Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Moderator: Redaktion
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
20 kW motsvarar ju inte mer än knappt 27 hästkrafter så någon jättekärra i stil med kraftverket ovan behövs knappast, det handlar mer om hur man konstruerar motorn ifråga med avseende på vridmoment och varvtal. Släpkärreverket innehåller nog en relativt lågvarvig dieselmotor som ska kunna gå dygn i sträck, och då är den förstås dimensionera med ett högre vridmoment och allmänt större toleranser vilket ökar storleken.
Finns ju motorcykelmotorer idag som man plockar ut 150 hästar ur - visserligen vid höga varvtal på 12-14.000 per minut - så att bygga en 27-hästare som klarar att ge effekt några timmar i sträck ska inte kräva något jätteformat.
Finns ju motorcykelmotorer idag som man plockar ut 150 hästar ur - visserligen vid höga varvtal på 12-14.000 per minut - så att bygga en 27-hästare som klarar att ge effekt några timmar i sträck ska inte kräva något jätteformat.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Killarna på Top Gear har ju byggt en jättefin el-hybrid för några år sedan.
http://www.greencarreports.com/news/103 ... hing-er-ev
Påminner den inte lite grann om en Volvo 740?
http://www.greencarreports.com/news/103 ... hing-er-ev
Påminner den inte lite grann om en Volvo 740?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Men vad har du för prestanda när generatorn går, ex om du vill göra en omkörning ? Kör upp för en lite längre backe ?joel80 skrev:Den lilla motor som finns i i3an klarar av att hålla batteriets laddning i 110-120km/h. Det behövs inget elverk på släp..
Sen verkar den inte gilla kyla:
http://www.elbil.forum24.se/elbil-about5314.html
För mig känns det som att man får kompromissa lite väl mycket. Tar hellre extra batterier för 35k.Då har jag kört i kyla ner till -17grd. Funkar fint med värmen i bilen men räckvidden sjönk nu till 70-80km. Men vad värre är att min effekt reduceras. Idag kunde jag bara använda knappt 50% av tillgänglig motoreffekt. Inte ens efter 70km körning var det skillnad
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Jag har ingen i3a själv utan kollegan har en. Så länge du har mer än 6% kvar av batteriet har du alla 150 elhästar att leka med om du gasar. Håller du på med väldigt aktiv körning gissar jag att batterinivån kommer sjunka, då den vid acceleration använder mer kraft än den får tillbaka. Men kollegan har vid nått tillfälle då han skulle köra långt sett till att köra igång rex'en vid 50-60%, och då kunnat lega på motorväg i ca 120km/h med bibehållen batteristatus. När han närmat sig resmålet där han vetat att han kunnat ladda har han slagit av den när han varit säker på att nå målet.
När det gäller kyla vet jag inte om det där är nått annat än vad kollegan har. Han har haft runt 16 riktiga mil nu när det varit 5-15 plus.. och första veckorna han hade bilen var det typ 0-gradigt och då hade han runt 12-13 riktiga mil.. Men det berodde nog också på rätt aktiv körning sådär i början med ny bil.
Att det tar mer procentuellt av batterikapaciteten att värma upp bilen jämfört med Teslan är ju inte så konstigt. Teslan drar mer från början och då blir påverkan på avstånd mindre om värmen drar lika mycket som i en i3:a... fast nu verkar Teslan ha annan slags uppvärmning, så det kanske skulle vara skillnad på i3:ans räckvidd om BMW gjorde likadant.
När det gäller kyla vet jag inte om det där är nått annat än vad kollegan har. Han har haft runt 16 riktiga mil nu när det varit 5-15 plus.. och första veckorna han hade bilen var det typ 0-gradigt och då hade han runt 12-13 riktiga mil.. Men det berodde nog också på rätt aktiv körning sådär i början med ny bil.
Att det tar mer procentuellt av batterikapaciteten att värma upp bilen jämfört med Teslan är ju inte så konstigt. Teslan drar mer från början och då blir påverkan på avstånd mindre om värmen drar lika mycket som i en i3:a... fast nu verkar Teslan ha annan slags uppvärmning, så det kanske skulle vara skillnad på i3:ans räckvidd om BMW gjorde likadant.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Volvo har långa vägar att gå... förlåt, rulla ska det vara
Dagens Industri 211015
Dagens Industri 211015
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Planen: Så ska Volvo Cars 30-dubbla elbilarna
https://www.dagensps.se/motor/elbilar/p ... 1tPK61z7f5
"Enligt vd Håkan Samuelsson följer den hittills långsamma utvecklingen planen."
"Varannan bil som säljs 2025 ska vara helt elektrisk och då ska volymen ha ökat från 770 000 till 1,2 miljoner bilar. I dag säljer Volvo 2,6 procent elbilar globalt, ganska precis 20 000 elektriska XC40."
"Volvo Cars ökade biltillverkning kommer inte att hamna i Sverige, enligt börsprospektet. Volvo spår att Torslandaverken ligger kvar på en volym av 300 000 bilar, medan fabrikerna i Charleston, USA och Daqing i Kina ska växla upp rejält."
https://www.dagensps.se/motor/elbilar/p ... 1tPK61z7f5
"Enligt vd Håkan Samuelsson följer den hittills långsamma utvecklingen planen."
"Varannan bil som säljs 2025 ska vara helt elektrisk och då ska volymen ha ökat från 770 000 till 1,2 miljoner bilar. I dag säljer Volvo 2,6 procent elbilar globalt, ganska precis 20 000 elektriska XC40."
"Volvo Cars ökade biltillverkning kommer inte att hamna i Sverige, enligt börsprospektet. Volvo spår att Torslandaverken ligger kvar på en volym av 300 000 bilar, medan fabrikerna i Charleston, USA och Daqing i Kina ska växla upp rejält."
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Det kan dessvärre innebära att fossilerna tillverkas i Torslanda som nu. Jobbigt för Göteborg och Sverige när försäljningen på dessa minskar.Bruno skrev:
"Volvo Cars ökade biltillverkning kommer inte att hamna i Sverige, enligt börsprospektet. Volvo spår att Torslandaverken ligger kvar på en volym av 300 000 bilar, medan fabrikerna i Charleston, USA och Daqing i Kina ska växla upp rejält."
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Men lite tillverkning får de ju 2030 då alla bilar som de säljer ska vara rena elbilar
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7577
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
De kan väl ställa om i Torslanda, precis som i Skövde?RagWal skrev:Det kan dessvärre innebära att fossilerna tillverkas i Torslanda som nu. Jobbigt för Göteborg och Sverige när försäljningen på dessa minskar.Bruno skrev:
"Volvo Cars ökade biltillverkning kommer inte att hamna i Sverige, enligt börsprospektet. Volvo spår att Torslandaverken ligger kvar på en volym av 300 000 bilar, medan fabrikerna i Charleston, USA och Daqing i Kina ska växla upp rejält."
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
En hybrid låter ju som en väldigt bra affär för Volvo, då blir det ju två drivlinor som ska ha service och kan krångla och då behöva reservdelar och det kan ju funka bra för den första köparen, men sedan?
Har aldrig ägt någon Volvo och det lär inte bli någon heller, särskilt inte med två drivlinor och dyr service.
Har aldrig ägt någon Volvo och det lär inte bli någon heller, särskilt inte med två drivlinor och dyr service.
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Är orolig för Volvo.
Deras omställning till elbilar hitintills går trögt.
Och börsintroduktionen går sådär, man tvingas dra ner värderingen till ett minimum.
Vad är det som händer egentligen?
Deras omställning till elbilar hitintills går trögt.
Och börsintroduktionen går sådär, man tvingas dra ner värderingen till ett minimum.
Vad är det som händer egentligen?
http://www.vibilagare.se/nyheter/volvos ... -i-spannet
Nu är det exakta priset klart och det hamnar på den lästa siffran i spannet, alltså 53 kr per aktie. Storleken på nyemissionen minskas från 25 till 20 miljarder kronor.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Svårt att sälja in ett bolag till investerare där man så tydligt har plockat ut russinen ur kakan. Skulle Geely ha behållit elbilskunnandet och -tillverkningen i Volvo istället för att bryta ut det till Polestar skulle det gått bättre. Fast anledningen de gjorde det var ju att slippa "fotbojen" Volvo med sin legacy ryggsäck med förbränningsmotorer. Nu försöker de sälja fotbojen.
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Samtidigt så äger Volvo fortsatt hälften av polestar även efter noteringen. Tycker det hela är lite svårbedömt... vad ingår egentligen i bolagen Volvo och Polestar? Teknikplattformarna t ex?TiborBlomhall skrev:Svårt att sälja in ett bolag till investerare där man så tydligt har plockat ut russinen ur kakan. Skulle Geely ha behållit elbilskunnandet och -tillverkningen i Volvo istället för att bryta ut det till Polestar skulle det gått bättre. Fast anledningen de gjorde det var ju att slippa "fotbojen" Volvo med sin legacy ryggsäck med förbränningsmotorer. Nu försöker de sälja fotbojen.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
I mina ögon är det är ganska uppenbart att Geely hoppades lansera Volvo som en "folkaktie" i stil med Telia och hoppades svenskarna skulle gått man ur huse för att köpa aktien. Få in lite pengar att fördröja kommande blödningen med alternativt få en chans att kunna bekosta övergång till ny teknik. Samtidigt skulle de skaffa en folklig förståelse för att de kommande nedskärningar i personal (som ju kommer komma) är nödvändiga. Folk kan förstå sånt bättre om de själva är aktieägare.
Eftergifterna de nu gör visar i mina ögon hur lite de bryr sig om "gammal-Volvo" nu när de plockat russinet Polestar ur den kakan.
Själv skulle jag inte röra Volvo-aktien ens med en pinne. Men å andra sidan är jag en total investerings-analfabet så min åsikt betyder absolut ingenting.
Eftergifterna de nu gör visar i mina ögon hur lite de bryr sig om "gammal-Volvo" nu när de plockat russinet Polestar ur den kakan.
Själv skulle jag inte röra Volvo-aktien ens med en pinne. Men å andra sidan är jag en total investerings-analfabet så min åsikt betyder absolut ingenting.
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Märkliga uttalanden.
https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... -i-spannet
Polestar är en helt elektrisk spelare. På ett sätt ligger de tio år före oss, säger Volvochefen Håkan Samuelsson till Financial Times.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Om Volvo Cars ligger så mycket efter på ett område så undrar jag vilket? Och anser Samuelsson att man inte ska köpa Volvo-aktien, eftersom han själv inte ska köpa några?
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 12 aug 2020 16:58
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Samuelsson tecknar för 25 miljoner.Bruno skrev:Om Volvo Cars ligger så mycket efter på ett område så undrar jag vilket? Och anser Samuelsson att man inte ska köpa Volvo-aktien, eftersom han själv inte ska köpa några?
https://www.di.se/live/volvo-cars-vd-ha ... oteringen/
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Han kanske har garanterat restvärde?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Det var ju skapligt mycket mer än ingenting. Då kanske jag vågar ha kvar min intresseanmälan om 200 aktierJonathan Johansson skrev:Samuelsson tecknar för 25 miljoner.Bruno skrev:Om Volvo Cars ligger så mycket efter på ett område så undrar jag vilket? Och anser Samuelsson att man inte ska köpa Volvo-aktien, eftersom han själv inte ska köpa några?
https://www.di.se/live/volvo-cars-vd-ha ... oteringen/
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Volvo borde ligga bättre till med elbilar, byggde ju c30 electric 2011.
Polestar 2 awd -21
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Ja, väldigt synd att de inte fortsatte på den linjen då. Mycket kunde varit annorlunda för dem...LarsA skrev:Volvo borde ligga bättre till med elbilar, byggde ju c30 electric 2011.
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Ja, hur är det med det egentligen? Vad är Volvos, vad är Polestars och vad är Geelys grejer? Var läser man om det? Det är väl det minsta man kan begära att få veta innan man kan överväga att bli delägare i något av bolagen.Maw skrev:Samtidigt så äger Volvo fortsatt hälften av polestar även efter noteringen. Tycker det hela är lite svårbedömt... vad ingår egentligen i bolagen Volvo och Polestar? Teknikplattformarna t ex?TiborBlomhall skrev:Svårt att sälja in ett bolag till investerare där man så tydligt har plockat ut russinen ur kakan. Skulle Geely ha behållit elbilskunnandet och -tillverkningen i Volvo istället för att bryta ut det till Polestar skulle det gått bättre. Fast anledningen de gjorde det var ju att slippa "fotbojen" Volvo med sin legacy ryggsäck med förbränningsmotorer. Nu försöker de sälja fotbojen.
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Det finns ett prospekt på 266 sidor, jag antar att det står där... men vem orkar läsa det? https://investors.volvocars.com/en/borsnoteringElof skrev:Ja, hur är det med det egentligen? Vad är Volvos, vad är Polestars och vad är Geelys grejer? Var läser man om det? Det är väl det minsta man kan begära att få veta innan man kan överväga att bli delägare i något av bolagen.Maw skrev:Samtidigt så äger Volvo fortsatt hälften av polestar även efter noteringen. Tycker det hela är lite svårbedömt... vad ingår egentligen i bolagen Volvo och Polestar? Teknikplattformarna t ex?TiborBlomhall skrev:Svårt att sälja in ett bolag till investerare där man så tydligt har plockat ut russinen ur kakan. Skulle Geely ha behållit elbilskunnandet och -tillverkningen i Volvo istället för att bryta ut det till Polestar skulle det gått bättre. Fast anledningen de gjorde det var ju att slippa "fotbojen" Volvo med sin legacy ryggsäck med förbränningsmotorer. Nu försöker de sälja fotbojen.
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Tack! Ekonomijournalister borde läsa det och sammanfatta för oss. Men jag får nog ge mig på det själv och se om jag kan finna svar.
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Det mesta med CMA-plattformen (PS2, XC40 Recharge, etc.) är ju utvecklat av Geelykontrollerade bolag i Kina, så ganska lite av elbilsutvecklingen som legat i Göteborg (oavsett om VCC, Polestar, Geely eller CEVT). Tror det är en medveten strategi från start av de smarta kineserna att kontrollera den IP och det kunnadet som är viktigt framåt. Lägg framtidens tekniska utveckling (= batteribilar) i Kina, och låt sakta utvecklingen i Europa monteras ner i takt med att intresset för fossilbilar och förbränningsmotorer dör ut. Har varit en högst medveten plan från början misstänker jag.Elof skrev:Ja, hur är det med det egentligen? Vad är Volvos, vad är Polestars och vad är Geelys grejer? Var läser man om det? Det är väl det minsta man kan begära att få veta innan man kan överväga att bli delägare i något av bolagen.Maw skrev:Samtidigt så äger Volvo fortsatt hälften av polestar även efter noteringen. Tycker det hela är lite svårbedömt... vad ingår egentligen i bolagen Volvo och Polestar? Teknikplattformarna t ex?TiborBlomhall skrev:Svårt att sälja in ett bolag till investerare där man så tydligt har plockat ut russinen ur kakan. Skulle Geely ha behållit elbilskunnandet och -tillverkningen i Volvo istället för att bryta ut det till Polestar skulle det gått bättre. Fast anledningen de gjorde det var ju att slippa "fotbojen" Volvo med sin legacy ryggsäck med förbränningsmotorer. Nu försöker de sälja fotbojen.
Intressant att notera i sammanhanget är det inte heller längre är Geely som äger den andra halvan av Polestar (dvs. den halvan som inte VCC äger), utan det ägandet har numera flyttas från Geely direkt till Li Shufu (i form av ett holdingbolag på Caymanöarna som ägs och kontrolleras personligen av honom).
Notera även att majoriteten av alla röststarka aktier kommer förbli under helt kinesisk kontroll. Kan vara värt att ha i bakhuvudet.
Detta sagt så vill jag inte ge några råd till om ni skall investera, eller inte. Det är helt upp till er och något som ni får bedöma själva.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik