Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Laban »

Nicke Nyfiken skrev:
Men grundidéen att det behövs dubbla drivlinor är befängd. Bygg en ordentlig BEV istället, så slipper man alla dåliga kompromisser.
Var kommer den grundidéen från ? Jag tror inte att någon av de stora tillverkarna tror att dubbla drivlinor är framtiden. Men det är klart att det tar emot att bygga om hela deras grundvalar när det gäller försäljning och service och inkomsterna från dessa, dvs, det som följer med en övergång till ren eldrift.

Jag har förståelse för att det tar emot, men jag lider inte med dem :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Laban skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Men grundidéen att det behövs dubbla drivlinor är befängd. Bygg en ordentlig BEV istället, så slipper man alla dåliga kompromisser.
Var kommer den grundidéen från ? Jag tror inte att någon av de stora tillverkarna tror att dubbla drivlinor är framtiden. Men det är klart att det tar emot att bygga om hela deras grundvalar när det gäller försäljning och service och inkomsterna från dessa, dvs, det som följer med en övergång till ren eldrift.

Jag har förståelse för att det tar emot, men jag lider inte med dem :-)
Så är det naturligtvis.
Men när Model 3 kommer så tror jag att laddhybridernas dagar är räknade, hur gärna fossilbilstillverkarna än önskar att de ska kunna fortsätta lura konsumenterna att tro något annat.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Laban »

Nicke Nyfiken skrev:
Men när Model 3 kommer så tror jag att laddhybridernas dagar är räknade, hur gärna fossilbilstillverkarna än önskar att de ska kunna fortsätta lura konsumenterna att tro något annat.
Model 3 har väl i princip redan gjort laddhybriderna till en parentes. Se ex frågor från Mercedes aktieägare angående konkurrent till Model 3.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av joel80 »

För mig funkar det väldigt bra med Volvos hybrid. Så gott som all vanlig daglig körning klarar jag på batteri. Ca 4 mil klarar jag nu när temperaturen är på plussidan.. När det var som kallast och jag körde med värme på i bilen hamnade jag kring 3 mil. Lite mer om jag snålade på värmen..
Jag skulle helst haft en "riktig" elbil... Men då jag gör veckoresor på 16-18mil enkel väg behövde jag isåfall en Tesla, och det hade jag inte råd med.
Mina långresor blir tack vare ca 35-38km (i 110km/h har jag inte fått så mkt bättre räckvidd) på el blir totalförbrukningen kring 0.45l/mil diesel under de resorna. Bättre än tidigigare Volvo där jag låg på 0.6-0.65l/mil.. Den motorn var betydligt svagare också.

Så att ha en bil där jag kan köra 90-95% av milen i stan på el, och där mina resor runt 16-18 mil fortfarande ligger 20-25% under tidigare ICE-bil tycker jag är en okej kompromiss.

Min service kostar inte ens hälften av Teslans, och ska göras med 3000 mils intervall... Så det tycker jag är rätt okej.

Det jobbigaste med den är att jag trots eldrift stor del ändå måstr åka och tanka lite då och då.

Volvo säger att dom ska komma med en riktig elbil med 50 mils räckvidd under senast 2019.. Så i deras plan för 2025 ingår ju även rena elbilar.. Man kan ju hoppas, även om jag inte tror det, att det 2025 är fler elbilar än hybrider som säljs/sålts.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Elbilisten »

Elektrifierade bilar... Det går även att på ett ånglok montera elmotor och batteripack för rangering. Men det är fortfarande ett ånglok.
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av joel80 »

Mitt åglok går i allfall drygt hälften av milen utan att bränna vare sig kol, vedkubbar eller annat fossilt.. Även om det inte är lika bra som en ren elbil är det bra mycket bättre miljömässigt (och ekonomiskt) än en "vanlig" ICE-bil.
Och jag hade inget alternativ med den budget jag hade.. Det fanns ingen elbil som klarade dom milen jag kör minst en gång i veckan, skulle jag bara köra +30 mil enstaka dagar under året skulle jag kanske kunna klarat mig med en BMWi3 eller nått.. fast där skulle lastutrymmet varit ännu mindre än i min V60...

Nu kör jag t.o.r Gävle - Stockholm 1-2ggr i veckan... brukar 9 av 10 ggr kunna ladda i Stockholm under dagen, i garage eller vid vårat kontor. Dock bara 16A enfas, och ibland bara 3-4 timmar. Skulle inte hinna fylla upp en Leaf eller BMW i3:a...

Att i sin veckopendling behöva stanna och ladda på vägen funkar inte riktigt. Man ska hem till familjen, eller så är man på väg till jobb.
Men om några år hoppas och tror jag att det kommer finnas alternativ! Inte bara Model 3, utan att andra tillverkare också fått ut bilar som fixar 35 mil på en laddning utan större problem. Blir väldigt spännande att välja bil till nästa byte.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av mati »

joel80 skrev:
Mitt åglok går i allfall drygt hälften av milen utan att bränna vare sig kol, vedkubbar eller annat fossilt.. Även om det inte är lika bra som en ren elbil är det bra mycket bättre miljömässigt (och ekonomiskt) än en "vanlig" ICE-bil.
Och jag hade inget alternativ med den budget jag hade.. Det fanns ingen elbil som klarade dom milen jag kör minst en gång i veckan, skulle jag bara köra +30 mil enstaka dagar under året skulle jag kanske kunna klarat mig med en BMWi3 eller nått.. fast där skulle lastutrymmet varit ännu mindre än i min V60...

Nu kör jag t.o.r Gävle - Stockholm 1-2ggr i veckan... brukar 9 av 10 ggr kunna ladda i Stockholm under dagen, i garage eller vid vårat kontor. Dock bara 16A enfas, och ibland bara 3-4 timmar. Skulle inte hinna fylla upp en Leaf eller BMW i3:a...

Att i sin veckopendling behöva stanna och ladda på vägen funkar inte riktigt. Man ska hem till familjen, eller så är man på väg till jobb.
Men om några år hoppas och tror jag att det kommer finnas alternativ! Inte bara Model 3, utan att andra tillverkare också fått ut bilar som fixar 35 mil på en laddning utan större problem. Blir väldigt spännande att välja bil till nästa byte.
Jag förstår vad du menar och jag håller med dig i ditt resonemang att en laddhybrid fungerar bättre för dig än de bilar du räknar upp som alternativ. Varken Leaf:en eller BWM:n är gjorda för långresor. Batterierna är för små, ingen möjlighet till SuC osv. Det blir ganska omständligt. Jag ser de mer som stadsbilar eller pendlingsbilar för dem som har lagom nära till jobbet. Dessa bilar hade inte fungerat för mig heller. 15 mil+marginal på en laddning är ett minimikrav för min del.
Men en laddhybrid hade jag inte heller velat ha, eftersom jag tycker att den är för dyr men tanke på vad man får för pengarna. Visserligen är Teslan dubbelt så dyr, men då har jag en riktig elbil. Inte bara 20% av en elbil. Jag vet ju hur jag fungerar. Hade jag haft en laddhybrid så hade jag snålkört så in i he*e för att komma så långt som möjligt på enbart el. Ändå så hade det inte räckt hela vägen till jobbet. Förr eller senare hade bensinmotorn kickat igång, och då hade jag blivit förbannad och besviken varje gång.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av mati »

Sen är det ju naturligtvis så som några redan har skrivit. Det tar emot för etablerade biltillverkare att ställa om till ren eldrift. Och jag som bor i Skövde-trakten vill inte ens föreställa mig vad som skulle hända om Volvo lade ner all fossilmotortillverkning. De har ju precis byggt ut motorfabriken för att kunna bygga alla nya VEA-motorer där. Det är klart att de har satsat på fel häst. Men de kommer inte att överge sina ångmaskiner. Den saken är säker. Med (ladd-)hybriderna kan de behålla sina motorfabriker som kostade så mycket pengar att bygga.
Och riktiga elbilar kräver stora batterifabriker och all kunskap runtomkring detta. Det finns inte idag. Inte här.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Jerker »

Idag skriver Tibor bl.a. i sin krönika att "Laddhybrider är inkörsporten till tyngre missbruk" och det är kanske så man ska se det för att rättfärdiga laddhybriderna! :D
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av bullen »

Det håller jag med om till 100%. Ägde en Outlander PHEV i knappt 2 år innan jag tröttnade på hur tråkigt det var att ladda flera ggr per dag o hur dyrt det var att köra långt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av LarsL »

Men är inte tanken med en laddhybrid att du just ska tröttna på det där laddandet flera gånger per dag. Och tänk då vad jobbigt det skulle bli om du inte hade den där förbränningsmotorn som är så lätt att tanka en gång i veckan.
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av joel80 »

Jag kan skriva under på det också.. Alltså att det är en inkörtspor till tyngre... mer "spännande" drivning. :) Och med laddhybriden jag har får upp ögonen för hur elbilar fungerar även för folk i min närhet. Tror inte kollegorna i Stockholm köpt BMW i3 om det inte varit så mycket elbilsdiskussion på kontoret senaste året. :)
Är lite avis på att dom bor så pass nära att dom 14-16 mil dom verkar få med i3 räcker gott o väl de allra flesta dagar.

Jag tycker det var värt den extra kostnad det blev med hybriddrift. Jag betalade efter klänningsupermiljöbilspremien ca 450k för en bil med 231hk och väldigt mycket lull lull. Kollar man på samma modell utan el men med samma kraft och tillbehör hamnar man på 433k (kollade precis via "bygg din Volvo".) innan rabatt. Säg att man lyckas få hela 10% rabatt på allt.. Då skulle man få en sån för 390k. Jag har alltså betalat 60k extra för att ha möjlighet att köra på el.. Med skattefrihet och nästan halvering av min dieselräkning (från ca 2500kr/mån till ca 1300kr) är det inte så illa. Och det är så skönt att kunna glida omkring ljudlöst på el, så jag ser det som klart värt dom extra tusenlapparna.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av danni »

joel80 skrev:
Jag betalade efter klänningsupermiljöbilspremien
Här har vi en subvention jag verkar ha missat. Var du tvungen att vara i drag när du ansökte?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av apkungen »

Ni kanske börjar bli trötta på mig men jag tycker att laddhybrider är bra men inte de som finns idag. Det är onödigt dyrt att köra runt på många hundra kg batterier. Om det skulle finnas en bmw 5-series med 25kwh batteri (7-14 mil beroende på förhållanden) o 250hk elmotor tillsammans med en liten motorcykelmotor till räckviddsförlängare som med 40l tank ger 40 extra mil så skulle det passa perfekt för mig. En sån räckviddsförlängare kostar nog runt 10 000 för tillverkaren istället för 100 000 som tillräckligt mycket batterier skulle kosta. Plus att den blir lättare och därför troligen skulle dra mindre än en model s i stadsmiljö. Den skulle alltså dra 1l/mil men om man bara åker 10% av all sträcka på el så blir det 0.1l/mil.

I framtiden när det finns snabbladdare i varje hörn och alla elbilar går 40mil även i de värsta förhållandena då kommer nog laddhybrider att försvinna men jag tror att riktiga laddhybrider (10mil på el) kommer att vara efterfrågade lång tid framöver.

Det finns många som vill kunna stanna vad som helst o inte behöva tänka ett smack på laddning. Då är det smidigt att kunna fylla på 40 nya mil på den minuter.

Finns fler som tänker som jag:
http://insideevs.com/the-case-for-the-e-rev/
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av 12man »

behövde lite mm på näthinnan
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Laban »

apkungen skrev:
I framtiden när det finns snabbladdare i varje hörn och alla elbilar går 40mil även i de värsta förhållandena då kommer nog laddhybrider att försvinna men jag tror att riktiga laddhybrider (10mil på el) kommer att vara efterfrågade lång tid framöver.

Det finns många som vill kunna stanna vad som helst o inte behöva tänka ett smack på laddning. Då är det smidigt att kunna fylla på 40 nya mil på den minuter.
Visst finns det ett case för laddhybrider, speciellt där det ännu inte finns snabbladdare. Volt är enligt kördata från ägare 90% elbil:

http://www.torquenews.com/1/volt-90-ev- ... l-purposes

Och det är gen 1 med 61 km räckvidd, gen 2 har 85 km räckvidd. Och går så vitt jag vet på el oavsett temperatur. Men så har den också ett 18.4 kWh batteri vilket placerar den inom räckhåll för dagens kort-räckvidds elbilar.

Varför jag tror att de ändå snabbt kommer bli en parentes är att utvecklingen har gått väldigt fort, förstås tack vare Tesla. Hade vi inte haft Tesla så hade laddhybriderna nog överlevt 10+ år till.

Nu pratar alla om Model 3, och jag tror inte att man kan konkurrera med Model 3 med en laddhybrid även om den har 10 mils räckvidd. Man får kompromissa med räckvidd (el), prestanda, utrymmen, servicekostnader. Det kommer inte att hålla och det är väl i princip ett fakta med 400k reservationer som bakgrund.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av joel80 »

danni skrev:
joel80 skrev:
Jag betalade efter klänningsupermiljöbilspremien
Här har vi en subvention jag verkar ha missat. Var du tvungen att vara i drag när du ansökte?

Hahahaha!
Men vad i hel**te håller autocorrect på med?!! Jag kan nog med 100% säkerhet säga att det ordet har jag minsann inte använt tidigare! Varför får mobilen för sig att det är det jag vill skriva?!!!? :shock: :shock: :shock:
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Jerka »

En bra laddhybrid med runt 10 mils räckvidd på el är ingen jättedålig kompromiss. Men det måste till några viktiga saker då:

- Bensinmotorn får inte gå igång i tid och otid. Endast när batterierna börjar bli tomma!
- Den måste vara klart billigare än motsvarande elbilar.
- Den måste ha hygglig effekt med båda drivlinorna var för sig. Skräckexempel är BMW i3 med en toppfart på 90 km/h med range extendern (och 9 liter tank dessutom). Totalt värdelöst för långresor.

Vad jag förstått är det framförallt Chevrolet Volt som uppfyller ovanstående idag. Men den är fortfarande för dyr, och det är det som gör mig tveksam till laddhybrider över huvud taget. Hur billigt kan man bygga en så avancerad bil?

Max 10 år till, sen tror jag laddhybriderna kommer vara totalt överspelade. Det blir både enklare och billigare att sätta in större batterier istället.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Nicke Nyfiken »

joel80 skrev:
Hahahaha!
Men vad i hel**te håller autocorrect på med?!! Jag kan nog med 100% säkerhet säga att det ordet har jag minsann inte använt tidigare!
På det här forumet nä! :lol:
Men du håller väl till på andra obskyra forum också. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av apkungen »

Trodde att de skulle sälja 1 miljon per år från 2025 o blev imponerad, de ska sälja dubbelt så många elbilar som de nu säljer fossilbilar... Sen fattade jag var det stod ;(
Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Elbilisten »

danni skrev:
joel80 skrev:
Jag betalade efter klänningsupermiljöbilspremien
Här har vi en subvention jag verkar ha missat. Var du tvungen att vara i drag när du ansökte?
Det finns ju redan bilar med kjolpaket. Så en bil med klänning är väl inget konstigt.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Elbilisten skrev:
danni skrev:
joel80 skrev:
Jag betalade efter klänningsupermiljöbilspremien
Här har vi en subvention jag verkar ha missat. Var du tvungen att vara i drag när du ansökte?
Det finns ju redan bilar med kjolpaket. Så en bil med klänning är väl inget konstigt.
Det uppseendeväckande är väl att staten tydligen subventionerar klänning, till skillnad mot kjolpaket. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av bullen »

O var kommer jämställdheten in?
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 374
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Wilson »

Jerka skrev:
En bra laddhybrid med runt 10 mils räckvidd på el är ingen jättedålig kompromiss. Men det måste till några viktiga saker då:

- Bensinmotorn får inte gå igång i tid och otid. Endast när batterierna börjar bli tomma!
- Den måste vara klart billigare än motsvarande elbilar.
- Den måste ha hygglig effekt med båda drivlinorna var för sig. Skräckexempel är BMW i3 med en toppfart på 90 km/h med range extendern (och 9 liter tank dessutom). Totalt värdelöst för långresor.
Håller med i det mesta. Men som ägare av en i3 Rex måste jag bara säga att den klarar att marscha 120km/h med bensinaren igång. Saktar man ner ett tag hinner batteriet laddas tillräckligt för att kunna nå toppfarten igen. Skulle iofs välja den rena elvarianten om jag skulle beställa igen. Valde räckviddsförlängaren mest för att BMW garanterade ett högre restvärde med den på plats. Med tanke på att jag bara använt den ett fåtal gånger skulle jag ändå hellre slippa extravikten under tiden den inte är igång.

Men om man nu skall ha en laddhybrid tycker jag ändå att BMW har prioriterat rätt. Bensinaren borde vara en nödlösning för de gånger batteriet inte räcker till. När den går igång känns det som ett misslyckande, och jag längtar till att kunna köra på ren el igen. Men en liten förbränningsmotor, optimerad för att gå på ett fåtal förbestämda varvtal, borde ändå vara effektivare än att ha en vanlig motor som driver hjulen via en växellåda. Hade den bara klarat 90 km/h, hade det faktiskt känts OK det också. En fördel med hybridlösningen är att jag vågat ge mig ut på resor som jag annars inte vågat göra utan en fossilbil (eller en Tesla), men där det senare visat sig att jag inte behövt använda en droppe bensin.

Sorry för off-topic.
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av joel80 »

Wilson.. Håller med, det som inte funkade för mig med t.ex i3an är att BMW säger att man inte ska använda Rex'en ofta. Om jag kör 16-18 mil enkel resa 2-4ggr i veckan, där jag ibland inte hinner ladda, eller bara hinner ladda några få timmar, blir det rätt mycket rex-åkande. Skulle nog behövt 25 mil i motorvägsfart för att kunns komma undan att använda Rex'en mer än fåtal gånger. Då skulle jag under dagen kanske hinna ladda så jag klarar 2x16mil på enbart el.. Snabbladdning dom få milen jag skulle behöva kunde då också funka. Nu kändes inte BMWn som ett tillräckligt bra alternativ.
Sen skulle jag sakna lite av Volvos funktioner.. i3an känns lite naken. ;)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar