Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare
Moderator: Redaktion
Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare
Intressant att notera att klimatextremister försvarar massmördare och folkmord som hänsynslösa diktatorn Xi, men klagar på svenska riksdagen. Visar tydligt på varför delar av miljörörelsen består av galna extremister. Detta gynnar tyvärr inte miljön på något sätt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare
Jag ber om ursäkt för den tråkiga tonen men herregud vad innerligt trött jag är på det konstanta hyckleriet från vissa på TCS. Man känner en djup sympati och lider svårt tillsammans med delar av den kinesiska befolkningen. Förtryck av minoriteter, dåliga arbetsförhållanden, avsaknad av demokrati, och en obefintlig miljöpolitik är det värsta som finns (och jag håller med). Men bara när det sker i Kina tydligen. När det istället är Afganska Husarer, Syrianska krigsoffer, Eritreanska minoriteter eller Somaliska familjer som tvingas skicka sina barn i gruvorna för att överleva som kommer till Sverige för att söka skydd, ja då förändras diskursen till att handla om skäggbarn, somaliska analfabeter, muslimska extremister, ekonomiska flyktningar, samhällskollaps och stängda gränser. En röst på SD eller dess politiska stödpartier är obligatorisk. De som står upp för krigsoffer, svältoffer och svaga minoriteter kallas naiva och blir hånade och förlöjligade. Eller än värre: blir märkta som miljöpartister eller vänsterextremister. Och inte en enda gång under detta hyckleri stannar man upp och frågar sig på vilket sätt de man påstår sig vurma för skulle få det bättre av att man inte köpte en Tesla om den var tillverkad i Kina, samtidigt som man köper samma bil från samma företag om den är tillverkad utanför Kina (med kinesiskt tillverkade komponenter).
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare
Citera gärna inläggen där någon försvarar massmördare och folkmord, för jag har då inte sett något.martinot skrev:Intressant att notera att klimatextremister försvarar massmördare och folkmord som hänsynslösa diktatorn Xi, men klagar på svenska riksdagen. Visar tydligt på varför delar av miljörörelsen består av galna extremister. Detta gynnar tyvärr inte miljön på något sätt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
-
- Inlägg: 5469
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare
Så förvånande…spacecoin skrev:Du har fel när du kommer med pekpinnar till andra /...SwedishAdvocate skrev:Menar du att en Model 3 är en stor bil? Vad är en Volvo EX90 eller en Merca EQS SUV då?
Jag har inte råd att köpa någon ny bil över huvud taget. Jag håller på att byta karriär.
Finns det någon biltillverkare som inte har produktion i Kina?
På vilket sätt är det bättre att köpa en bil av en kinesisk biltillverkare eller av en biltillverkare som är direktägd av den kinesiska staten? På vilket sätt är det bättre än att köpa en bil av Tesla?
På vilket sätt har jag fel när jag faktiskt försöker minimera min konsumtion av saker från företag som är direktägda av den kinesiska staten?
På vilket sätt har jag fel när jag faktiskt försöker minimera min konsumtion av saker från kinesiska företag?
På vilket sätt har jag fel när jag faktiskt försöker minimera min konsumtion av saker som överhuvud taget kommer från Kina?
Min dator är en mer än sex år gammal 13-tums laptop. Min mobiltelefon är en Iphone XS. Innan dess så var det en Iphone 5. Innan dess så var det en begagnad Iphone 3 eller 3S...
Bara för att du utrycker en åsikt så innebär inte det att det automagiskt blir sant.
På vilket sätt har jag fel?
Eller hur… Kan du ge ett konkret exempel på det från den här tråden?spacecoin skrev:.../ och drar enligt min mening ibland godtyckliga streck vad som är rätt och fel? /...
Tack. Snällt av dig.spacecoin skrev:.../ Det andra låter jobbigt. Hoppas att det blir bra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5469
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare
Det är ju rätt sent och jag har bara kollat på 2012, men Freedom House verkar inte hålla med... 2012 Fick Ryssland en "Democracy Score" på 6.18 där 1 är bäst och 7 är sämst...iAkita skrev:Ryssarna hade chans att rösta bort Putin både 2004 och 2012. I princip alla IGO´s och andra oberoende valövervakare var överens om att dessa val gick rätt till i det stora hela, förutom att mediabevakningen inte var neutral. /...martinot skrev:Du fokuserar galet fel. Snacka om att sila mygg och svälja elefanter.iAkita skrev:Jag är inte riktigt lika pessimistisk, men vågar samtidigt inte avfärda det helt med tanke på vilken typ av politiker/politik som allt oftare får högt stöd eller till och med majoritet i många västerländska demokratiska val. Även Putin fick i relativ närtid starkt stöd i hyfsat fria demokratiska val, och allt oftare ser vi liknande politiker utöka sin makt även i andra länder. Inklusive i USA och Sverige, där "post-truth politics" nyligen resulterat i valvinster.martinot skrev:Är rätt säker på att nästa stora världskrig blir mellan Kina-Ryssland (och kanske även med Nordkorea på ett hörn) på ena sidan, och demokratier som Japan, Taiwan, Sydkorea, Australien, Europa och USA på den andra sidan.
Är enbart en fråga om när. Allt från nästa år till om 10 år. Inte en fråga om (tyvärr).
Det stora problemet är inte politiker i väst och demokratier. De värsta idioterna kan alltid röstas bort. Problemet är diktaturer som Ryssland, Kina och Nordkorea där envåldshärskare som Putin och Xi kommer till makten. De är inte fullt lika enkla att bli av med.
Källa för 2012:
https://freedomhouse.org/sites/default/ ... _final.pdf
Som jag förstår det så har det tyvärr aldrig varit ett riktigt fritt demokratiskt val någonsin i Ryssland.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare
Att vara störst på en snabbt växande och avreglerad marknad innebär inte per automatik att man är dominerande på något sätt och vis.SwedishAdvocate skrev:Visste inte att Kinesiska staten är största ägaren. Kan du belägga det med någon slags källa så kan vi fortsätta diskussionen därifrån.Fredrik j skrev:Hur ställer du dig till att kinesiska staten är största ägare till vindkraftverk i Sverige? Har du ett elavtal utan vindkraft?
Jag menar, det är ju statligt ägt. Det kan du väl inte acceptera?
Att den Kinesiska staten är den är största ägaren av vindkraft i Sverige med en marknadsandel på 6,7 procent är inget annat än ett dåligt exempel. Sedan finns det dom som vill gå ännu längre och kan inte acceptera att ägare och underleverantörer till tillverkare av vindkraftverk inte ens får ha handel med Kina…
Och nej, jag är inte för Kina på något sätt och vis men tror på fri handel och mindre hyckleri. Min bil är tillverkad i USA och mina solceller i Malalysia.
https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlan ... ige--kina/
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare
Jag tycker inte att du har fel om Kina. Vi är helt överens om att CCP är en skitdiktatur. Däremot tycker jag du att gör fel när du insinuerar att gränsen för ett acceptabelt bilköp går vid kinesiskt majoritetsägande? Eller en begagnad iPhone är OK men inte en ny? Det är en helt godtycklig gräns.SwedishAdvocate skrev:Så förvånande…spacecoin skrev:Du har fel när du kommer med pekpinnar till andra /...
Bara för att du utrycker en åsikt så innebär inte det att det automagiskt blir sant.
På vilket sätt har jag fel?
Eller hur… Kan du ge ett konkret exempel på det från den här tråden?spacecoin skrev:.../ och drar enligt min mening ibland godtyckliga streck vad som är rätt och fel? /...
Intrycket man kan få är att det är saker som inte du är intresserad av eller har råd med som är på "fel" sida strecket av vad som är ok. Kan du ta en minut och fundera på om det kan upplevas så för andra innan du skriver tillbaka?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare
Vad är källan för Kinas marknadsandel ? Är det inklusive deras uppköp av Markbygden ?+46 skrev:Att vara störst på en snabbt växande och avreglerad marknad innebär inte per automatik att man är dominerande på något sätt och vis.SwedishAdvocate skrev:Visste inte att Kinesiska staten är största ägaren. Kan du belägga det med någon slags källa så kan vi fortsätta diskussionen därifrån.Fredrik j skrev:Hur ställer du dig till att kinesiska staten är största ägare till vindkraftverk i Sverige? Har du ett elavtal utan vindkraft?
Jag menar, det är ju statligt ägt. Det kan du väl inte acceptera?
Att den Kinesiska staten är den är största ägaren av vindkraft i Sverige med en marknadsandel på 6,7 procent är inget annat än ett dåligt exempel. Sedan finns det dom som vill gå ännu längre och kan inte acceptera att ägare och underleverantörer till tillverkare av vindkraftverk inte ens får ha handel med Kina…
Och nej, jag är inte för Kina på något sätt och vis men tror på fri handel och mindre hyckleri. Min bil är tillverkad i USA och mina solceller i Malalysia.
https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlan ... ige--kina/
Känns det som ett bra system med 2/3 av vindkraften som ägs av utländska intressen
https://sverigesradio.se/artikel/kinesi ... raft-oroar
När de idag kända vindkraftsprojekten är i drift 2024 kommer utländska bolag att äga drygt 66 procent av den installerade vindkraftseffekten.
Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare
Det känns tryggt med att långsiktiga ägare väljer att investera i Sverige. Däremot känns det otryggt att staten ställer så höga avkastningskrav på Vattenfall så att de istället investerar i vindkraft utomlands.niklas12 skrev:Vad är källan för Kinas marknadsandel ? Är det inklusive deras uppköp av Markbygden ?+46 skrev:Att vara störst på en snabbt växande och avreglerad marknad innebär inte per automatik att man är dominerande på något sätt och vis.SwedishAdvocate skrev:Visste inte att Kinesiska staten är största ägaren. Kan du belägga det med någon slags källa så kan vi fortsätta diskussionen därifrån.Fredrik j skrev:Hur ställer du dig till att kinesiska staten är största ägare till vindkraftverk i Sverige? Har du ett elavtal utan vindkraft?
Jag menar, det är ju statligt ägt. Det kan du väl inte acceptera?
Att den Kinesiska staten är den är största ägaren av vindkraft i Sverige med en marknadsandel på 6,7 procent är inget annat än ett dåligt exempel. Sedan finns det dom som vill gå ännu längre och kan inte acceptera att ägare och underleverantörer till tillverkare av vindkraftverk inte ens får ha handel med Kina…
Och nej, jag är inte för Kina på något sätt och vis men tror på fri handel och mindre hyckleri. Min bil är tillverkad i USA och mina solceller i Malalysia.
https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlan ... ige--kina/
Känns det som ett bra system med 2/3 av vindkraften som ägs av utländska intressen
https://sverigesradio.se/artikel/kinesi ... raft-oroar
När de idag kända vindkraftsprojekten är i drift 2024 kommer utländska bolag att äga drygt 66 procent av den installerade vindkraftseffekten.
Sverige behöver mer elektricitet om vi ska klara av efterfrågan på ren och hållbar energiomvandling
https://svt.se/nyheter/inrikes/vindkraf ... skt-agande
Installerat 13,2 kWp solceller
-
- Inlägg: 5469
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare
Det är inte bara jag som dragit gränsen vid bilar. Det har t.ex. flera andra också gjort i många andra trådar här på forumet. Så varför drar jag gränsen vid en bil? För att det handlar om kostnaden. Och: För att det finns alternativ som inte är producerade av kinesiska företag – statligt ägda eller ej.spacecoin skrev:Jag tycker inte att du har fel om Kina. Vi är helt överens om att CCP är en skitdiktatur. Däremot tycker jag du att gör fel när du insinuerar att gränsen för ett acceptabelt bilköp går vid kinesiskt majoritetsägande? Eller en begagnad iPhone är OK men inte en ny? Det är en helt godtycklig gräns.SwedishAdvocate skrev:Så förvånande…spacecoin skrev:Du har fel när du kommer med pekpinnar till andra /...
Bara för att du utrycker en åsikt så innebär inte det att det automagiskt blir sant.
På vilket sätt har jag fel?
Eller hur… Kan du ge ett konkret exempel på det från den här tråden?spacecoin skrev:.../ och drar enligt min mening ibland godtyckliga streck vad som är rätt och fel? /...
Intrycket man kan få är att det är saker som inte du är intresserad av eller har råd med som är på "fel" sida strecket av vad som är ok. Kan du ta en minut och fundera på om det kan upplevas så för andra innan du skriver tillbaka?
Jag har en dator (Apple laptop). Och jag har en mobiltelefon (Iphone XS). Den telefonen och ytterligare en mobiltelefon som tillverkades i China har jag köpt nya (en Iphone 5). Och de tillverkas i Kina av vem det nu är som tillverkat dem åt Apple (Foxconn?). Min dator är också en Apple. Men Apple (eller Foxconn) är i alla fall inte ett kinesiskt företag. Men eftersom de är ändå är tillverkade i Kina så går det säkert att kritisera mig ändå. Det kanske hade funnits alternativ till de här mobiltelefonerna och den här datorn som i mindre utsträckning resulterat i inkomster för den kinesiska regimen. Så vad kostade de här telefonerna och den här datorn? Iphone 5:an kostade kanske 10K. XS:en kanske 12K. Datorn kostade kanske 20K. Vad kostar en bil från en kinesisk biltillverkare – statlig eller ej? Från ~400K och uppåt? Det är alltså en 'viss skillnad'. Tycker inte du det?
Så priset är den första skillnaden. Den andra skillnaden är att det finns alternativ när det gäller bilar. Jag hade väl kanske kunnat leta upp en Android-telefon som inte var tillverkad i Kina – vad vet jag... Har det funnits sådana de senaste åren 10+ åren? Om det har funnits sådana alternativ så är det här något man säkert kan kritisera mig för...
En stor anledning till att jag köpte en dator från Apple var att ifall det hade behövts hade jag kunnat få professionell support av vänner/bekanta/familj. Det hade jag inte kunnat ifall jag istället köpt en PC. Jag har också med ett undantag enbart använt Apple-datorer under hela livet (är 40+). Jag är inte 'naturligt' teknisk av mig som person och jag jobbar inte med teknik. Att fortsätta välja datorer från Apple har därför underlättat mitt liv. Men visst – det här kan man säkert också kritisera mig för ifall det har funnits andra alternativ till de de här Apple-datorerna som i mindre utsträckning resulterat i inkomster för den kinesiska regimen.
Men återigen: Det är en viss skillnad på en dator för ~20K från ett amerikanskt företag och en bil för ~400K av ett kinesiskt företag. Tycker inte du det?
EDIT: Rättade ett stavfel.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare
Jag tycker du delvis hittar på en moral utefter dina egna behov. Finns det en pryl tillverkad i kina som du vill ha hittar du på en gräns som är ok att vara under eller baserat på vem som äger företaget som tillverkar i kina.
Men ok, telefon för 20k är ok men inte en bil för 400k. Om det inte är en tesla då. Men det är ju ett amerikanskt företag. Men underleverantörerna är kinesiska. Men det värde för max 20k per leverantör.
Osv…
Är du seriös så rensar du ditt liv från allt kinesiskt och bara använder alternativen även det kan bli jobbigt och inte så kul.
Men ok, telefon för 20k är ok men inte en bil för 400k. Om det inte är en tesla då. Men det är ju ett amerikanskt företag. Men underleverantörerna är kinesiska. Men det värde för max 20k per leverantör.
Osv…
Är du seriös så rensar du ditt liv från allt kinesiskt och bara använder alternativen även det kan bli jobbigt och inte så kul.
-
- Inlägg: 5469
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare
Inte första gången du och jag är oense...Fredrik j skrev:Jag tycker du delvis hittar på en moral utefter dina egna behov. Finns det en pryl tillverkad i kina som du vill ha hittar du på en gräns som är ok att vara under eller baserat på vem som äger företaget som tillverkar i kina.
Men ok, telefon för 20k är ok men inte en bil för 400k. Om det inte är en tesla då. Men det är ju ett amerikanskt företag. Men underleverantörerna är kinesiska. Men det värde för max 20k per leverantör.
Osv…
Är du seriös så rensar du ditt liv från allt kinesiskt och bara använder alternativen även det kan bli jobbigt och inte så kul.
Skillnaden mellan 20K och 400K är ju 'bara' 380.000 kronor. Så nej men visst... Det är ju inte alls någon särskilt stor skillnad...
Diktaturen Kina stoppade de polska Mig-planen.
Och nu håller de antagligen på och slår ner alla som protesterar i de första stora protesterna sen massakern på Himmelska Fridens torg 1989.
Ska det få några konsekvenser?
Ja eller nej?
Här finns ett område där alla som ska köpa en ny bil kan bestämma över en konsekvens.
https://en.wikipedia.org/wiki/1989_Tian ... d_massacre
EDIT: Rättade ett stavfel.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare
Kan man välja bort kinesisk vindkraftsel från sitt elbolag?
-
- Inlägg: 5469
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare
Har du frågat?niklas12 skrev:Kan man välja bort kinesisk vindkraftsel från sitt elbolag?
(Och om någon missat det så handlar det alltså om en marknadsandel på 6,7% av vindkraften i Sverige...)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare
Vad går din smärtgräns i värde på kinesiska prylar? Just nu verkar det vara 20k men kanske kan du sträcka dig lite längre om det är något annat du vill ha?SwedishAdvocate skrev:Inte första gången du och jag är oense...Fredrik j skrev:Jag tycker du delvis hittar på en moral utefter dina egna behov. Finns det en pryl tillverkad i kina som du vill ha hittar du på en gräns som är ok att vara under eller baserat på vem som äger företaget som tillverkar i kina.
Men ok, telefon för 20k är ok men inte en bil för 400k. Om det inte är en tesla då. Men det är ju ett amerikanskt företag. Men underleverantörerna är kinesiska. Men det värde för max 20k per leverantör.
Osv…
Är du seriös så rensar du ditt liv från allt kinesiskt och bara använder alternativen även det kan bli jobbigt och inte så kul.
Skillnaden mellan 20K och 400K är ju 'bara' 380.000 kronor. Så nej men visst... Det är ju inte alls någon särskilt stor skillnad...
Diktaturen Kina stoppade de polska Mig-planen.
Och nu håller de antagligen på och slår ner alla som protesterar i de första stora protesterna sen massakern på Himmelska Fridens torg 1989.
Ska det få några konsekvenser?
Ja eller nej?
Här finns ett område där alla som ska köpa en ny bil kan bestämma över en konsekvens.
https://en.wikipedia.org/wiki/1989_Tian ... d_massacre
EDIT: Rättade ett stavfel.
-
- Inlägg: 5469
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare
Igen: ~20K var för en Apple-dator. Dvs en produkt från ett Amerikanskt företag...Fredrik j skrev:Vad går din smärtgräns i värde på kinesiska prylar? Just nu verkar det vara 20k men kanske kan du sträcka dig lite längre om det är något annat du vill ha?
Nej. Det finns inget från ett Kinesiskt företag som jag vill ha. Vad skulle det vara?
Solceller kan man köpa från andra företag. Är tydligen bara marginellt dyrare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare
Vet inte vilket elhandelsbolag du har avtal med men du kan ju byta till ett som bara säljer kärnkraftel . Ett tips: välj inte ett specifikt kärnkraftverk, till exempel Ringhals 4 om du vill ha el de närmsta månaderna.niklas12 skrev:Kan man välja bort kinesisk vindkraftsel från sitt elbolag?
Själv köper jag all min el från Harrsele vattenkraft genom mitt elavtal med Tibber.
https://www.karnfull.se/signup/?gclid=C ... B9EALw_wcB
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare
Och så detta:SwedishAdvocate skrev:Har du frågat?niklas12 skrev:Kan man välja bort kinesisk vindkraftsel från sitt elbolag?
(Och om någon missat det så handlar det alltså om en marknadsandel på 6,7% av vindkraften i Sverige...)
” Europa håller alltså på att frigöra sig från ett farligt beroende av Ryssland på energiområdet för att i stället göra sig beroende av Kina. Hur hållbart är det?”
” Nästan all utvinning av sällsynta jordartsmetaller, som används i bland annat vindkraftsverk, sker i Kina och runt 70 procent av alla komponenter till turbinerna produceras där.
New York Times beskrev det nyligen som att ”Kina är epicentrum av den globala utbudskedjan av vindkraft”.
Mycket talar för att Kina även kommer att ta över själva tillverkningen på sikt. Europeiska turbintillverkare som Vestas och Siemens Gamesa går på knäna. Den senaste tiden har bolagen rapporterat jätteförluster och massuppsägningar.
”Europa står nu inför den högst verkliga möjligheten att EU:s energiomställning kommer att skapas i Kina”, varnade Siemens Gamesa nyligen och vädjade till europeiska regeringar att gripa in med ekonomiskt stöd av olika slag för att rädda bolagen. ”
https://www.expressen.se/ledare/anna-da ... ndkraften/
Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare
Jag håller med dig allt som oftast - en sund röst här! Jag är lite osäker på om massinvandringen till Sverige var det bästa sättet och lösningen på problemen. För den enskilda så fattar jag det - men jag tänker ur ett nationalistiskt makroperspektiv. Så där kan jag förstå kritiken faktiskt och undantagsvis ge SD rätt: alla de miljarderna hade gjort större nytta på plats. Men lite lustigt att alla de här kritikerna av vänstersverige nu röstat på M som var roten till massinvandringen, förstörandet av svenska rättsväsendet och militären… Minnet är kort. Sossarna regerade även i minoritet beroende av V och en politisk vilde på högerns budget. Inte så lätt.iAkita skrev:Jag ber om ursäkt för den tråkiga tonen men herregud vad innerligt trött jag är på det konstanta hyckleriet från vissa på TCS. Man känner en djup sympati och lider svårt tillsammans med delar av den kinesiska befolkningen. Förtryck av minoriteter, dåliga arbetsförhållanden, avsaknad av demokrati, och en obefintlig miljöpolitik är det värsta som finns (och jag håller med). Men bara när det sker i Kina tydligen. När det istället är Afganska Husarer, Syrianska krigsoffer, Eritreanska minoriteter eller Somaliska familjer som tvingas skicka sina barn i gruvorna för att överleva som kommer till Sverige för att söka skydd, ja då förändras diskursen till att handla om skäggbarn, somaliska analfabeter, muslimska extremister, ekonomiska flyktningar, samhällskollaps och stängda gränser. En röst på SD eller dess politiska stödpartier är obligatorisk. De som står upp för krigsoffer, svältoffer och svaga minoriteter kallas naiva och blir hånade och förlöjligade. Eller än värre: blir märkta som miljöpartister eller vänsterextremister. Och inte en enda gång under detta hyckleri stannar man upp och frågar sig på vilket sätt de man påstår sig vurma för skulle få det bättre av att man inte köpte en Tesla om den var tillverkad i Kina, samtidigt som man köper samma bil från samma företag om den är tillverkad utanför Kina (med kinesiskt tillverkade komponenter).
Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare
I detta får du medhåll av mig. Jag tycker att det finns en skillnad i att köpa en dyr bil direktägd av kinesiska staten eller en amerikansk mobiltelefon som produceras i Kina. Jag anser också att vi borde sätta hårt mot hårt med Kina och göra villkoren likadana såsom Renaults VD uttryckte sig. Men än så länge så produceras det mesta i Kina och det är svårt som individ att kryssa mellan konsumentelektroniken. Men att köpa en bil som är byggd av kinesiska staten är i en helt annan liga.SwedishAdvocate skrev:Det är inte bara jag som dragit gränsen vid bilar. Det har t.ex. flera andra också gjort i många andra trådar här på forumet. Så varför drar jag gränsen vid en bil? För att det handlar om kostnaden. Och: För att det finns alternativ som inte är producerade av kinesiska företag – statligt ägda eller ej.spacecoin skrev:Jag tycker inte att du har fel om Kina. Vi är helt överens om att CCP är en skitdiktatur. Däremot tycker jag du att gör fel när du insinuerar att gränsen för ett acceptabelt bilköp går vid kinesiskt majoritetsägande? Eller en begagnad iPhone är OK men inte en ny? Det är en helt godtycklig gräns.SwedishAdvocate skrev:Så förvånande…spacecoin skrev:Du har fel när du kommer med pekpinnar till andra /...
Bara för att du utrycker en åsikt så innebär inte det att det automagiskt blir sant.
På vilket sätt har jag fel?
Eller hur… Kan du ge ett konkret exempel på det från den här tråden?spacecoin skrev:.../ och drar enligt min mening ibland godtyckliga streck vad som är rätt och fel? /...
Intrycket man kan få är att det är saker som inte du är intresserad av eller har råd med som är på "fel" sida strecket av vad som är ok. Kan du ta en minut och fundera på om det kan upplevas så för andra innan du skriver tillbaka?
Jag har en dator (Apple laptop). Och jag har en mobiltelefon (Iphone XS). Den telefonen och ytterligare en mobiltelefon som tillverkades i China har jag köpt nya (en Iphone 5). Och de tillverkas i Kina av vem det nu är som tillverkat dem åt Apple (Foxconn?). Min dator är också en Apple. Men Apple (eller Foxconn) är i alla fall inte ett kinesiskt företag. Men eftersom de är ändå är tillverkade i Kina så går det säkert att kritisera mig ändå. Det kanske hade funnits alternativ till de här mobiltelefonerna och den här datorn som i mindre utsträckning resulterat i inkomster för den kinesiska regimen. Så vad kostade de här telefonerna och den här datorn? Iphone 5:an kostade kanske 10K. XS:en kanske 12K. Datorn kostade kanske 20K. Vad kostar en bil från en kinesisk biltillverkare – statlig eller ej? Från ~400K och uppåt? Det är alltså en 'viss skillnad'. Tycker inte du det?
Så priset är den första skillnaden. Den andra skillnaden är att det finns alternativ när det gäller bilar. Jag hade väl kanske kunnat leta upp en Android-telefon som inte var tillverkad i Kina – vad vet jag... Har det funnits sådana de senaste åren 10+ åren? Om det har funnits sådan alternativ så är det här något man säkert kan kritisera mig för...
En stor anledning till att jag köpte en dator från Apple var att ifall det hade behövts hade jag kunnat få professionell support av vänner/bekanta/familj. Det hade jag inte kunnat ifall jag istället köpt en PC. Jag har också med ett undantag enbart använt Apple-datorer under hela livet (är 40+). Jag är inte 'naturligt' teknisk av mig som person och jag jobbar inte med teknik. Att fortsätta välja datorer från Apple har därför underlättat mitt liv. Men visst – det här kan man säkert också kritisera mig för ifall det har funnits andra alternativ till de de här Apple-datorerna som i mindre utsträckning resulterat i inkomster för den kinesiska regimen.
Men återigen: Det är en viss skillnad på en dator för ~20K från ett amerikanskt företag och en bil för ~400K av ett kinesiskt företag. Tycker inte du det?
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare
Dom riktiga flyktingarna som behövt hjälp har det nog inte kommit så många av till Sverige, dom hade varit mer skötsamma och tacksamma att få kommit hit.iAkita skrev:Jag ber om ursäkt för den tråkiga tonen men herregud vad innerligt trött jag är på det konstanta hyckleriet från vissa på TCS. Man känner en djup sympati och lider svårt tillsammans med delar av den kinesiska befolkningen. Förtryck av minoriteter, dåliga arbetsförhållanden, avsaknad av demokrati, och en obefintlig miljöpolitik är det värsta som finns (och jag håller med). Men bara när det sker i Kina tydligen. När det istället är Afganska Husarer, Syrianska krigsoffer, Eritreanska minoriteter eller Somaliska familjer som tvingas skicka sina barn i gruvorna för att överleva som kommer till Sverige för att söka skydd, ja då förändras diskursen till att handla om skäggbarn, somaliska analfabeter, muslimska extremister, ekonomiska flyktningar, samhällskollaps och stängda gränser. En röst på SD eller dess politiska stödpartier är obligatorisk. De som står upp för krigsoffer, svältoffer och svaga minoriteter kallas naiva och blir hånade och förlöjligade. Eller än värre: blir märkta som miljöpartister eller vänsterextremister. Och inte en enda gång under detta hyckleri stannar man upp och frågar sig på vilket sätt de man påstår sig vurma för skulle få det bättre av att man inte köpte en Tesla om den var tillverkad i Kina, samtidigt som man köper samma bil från samma företag om den är tillverkad utanför Kina (med kinesiskt tillverkade komponenter).
Finns olika meningar om det här bland kommentarerna
https://mobile.twitter.com/Dykaren21/st ... 0548603905
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Om Kina, polska MIG-plan och kinesiska biltillverkare
Det må så vara hänt, även om jag tror att det skulle vara svårt att få till hjälp på plats i Talibanernas Afghanistan, ISIS kontrollerade områden, och Assads Syrien. Det är det öppna föraktet mot de som flydde jag reagerar på (skäggbarnen, välfärdssnyltarna, analfabeterna, etc.), men även mot de som la ner tid och resurser på att hjälpa dem (batikhäxorna, extremvänstern, miljötalibanerna, etc.). Plötsligt finns uttrycks det nu ett enormt medlidande med människor som har det svårt i Kina, från samma människor från samma politiska läger. Välbefinnandet ho sminoriteterna i Kina är tydligen betydligt mer värt än det hos minoriteter i Afghanistan, mellanöstern eller Afrika. Däri ligger hyckleriet, även om man såklart kan ha olika åsikter om den flyktingpolitik som bedrevs utan att för den skull vara hycklare.Aida skrev:Jag håller med dig allt som oftast - en sund röst här! Jag är lite osäker på om massinvandringen till Sverige var det bästa sättet och lösningen på problemen. För den enskilda så fattar jag det - men jag tänker ur ett nationalistiskt makroperspektiv. Så där kan jag förstå kritiken faktiskt och undantagsvis ge SD rätt: alla de miljarderna hade gjort större nytta på plats. Men lite lustigt att alla de här kritikerna av vänstersverige nu röstat på M som var roten till massinvandringen, förstörandet av svenska rättsväsendet och militären… Minnet är kort. Sossarna regerade även i minoritet beroende av V och en politisk vilde på högerns budget. Inte så lätt.iAkita skrev:Jag ber om ursäkt för den tråkiga tonen men herregud vad innerligt trött jag är på det konstanta hyckleriet från vissa på TCS. Man känner en djup sympati och lider svårt tillsammans med delar av den kinesiska befolkningen. Förtryck av minoriteter, dåliga arbetsförhållanden, avsaknad av demokrati, och en obefintlig miljöpolitik är det värsta som finns (och jag håller med). Men bara när det sker i Kina tydligen. När det istället är Afganska Husarer, Syrianska krigsoffer, Eritreanska minoriteter eller Somaliska familjer som tvingas skicka sina barn i gruvorna för att överleva som kommer till Sverige för att söka skydd, ja då förändras diskursen till att handla om skäggbarn, somaliska analfabeter, muslimska extremister, ekonomiska flyktningar, samhällskollaps och stängda gränser. En röst på SD eller dess politiska stödpartier är obligatorisk. De som står upp för krigsoffer, svältoffer och svaga minoriteter kallas naiva och blir hånade och förlöjligade. Eller än värre: blir märkta som miljöpartister eller vänsterextremister. Och inte en enda gång under detta hyckleri stannar man upp och frågar sig på vilket sätt de man påstår sig vurma för skulle få det bättre av att man inte köpte en Tesla om den var tillverkad i Kina, samtidigt som man köper samma bil från samma företag om den är tillverkad utanför Kina (med kinesiskt tillverkade komponenter).
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)