Visst finns det ett case för laddhybrider, speciellt där det ännu inte finns snabbladdare. Volt är enligt kördata från ägare 90% elbil:apkungen skrev:I framtiden när det finns snabbladdare i varje hörn och alla elbilar går 40mil även i de värsta förhållandena då kommer nog laddhybrider att försvinna men jag tror att riktiga laddhybrider (10mil på el) kommer att vara efterfrågade lång tid framöver.
Det finns många som vill kunna stanna vad som helst o inte behöva tänka ett smack på laddning. Då är det smidigt att kunna fylla på 40 nya mil på den minuter.
http://www.torquenews.com/1/volt-90-ev- ... l-purposes
Och det är gen 1 med 61 km räckvidd, gen 2 har 85 km räckvidd. Och går så vitt jag vet på el oavsett temperatur. Men så har den också ett 18.4 kWh batteri vilket placerar den inom räckhåll för dagens kort-räckvidds elbilar.
Varför jag tror att de ändå snabbt kommer bli en parentes är att utvecklingen har gått väldigt fort, förstås tack vare Tesla. Hade vi inte haft Tesla så hade laddhybriderna nog överlevt 10+ år till.
Nu pratar alla om Model 3, och jag tror inte att man kan konkurrera med Model 3 med en laddhybrid även om den har 10 mils räckvidd. Man får kompromissa med räckvidd (el), prestanda, utrymmen, servicekostnader. Det kommer inte att hålla och det är väl i princip ett fakta med 400k reservationer som bakgrund.