Opel Astra Electric

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Joakim Lof
Inlägg: 33
Blev medlem: 31 okt 2022 18:57

Opel Astra Electric

Inlägg av Joakim Lof »

Nu annonseras också Opel Astra som elbil, mycket delar teknik med Peugeot 308 men byggd i Tyskland och lite mer traditionell design t ex interiört. Kan kombin bli en folklig elbil, om prissättningen blir bra?

156hk FWD
54kwh
100kw snabbladdning
416km WLTP
516 L bagage

Specs som måste innebära att man lägger sig under SUV:arna i pris för att sälja?

https://alltomelbil.se/premiar-for-opel ... ven-kombi/
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Opel Astra Electric

Inlägg av Fredrik j »

Joakim Lof skrev:
Nu annonseras också Opel Astra som elbil, mycket delar teknik med Peugeot 308 men byggd i Tyskland och lite mer traditionell design t ex interiört. Kan kombin bli en folklig elbil, om prissättningen blir bra?

156hk FWD
54kwh
100kw snabbladdning
416km WLTP
516 L bagage

Specs som måste innebära att man lägger sig under SUV:arna i pris för att sälja?

https://alltomelbil.se/premiar-for-opel ... ven-kombi/
Vadå traditionell interiör? Det är ju gigantiska skärmar som vanligt.
Joakim Lof
Inlägg: 33
Blev medlem: 31 okt 2022 18:57

Re: Opel Astra Electric

Inlägg av Joakim Lof »

Jag menar jämfört med Peugeots i-cockpit där instrumenten är ovanför skärmen. Även att Opeln verkar ha mer konventionella knappar och mindre att man måste in i skärmens menyer.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Opel Astra Electric

Inlägg av Jerka »

Låter som en riktigt vettig bil. Får den drag och ett bra pris så kan det kanske bli en sån. En eldriven kombi är precis vad jag behöver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Opel Astra Electric

Inlägg av taliz »

För litet batteri och för högt pris.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Opel Astra Electric

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev:
För litet batteri och för högt pris.
Det verkar ju inte finnas något svenskt pris.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Opel Astra Electric

Inlägg av taliz »

SwedishAdvocate skrev:
taliz skrev:
För litet batteri och för högt pris.
Det verkar ju inte finnas något svenskt pris.
Min spåkula säger att det blir för högt. ;)
Lär knappast kosta mindre än e-208 tex.
Man ser typ 0 av dem på vägarna av en anledning...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Joakim Lof
Inlägg: 33
Blev medlem: 31 okt 2022 18:57

Re: Opel Astra Electric

Inlägg av Joakim Lof »

Peugeot e-208 är mest sålda elbilen i Europa men inte så mycket i Sverige. Var ju en stor grej nyligen att man släppte priserna fria i Sverige dvs det blir prishöjningar på Peugeot och Citroen här. Räknar man bara om franska priset från euro till kronor och lägger på svensk moms borde e-208 kosta 375 tusen och inte 470 tusen som den gör!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Opel Astra Electric

Inlägg av martinot »

Jerka skrev:
Låter som en riktigt vettig bil. Får den drag och ett bra pris så kan det kanske bli en sån. En eldriven kombi är precis vad jag behöver.
Härligt att det äntligen börjar komma lite elektriska kombi på marknaden! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Opel Astra Electric

Inlägg av FStaake »

Joakim Lof skrev:
Nu annonseras också Opel Astra som elbil, mycket delar teknik med Peugeot 308 men byggd i Tyskland och lite mer traditionell design t ex interiört. Kan kombin bli en folklig elbil, om prissättningen blir bra?

156hk FWD
54kwh
100kw snabbladdning
416km WLTP
516 L bagage

Specs som måste innebära att man lägger sig under SUV:arna i pris för att sälja?

https://alltomelbil.se/premiar-for-opel ... ven-kombi/
Varför skrivs sällan elförbrukningen per mil ut?
Förstår att räckvidd är (ofta) det blivande elbilsägare bryr sig mest om men jag anser att även förbrukning är väsentligt.
Själv skulle jag aldrig ta i en fat e-tron med tång pga den höga förbrukningen, oavsett hur fantastisk bilen är i övrigt.
Just energi effektivitet, speciellt i förhållande till tillgänglig motoreffekt, är en av det starkaste argument för att köpa en Tesla. Mycket fel, brister och udda lösningar som andra gör bättre men få andra bilar matchar energieffektivitet i kombination med utrymmen.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Joakim Lof
Inlägg: 33
Blev medlem: 31 okt 2022 18:57

Re: Opel Astra Electric

Inlägg av Joakim Lof »

I artikeln står 12,7 kwh/100km. Rätt bra om det stämmer.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Opel Astra Electric

Inlägg av taliz »

Joakim Lof skrev:
I artikeln står 12,7 kwh/100km. Rätt bra om det stämmer.
Det är fantasisiffror. Räkna med ca 20kwh/100km.

På motorväg på vintern kommer du kanske 15 mil med en sån här. Om du laddar fullt och kör tomt och kör skyltat kanske 20.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
sebiva
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 27 nov 2019 15:48

Re: Opel Astra Electric

Inlägg av sebiva »

Kul att den extremt skrala kombi-marknaden växer! Synd bara att det inte är en kandidat som första/enda-bil, troligen för små utrymmen och för litet batteri (~70kWh hade varit lagom). Sen tvivlar jag på att den kommer få dragkrok tyvärr, om man ska gå efter Corsa och Mokka som jag antar att den delar plattform med.

Den långa väntan på dröm-kombin fortsätter...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Opel Astra Electric

Inlägg av mati »

Drömmer jag eller är det på riktigt? En eldriven kombi? Och dessutom inget hokuspokus-märke från Absurdistan. Det måste finnas en hake. Ja, jag vet, det står Opel på den. Men jag har haft en Opel Kadett i 13 år. Det var faktiskt en av de bättre och pålitligaste bilarna jag haft.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Opel Astra Electric

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Drömmer jag eller är det på riktigt? En eldriven kombi? Och dessutom inget hokuspokus-märke från Absurdistan. Det måste finnas en hake. Ja, jag vet, det står Opel på den. Men jag har haft en Opel Kadett i 13 år. Det var faktiskt en av de bättre och pålitligaste bilarna jag haft.
Jag har uppskattat fördomarna runt Opel. Det har pressat priset på bilarna.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Opel Astra Electric

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
mati skrev:
Drömmer jag eller är det på riktigt? En eldriven kombi? Och dessutom inget hokuspokus-märke från Absurdistan. Det måste finnas en hake. Ja, jag vet, det står Opel på den. Men jag har haft en Opel Kadett i 13 år. Det var faktiskt en av de bättre och pålitligaste bilarna jag haft.
Jag har uppskattat fördomarna runt Opel. Det har pressat priset på bilarna.
Designmässigt tycker jag de åtm. har lyckats lika bra som VW med senaste Golf Kombi/ID.3...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 jan 2022 17:00

Re: Opel Astra Electric

Inlägg av Flagada »

taliz skrev:
Joakim Lof skrev:
I artikeln står 12,7 kwh/100km. Rätt bra om det stämmer.
Det är fantasisiffror. Räkna med ca 20kwh/100km.

På motorväg på vintern kommer du kanske 15 mil med en sån här. Om du laddar fullt och kör tomt och kör skyltat kanske 20..
15 mil på 54kWh skulle bli 30,6 kwh/100km, låter otroligt högt, Peugeots e308 som den säkert kommer dela mycket teknik med gick från 13.4 kWh/100km sommartid till 17.7 kWh/100km samma sträcka vintertid i ett norskt test. Dock inte 100% motorväg. https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/ ... geot-e-208

Kompisens gamla Hyundai Ioniq 28kWh vrider ur sig 17-18 mil även vintertid vid 100% motorvägspenling, det går göra snåla elbilar, men tyvärr har ju biltillverkarna tacksamt lanserat elsuv på elsuv, +2kkg klossar med kolossala hjul och taskiga luftmotstånd, ska bli kul att se hur fler "normala" bilar kan prestera i segmentet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Opel Astra Electric

Inlägg av mati »

Flagada skrev:
Kompisens gamla Hyundai Ioniq 28kWh vrider ur sig 17-18 mil även vintertid vid 100% motorvägspenling, det går göra snåla elbilar, men tyvärr har ju biltillverkarna tacksamt lanserat elsuv på elsuv, +2kkg klossar med kolossala hjul och taskiga luftmotstånd, ska bli kul att se hur fler "normala" bilar kan prestera i segmentet.
Man ser ju på e-Golf att det går att bygga normala bilar som inte drar en massa ström. Den är snål som få, trots att den garanterat inte är optimerad för eldrift. Det är ganska uppenbart att en vanlig kaross med lågt luftmotstånd, vanliga hjuldimensioner och en inte alltför hög vikt kan göra underverk. Det borde vara fullt möjligt att köra denna bilen med en förbrukning runt 15-18kWh/100km.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Opel Astra Electric

Inlägg av taliz »

Flagada skrev:
taliz skrev:
Joakim Lof skrev:
I artikeln står 12,7 kwh/100km. Rätt bra om det stämmer.
Det är fantasisiffror. Räkna med ca 20kwh/100km.

På motorväg på vintern kommer du kanske 15 mil med en sån här. Om du laddar fullt och kör tomt och kör skyltat kanske 20..
15 mil på 54kWh skulle bli 30,6 kwh/100km, låter otroligt högt, Peugeots e308 som den säkert kommer dela mycket teknik med gick från 13.4 kWh/100km sommartid till 17.7 kWh/100km samma sträcka vintertid i ett norskt test. Dock inte 100% motorväg. https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/ ... geot-e-208

Kompisens gamla Hyundai Ioniq 28kWh vrider ur sig 17-18 mil även vintertid vid 100% motorvägspenling, det går göra snåla elbilar, men tyvärr har ju biltillverkarna tacksamt lanserat elsuv på elsuv, +2kkg klossar med kolossala hjul och taskiga luftmotstånd, ska bli kul att se hur fler "normala" bilar kan prestera i segmentet.
1) 54kwh är brutto, inte netto, AFAIK. Dvs du kommer inte kunna nyttja 54kwh.
2) Du laddar troligen inte till 100% dagligen, snarare ca 80%.
3) Såvida du inte kopplar in bilen och den drar ström från eluttaget när du förvärmer, så lär det gå åt en del ström att värma upp bilen.

När jag hade en Zoe med 52kwh så kom jag ca 15 mil med den på motorväg på vintern. Detta är en större bil..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 jan 2022 17:00

Re: Opel Astra Electric

Inlägg av Flagada »

taliz skrev:

1) 54kwh är brutto, inte netto, AFAIK. Dvs du kommer inte kunna nyttja 54kwh.
2) Du laddar troligen inte till 100% dagligen, snarare ca 80%.
3) Såvida du inte kopplar in bilen och den drar ström från eluttaget när du förvärmer, så lär det gå åt en del ström att värma upp bilen.

När jag hade en Zoe med 52kwh så kom jag ca 15 mil med den på motorväg på vintern. Detta är en större bil..
1) 54kwh är brutto, inte netto, AFAIK. Dvs du kommer inte kunna nyttja 54kwh.
-Tja, 50kwh tillgängligt eller 54kwh, 416km enligt WLTP och visst tappar du räckvidd på vintern, men endast 15 mil kom igen.. ingen av bilarna i det här testet tappade mer än 20% vintertid, återigen kanske inte full fart på motorvägen. https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -rackvidd/

2) Du laddar troligen inte till 100% dagligen, snarare ca 80%.
- Jo om jag ska köra långt på motorvägen!

3) Såvida du inte kopplar in bilen och den drar ström från eluttaget när du förvärmer, så lär det gå åt en del ström att värma upp bilen.
- Värma upp bilen eller driva den framåt, allt går på samma batteri...

När jag hade en Zoe med 52kwh så kom jag ca 15 mil med den på motorväg på vintern. Detta är en större bil..
- Inte helt påläst om Zoe men en äldre konstruktion (sista utgåvan fick väl värmepump), luftkylt batteri låter sig väl inte värmas vintertid heller? Förbrukningen har väl heller aldrig varit imponerande låg i förhållande till sin storlek?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Opel Astra Electric

Inlägg av taliz »

Flagada skrev:
1) 54kwh är brutto, inte netto, AFAIK. Dvs du kommer inte kunna nyttja 54kwh.
-Tja, 50kwh tillgängligt eller 54kwh, 416km enligt WLTP och visst tappar du räckvidd på vintern, men endast 15 mil kom igen.. ingen av bilarna i det här testet tappade mer än 20% vintertid, återigen kanske inte full fart på motorvägen. https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -rackvidd/
Du vet att maxhastigheten på nästan alla norska vägar är 80kmh right? Snitthastigheten ännu lägre. Dvs räckvidden på svensk motorväg är avsevärt lägre än deras resultat. Ca 60% skulle jag säga.
Flagada skrev:
2) Du laddar troligen inte till 100% dagligen, snarare ca 80%.
- Jo om jag ska köra långt på motorvägen!
Visst är du alltid förberedd och vet när och var du ska, och aldrig plötsligt vill/behöver/måste köra en längre sträcka så.
För mig var det iaf väldigt sällan jag hade tid att planera/ladda bilen fullt inför långresor. Tror faktiskt aldrig jag lyckats få 100% på mina 6000+ mil med elbil(med mina egna bilar, hyrbilar som Zoe hade jag alltid inställda på 100% laddnivå..).
(En del av det beror på att min hemmaladdare max klarar 3,7kw. Dvs det tar många timmar att ladda fullt.)
Flagada skrev:
3) Såvida du inte kopplar in bilen och den drar ström från eluttaget när du förvärmer, så lär det gå åt en del ström att värma upp bilen.
- Värma upp bilen eller driva den framåt, allt går på samma batteri...
Exakt, det drar extra från batteriet att värma upp bilen vilket försämrar räckvidden.
Flagada skrev:
När jag hade en Zoe med 52kwh så kom jag ca 15 mil med den på motorväg på vintern. Detta är en större bil..
- Inte helt påläst om Zoe men en äldre konstruktion (sista utgåvan fick väl värmepump), luftkylt batteri låter sig väl inte värmas vintertid heller? Förbrukningen har väl heller aldrig varit imponerande låg i förhållande till sin storlek?
Detta är en ombyggd avgasbil, kan inte se att det finns en chans i h*lvete att den kommer vara snålare än en Model 3(vilket dom påstår).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Opel Astra Electric

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev:
.../ Detta är en ombyggd avgasbil, kan inte se att det finns en chans i h*lvete att den kommer vara snålare än en Model 3(vilket dom påstår).
Ursprungs-Ioniqen var väl också en ombyggd avgasbil... Men visst – den hade/har väl säkerligen en mer aerodynamisk form än vad de här två får (som kombi och hatchback)...

Å andra sidan säger ju folk att Kia e-Niro och Ioniq 5 också är snåla. Och jämfört med dem två så kommer ju de här två Oplarna ha bättre luftmotstånd...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Opel Astra Electric

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev:
Joakim Lof skrev:
I artikeln står 12,7 kwh/100km. Rätt bra om det stämmer.
Det är fantasisiffror. Räkna med ca 20kwh/100km.

På motorväg på vintern kommer du kanske 15 mil med en sån här. Om du laddar fullt och kör tomt och kör skyltat kanske 20.
Nyfiken... Har ett vagt minne av att du gillar att köra 'inspirerat'... ;)

Hur snabbt gick det på motorvägen? 110? Eller var det sån som man fick köra 120 på?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Opel Astra Electric

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Detta är en ombyggd avgasbil, kan inte se att det finns en chans i h*lvete att den kommer vara snålare än en Model 3(vilket dom påstår).
Var nånstans står skrivet att en elbil som bygger på en avgasbil inte kan ha låg förbrukning? Jag ser inget direkt samband där. Tvärtom är ju renodlade elbilar inte per automatik effektivare än elkonverterade fossilbilar heller. ID3 är t.ex. törstigare än e-Golf.
Att det är troligen sämre utrymmen och sämre ergonomi i en sådan bil köper jag. Och mindre plats för batteriet. Men den behöver ju inte vara ineffektiv för den delen. Jag är visserligen också lite tveksam om just en Opel kan vara snålare än en Model 3. Men den är kanske lättare, batteriet är ju mindre. Den har dessutom mycket sämre prestanda.
Gamla Ioniq är också snålare än Model 3. En bil som delar plattform med avgasbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Opel Astra Electric

Inlägg av Jerka »

Priset blir det som avgör om den här bilen blir succé eller fiasko. Opel Corsa E kostar från 470 000, Opel Mokka E från 495. Astra lär bli dyrare, det är ju en större bil och inflationen gör sitt till. Men en medelstor familjebil utan några särskilda finesser eller prestanda… en halv miljon är dyrt då.
Skriv svar