Det är väl ändå inte räckviddsångest? Eller hur skulle hög temperatur lösas genom att ha en REX tex? En REX tillför däremot trådar om start problem, oljeläkage, tankningar, kamremsbyten osv.joel80 skrev:Eh.. Går ju att hitta mängder av trådar här olika laddproblem.. Fel på UMC.. Fel vid SuC vid låg laddning och hög temp, ej kompatibla UMC i andra länder, bilar som inte går att starta o.s.v.mati skrev:Jaså? Vem då?Swede1 skrev:Även Tesla förare har räckviddsångest och strul med laddning.
Det är inte så att det är nån katastrof, andra bilmärken har också problem med kvalité ibland, men inte ska man väl blinda för att det inte alltid är problemfritt även för Teslaägare?
BMW bekräftar i5
Moderator: Redaktion
Re: BMW bekräftar i5
Re: BMW bekräftar i5
Räckviddsångest är väl ändå när man är rädd för att batteriet ska bli tomt innan man hinner komma till nästa laddmöjlighet? Problemen ovan är av annan kategori på samma sätt som DSG lådan hos VW kan gå sönder eller elfel i en merca.joel80 skrev:Eh.. Går ju att hitta mängder av trådar här olika laddproblem.. Fel på UMC.. Fel vid SuC vid låg laddning och hög temp, ej kompatibla UMC i andra länder, bilar som inte går att starta o.s.v.mati skrev:Jaså? Vem då?Swede1 skrev:Även Tesla förare har räckviddsångest och strul med laddning.
Det är inte så att det är nån katastrof, andra bilmärken har också problem med kvalité ibland, men inte ska man väl blinda för att det inte alltid är problemfritt även för Teslaägare?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW bekräftar i5
Swede1 skrev faktiskt även "strul med laddning"HelectriC skrev:Räckviddsångest är väl ändå när man är rädd för att batteriet ska bli tomt innan man hinner komma till nästa laddmöjlighet? Problemen ovan är av annan kategori på samma sätt som DSG lådan hos VW kan gå sönder eller elfel i en merca.joel80 skrev:Eh.. Går ju att hitta mängder av trådar här olika laddproblem.. Fel på UMC.. Fel vid SuC vid låg laddning och hög temp, ej kompatibla UMC i andra länder, bilar som inte går att starta o.s.v.mati skrev:Jaså? Vem då?Swede1 skrev:Även Tesla förare har räckviddsångest och strul med laddning.
Det är inte så att det är nån katastrof, andra bilmärken har också problem med kvalité ibland, men inte ska man väl blinda för att det inte alltid är problemfritt även för Teslaägare?
Re: BMW bekräftar i5
Strul med laddning åtgärdas knappast med en REX. Räckviddsångest har jag aldrig varit med om i Teslan. Däremot många gånger förr i tiden när bilarna gick på diesel, tankmätaren visade glädjesiffror och närmaste mack låg alldeles för långt bort. Men det var länge sedan. Jag minns knappt hur krångligt det var att köra en bil som behövde tankas titt som tätt.
En elbil som behöver en bensinmotor för att vara användbar i alla lägen, är inte en elbil utan en glorifierad bensinbil. Ingenting jag skulle köpa.
Så, och nu får jag säkert mothugg, men det får jag väl ta då.
En elbil som behöver en bensinmotor för att vara användbar i alla lägen, är inte en elbil utan en glorifierad bensinbil. Ingenting jag skulle köpa.
Så, och nu får jag säkert mothugg, men det får jag väl ta då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: BMW bekräftar i5
Jag reagerade på att det lät som att mati inte tyckte det vare sig fanns räckviddsångest eller laddproblem. (laddproblem kan ju i sin tur lätt kan skapa räckviddsångest...)
Däremot tror jag inte att REX är rätt lösning på det.. Men att helt ignorera att det finns visaa problem får de inte att försvinna.
Däremot tror jag inte att REX är rätt lösning på det.. Men att helt ignorera att det finns visaa problem får de inte att försvinna.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: BMW bekräftar i5
https://www.electrive.net/2021/09/16/bm ... 23-kommen/
BMW i5 ska komma 2023.
En ny mediarapport ger lite information om den helt elektriska versionen av BMW 5 -serien.
BMW i5 ska presenteras 2023 och kommer också att få en M -variant. De främsta motståndarna är Mercedes EQE och Audi A6 e-tron.
Detta rapporteras av "Focus Online" utan ytterligare information från källor.
Enligt detta borde modellen som heter i5 förlita sig på "femte generationens" elektriska drivteknik från BMW
- det vill säga drivfamiljen som används i iX3 eller de två nya modellerna i4 och iX.
Enligt rapporten kommer i5 inte längre att baseras på den nuvarande generationen av 5 -serien med den interna beteckningen G30,
utan på den nya generationen G60, som ska presenteras hösten 2023 - som en förbränningsmotor och som en elektrisk sedan.
Detta garanteras av den Münchenbaserade CLAR-plattformen, som också gör det möjligt för i4 att köra parallellt med förbränningsvarianterna i 4-serien,
inklusive 4-serie Gran Coupé. I4 delar större delen av kroppen med den senare.
Möjliga tekniska data för en i5 nämns inte i rapporten, endast effekten från en kommande M -version bör vara mer än 700 hk, vilket motsvarar 515 kW.
Drivenheterna på iX3 (210 kW på bakaxeln), i4 (upp till 190 kW fram och 230 kW bak) och iX (som i4) ger en möjlig ram här.
Prestandadata för iX xDrive 50 och i4 M50 skiljer sig från varandra, även om de använder samma drivenheter fram och bak.
Detta beror delvis på mjukvaran, som är anpassad för respektive modeller, men också för batteriet.
Batterisatsen från BMW är utformad för prismatiska celler, men rymmer celler i olika storlekar och med olika cellkemier i modulerna.
Det är svårt att gissa vad BMW kommer att installera i i5 - eller närmare bestämt i vilken variant av i5.
Enligt ”Focus Online” ska i5 baseras på iX och i4 i interiören. Med den böjda displayen och mittkonsolen med beröringskänsliga knappsatser
istället för fysiska knappar borde cockpiten vara mer puristisk än den nuvarande 5-serien-men förmodligen inte riktigt lika avantgarde som iX.
När i5 presenteras i slutet av 2023 och sannolikt kommer att komma ut på marknaden 2024 kommer den att tävla mot den redan presenterade Mercedes EQE och Audi A6 e-tron.
För den sistnämnda visade Audi en närserieundersökning i april - presentationen av serieversionen är planerad till slutet av 2022 och lanseringen av marknaden ska äga rum 2023.
Trots modellbeteckningen A6 kommer A6 e-tron inte att ha något gemensamt med den välkända förbränningsmotorserien, den är baserad på den rena elektriska plattformen PPE.
EQE, som den elektriska motsvarigheten till E-klassen, är också beroende av en BEV-plattform.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension