Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av mans71 »

Helljusautomatiken i all ära, men på Tesla, iaf på dom två bilar jag har haft så är det helljus on/off.

Jag är väldigt imponerad av Mercedes EQE som har någon slags voodoo på helljusautomatiken.

Helljuset är på hela tiden i mörker, men den lyser runt andra bilar, bländar dom inte, men det gör så att jag ser mer och längre fast jag har möte. Är det så på andra bilar också? Det var ett tag sedan jag provade andra bilar.
Model S P85DL+
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av Lurkern »

Ja, buzzwordet är Matrix.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 615
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av roffe_s »

mans71 skrev:
Helljusautomatiken i all ära, men på Tesla, iaf på dom två bilar jag har haft så är det helljus on/off.

Jag är väldigt imponerad av Mercedes EQE som har någon slags voodoo på helljusautomatiken.

Helljuset är på hela tiden i mörker, men den lyser runt andra bilar, bländar dom inte, men det gör så att jag ser mer och längre fast jag har möte. Är det så på andra bilar också? Det var ett tag sedan jag provade andra bilar.
Det låter som LED Matrix, det har vi på vår Polestar 2, funkar finfint. Svåra situationer som t ex möte av lastbil över krön är av naturliga skäl svårt att hantera och kan kräva ett manuellt ingripande men i vanliga fall är det en kalasfunktion. Jag kom precis in efter en timme på motorväg, inte ett enda irriterat blink från någon mötande.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av mans71 »

Matrix... känns som det just har utvecklats till en "must-have". Märkligt att inte Tesla erbjuder det.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av Skyltspurtaren »

Hyrde en Audi A6 med Matrix förra vintern. Beroendeframkallande, sjukt bra. Det går ju att blända av med spaken på min Model3 också, precis som på alla andra gamla bilar jag kört. Men Matrix, det är det inte.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av jonasl »

Nyare bilar har hårdvaran för att kunna göra det så förhoppningsvis kommer det med en uppdatering så småningom.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av ObscureEconomist »

Ja, ungefär alla bilar förutom tesla i den prisklassen har liknande funktioner. Tesla saknar väldigt mycket saker som man bara förväntar sig om man är från ett annat märke.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av Tellus »

ObscureEconomist skrev:
Ja, ungefär alla bilar förutom tesla i den prisklassen har liknande funktioner. Tesla saknar väldigt mycket saker som man bara förväntar sig om man är från ett annat märke.
Tror det saknas än fler saker om man byter från Tesla till annat märke, därför tror jag inte jag klarar bytet från MYP till EV6 GT till exempel.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
kaffekoko
Inlägg: 203
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av kaffekoko »

Körde ny volvo xc60 tidigare i år .. gick inte att använda automatiken. Så inte bara tesla som har problem.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av jonasl »

Nu tycker jag automatiken fungerar bättre än på andra bilar jag prövat, bland annat Audi. Men jag har inte prövat någon med matrix.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
backe
Inlägg: 1538
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av backe »

kaffekoko skrev:
Körde ny volvo xc60 tidigare i år .. gick inte att använda automatiken. Så inte bara tesla som har problem.

Matrix på min förra Volvo med Matrix fungerade bara om det var nog mörkt, men då fungerade det bra.

Du är lite otydlig med vad som inte gick att använda med den så jag kanske svarar på fel sak?
DonElon
Inlägg: 34
Blev medlem: 07 sep 2015 10:41

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av DonElon »

ObscureEconomist skrev:
Ja, ungefär alla bilar förutom tesla i den prisklassen har liknande funktioner. Tesla saknar väldigt mycket saker som man bara förväntar sig om man är från ett annat märke.
Det påstås ofta att Tesla inte kan matcha premium-tyskarna gällande Matrix-ljus. Faktum är att adaptiva strålkastare är något som numera finns till alla märken och alla prisklasser – utom Tesla.

Exempel på icke-premium-bilar med adaptiva LED som kan lysa upp vägkanten medan de bländar av för mötande:
– Toyota Corolla/Yaris Cross
– Nissan Qashqai
– Peugeot 308
– Honda Civic
– Subaru Outback (standard, inte ens tillval)
– Opel Astra (har tydligen haft det sedan 2016)
– Mazda 3

Men alltså inte Tesla. "Det saknas bara mjukvara". Tesla ska ju vara bäst på mjukvara. Detta stör mig rejält att funktionen dröjer till min M3.
kaffekoko
Inlägg: 203
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av kaffekoko »

backe skrev:
kaffekoko skrev:
Körde ny volvo xc60 tidigare i år .. gick inte att använda automatiken. Så inte bara tesla som har problem.

Matrix på min förra Volvo med Matrix fungerade bara om det var nog mörkt, men då fungerade det bra.

Du är lite otydlig med vad som inte gick att använda med den så jag kanske svarar på fel sak?
Vet inte om den hade matrix. Troligtvis inte ? Men massa blinkande bilar , både på motorväg och små slingriga vägar.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 854
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av Arctic Drifter »

Den här funktionaliteten kan man ju få även utan "Matrix", haft en X5a från 2013 med adaptiva Xenon, funkade ypperligt!
Bra trygghetskänsla att kunna ligga bakom bilar med fullt helljus i diket utan att blända någon...

Nu sitter man här med en 9 år nyare bil utan detta adaptiva och där helljusfunktionaliteten ligger på samma nivå som på min entusiastbil från 2007.
Tesla Model Y Performance
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av Mickep »

Jag tror det kommer på de flesta bilar då det är en oerhörd säkerhetshökning att inte behöva blända av och på. (ant ser man inget för att man blir bländad eller ser man inget för att det är mörkt, med matrix ser man i mötet)
Bara tesla får tummen ur och fixar mjukvaran (hur svårt kan det vara, hehe).
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av tor-ake »

Vi har diskuterat matrix utförligt i en annan tråd men kortfattat så är det inte godkänt av DOT i USA ännu, men lagen kommer ändras innan november 2023 så gissningsvis kommer funktionen snart efter det, till alla bilar som har hårdvaran, vilket de flesta model 3 och Y har sedan uppdateringen 2021.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av iAkita »

Tellus skrev:
ObscureEconomist skrev:
Ja, ungefär alla bilar förutom tesla i den prisklassen har liknande funktioner. Tesla saknar väldigt mycket saker som man bara förväntar sig om man är från ett annat märke.
Tror det saknas än fler saker om man byter från Tesla till annat märke, därför tror jag inte jag klarar bytet från MYP till EV6 GT till exempel.
Vad är det du skulle sakna, förutom sentry mode som ju inte finns på EV6?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av Tellus »

iAkita skrev:
Tellus skrev:
ObscureEconomist skrev:
Ja, ungefär alla bilar förutom tesla i den prisklassen har liknande funktioner. Tesla saknar väldigt mycket saker som man bara förväntar sig om man är från ett annat märke.
Tror det saknas än fler saker om man byter från Tesla till annat märke, därför tror jag inte jag klarar bytet från MYP till EV6 GT till exempel.
Vad är det du skulle sakna, förutom sentry mode som ju inte finns på EV6?
Några viktiga saker för mig
- Vaktläge och dashcam
- Servicefritt
- Stor enkel skärm och bra karta/navigering
- Knappfria interiören

Sen några andra mindre viktiga saker jag skulle sakna lite
- Youtube, Netflix, Internet
- Energieffektiv och octovalve
- Lite större utrymmen och bagage
- Trådlösa uppdateringar
- Servicebil hem gratis vid enkla fel
- Camp mode (kanske finns på ev6 också)
- Stabil app

Det jag trånar efter på EV6 GT
- Prestandan
- Ställbara fjädringen
- Gillar designen
- Coolt med en KIA som kör ifrån alla Tesla 3 och Y
- Bättre komfort och mindre buller gissningsvis
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av iAkita »

Tellus skrev:
iAkita skrev:
Tellus skrev:
ObscureEconomist skrev:
Ja, ungefär alla bilar förutom tesla i den prisklassen har liknande funktioner. Tesla saknar väldigt mycket saker som man bara förväntar sig om man är från ett annat märke.
Tror det saknas än fler saker om man byter från Tesla till annat märke, därför tror jag inte jag klarar bytet från MYP till EV6 GT till exempel.
Vad är det du skulle sakna, förutom sentry mode som ju inte finns på EV6?
Några viktiga saker för mig
- Vaktläge och dashcam
- Servicefritt
- Stor enkel skärm och bra karta/navigering
- Knappfria interiören

Sen några andra mindre viktiga saker jag skulle sakna lite
- Youtube, Netflix, Internet
- Energieffektiv och octovalve
- Lite större utrymmen och bagage
- Trådlösa uppdateringar
- Servicebil hem gratis vid enkla fel
- Camp mode (kanske finns på ev6 också)
- Stabil app

Det jag trånar efter på EV6 GT
- Prestandan
- Ställbara fjädringen
- Gillar designen
- Coolt med en KIA som kör ifrån alla Tesla 3 och Y
- Bättre komfort och mindre buller gissningsvis
Tack! Alltid spännande att se vad folk prioriterar! En del av sakerna du listar finns på EV6 GT (bra karta/navigering, trådlösa uppdateringar (inte lika omfattande som Teslas), camp mode (utility mode), stabil app med massor av funktioner) eller går enkelt att fixa (youtube, netflix, internet, och de flesta andra appar du har på din telefon). Andra saker på listan saknas absolut.

Det jag skulle sakna om jag gick åt andra hållet (EV6 GT till MYP) skulle vara HUD:en (en sån där sak jag aldrig saknat men inte kommer kunna vara utan på en bil framöver), matrix lysena (men tror Teslas kommer bli ännu bättre om/när de får igång dem), snabbladdningen, den adaptiva farthållaren (man kan välja att den ska lära sig och anpassa sig till sin körstil både vad det gäller avstånd, inbromsningar och acceleration), ratten, komforten, V2L, att kunna spegla telefonen på skärmen, samt vad jag tycker är bland de bäst genomtänkta förarmiljönerna på marknaden vad det gäller funktionalitet. Jag gillar verkligen Tesla´s öppna och minimalistiska interiörer, men tycker Kia hittat en bra balans mellan klutter och funktionalitet.

Sen är iallafall jag sån att jag har lättare att sakna saker jag blir av med än saker jag inte har. Så det är inte alls omöjligt att jag prioriterat exakt som du om jag skulle gått från MYP till EV6 GT :D Förutom den extra platsen då, till och med EV6 känns som en onödigt stor bil för mig.

Sorry för OT till övriga!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av jonasl »

Laddar verkligen Kian (Och Ioniq5) så mycket snabbare än en MYP i verkligheten? Tyckte jag har läst väldigt många som undrar varför deras bilar laddar så långsamt.

Med MYLR får jag alltid en bra bit över 200kW i början i alla fall och snittet 0-80% ska enligt siffror jag läs vara nästan 150kW. Det är så pass snabbt att jag aldrig upplevt det som ett problem att stanna och ladda.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av iAkita »

jonasl skrev:
Laddar verkligen Kian (Och Ioniq5) så mycket snabbare än en MYP i verkligheten? Tyckte jag har läst väldigt många som undrar varför deras bilar laddar så långsamt.

Med MYLR får jag alltid en bra bit över 200kW i början i alla fall och snittet 0-80% ska enligt siffror jag läs vara nästan 150kW. Det är så pass snabbt att jag aldrig upplevt det som ett problem att stanna och ladda.
Kia/Hyundai hade tidigare inte förvärmning. Det finns en uppdatering som fixat det nu som funkar bra.

Model Y/3 tar drygt 50% längre tid till 80% jämfört med EV6, lite beroende på vilket batteri man har i sin Tesla. Om man tycker det är ett problem eller inte är en annan fråga. Men i en Kia kan du få bra effekt ganska oberoende av vilken SoC du pluggar in vid (laddkurvan är inte statisk). Såg nyligen en som laddade med över 200 kW vid 67%.

Edit: 227 kW vid 73% var det visst:
Screenshot_20221202_134222_Chrome.jpg
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av taliz »

jonasl skrev:
Laddar verkligen Kian (Och Ioniq5) så mycket snabbare än en MYP i verkligheten? Tyckte jag har läst väldigt många som undrar varför deras bilar laddar så långsamt.

Med MYLR får jag alltid en bra bit över 200kW i början i alla fall och snittet 0-80% ska enligt siffror jag läs vara nästan 150kW. Det är så pass snabbt att jag aldrig upplevt det som ett problem att stanna och ladda.
Jag knappade in EV6 AWD och referensförbrukning 210wh(tänker att GT borde dra åtminstone 10% mer än AWD), speed 130% och maxspeed 150kmh Lomma - Stockholm.
Total laddtid blir då 45 min.
Med M3LR 22 blir total laddtid 25 min.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
jonasl skrev:
Laddar verkligen Kian (Och Ioniq5) så mycket snabbare än en MYP i verkligheten? Tyckte jag har läst väldigt många som undrar varför deras bilar laddar så långsamt.

Med MYLR får jag alltid en bra bit över 200kW i början i alla fall och snittet 0-80% ska enligt siffror jag läs vara nästan 150kW. Det är så pass snabbt att jag aldrig upplevt det som ett problem att stanna och ladda.
Jag knappade in EV6 AWD och referensförbrukning 210wh(tänker att GT borde dra åtminstone 10% mer än AWD), speed 130% och maxspeed 150kmh Lomma - Stockholm.
Total laddtid blir då 45 min.
Med M3LR 22 blir total laddtid 25 min.
45 minuter behöver man definitivt inte ladda mellan Skåne och Stockholm. Även om men behöver ladda två gånger från 10-80% under resan (och är man inte ens i närheten av att behöva det) så skulle det inte ta mer än 36 minuter sammanlagt.

Under SECC2022 laddade jag 14 minuter i Gränna och kom fram till Södertälje med 20% kvar, efter start i Ystad. Min totala laddtid mellan Haparanda och Ystad var ungefär samma som den vinnande Model 3, om den inte var ännu lägre till och med. Då fanns det ändå inte laddare som kunde ge bilen full effekt överallt. Sen ska väl EV6 Gt snarast jämföras mot en MYP, och inte en Model 3LR.

Edit: Och 30% över 110 km/h motsvarar 143 km/h på 110-sträckorna, det vill säga större delen av sträckan. Tror inte det är vanligt att folk under hela den resan ligger i hastigheter där de förlorar körkortet om de blir stoppade.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
Edit: Och 30% över 110 km/h motsvarar 143 km/h på 110-sträckorna, det vill säga större delen av sträckan. Tror inte det är vanligt att folk under hela den resan ligger i hastigheter där de förlorar körkortet om de blir stoppade.
Brukar sätta farthållaren på 140 vid 110 och 150 vid 120 just för att inte tappa kortet. Bild
(Vissa bilar visar ju dock galet mkt fel, brukar se vad GPS säger)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av Maw »

tor-ake skrev:
Vi har diskuterat matrix utförligt i en annan tråd men kortfattat så är det inte godkänt av DOT i USA ännu, men lagen kommer ändras innan november 2023 så gissningsvis kommer funktionen snart efter det, till alla bilar som har hårdvaran, vilket de flesta model 3 och Y har sedan uppdateringen 2021.
Blev inte Matrix tillåtet av NHTSA i februari i år?
Skriv svar