged to come to each other’s aid militarily in the case of a foreign invasion of their territory and if special conditions were satisfied concerning the cause of such an invasion. /...
Tänker att det ovanstående kanske kan vara något som man 'vill ta hänsyn till' ifall man funderar på att köpa en kinesisk bil eller kanske t.o.m funderar på att köpa en bil av en biltillverkare som likt MG är direktägd av den Kinesiska diktaturen.

Källa:
https://www.spectator.co.uk/article/the ... -revealed/
Är rätt säker på att nästa stora världskrig blir mellan Kina-Ryssland (och kanske även med Nordkorea på ett hörn) på ena sidan, och demokratier som Japan, Taiwan, Sydkorea, Australien, Europa och USA på den andra sidan.

Är enbart en fråga om när. Allt från nästa år till om 10 år. Inte en fråga om (tyvärr).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5439
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
det där med mig-planen är ju normal politik/diplomati och resten tycker jag är osammanhängande. /...
Du har rätt till din åsikt…

Och alla andra får bilda sina åsikter. Det här är ju ett fritt land.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5439
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare

Inlägg av SwedishAdvocate »

Och apropå kinesisk teknik:
USA förbjuder Huawei-produkter

Publicerat idag kl 04.17

USA förbjuder import och försäljning av produkter från flera kinesiska teknikföretag, bland annat Huawei och ZTE. [Min fetstil.]

Det handlar bland annat om teknik till mobilnät, men också telefoner, webbkameror och wifi-routers.

Enligt amerikanska myndigheter riskerar produkter från företagen den nationella säkerheten. Det nya förbudet hindrar ett framtida godkännande av deras produkter.

https://sverigesradio.se/artikel/usa-fo ... -produkter
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10800
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare

Inlägg av Fredrik j »

Hur ställer du dig till att kinesiska staten är största ägare till vindkraftverk i Sverige? Har du ett elavtal utan vindkraft?
Jag menar, det är ju statligt ägt. Det kan du väl inte acceptera?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5439
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
Hur ställer du dig till att kinesiska staten är största ägare till vindkraftverk i Sverige? Har du ett elavtal utan vindkraft?
Jag menar, det är ju statligt ägt. Det kan du väl inte acceptera?
Visste inte att Kinesiska staten är största ägaren. Kan du belägga det med någon slags källa så kan vi fortsätta diskussionen därifrån.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5439
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
Hur ställer du dig till att kinesiska staten är största ägare till vindkraftverk i Sverige? Har du ett elavtal utan vindkraft?
Jag menar, det är ju statligt ägt. Det kan du väl inte acceptera?
Och du då Fredrik – vad tycker du om att det var Kina som stoppade de polska MIG-planen?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6115
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev:
Och du då Fredrik – vad tycker du om att det var Kina som stoppade de polska MIG-planen?
Det är svårt att veta hur det hade gått med MiG-planen. Kanske hade vi haft kärnvapenkrig om inte Kina stoppat dem.
Men nu var det ju inte det som vi pratade om, utan att DU tycker man ska undvika allt kinesiskt, förutom när det är opassande för DIG?
Det är inte som att vi andra hejar på Kina här. men dubbelmoralen kan man inte stick under stolen.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare

Inlägg av LarsOJ »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Hur ställer du dig till att kinesiska staten är största ägare till vindkraftverk i Sverige? Har du ett elavtal utan vindkraft?
Jag menar, det är ju statligt ägt. Det kan du väl inte acceptera?
Visste inte att Kinesiska staten är största ägaren. Kan du belägga det med någon slags källa så kan vi fortsätta diskussionen därifrån.
” Ett statligt kinesiskt bolag är den enskilt största ägaren av svensk vindkraft. Samtidigt som Danmark vänder ryggen åt kinesiska aktörer i en stor vindkraftssatsning pressas nu den svenska regeringen på svar om eventuella åtgärder.”

https://www.aktuellhallbarhet.se/miljo/ ... vindkraft/

Sosseriet och MP såklart!

Det här mörkas ju naturligtvis av vindförespråkarna.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Här är en artikel i brittiska The Spectator. Enligt den så var det diktaturen Kina som stoppade leveransen av de polska Mig 29-planen till Ukraina:
.../ it was a back-channel intervention approved by Beijing that caused the US to scupper a deal for the Poles to provide Soviet-made MiG-29 jets to the Ukrainian Air Force back in March. /...
Och...

Enligt artikeln så har de bägge diktaturerna Kina och Ryssland ingått en försvarspakt med samma innehåll som NATO har med sin Artikel 5:
.../ Most importantly, in a confidential annexe to the ‘friendship without limits’ was a mutual security guarantee that Russia had sought from China for decades but hitherto been unable to obtain, said the source. Like Nato’s Article 5 – that an attack on one member is an attack on all – Beijing and Moscow pledged to come to each other’s aid militarily in the case of a foreign invasion of their territory and if special conditions were satisfied concerning the cause of such an invasion. /...
Tänker att det ovanstående kanske kan vara något som man 'vill ta hänsyn till' ifall man funderar på att köpa en kinesisk bil eller kanske t.o.m funderar på att köpa en bil av en biltillverkare som likt MG är direktägd av den Kinesiska diktaturen.

Källa:
https://www.spectator.co.uk/article/the ... -revealed/
Är rätt säker på att nästa stora världskrig blir mellan Kina-Ryssland (och kanske även med Nordkorea på ett hörn) på ena sidan, och demokratier som Japan, Taiwan, Sydkorea, Australien, Europa och USA på den andra sidan.

Är enbart en fråga om när. Allt från nästa år till om 10 år. Inte en fråga om (tyvärr).
Jag är inte riktigt lika pessimistisk, men vågar samtidigt inte avfärda det helt med tanke på vilken typ av politiker/politik som allt oftare får högt stöd eller till och med majoritet i många västerländska demokratiska val. Även Putin fick i relativ närtid starkt stöd i hyfsat fria demokratiska val, och allt oftare ser vi liknande politiker utöka sin makt även i andra länder. Inklusive i USA och Sverige, där "post-truth politics" nyligen resulterat i valvinster.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5439
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Och du då Fredrik – vad tycker du om att det var Kina som stoppade de polska MIG-planen?
Det är svårt att veta hur det hade gått med MiG-planen. Kanske hade vi haft kärnvapenkrig om inte Kina stoppat dem.
Men nu var det ju inte det som vi pratade om, utan att DU tycker man ska undvika allt kinesiskt, förutom när det är opassande för DIG?
Det är inte som att vi andra hejar på Kina här. men dubbelmoralen kan man inte stick under stolen.
Det är väl DU som inte vill prata om MIG-planen. Den här tråden HANDLAR BOKSTAVLIGEN OM MIG-planen(!) Varför ska vi inte kunna prata om dem här?

Men eftersom jag är så snäll så ska jag ändå följa med DIG i DIN whataboutism!

Vilken dubbelmoral?

Var har jag skrivit att jag stödjer Kinesiskt ägande av svensk vindkraft?
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5439
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare

Inlägg av SwedishAdvocate »

LarsOJ skrev:
”Ett statligt kinesiskt bolag är den enskilt största ägaren av svensk vindkraft. Samtidigt som Danmark vänder ryggen åt kinesiska aktörer i en stor vindkraftssatsning pressas nu den svenska regeringen på svar om eventuella åtgärder.”

https://www.aktuellhallbarhet.se/miljo/ ... vindkraft/

Sosseriet och MP såklart! [Min understrykning.]

Det här mörkas ju naturligtvis av vindförespråkarna.
Har Moderaterna, Liberalerna, Centern eller KD opponerat sig mot det här?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6115
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev:
Det är väl DU som inte vill prata om MIG-planen. Den här tråden HANDLAR BOKSTAVLIGEN OM MIG-planen(!) [...]
Vilken dubbelmoral?
Det enda som var i fetstil i ditt första inlägg i denna tråd i delen "Elektriska Fordon" av forumet handlade om att du tänker att man inte borde köpa kinesiska sådana (beroende på vem som äger fabriken verkar det som). :roll:

Varför skrev du inlägget i den här forumdelen, med slutklämmen som insinuerad bojkott av fordon från Kina om du ville diskutera Kinas utrikespolitik i första hand?

I övrigt se mitt första inlägg, det med alla "gilla"-markeringarna.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5439
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Det är väl DU som inte vill prata om MIG-planen. Den här tråden HANDLAR BOKSTAVLIGEN OM MIG-planen(!) [...]
Vilken dubbelmoral?
Det enda som var i fetstil i ditt första inlägg i denna tråd i delen "Elektriska Fordon" av forumet handlade om att du tänker att man inte borde köpa kinesiska sådana (beroende på vem som äger fabriken verkar det som). :roll:

Varför skrev du inlägget i den här forumdelen, med slutklämmen som insinuerad bojkott av fordon från Kina om du ville diskutera Kinas utrikespolitik i första hand?

I övrigt se mitt första inlägg, det med alla "gilla"-markeringarna.
Var har jag skrivit att jag förespråkar att man ska köpa mobiltelefoner, robotdammsugare, eller annat från Kina? Eller att man ska använda TikTok?

Jag har skrivit om att jag kan förstå hur Tesla resonerade när de placerade en bilfabrik i Kina. Det beslutet togs som jag förstår det någon gång i maj 2018. Alltså nästan fyra år innan Ryssland invaderade Ukraina...

Jag har också skrivit om att jag peronligen av naturresurs- och energiskäl inte vill köpa en SUV/Crossover. Men det här har tyvärr endast varit ett hypotetiskt resonemang eftersom jag inte har råd att köpa en bil i halvmiljonplus-klassen. I det hypotetiska resonemanget har jag uttryckt preferenser för Model 3 och BMW i4. Och tyvärr så är den enda Model 3 som säljs i Sverige idag tillverkad i Kina. Men den är i alla fall inte tillverkad av ett kinesiskt företag eller ett företag som är direktägt av den Kinesiska diktaturen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare

Inlägg av LarsOJ »

SwedishAdvocate skrev:
LarsOJ skrev:
”Ett statligt kinesiskt bolag är den enskilt största ägaren av svensk vindkraft. Samtidigt som Danmark vänder ryggen åt kinesiska aktörer i en stor vindkraftssatsning pressas nu den svenska regeringen på svar om eventuella åtgärder.”

https://www.aktuellhallbarhet.se/miljo/ ... vindkraft/

Sosseriet och MP såklart! [Min understrykning.]

Det här mörkas ju naturligtvis av vindförespråkarna.
Har Moderaterna, Liberalerna, Centern eller KD opponerat sig mot det här?
Ja SD:

” I2022/ 0 1080 Infrastrukturdepartementet Energi- och digitaliseringsministern Till riksdagen
Svar på fråga 2021/22:1556 av Markus Wiechel (SD)
Kinesiskt ägande av vindkraft”

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... t_H9121556

Bara floskler svar från Sosseriet men de har väl fått rikligt med mutor från Kina för att tillåta eländet. Nu sker samma med solceller. Statligt stöd rakt ner i fickorna på diktaturen.
Senast redigerad av LarsOJ, redigerad totalt 1 gånger.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5439
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare

Inlägg av SwedishAdvocate »

LarsOJ skrev:
SwedishAdvocate skrev:
LarsOJ skrev:
”Ett statligt kinesiskt bolag är den enskilt största ägaren av svensk vindkraft. Samtidigt som Danmark vänder ryggen åt kinesiska aktörer i en stor vindkraftssatsning pressas nu den svenska regeringen på svar om eventuella åtgärder.”

https://www.aktuellhallbarhet.se/miljo/ ... vindkraft/

Sosseriet och MP såklart! [Min understrykning.]

Det här mörkas ju naturligtvis av vindförespråkarna.
Har Moderaterna, Liberalerna, Centern eller KD opponerat sig mot det här?
Ja SD:

” I2022/ 0 1080 Infrastrukturdepartementet Energi- och digitaliseringsministern Till riksdagen
Svar på fråga 2021/22:1556 av Markus Wiechel (SD)
Kinesiskt ägande av vindkraft”

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... t_H9121556

Bara floskler svar från Sosseriet
Det var inte det som var frågan.

Det var det här som var frågan:
Har Moderaterna, Liberalerna, Centern eller KD opponerat sig mot det här?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6115
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev:
Jag har också skrivit om att jag peronligen av naturresurs- och energiskäl inte vill köpa en SUV/Crossover. Men det här har tyvärr endast varit ett hypotetiskt resonemang eftersom jag inte har råd att köpa en bil i halvmiljonplus-klassen. I det hypotetiska resonemanget har jag uttryckt preferenser för Model 3 och BMW i4. Och tyvärr så är den enda Model 3 som säljs i Sverige idag tillverkad i Kina. Men den är i alla fall inte tillverkad av ett kinesiskt företag eller ett företag som är direktägt av den Kinesiska diktaturen.
Du ser inte problemet i att du inte har råd med en stor dyr bil, så kanske det upplevs som att då hittar du en anledning att säga att den är dålig, samtidigt som att du rättfärdigar för dig själv att köpa en M3 MiC? Och kanske aktier i Tesla som stödjer den här kommunistdiktaturen? Däri tycker jag problemet ligger... Du fattar väl att det sitter kinesiska blodsspår på nästan allt vi konsumerar?

Passande nog är du alltid på rätt sida strecket i din värld. Och därför skrev jag det jag skrev om att jag tycker det är dubbelmoral.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5439
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
Du ser inte problemet i att du inte har råd med en stor dyr bil, så kanske det upplevs som att då hittar du en anledning att säga att den är dålig, samtidigt som att du rättfärdigar för dig själv att köpa en M3 MiC? Och kanske aktier i Tesla som stödjer den här kommunistdiktaturen? Däri tycker jag problemet ligger... Du fattar väl att det sitter kinesiska blodsspår på nästan allt vi konsumerar?

Passande nog är du alltid på rätt sida strecket i din värld. Och därför skrev jag det jag skrev om att jag tycker det är dubbelmoral.
Menar du att en Model 3 är en stor bil? Vad är en Volvo EX90 eller en Merca EQS SUV då?

Jag har inte råd att köpa någon ny bil över huvud taget. Jag håller på att byta karriär.

Finns det någon biltillverkare som inte har produktion i Kina?

På vilket sätt är det bättre att köpa en bil av en kinesisk biltillverkare eller av en biltillverkare som är direktägd av den kinesiska staten? På vilket sätt är det bättre än att köpa en bil av Tesla?

På vilket sätt har jag fel när jag faktiskt försöker minimera min konsumtion av saker från företag som är direktägda av den kinesiska staten?

På vilket sätt har jag fel när jag faktiskt försöker minimera min konsumtion av saker från kinesiska företag?

På vilket sätt har jag fel när jag faktiskt försöker minimera min konsumtion av saker som överhuvud taget kommer från Kina?

Min dator är en mer än sex år gammal 13-tums laptop. Min mobiltelefon är en Iphone XS. Innan dess så var det en Iphone 5. Innan dess så var det en begagnad Iphone 3 eller 3S...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare

Inlägg av Credde »

LarsOJ skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Hur ställer du dig till att kinesiska staten är största ägare till vindkraftverk i Sverige? Har du ett elavtal utan vindkraft?
Jag menar, det är ju statligt ägt. Det kan du väl inte acceptera?
Visste inte att Kinesiska staten är största ägaren. Kan du belägga det med någon slags källa så kan vi fortsätta diskussionen därifrån.
” Ett statligt kinesiskt bolag är den enskilt största ägaren av svensk vindkraft. Samtidigt som Danmark vänder ryggen åt kinesiska aktörer i en stor vindkraftssatsning pressas nu den svenska regeringen på svar om eventuella åtgärder.”

https://www.aktuellhallbarhet.se/miljo/ ... vindkraft/

Sosseriet och MP såklart!

Det här mörkas ju naturligtvis av vindförespråkarna.
Glöm inte t.ex hyllade Skellefteå kraft har kinesiska tillverkade vindkraftverk i sin portfölj…
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
SwedishAdvocate
Inlägg: 5439
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare

Inlägg av SwedishAdvocate »

Credde skrev:
Glöm inte t.ex hyllade Skellefteå kraft har kinesiska tillverkade vindkraftverk i sin portfölj…
Bor i en rätt så stor BRF som har centralt upphandlad el. Vet inte var elen kommer ifrån. Kan man ta reda på det på något sätt utan att fråga styrelsen?

Min senaste elräkning (för oktober inklusive den fasta avgiften) var på ca 175 kr... Så hur mycket av det kan ha gått till Kinesiska diktaturen i värsta fall? 5 kr?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5439
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare

Inlägg av SwedishAdvocate »

forts.

BRF:en håller på och ska lägga solpaneler på taket. (Och nej. Den har inga egna parkeringsplatser.)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6115
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev:
spacecoin skrev:
Du ser inte problemet i att du inte har råd med en stor dyr bil, så kanske det upplevs som att då hittar du en anledning att säga att den är dålig, samtidigt som att du rättfärdigar för dig själv att köpa en M3 MiC? Och kanske aktier i Tesla som stödjer den här kommunistdiktaturen? Däri tycker jag problemet ligger... Du fattar väl att det sitter kinesiska blodsspår på nästan allt vi konsumerar?

Passande nog är du alltid på rätt sida strecket i din värld. Och därför skrev jag det jag skrev om att jag tycker det är dubbelmoral.
Menar du att en Model 3 är en stor bil? Vad är en Volvo EX90 eller en Merca EQS SUV då?

Jag har inte råd att köpa någon ny bil över huvud taget. Jag håller på att byta karriär.

Finns det någon biltillverkare som inte har produktion i Kina?

På vilket sätt är det bättre att köpa en bil av en kinesisk biltillverkare eller av en biltillverkare som är direktägd av den kinesiska staten? På vilket sätt är det bättre än att köpa en bil av Tesla?

På vilket sätt har jag fel när jag faktiskt försöker minimera min konsumtion av saker från företag som är direktägda av den kinesiska staten?

På vilket sätt har jag fel när jag faktiskt försöker minimera min konsumtion av saker från kinesiska företag?

På vilket sätt har jag fel när jag faktiskt försöker minimera min konsumtion av saker som överhuvud taget kommer från Kina?

Min dator är en mer än sex år gammal 13-tums laptop. Min mobiltelefon är en Iphone XS. Innan dess så var det en Iphone 5. Innan dess så var det en begagnad Iphone 3 eller 3S...
Du har fel när du kommer med pekpinnar till andra och drar enligt min mening ibland godtyckliga streck vad som är rätt och fel? Det andra låter jobbigt. Hoppas att det blir bra.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
martinot skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Här är en artikel i brittiska The Spectator. Enligt den så var det diktaturen Kina som stoppade leveransen av de polska Mig 29-planen till Ukraina:
.../ it was a back-channel intervention approved by Beijing that caused the US to scupper a deal for the Poles to provide Soviet-made MiG-29 jets to the Ukrainian Air Force back in March. /...
Och...

Enligt artikeln så har de bägge diktaturerna Kina och Ryssland ingått en försvarspakt med samma innehåll som NATO har med sin Artikel 5:
.../ Most importantly, in a confidential annexe to the ‘friendship without limits’ was a mutual security guarantee that Russia had sought from China for decades but hitherto been unable to obtain, said the source. Like Nato’s Article 5 – that an attack on one member is an attack on all – Beijing and Moscow pledged to come to each other’s aid militarily in the case of a foreign invasion of their territory and if special conditions were satisfied concerning the cause of such an invasion. /...
Tänker att det ovanstående kanske kan vara något som man 'vill ta hänsyn till' ifall man funderar på att köpa en kinesisk bil eller kanske t.o.m funderar på att köpa en bil av en biltillverkare som likt MG är direktägd av den Kinesiska diktaturen.

Källa:
https://www.spectator.co.uk/article/the ... -revealed/
Är rätt säker på att nästa stora världskrig blir mellan Kina-Ryssland (och kanske även med Nordkorea på ett hörn) på ena sidan, och demokratier som Japan, Taiwan, Sydkorea, Australien, Europa och USA på den andra sidan.

Är enbart en fråga om när. Allt från nästa år till om 10 år. Inte en fråga om (tyvärr).
Jag är inte riktigt lika pessimistisk, men vågar samtidigt inte avfärda det helt med tanke på vilken typ av politiker/politik som allt oftare får högt stöd eller till och med majoritet i många västerländska demokratiska val. Även Putin fick i relativ närtid starkt stöd i hyfsat fria demokratiska val, och allt oftare ser vi liknande politiker utöka sin makt även i andra länder. Inklusive i USA och Sverige, där "post-truth politics" nyligen resulterat i valvinster.
Du fokuserar galet fel. Snacka om att sila mygg och svälja elefanter.

Det stora problemet är inte politiker i väst och demokratier. De värsta idioterna kan alltid röstas bort. Problemet är diktaturer som Ryssland, Kina och Nordkorea där envåldshärskare som Putin och Xi kommer till makten. De är inte fullt lika enkla att bli av med.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
iAkita skrev:
martinot skrev:
Är rätt säker på att nästa stora världskrig blir mellan Kina-Ryssland (och kanske även med Nordkorea på ett hörn) på ena sidan, och demokratier som Japan, Taiwan, Sydkorea, Australien, Europa och USA på den andra sidan.

Är enbart en fråga om när. Allt från nästa år till om 10 år. Inte en fråga om (tyvärr).
Jag är inte riktigt lika pessimistisk, men vågar samtidigt inte avfärda det helt med tanke på vilken typ av politiker/politik som allt oftare får högt stöd eller till och med majoritet i många västerländska demokratiska val. Även Putin fick i relativ närtid starkt stöd i hyfsat fria demokratiska val, och allt oftare ser vi liknande politiker utöka sin makt även i andra länder. Inklusive i USA och Sverige, där "post-truth politics" nyligen resulterat i valvinster.
Du fokuserar galet fel. Snacka om att sila mygg och svälja elefanter.

Det stora problemet är inte politiker i väst och demokratier. De värsta idioterna kan alltid röstas bort. Problemet är diktaturer som Ryssland, Kina och Nordkorea där envåldshärskare som Putin och Xi kommer till makten. De är inte fullt lika enkla att bli av med.
Ryssarna hade chans att rösta bort Putin både 2004 och 2012. I princip alla IGO´s och andra oberoende valövervakare var överens om att dessa val gick rätt till i det stora hela, förutom att mediabevakningen inte var neutral. I valet 2018 däremot hade det demokratiska förfallet gått för långt för att det skulle vara realistiskt med ett maktskifte.

Så vad är skillnaden mot att t.ex. Trump och SD och liknande pariter/politiker nu röstas fram allt mer frekvent? De bedriver ju också en politik mot oberoende media. I en demokrati får man de politiker man förtjänar. Det betalar alla ryssar som röstade på Putin priset för nu. För att inte tala om alla Ukrainare och andra utanför Ryssland som påverkas av att han valdes till makten.

Tyvärr tycks många väljare i väst inte lärt sig läxan utan röstar på politiker som agerar och argumenterar exakt som Putin gjorde inför valen 2004 och 2012. Det var väl därför Åkesson inte kunde välja mellan Putin och Biden för bara något år sedan. Xi däremot har väl varken invaderat eller annekterat något annat land under sin tid vid makten? Det innebär självklart inte att han är en ledare jag uppskattar eller att han bedriver en politik jag sympatiserar med på något som helst sätt. Men jag ser Trump och hans politiska fanboys i bl.a. SD som en betydligt större fara för världsfreden, då de påminner betydligt mer om Putin än om Xi.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar