8/11-2022 - Rekordet som aldrig kommer bräckas.
Moderator: Redaktion
8/11-2022 - Rekordet som aldrig kommer bräckas.
Har skrivit flera ggr att jag tror att 8/11 i år (sista dagen med bonus på elbilar) skulle generera försäljningsrekord som aldrig kommer passeras...
Idag när jag hämtade min andra Cupra Born så frågade jag säljaren hur mycket de sålde den dagen... 800 Born såldes i Sverige var hans svar. 300 (alla!) lagerbilar och 500 nybeställningar.
Hyfsat galet om det stämmer med tanke på att det såldes ca 1300 Born under januari-oktober. Alltså i snitt drygt 5 bilar per dag att jämföra med 800 den 8/11...
Någon som hört eller läst konkreta siffror från annan handlare eller tillverkare?
Idag när jag hämtade min andra Cupra Born så frågade jag säljaren hur mycket de sålde den dagen... 800 Born såldes i Sverige var hans svar. 300 (alla!) lagerbilar och 500 nybeställningar.
Hyfsat galet om det stämmer med tanke på att det såldes ca 1300 Born under januari-oktober. Alltså i snitt drygt 5 bilar per dag att jämföra med 800 den 8/11...
Någon som hört eller läst konkreta siffror från annan handlare eller tillverkare?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 5296
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: 8/11-2022 - Rekordet som aldrig kommer bräckas.
I ett radioinslag två dagar efter uppgav ngn på svenska Hyundai en orderingång ca 200 bilar. Någon inom VAG-koncernen uppgav att de fick in flera tusen beställningar. Men inte mer konkret än så...
viewtopic.php?f=29&t=31392#p677079
viewtopic.php?f=29&t=31392#p677079
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: 8/11-2022 - Rekordet som aldrig kommer bräckas.
Hörde av min audihandlare med VW som granne att VW i Sverige sålt 7000 Id-bilar den dagen.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3589
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: 8/11-2022 - Rekordet som aldrig kommer bräckas.
Det blir ju spännande att se om det verkligen kommer betalas ut någon bonus för de bilarna.
Model Y LR AWD 2022
Re: 8/11-2022 - Rekordet som aldrig kommer bräckas.
Konstigt. Jag frågade min VAG-åf och de sa att det inte var nåt exceptionellt alls. I princip inte mer än vanligt, sa de. Det måste ha skett väldigt regionalt i så fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 8/11-2022 - Rekordet som aldrig kommer bräckas.
Jag tittade på S&P webinar "Energimarknaden – framtiden är elektrisk" där Sten Forsberg, Chef Volkswagen Sverige, nämnde att de sålt fler bilar på 24h är hittills i år (om jag hörde rätt).
Det ska gå att titta på webinaret i efterhand via denna länk.
https://www.soderbergpartners.se/insikt ... marknaden/
Det ska gå att titta på webinaret i efterhand via denna länk.
https://www.soderbergpartners.se/insikt ... marknaden/
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: 8/11-2022 - Rekordet som aldrig kommer bräckas.
Såg också någon handlare som uttalade sig. "Vi sålde lika mycket bilar som på en vecka". De har misslyckats kapitalt och borde inte vara nöjda.mati skrev:Konstigt. Jag frågade min VAG-åf och de sa att det inte var nåt exceptionellt alls. I princip inte mer än vanligt, sa de. Det måste ha skett väldigt regionalt i så fall.
Elbilist sedan 2014
Re: 8/11-2022 - Rekordet som aldrig kommer bräckas.
Kollar på det nu. Bra webbinarium! Dock var det han sa drygt 10% av en normal årsförsäljning av alla bilar.jpetters skrev:Jag tittade på S&P webinar "Energimarknaden – framtiden är elektrisk" där Sten Forsberg, Chef Volkswagen Sverige, nämnde att de sålt fler bilar på 24h är hittills i år (om jag hörde rätt).
Det ska gå att titta på webinaret i efterhand via denna länk.
https://www.soderbergpartners.se/insikt ... marknaden/
VW sålde 38.000 bilar 2021 och ser ut att sälja runt 34.000 i år.
Så givet hans uttalande skulle jag anta ca 4000 sålda den 8/11.
Under januari-oktober har VW sålt 8498 elbilar.
Så relationen verkar vara nästan lika extrem för VW som för Cupra!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: 8/11-2022 - Rekordet som aldrig kommer bräckas.
Snarare regionalt misslyckande i så fall tror jag... Med tanke på de totalsiffror man hört/sett så är det nog din handlare som sticker ut (negativt) snarare än andra positivt.mati skrev:Konstigt. Jag frågade min VAG-åf och de sa att det inte var nåt exceptionellt alls. I princip inte mer än vanligt, sa de. Det måste ha skett väldigt regionalt i så fall.
Men totalt sett är det nog få/inga handlare som är nöjda. Extrem stress nu och sen stillestånd i Q1...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: 8/11-2022 - Rekordet som aldrig kommer bräckas.
Också spännande att se hur många som faktiskt kommer slutföra affären och ta leverans.jonasl skrev:Det blir ju spännande att se om det verkligen kommer betalas ut någon bonus för de bilarna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: 8/11-2022 - Rekordet som aldrig kommer bräckas.
Funderar på hur man tänker?
Lite märkligt i mitt tycke att ett ekonomiskt incitament i form av ca 10% av nybilspriset får folk att panikbeställa sin elbil.
Måste betyda folk köper av rent ekonomiska skäl, inte miljömässiga?
Och när blev det mer ekonomiskt att köpa en dyrare elbil än motsvarande fossilbil?
Att istället titta på en ny fossilbil för tex 250kkr mindre och kunna köra 15000mil för den sparade summan är inget alternativ man överväger?
(Säg 20kr/litern, 0,83l/mil = 16,60kr/milen blir 16,6kr x 15.000mil = 249.000kr)
Lite märkligt i mitt tycke att ett ekonomiskt incitament i form av ca 10% av nybilspriset får folk att panikbeställa sin elbil.
Måste betyda folk köper av rent ekonomiska skäl, inte miljömässiga?
Och när blev det mer ekonomiskt att köpa en dyrare elbil än motsvarande fossilbil?
Att istället titta på en ny fossilbil för tex 250kkr mindre och kunna köra 15000mil för den sparade summan är inget alternativ man överväger?
(Säg 20kr/litern, 0,83l/mil = 16,60kr/milen blir 16,6kr x 15.000mil = 249.000kr)
Re: 8/11-2022 - Rekordet som aldrig kommer bräckas.
Flagada skrev:Funderar på hur man tänker?
Lite märkligt i mitt tycke att ett ekonomiskt incitament i form av ca 10% av nybilspriset får folk att panikbeställa sin elbil.
Måste betyda folk köper av rent ekonomiska skäl, inte miljömässiga?
Och när blev det mer ekonomiskt att köpa en dyrare elbil än motsvarande fossilbil?
Att istället titta på en ny fossilbil för tex 250kkr mindre och kunna köra 15000mil för den sparade summan är inget alternativ man överväger?
(Säg 20kr/litern, 0,83l/mil = 16,60kr/milen blir 16,6kr x 15.000mil = 249.000kr)
Om man räknar på vad en fossilbil kostar under sin ägotid utifrån dina uppgifter att motsvarande bil skulle kosta 250k får jag det till att efter dessa milen lär man få 50% av bilen. Dvs 125k och servicekostnader på säkert 25k. Med driftkostnader på 249k så blir detta
125k+249k+25k=399k
Medan elbilen kostar 500k och bonusen på 50k ger 450k i kostnad.
Säg efter 15000 mil så har du ett värde på bilen på 225k med 50% värdetapp. Där förlorar du 225k
Sen har du 6kr/mil med elbil högt räknat (själv ligger jag nog på en tredjedel), blir 90k för elen och säkert hälften av fossilbil i service så 12,5k.
225k+90k+12,5k=327,5k
Skatt och försäkring har jag inte räknat in då jag inte har koll på vad man betalar i skatter längre på nya fossilbilar.
Kan inte se att en fossilbil är lönsammare än en elbil ekonomiskt sätt om man för det mesta kör inom 30mil radie per dag.
De flesta köper med plånboken och inte för miljön skull.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 8/11-2022 - Rekordet som aldrig kommer bräckas.
En stor del av dessa köpare hade nog redan funderat på eller t.o.m. bestämt sig för att köpa en elbilNogo skrev:Flagada skrev:Funderar på hur man tänker?
Lite märkligt i mitt tycke att ett ekonomiskt incitament i form av ca 10% av nybilspriset får folk att panikbeställa sin elbil.
Måste betyda folk köper av rent ekonomiska skäl, inte miljömässiga?
Och när blev det mer ekonomiskt att köpa en dyrare elbil än motsvarande fossilbil?
Att istället titta på en ny fossilbil för tex 250kkr mindre och kunna köra 15000mil för den sparade summan är inget alternativ man överväger?
(Säg 20kr/litern, 0,83l/mil = 16,60kr/milen blir 16,6kr x 15.000mil = 249.000kr)
Om man räknar på vad en fossilbil kostar under sin ägotid utifrån dina uppgifter att motsvarande bil skulle kosta 250k får jag det till att efter dessa milen lär man få 50% av bilen. Dvs 125k och servicekostnader på säkert 25k. Med driftkostnader på 249k så blir detta
125k+249k+25k=399k
Medan elbilen kostar 500k och bonusen på 50k ger 450k i kostnad.
Säg efter 15000 mil så har du ett värde på bilen på 225k med 50% värdetapp. Där förlorar du 225k
Sen har du 6kr/mil med elbil högt räknat (själv ligger jag nog på en tredjedel), blir 90k för elen och säkert hälften av fossilbil i service så 12,5k.
225k+90k+12,5k=327,5k
Skatt och försäkring har jag inte räknat in då jag inte har koll på vad man betalar i skatter längre på nya fossilbilar.
Kan inte se att en fossilbil är lönsammare än en elbil ekonomiskt sätt om man för det mesta kör inom 30mil radie per dag.
De flesta köper med plånboken och inte för miljön skull.
under den närmaste tiden (nåt halvår framåt kanske) och tog helt enkelt beslutet tidigare eftersom det
då ju gav (förhoppningsvis) en 50-tusing extra liksom…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 8/11-2022 - Rekordet som aldrig kommer bräckas.
Det är garanterat inte många spontanköp, det tror inte jag heller. Säkert så som du säger, många som funderade och som inte riktigt kunde bestämma sig. Gigantisk inflation på allt, extrema leveranstider, stigande räntor, folk är rädda om sina pengar. Då tar det ju emot att beställa en bil. Men nu var det liksom sista chansen att få en elbil till en någorlunda rimlig peng. Billigare än såhär blir det aldrig mer. Det är nog så många tänker.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 8/11-2022 - Rekordet som aldrig kommer bräckas.
Tror ni har helt rätt här. De som slog till är nog de som redan planerat att skaffa elbil, men ville passa på att slå till innan bonusen försvann. Hade nog gjort lika dant själv om jag var i samma situation.Bjelke skrev:En stor del av dessa köpare hade nog redan funderat på eller t.o.m. bestämt sig för att köpa en elbilNogo skrev:Flagada skrev:Funderar på hur man tänker?
Lite märkligt i mitt tycke att ett ekonomiskt incitament i form av ca 10% av nybilspriset får folk att panikbeställa sin elbil.
Måste betyda folk köper av rent ekonomiska skäl, inte miljömässiga?
Och när blev det mer ekonomiskt att köpa en dyrare elbil än motsvarande fossilbil?
Att istället titta på en ny fossilbil för tex 250kkr mindre och kunna köra 15000mil för den sparade summan är inget alternativ man överväger?
(Säg 20kr/litern, 0,83l/mil = 16,60kr/milen blir 16,6kr x 15.000mil = 249.000kr)
Om man räknar på vad en fossilbil kostar under sin ägotid utifrån dina uppgifter att motsvarande bil skulle kosta 250k får jag det till att efter dessa milen lär man få 50% av bilen. Dvs 125k och servicekostnader på säkert 25k. Med driftkostnader på 249k så blir detta
125k+249k+25k=399k
Medan elbilen kostar 500k och bonusen på 50k ger 450k i kostnad.
Säg efter 15000 mil så har du ett värde på bilen på 225k med 50% värdetapp. Där förlorar du 225k
Sen har du 6kr/mil med elbil högt räknat (själv ligger jag nog på en tredjedel), blir 90k för elen och säkert hälften av fossilbil i service så 12,5k.
225k+90k+12,5k=327,5k
Skatt och försäkring har jag inte räknat in då jag inte har koll på vad man betalar i skatter längre på nya fossilbilar.
Kan inte se att en fossilbil är lönsammare än en elbil ekonomiskt sätt om man för det mesta kör inom 30mil radie per dag.
De flesta köper med plånboken och inte för miljön skull.
under den närmaste tiden (nåt halvår framåt kanske) och tog helt enkelt beslutet tidigare eftersom det
då ju gav (förhoppningsvis) en 50-tusing extra liksom…
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik