Ngn som vet hur mycket rabatt man kan få på en Opel?...Jerka skrev:Priset blir det som avgör om den här bilen blir succé eller fiasko. Opel Corsa E kostar från 470 000, Opel Mokka E från 495. Astra lär bli dyrare, det är ju en större bil och inflationen gör sitt till. Men en medelstor familjebil utan några särskilda finesser eller prestanda… en halv miljon är dyrt då.
Opel Astra Electric
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 5434
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Opel Astra Electric
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Opel Astra Electric
Undrar när man i allmänhet kommer att inse att en halv mille är det nya normala? När vår familj skulle köpa ny bil runt 1980 kunde man köpa en merca för 99.900.- Nu kostar en simpel Golf över kvartsmiljonen. Biltillverkarna vill också tjäna massor av stålars. Många inlägg här inne för 2-3 år sedan som hävdade att elbilar kommer att kosta som en basutrustad Golf. Jag säger nu samma sak som då - det kommer aldrig att ske.Jerka skrev:Priset blir det som avgör om den här bilen blir succé eller fiasko. Opel Corsa E kostar från 470 000, Opel Mokka E från 495. Astra lär bli dyrare, det är ju en större bil och inflationen gör sitt till. Men en medelstor familjebil utan några särskilda finesser eller prestanda… en halv miljon är dyrt då.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Opel Astra Electric
99000 sek 1980 motsvarar 385000 sek idag.Walker skrev:Undrar när man i allmänhet kommer att inse att en halv mille är det nya normala? När vår familj skulle köpa ny bil runt 1980 kunde man köpa en merca för 99.900.- Nu kostar en simpel Golf över kvartsmiljonen. Biltillverkarna vill också tjäna massor av stålars. Många inlägg här inne för 2-3 år sedan som hävdade att elbilar kommer att kosta som en basutrustad Golf. Jag säger nu samma sak som då - det kommer aldrig att ske.Jerka skrev:Priset blir det som avgör om den här bilen blir succé eller fiasko. Opel Corsa E kostar från 470 000, Opel Mokka E från 495. Astra lär bli dyrare, det är ju en större bil och inflationen gör sitt till. Men en medelstor familjebil utan några särskilda finesser eller prestanda… en halv miljon är dyrt då.
Opel Astra Electric
Med Zoe var det bokstavligen plattan i mattan. Den toppar 145kmh på mätaren vilket är ca 139 GPS. Dvs man klarar kortet. Med 52kwh gick det att pendla 5,5 mil enkel. eGolf med 38kwh klarade inte det, utan man fick sakta ner. Uselt.SwedishAdvocate skrev:Nyfiken... Har ett vagt minne av att du gillar att köra 'inspirerat'...taliz skrev:Det är fantasisiffror. Räkna med ca 20kwh/100km.Joakim Lof skrev:I artikeln står 12,7 kwh/100km. Rätt bra om det stämmer.
På motorväg på vintern kommer du kanske 15 mil med en sån här. Om du laddar fullt och kör tomt och kör skyltat kanske 20.
Hur snabbt gick det på motorvägen? 110? Eller var det sån som man fick köra 120 på?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 31 okt 2022 18:57
Re: Opel Astra Electric
Opel har i vissa fall lägre priser än Peugeot. En laddhybrid Astra står som 435tkr mot för 308 laddhybrid som du får ge 500tkr för. Då är det visserligen 180hk Opel mot Peugeot 225hk men det visar också att de positionerar märkena lite olika. Peugeot mer premium, Opel mer "budget".
För Mokka som elbil är dock skillnad liten, 495 tkr för Opel mot 500 tkr för Peugeot e-2008. Dock ska du ha autobroms, 17tumsfälgar och backkamera istället för parkeringsradar då måste du ge 520tkr. Det får du med Mokkas basversion dvs i realiteten skiljer ff 25tkr.
Jag var runt lite till bilhandlare igår och de sålde nästan ingenting just nu. Vare sig privatleasing eller privatköp, däremot en del firmabilar som de sa inte var lika priskänsliga. Det kanske talar för att de kommer att behöva komma kampanjpriser under nästa år?
För Mokka som elbil är dock skillnad liten, 495 tkr för Opel mot 500 tkr för Peugeot e-2008. Dock ska du ha autobroms, 17tumsfälgar och backkamera istället för parkeringsradar då måste du ge 520tkr. Det får du med Mokkas basversion dvs i realiteten skiljer ff 25tkr.
Jag var runt lite till bilhandlare igår och de sålde nästan ingenting just nu. Vare sig privatleasing eller privatköp, däremot en del firmabilar som de sa inte var lika priskänsliga. Det kanske talar för att de kommer att behöva komma kampanjpriser under nästa år?
-
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 31 okt 2022 18:57
Re: Opel Astra Electric
Citroen är svårt att förstå prissättningen. De är ju ganska billiga som förbränningsbilar men när de sätter elmotor får de hybris. De vill ha 510tkr för e-C4 och 555tkr för e-C4x och inte anmärkningsvärt mycket som ingår heller. Och då med sämre motorn och batteriet än vad 308 och Astra ska få!!
Re: Opel Astra Electric
Inte så långt ifrån nu. En basutrustad Golf kombi kostar 312 900 kr och en basutrustad MG5 kombi kostar 389 290 kr.Walker skrev:Undrar när man i allmänhet kommer att inse att en halv mille är det nya normala? När vår familj skulle köpa ny bil runt 1980 kunde man köpa en merca för 99.900.- Nu kostar en simpel Golf över kvartsmiljonen. Biltillverkarna vill också tjäna massor av stålars. Många inlägg här inne för 2-3 år sedan som hävdade att elbilar kommer att kosta som en basutrustad Golf. Jag säger nu samma sak som då - det kommer aldrig att ske.Jerka skrev:Priset blir det som avgör om den här bilen blir succé eller fiasko. Opel Corsa E kostar från 470 000, Opel Mokka E från 495. Astra lär bli dyrare, det är ju en större bil och inflationen gör sitt till. Men en medelstor familjebil utan några särskilda finesser eller prestanda… en halv miljon är dyrt då.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
-
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 31 okt 2022 18:57
Re: Opel Astra Electric
Stellantis elbilar sålda i Sverige till dags dato enligt car.info:
Peugeot 208: 2200
Peugeot 2008: 2100
Citroen e-C4: 1300
Opel Mokka: 950
Opel Corsa: 860
DS3: 150
Volkswagen har sålt 9000 id3 ungefär. Vilket visar att Stellantis prissättning är off. ID3 är ju inte en idealisk produkt för Sverige, ingen taklast, ingen kombiversion, bakhjulsdrift i svenskt klimat, problem med infotainmentsystemet. Dvs Stellantis kan klanta bort ett bra läge om de säljer sina elbilar för dyrt.
Peugeot 208: 2200
Peugeot 2008: 2100
Citroen e-C4: 1300
Opel Mokka: 950
Opel Corsa: 860
DS3: 150
Volkswagen har sålt 9000 id3 ungefär. Vilket visar att Stellantis prissättning är off. ID3 är ju inte en idealisk produkt för Sverige, ingen taklast, ingen kombiversion, bakhjulsdrift i svenskt klimat, problem med infotainmentsystemet. Dvs Stellantis kan klanta bort ett bra läge om de säljer sina elbilar för dyrt.
Re: Opel Astra Electric
Jo, fast vad är alternativet? Det känns som att det är där priserna ligger nu. Det är säkert ingen dålig bil, och om man måste betala 600-700k för en Hyundai eller en Kia - också i stort sett utan några särskilda finesser eller prestanda - så är en Opel inte så mycket sämre. Jag skulle absolut kunna tänka mig denna bilen. Hellre den än en kinesisk bil till samma pris.Jerka skrev:Priset blir det som avgör om den här bilen blir succé eller fiasko. Opel Corsa E kostar från 470 000, Opel Mokka E från 495. Astra lär bli dyrare, det är ju en större bil och inflationen gör sitt till. Men en medelstor familjebil utan några särskilda finesser eller prestanda… en halv miljon är dyrt då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Opel Astra Electric
Håller med. Även Hyundai/Kia har haft enormt snåla elbilar som bygger på avgasplattformar.mati skrev:Var nånstans står skrivet att en elbil som bygger på en avgasbil inte kan ha låg förbrukning? Jag ser inget direkt samband där. Tvärtom är ju renodlade elbilar inte per automatik effektivare än elkonverterade fossilbilar heller. ID3 är t.ex. törstigare än e-Golf.taliz skrev:Detta är en ombyggd avgasbil, kan inte se att det finns en chans i h*lvete att den kommer vara snålare än en Model 3(vilket dom påstår).
Att det är troligen sämre utrymmen och sämre ergonomi i en sådan bil köper jag. Och mindre plats för batteriet. Men den behöver ju inte vara ineffektiv för den delen. Jag är visserligen också lite tveksam om just en Opel kan vara snålare än en Model 3. Men den är kanske lättare, batteriet är ju mindre. Den har dessutom mycket sämre prestanda.
Gamla Ioniq är också snålare än Model 3. En bil som delar plattform med avgasbilar.
Vår elektriska Mini Cooper SE (som är samma plattform som ICE-Minis) är snålare än BMW i3s som är en 100% ren elbil från start. Trots att de har exakt samma elektriska drivlina.
(Däremot så kan det ju finnas andra fördelar med elbilar som från start är byggda 100% för att endast vara elbilar framför elbilar byggda på en fossilplattform som tex. större passagerarutrymmen, ingen kardantunnel, etc.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Opel Astra Electric
Med en inflation på 10% är nog prissänkningar långsökt.Joakim Lof skrev:Det kanske talar för att de kommer att behöva komma kampanjpriser under nästa år?
Re: Opel Astra Electric
Så du tycker inte att det är att jämföra äpplen med päron att jämföra en VW med en MG? Skulle du även jämföra en BMW X1 med en Dacia Duster?tigermann skrev:Inte så långt ifrån nu. En basutrustad Golf kombi kostar 312 900 kr och en basutrustad MG5 kombi kostar 389 290 kr.Walker skrev:Undrar när man i allmänhet kommer att inse att en halv mille är det nya normala? När vår familj skulle köpa ny bil runt 1980 kunde man köpa en merca för 99.900.- Nu kostar en simpel Golf över kvartsmiljonen. Biltillverkarna vill också tjäna massor av stålars. Många inlägg här inne för 2-3 år sedan som hävdade att elbilar kommer att kosta som en basutrustad Golf. Jag säger nu samma sak som då - det kommer aldrig att ske.Jerka skrev:Priset blir det som avgör om den här bilen blir succé eller fiasko. Opel Corsa E kostar från 470 000, Opel Mokka E från 495. Astra lär bli dyrare, det är ju en större bil och inflationen gör sitt till. Men en medelstor familjebil utan några särskilda finesser eller prestanda… en halv miljon är dyrt då.
Jag drar mig ur en så korkad diskussion.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Opel Astra Electric
Alternativet är tyvärr, för vår del, att inte köpa någon ny bil alls, eller om vi gör det så får det bli en begagnad avgasbil. Jag håller helt med om att det är där priserna ligger, men vi har helt enkelt inte råd. Den slopade bonusen hjälpte ju inte direkt heller.mati skrev:Jo, fast vad är alternativet? Det känns som att det är där priserna ligger nu. Det är säkert ingen dålig bil, och om man måste betala 600-700k för en Hyundai eller en Kia - också i stort sett utan några särskilda finesser eller prestanda - så är en Opel inte så mycket sämre. Jag skulle absolut kunna tänka mig denna bilen. Hellre den än en kinesisk bil till samma pris.Jerka skrev:Priset blir det som avgör om den här bilen blir succé eller fiasko. Opel Corsa E kostar från 470 000, Opel Mokka E från 495. Astra lär bli dyrare, det är ju en större bil och inflationen gör sitt till. Men en medelstor familjebil utan några särskilda finesser eller prestanda… en halv miljon är dyrt då.
Håller dock med om det du skriver - ser man till alternativen så är den här nog bra. Är mest bara bitter på prisnivån på elbilar över huvud taget.
Re: Opel Astra Electric
Jag förstår dig precis. Jag är obeskrivligt glad att jag fick mina bilar till någorlunda hyfsade priser och med bonus. E-Golfen var förvisso inte billig, 430k för 5 år sedan. Och den fick bara 40k i bonus. Men förmånsvärdet var riktigt lågt de första åren. Och nu är den betald och måste anses vara en ganska billig bil att åka omkring i.
Ioniq5 fick jag till ett otroligt bra pris förra året. Det måste jag verkligen erkänna. 540k (-ish) minus 70k är rena drömmen jämfört med vad bilar kostar nu. Jag hade inte heller köpt elbil nu. Det går liksom inte längre. Galna prisökningar, inte bara på bilar. Relativt dåligt med intäkter, alla liksom avvaktar. Osäkra tider helt enkelt.
Ioniq5 fick jag till ett otroligt bra pris förra året. Det måste jag verkligen erkänna. 540k (-ish) minus 70k är rena drömmen jämfört med vad bilar kostar nu. Jag hade inte heller köpt elbil nu. Det går liksom inte längre. Galna prisökningar, inte bara på bilar. Relativt dåligt med intäkter, alla liksom avvaktar. Osäkra tider helt enkelt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Joakimgabrielsson
- Teslaägare
- Inlägg: 146
- Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
- Ort: Floda
Re: Opel Astra Electric
Haha. Jag kör 8 mil motväg om dagen med min Zoe 40 kWh och den går en bit över 20 mil så du överdriven 2 smulortaliz skrev:1) 54kwh är brutto, inte netto, AFAIK. Dvs du kommer inte kunna nyttja 54kwh.Flagada skrev:15 mil på 54kWh skulle bli 30,6 kwh/100km, låter otroligt högt, Peugeots e308 som den säkert kommer dela mycket teknik med gick från 13.4 kWh/100km sommartid till 17.7 kWh/100km samma sträcka vintertid i ett norskt test. Dock inte 100% motorväg. https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/ ... geot-e-208taliz skrev:Det är fantasisiffror. Räkna med ca 20kwh/100km.Joakim Lof skrev:I artikeln står 12,7 kwh/100km. Rätt bra om det stämmer.
På motorväg på vintern kommer du kanske 15 mil med en sån här. Om du laddar fullt och kör tomt och kör skyltat kanske 20..
Kompisens gamla Hyundai Ioniq 28kWh vrider ur sig 17-18 mil även vintertid vid 100% motorvägspenling, det går göra snåla elbilar, men tyvärr har ju biltillverkarna tacksamt lanserat elsuv på elsuv, +2kkg klossar med kolossala hjul och taskiga luftmotstånd, ska bli kul att se hur fler "normala" bilar kan prestera i segmentet.
2) Du laddar troligen inte till 100% dagligen, snarare ca 80%.
3) Såvida du inte kopplar in bilen och den drar ström från eluttaget när du förvärmer, så lär det gå åt en del ström att värma upp bilen.
När jag hade en Zoe med 52kwh så kom jag ca 15 mil med den på motorväg på vintern. Detta är en större bil..
Re: Opel Astra Electric
MG4 vinner tester mot ID 3 nu - och så totalusla VW varit på kvallite så är det bara att inse att det är VW som är skitbilen numera.Walker skrev:Så du tycker inte att det är att jämföra äpplen med päron att jämföra en VW med en MG? Skulle du även jämföra en BMW X1 med en Dacia Duster?tigermann skrev:Inte så långt ifrån nu. En basutrustad Golf kombi kostar 312 900 kr och en basutrustad MG5 kombi kostar 389 290 kr.Walker skrev:Undrar när man i allmänhet kommer att inse att en halv mille är det nya normala? När vår familj skulle köpa ny bil runt 1980 kunde man köpa en merca för 99.900.- Nu kostar en simpel Golf över kvartsmiljonen. Biltillverkarna vill också tjäna massor av stålars. Många inlägg här inne för 2-3 år sedan som hävdade att elbilar kommer att kosta som en basutrustad Golf. Jag säger nu samma sak som då - det kommer aldrig att ske.Jerka skrev:Priset blir det som avgör om den här bilen blir succé eller fiasko. Opel Corsa E kostar från 470 000, Opel Mokka E från 495. Astra lär bli dyrare, det är ju en större bil och inflationen gör sitt till. Men en medelstor familjebil utan några särskilda finesser eller prestanda… en halv miljon är dyrt då.
Jag drar mig ur en så korkad diskussion.
-
- Inlägg: 5434
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Opel Astra Electric
Förr om åren så brukade Vi Bilägare skriva en särskild liten artikel om alla testbilars rostskydd. Varje sådan artikel brukade även innehålla ett betyg mellan 1 och 5 där 5 var bäst. VW brukade alltid få betyget 4... Någon som vet om Vi Bilägare fortfarande rankar bilarnas rostskydd? Och någon som kanske även vet ifall de rankat MG4 och ID.3?...Bengt-re skrev:MG4 vinner tester mot ID 3 nu - och så totalusla VW varit på kvallite så är det bara att inse att det är VW som är skitbilen numera.Walker skrev:Så du tycker inte att det är att jämföra äpplen med päron att jämföra en VW med en MG? Skulle du även jämföra en BMW X1 med en Dacia Duster?tigermann skrev:Inte så långt ifrån nu. En basutrustad Golf kombi kostar 312 900 kr och en basutrustad MG5 kombi kostar 389 290 kr.Walker skrev:Undrar när man i allmänhet kommer att inse att en halv mille är det nya normala? När vår familj skulle köpa ny bil runt 1980 kunde man köpa en merca för 99.900.- Nu kostar en simpel Golf över kvartsmiljonen. Biltillverkarna vill också tjäna massor av stålars. Många inlägg här inne för 2-3 år sedan som hävdade att elbilar kommer att kosta som en basutrustad Golf. Jag säger nu samma sak som då - det kommer aldrig att ske.
Jag drar mig ur en så korkad diskussion.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Opel Astra Electric
Du måste ha i åtanke att taliz inte är som vi andra, han har nämnligen farthållaren på 140 på motorväg…Joakimgabrielsson skrev:Haha. Jag kör 8 mil motväg om dagen med min Zoe 40 kWh och den går en bit över 20 mil så du överdriven 2 smulortaliz skrev:1) 54kwh är brutto, inte netto, AFAIK. Dvs du kommer inte kunna nyttja 54kwh.Flagada skrev:15 mil på 54kWh skulle bli 30,6 kwh/100km, låter otroligt högt, Peugeots e308 som den säkert kommer dela mycket teknik med gick från 13.4 kWh/100km sommartid till 17.7 kWh/100km samma sträcka vintertid i ett norskt test. Dock inte 100% motorväg. https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/ ... geot-e-208taliz skrev:Det är fantasisiffror. Räkna med ca 20kwh/100km.Joakim Lof skrev:I artikeln står 12,7 kwh/100km. Rätt bra om det stämmer.
På motorväg på vintern kommer du kanske 15 mil med en sån här. Om du laddar fullt och kör tomt och kör skyltat kanske 20..
Kompisens gamla Hyundai Ioniq 28kWh vrider ur sig 17-18 mil även vintertid vid 100% motorvägspenling, det går göra snåla elbilar, men tyvärr har ju biltillverkarna tacksamt lanserat elsuv på elsuv, +2kkg klossar med kolossala hjul och taskiga luftmotstånd, ska bli kul att se hur fler "normala" bilar kan prestera i segmentet.
2) Du laddar troligen inte till 100% dagligen, snarare ca 80%.
3) Såvida du inte kopplar in bilen och den drar ström från eluttaget när du förvärmer, så lär det gå åt en del ström att värma upp bilen.
När jag hade en Zoe med 52kwh så kom jag ca 15 mil med den på motorväg på vintern. Detta är en större bil..
Det skrev han några inlägg tidigare. Då vet både du och jag att då går det åt elektroner i massor jämfört med att hålla 110.
-
- Inlägg: 5434
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Opel Astra Electric
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Opel Astra Electric
TEKNISKA DATA/Opel Astra Electric GS
Motor Elmotor fram, 156 hk, 270 Nm. Litiumjonbatteri 54 kWh. Fast utväxling. Framhjulsdrift.
Kaross L/b/h 4 374/1 860/1 488 mm. Axelavstånd 2 675 mm. Bagagevolym 352–1 268 liter. Tjänstevikt 1 679 kg. Maxlast 421 kg.
Prestanda 0–100 km/h 9,2 sek. Toppfart 170 km/h. Förbrukning 14,8 kWh/ 100 km. Räckvidd 418 km.
Pris i.u.
Motor Elmotor fram, 156 hk, 270 Nm. Litiumjonbatteri 54 kWh. Fast utväxling. Framhjulsdrift.
Kaross L/b/h 4 374/1 860/1 488 mm. Axelavstånd 2 675 mm. Bagagevolym 352–1 268 liter. Tjänstevikt 1 679 kg. Maxlast 421 kg.
Prestanda 0–100 km/h 9,2 sek. Toppfart 170 km/h. Förbrukning 14,8 kWh/ 100 km. Räckvidd 418 km.
Pris i.u.
Re: Opel Astra Electric
Det enda sättet priset kan öka är genom att folk betalar det högre priset.
Jag gör det inte, gör du?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.