Undersökning kring avgörande faktorer vid köp av elbil

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
stoffe00200
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 dec 2022 15:38

Undersökning kring avgörande faktorer vid köp av elbil

Inlägg av stoffe00200 »

Hej!

Jag och två andra studenter från Lunds Universitet skriver just nu ett examensarbete kring vad konsumenter som snabbt accepterar ny teknik tycker är viktiga faktorer vid köp av elbil kontra de som är skeptiska.

Vi hoppas att ni som har köpt eller leasat en elbil kan delta i undersökningen då era svar är av stor betydelse för att genomförandet av vårt examensarbete ska vara möjligt.
Enkäten tar ungefär 6 minuter att besvara.

Länk till enkäten: https://forms.gle/p3xSn1t4gvamKrvF8

Vi garanterar att samtliga svar är anonyma och kommer behandlas enligt god forskningsetik.

Med Vänliga Hälsningar
Christopher & Gruppen
Användarvisningsbild
DanielOrneling
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 15 okt 2021 22:02
Ort: Trelleborg
Referralkod: ts.la/daniel114610

Re: Undersökning kring avgörande faktorer vid köp av elbil

Inlägg av DanielOrneling »

Check på den, svarat och klart!
Användarvisningsbild
stoffe00200
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 dec 2022 15:38

Re: Undersökning kring avgörande faktorer vid köp av elbil

Inlägg av stoffe00200 »

Tack för din medverkan Daniel!
Användarvisningsbild
mattiaswij
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 10 jul 2014 09:47
Ort: Halmstad

Re: Undersökning kring avgörande faktorer vid köp av elbil

Inlägg av mattiaswij »

Svarat!
Model X Long Range 2019 Raven.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Undersökning kring avgörande faktorer vid köp av elbil

Inlägg av dstr »

Jag har inte "en elbil". Jag har två elbilar.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Undersökning kring avgörande faktorer vid köp av elbil

Inlägg av Dexter86 »

Svarat !
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Undersökning kring avgörande faktorer vid köp av elbil

Inlägg av Jaegaern »

Svarat!

Publicerar ni en länk med sammanställning? Vore kul att se!
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Undersökning kring avgörande faktorer vid köp av elbil

Inlägg av dstr »

"Jag anser att köra en elbil medför en högre status."

Jag skulle nog nästan kalla den här felaktigt formulerad. :)

Som jag ser det så finns det 3 olika aspekter som faller in under den här "rubriken", så frågorna kunde varit:

Jag anser att köra elbil är smartare
Jag anser att köra elbil är klimatsmartare
Jag anser att elbil är en statussymbol


...eftersom jag tycker att det är korkat att välja en bensinbil som bruksbil. Den tankar inte sig själv på gårdsplanen över natten, kräver mer frekventa servicebesök osv.

och jag tycker inte det är klimatsmart öht. Det finns 1000 smartare saker att göra för miljön än valet av bil.

och jag ser ingen status i en Nissan Leaf (sorry alla Leaf-ägare).
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Undersökning kring avgörande faktorer vid köp av elbil

Inlägg av chaffis75 »

Besvarad..
Tycker de var väl valda och relevanta frågor.hoppas ni kan återkomma i tråden med resultat av ert arbete eller liknande..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Undersökning kring avgörande faktorer vid köp av elbil

Inlägg av dhogborg »

Denna var svår att besvara :D
15. Jag känner mig benägen till att testa ny teknologi ifall den skulle vara tillgänglig [Ja, absolut!], t.ex. vätgasbilar. [Neeeeej.]
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Undersökning kring avgörande faktorer vid köp av elbil

Inlägg av mikebike »

dhogborg skrev:
Denna var svår att besvara :D
15. Jag känner mig benägen till att testa ny teknologi ifall den skulle vara tillgänglig [Ja, absolut!], t.ex. vätgasbilar. [Neeeeej.]
Exakt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Undersökning kring avgörande faktorer vid köp av elbil

Inlägg av Jerker »

Jag förstår inte fråga 9. "Jag har haft möjlighet att välja andra alternativ utöver elbilar. (Ex. bensin/diesel/hybridbilar)"

Vadå möjlighet att välja? När jag valde att köpa elbil, eller att det finns andra bilar i familjen som jag har möjlighet att välja att köra?
Om det är det första, att jag hade möjlighet att välja en annan bil än elbil när jag köpte, så vill jag veta i vilka fall man inte skulle ha möjlighet till det utan tvingas att köpa en elbil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Undersökning kring avgörande faktorer vid köp av elbil

Inlägg av mati »

Fixat.
En bra enkät, men en del frågor tycker jag är lite konstigt ställda.
Anser jag att en elbil medför högre status?
Nej, varför skulle den göra det? Förstår ärligt talat inte riktigt frågan. Menar ni att en elbil skulle vara en statussymbol oavsett vad det är för bil och märke, bara den går på el? Lite långsökt i så fall.

Jag känner mig benägen till att testa ny teknologi ifall den skulle vara tillgänglig, t.ex. vätgas.
Ja, det är kul med ny teknik. Alltså ja. Men vätgas? Nej, aldrig. Frågan är fel ställd. Vad ska man svara här? Jag svarade ja trots allt för jag hoppas att det där med vätgas bara var ett dumt exempel.
Det blir lite oklart vad syftet är med frågan. Om vätgasen är relevant borde ni delat upp frågan i två separata frågor. Om det inte är relevant behöver ni inte exemplifiera på det här viset. Det blir förvirrande.

Lycka till med examensarbetet. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Undersökning kring avgörande faktorer vid köp av elbil

Inlägg av mikebike »

Jerker skrev:
Jag förstår inte fråga 9. "Jag har haft möjlighet att välja andra alternativ utöver elbilar. (Ex. bensin/diesel/hybridbilar)"

Vadå möjlighet att välja? När jag valde att köpa elbil, eller att det finns andra bilar i familjen som jag har möjlighet att välja att köra?
Om det är det första, att jag hade möjlighet att välja en annan bil än elbil när jag köpte, så vill jag veta i vilka fall man inte skulle ha möjlighet till det utan tvingas att köpa en elbil.
Denna fråga gäller nog främst tjänstebilsförare.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Undersökning kring avgörande faktorer vid köp av elbil

Inlägg av Jerker »

mikebike skrev:
Jerker skrev:
Jag förstår inte fråga 9. "Jag har haft möjlighet att välja andra alternativ utöver elbilar. (Ex. bensin/diesel/hybridbilar)"

Vadå möjlighet att välja? När jag valde att köpa elbil, eller att det finns andra bilar i familjen som jag har möjlighet att välja att köra?
Om det är det första, att jag hade möjlighet att välja en annan bil än elbil när jag köpte, så vill jag veta i vilka fall man inte skulle ha möjlighet till det utan tvingas att köpa en elbil.
Denna fråga gäller nog främst tjänstebilsförare.
Jo, jag anade nog det, men då ska ju isf frågan vara formulerad så, eller som en följdfråga till om man svarat att man har tjänstebil.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Undersökning kring avgörande faktorer vid köp av elbil

Inlägg av mikebike »

Jerker skrev:
mikebike skrev:
Jerker skrev:
Jag förstår inte fråga 9. "Jag har haft möjlighet att välja andra alternativ utöver elbilar. (Ex. bensin/diesel/hybridbilar)"

Vadå möjlighet att välja? När jag valde att köpa elbil, eller att det finns andra bilar i familjen som jag har möjlighet att välja att köra?
Om det är det första, att jag hade möjlighet att välja en annan bil än elbil när jag köpte, så vill jag veta i vilka fall man inte skulle ha möjlighet till det utan tvingas att köpa en elbil.
Denna fråga gäller nog främst tjänstebilsförare.
Jo, jag anade nog det, men då ska ju isf frågan vara formulerad så, eller som en följdfråga till om man svarat att man har tjänstebil.
Det är inte alldeles ovanligt att det är ologiskt i undersökningar, d.v.s. att senare frågor inte tar hänsyn till hur man svarat på en tidigare fråga.
Jag svarar på många undersökningar....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
stoffe00200
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 dec 2022 15:38

Re: Undersökning kring avgörande faktorer vid köp av elbil

Inlägg av stoffe00200 »

Hej allihopa!

Jag vill först och främst tacka alla som har svarat på enkäten, det glädjer oss att så många har valt att delta i vår undersökning! Enkäten kommer vara öppen för svar fram tills vi börjar bearbeta datan nästa vecka. Så ni är fortfarande välkomna att svara på den ifall ni inte redan har gjort det! Vi tackar även för all nyttig feedback vi har fått kring enkäten och frågorna, detta tar vi med oss vidare i samtliga diskussioner och forskningsmoment!

Arbetet kommer publiceras offentligt någon gång i Januari/Februari. Jag kan även länka det här i tråden efter examinationen för er som är intresserade!

Har ni frågor eller feedback kring något så är vi öppna för det!

Mvh
Christopher
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Undersökning kring avgörande faktorer vid köp av elbil

Inlägg av SwedishAdvocate »

mati skrev:
...] En bra enkät, men en del frågor tycker jag är lite konstigt ställda.
Anser jag att en elbil medför högre status?
Nej, varför skulle den göra det? Förstår ärligt talat inte riktigt frågan. Menar ni att en elbil skulle vara en statussymbol oavsett vad det är för bil och märke, bara den går på el? Lite långsökt i så fall. [...
Jag tycker inte det är långsökt alls. Tvärtom.

Det finns dessutom mer man kan väga in i ordet "status" än 'bara' ekonomisk status. Inom sociologin finns begreppet "kulturellt kapital". I min värld tillskriver jag individer som har en elbil högre kulturellt kapital än individer som inte har elbil. Inte riktigt sant kanske, för alla har inte råd att ha en elbil med vettig räckvidd (och drag), men bland de som har råd så gäller det ovanstående.

Varför?
För att det visar på förmåga att förstå och ta till sig vetenskaplig konsensus. Det visar även på förmåga att agera för kommande generationers bästa. Och det visar även på förmåga att väga in faktorer som nationell säkerhet, Jamal Khashoggi, Qatar, Ryska Diktatorn, Syrien, den teokratiska diktaturen i Iran et al...

Är dock alla elbilar skapade lika?
Jag tycker inte det. Är det ett kinesiskt bolag som byggt elbilen så har den enligt resonemanget ovan lägre status i min värld. Särskilt ifall den är byggd av MG eller något annat företag som är helägt av den Kinesiska diktaturen.

Full disclosure:
Jag har inte fyllt i enkäten. Frågan som diskuteras kanske kunde formulerats tydligare i enkäten. Det har jag inte tagit ställning till.

EDIT: Har kompletterat den ursprungliga texten något.

EDIT 2: Fick inte med att i min värld ger elbilar som inte är SUV/Crossover högre status enligt ovanstående resonemang. Jag kan såklart ha viss förståelse för de som behöver kunna stoppa in 6 eller fler i bilen. Det faktum att det ännu inte finns en enda rimlig elkombi komplicerar även det hela en del...

Källa:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Symboliskt_kapital
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
VilkenElbilBlirDet
Inlägg: 179
Blev medlem: 10 mar 2022 14:29

Re: Undersökning kring avgörande faktorer vid köp av elbil

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

Ang. anmärkningar om statusfrågan är det väl lämpligt med ett av världens kändaste citat ”allt är relativt”.

Dvs många skulle nog svara ja på om en XC40 elbil har högre status än en XC40 diesel.

Samma sak med en Nissan Leaf vs jämförbar fossilbil etc etc.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Undersökning kring avgörande faktorer vid köp av elbil

Inlägg av SwedishAdvocate »

VilkenElbilBlirDet skrev:
Ang. anmärkningar om statusfrågan är det väl lämpligt med ett av världens kändaste citat ”allt är relativt”.

Dvs många skulle nog svara ja på om en XC40 elbil har högre status än en XC40 diesel.

Samma sak med en Nissan Leaf vs jämförbar fossilbil etc etc. [Min understrykn.]
I min värld är Nissan Leaf en högstatusbil.

Sen att båda versionerna av Leaf IMO är tämligen kompletta misslyckanden designmässigt är en annan sak (dvs. originalet och 'faceliften'). Men som tur är så finns det ju ett antal alternativ...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Undersökning kring avgörande faktorer vid köp av elbil

Inlägg av LarsL »

dhogborg skrev:
Denna var svår att besvara :D
15. Jag känner mig benägen till att testa ny teknologi ifall den skulle vara tillgänglig [Ja, absolut!], t.ex. vätgasbilar. [Neeeeej.]
Risk för fel vinkling på svaren här. Ja, jag vill gärna prova NY teknik men jag kommer aldrig prova vätgas. För det första är inte vätgas ny teknik utan gammal och icke fungerande teknik. För det andra så måste ny teknik som jag provar, åtminstone på pappret, ge mig en fördel. Om det bara innebär nackdelar så kommer jagande göra bytet.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Undersökning kring avgörande faktorer vid köp av elbil

Inlägg av dstr »

mikebike skrev:
dhogborg skrev:
Denna var svår att besvara :D
15. Jag känner mig benägen till att testa ny teknologi ifall den skulle vara tillgänglig [Ja, absolut!], t.ex. vätgasbilar. [Neeeeej.]
Exakt.
Fast det är ju egentligen ett ickeproblem.

Den dagen det finns en 1000hk vätgasbil så testar jag gärna den. Dvs, aldrig. :) :D

Vätgas i personbilar är inte ny teknik, det är gammal teknink på helt fel ställe.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Undersökning kring avgörande faktorer vid köp av elbil

Inlägg av chaffis75 »

dstr skrev:
mikebike skrev:
dhogborg skrev:
Denna var svår att besvara :D
15. Jag känner mig benägen till att testa ny teknologi ifall den skulle vara tillgänglig [Ja, absolut!], t.ex. vätgasbilar. [Neeeeej.]
Exakt.
Fast det är ju egentligen ett ickeproblem.

Den dagen det finns en 1000hk vätgasbil så testar jag gärna den. Dvs, aldrig. :) :D

Vätgas i personbilar är inte ny teknik, det är gammal teknink på helt fel ställe.
Med de resonemanget är ju elbilar också gammal teknik 8-)
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Undersökning kring avgörande faktorer vid köp av elbil

Inlägg av mati »

SwedishAdvocate skrev:
mati skrev:
...] En bra enkät, men en del frågor tycker jag är lite konstigt ställda.
Anser jag att en elbil medför högre status?
Nej, varför skulle den göra det? Förstår ärligt talat inte riktigt frågan. Menar ni att en elbil skulle vara en statussymbol oavsett vad det är för bil och märke, bara den går på el? Lite långsökt i så fall. [...
Jag tycker inte det är långsökt alls. Tvärtom.[...]
Okej, jag tror jag förstår vad du menar. Fast jag tänker inte alls så, och det är nog därför jag inte riktigt förstod frågan heller.
Jag har alltid köpt bilar utifrån en massa olika parametrar, men status var definitivt aldrig med i resonemanget. Men nu när jag tänker efter så var det många som trodde att jag körde Tesla av statusskäl, e-tron likaså. Men eftersom det ligger så långt ifrån verkligheten har jag liksom aldrig riktigt tagit det på allvar. I min värld var det elbilar och jag är intresserad av elbilar och ny och miljövänlig teknik, och det var därför har köpte dem. På samma sätt som solceller. Men hade jag kunnat installera dem så att de inte syns så hade jag gjort det.
Det bästa med vår e-Golf är att ingen ser att det är en elbil. Enligt ditt resonemang borde den alltså vara en lågstatusbil eftersom den är raka motsatsen till Nissan Leaf som liksom skriker elbil åt alla håll. Jag anser dock inte att en Leaf har högre statusvärde än en elbil som inte ser ut som en elbil.
Och de flesta som kör elbil idag gör det nog för att det i längden är billigare. Titta bara på Norge. Norrmän väljer elbil av ekonomiska skäl och inget annat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Undersökning kring avgörande faktorer vid köp av elbil

Inlägg av SwedishAdvocate »

mati skrev:
...] Enligt ditt resonemang borde [e-Golf] alltså vara en lågstatusbil eftersom den är raka motsatsen till Nissan Leaf som liksom skriker elbil åt alla håll. Jag anser dock inte att en Leaf har högre statusvärde än en elbil som inte ser ut som en elbil. [...
Det är svårt att förmedla alla nyanser av ens världsbild kort i några få stycken text...

Jag skulle nog ranka e-Golf högre än Leaf av två anledningar:

1. Den är IMO nära nog oändligt mycket snyggare än en Leaf. Såväl exteriört som interiört. Den har dessutom ratt som är ställbar i längsled. Bara en sån sak...
2. Golfen har (väl) mindre batteri än Leafen = mindre miljöpåverkan.

Men med det sagt så skulle jag inte själv klara mig med en Golf. Jag skulle själv vilja ha längre räckvidd. Inkonsekvent? Absolut – det erkänner jag naturligtivs. Men samtidigt så har jag helt klart respekt för de som byggt ett liv där de klarar sig med en e-Golf eller ngt liknande.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar