Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av +46 »

Låter ambitiöst för att vara Volvo...

https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ll-ar-2025
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Haglund »

Bra, men elektrifierade? OK, dieselbilar med extra elvisp.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Svenssons »

Jag trodde att alla Volvos bilar var elektrifierade. Till och med Amazon har ju ett batteri.. Att sälja lite drygt 100k bilar per år kan knappast räknas som en bedrift för Volvo.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av TiborBlomhall »

Volvo hoppas kunna sälja en miljon hybrider tills 2025.

Deras benämning "elektrifierade bilar" är bara ett PR-trick att få hybrider låta nästan som elbilar.

Med 4-500 000 bilar per år betyder det 20% av alla bilar de säljer ska vara hybrider. Vilket knappast blir svårt då framtida avgasregler kommer tvinga alla bilar bli hybrider.

Volvo verkar ha bra spinn-doktorer.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Laban »

Har lite svårt att tänka mig att de menar hybrider i Prius bemärkelse för det är väl inte direkt det hetaste på marknaden:

http://www.autoblog.com/2016/04/05/marc ... car-sales/

Mercedes ska ex släppa 10 laddhybrider till 2017:

http://insideevs.com/mercedes-benz-plug ... hevs-2017/

Så jag gissar på att det är laddhybrider. Bättre, men bra nog ? Personligen är jag tveksam. Provkör man en riktig elbil så är man fast och vill inte ha något annat.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av mati »

I mina ögon är en laddhybrid bara en urdålig kompromiss som förenar båda drivlinornas nackdelar. Man får en halvdan ganska klen elbil med otroligt dålig räckvidd, samtidigt som man kör omkring med en bensinmotor som behöver servas och tankas med fossil soppa. Och vem vill ha två drivlinor? Bilindustrin vill naturligtvis få oss att tro att man kombinerar fördelarna istället, genom att kompensera elbilens dåliga räckvidd med bensinmotorns förträfflighet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Laban »

mati skrev:
I mina ögon är en laddhybrid bara en urdålig kompromiss som förenar båda drivlinornas nackdelar...
Fast det är ändå en hyfsad kompromiss om det viktiga är miljön, ex:

http://www.torquenews.com/1/volt-90-ev- ... l-purposes

Sen har första generationens laddhybrider vissa begränsningar, mer eller mindre beroende på märke/modell.

Men i grund och botten håller jag med om ditt resonemang. Kör man ex en Tesla så känns laddhybriden, mitt fall Outlander, direkt väldigt gammal. Man blir inte glad när bensinmotorn startar då det är 2-3 grader varmt och man har haft bilen i garaget, även om det då bara är under en kort stund. Eller när man måste serva bilen 1 gång/år (alt 2000 mil) oavsett hur långt själva bensinmotorn har gått.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5300
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mati skrev:
I mina ögon är en laddhybrid bara en urdålig kompromiss som förenar båda drivlinornas nackdelar. Man får en halvdan ganska klen elbil med otroligt dålig räckvidd, samtidigt som man kör omkring med en bensinmotor som behöver servas och tankas med fossil soppa. Och vem vill ha två drivlinor? Bilindustrin vill naturligtvis få oss att tro att man kombinerar fördelarna istället, genom att kompensera elbilens dåliga räckvidd med bensinmotorns förträfflighet.
Helt enig med dig.
Laddhybrider anser jag vara det sämsta av två världar. Jag pendlar 30 mil enkel väg och att ha en extra drivlina för att åka på el de första 2-3 milen känns som ett skämt och en väldigt dyr lösning.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av bylund »

Nicke Nyfiken skrev:
mati skrev:
I mina ögon är en laddhybrid bara en urdålig kompromiss som förenar båda drivlinornas nackdelar. Man får en halvdan ganska klen elbil med otroligt dålig räckvidd, samtidigt som man kör omkring med en bensinmotor som behöver servas och tankas med fossil soppa. Och vem vill ha två drivlinor? Bilindustrin vill naturligtvis få oss att tro att man kombinerar fördelarna istället, genom att kompensera elbilens dåliga räckvidd med bensinmotorns förträfflighet.
Helt enig med dig.
Laddhybrider anser jag vara det sämsta av två världar. Jag pendlar 30 mil enkel väg och att ha en extra drivlina för att åka på el de första 2-3 milen känns som ett skämt och en väldigt dyr lösning.
Fast det är ju inte 30 mil enkelväg de försöker lösa, utan det betydligt vanligare problemet med max några mil på de flesta körningar.
Fast jag tycker ändå helelektriskt är bättre såklart.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5300
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Nicke Nyfiken »

bylund skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
mati skrev:
I mina ögon är en laddhybrid bara en urdålig kompromiss som förenar båda drivlinornas nackdelar. Man får en halvdan ganska klen elbil med otroligt dålig räckvidd, samtidigt som man kör omkring med en bensinmotor som behöver servas och tankas med fossil soppa. Och vem vill ha två drivlinor? Bilindustrin vill naturligtvis få oss att tro att man kombinerar fördelarna istället, genom att kompensera elbilens dåliga räckvidd med bensinmotorns förträfflighet.
Helt enig med dig.
Laddhybrider anser jag vara det sämsta av två världar. Jag pendlar 30 mil enkel väg och att ha en extra drivlina för att åka på el de första 2-3 milen känns som ett skämt och en väldigt dyr lösning.
Fast det är ju inte 30 mil enkelväg de försöker lösa, utan det betydligt vanligare problemet med max några mil på de flesta körningar.
Fast jag tycker ändå helelektriskt är bättre såklart.
Men grundidéen att det behövs dubbla drivlinor är befängd. Bygg en ordentlig BEV istället, så slipper man alla dåliga kompromisser.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Laban »

Nicke Nyfiken skrev:
Men grundidéen att det behövs dubbla drivlinor är befängd. Bygg en ordentlig BEV istället, så slipper man alla dåliga kompromisser.
Var kommer den grundidéen från ? Jag tror inte att någon av de stora tillverkarna tror att dubbla drivlinor är framtiden. Men det är klart att det tar emot att bygga om hela deras grundvalar när det gäller försäljning och service och inkomsterna från dessa, dvs, det som följer med en övergång till ren eldrift.

Jag har förståelse för att det tar emot, men jag lider inte med dem :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5300
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Laban skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Men grundidéen att det behövs dubbla drivlinor är befängd. Bygg en ordentlig BEV istället, så slipper man alla dåliga kompromisser.
Var kommer den grundidéen från ? Jag tror inte att någon av de stora tillverkarna tror att dubbla drivlinor är framtiden. Men det är klart att det tar emot att bygga om hela deras grundvalar när det gäller försäljning och service och inkomsterna från dessa, dvs, det som följer med en övergång till ren eldrift.

Jag har förståelse för att det tar emot, men jag lider inte med dem :-)
Så är det naturligtvis.
Men när Model 3 kommer så tror jag att laddhybridernas dagar är räknade, hur gärna fossilbilstillverkarna än önskar att de ska kunna fortsätta lura konsumenterna att tro något annat.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Laban »

Nicke Nyfiken skrev:
Men när Model 3 kommer så tror jag att laddhybridernas dagar är räknade, hur gärna fossilbilstillverkarna än önskar att de ska kunna fortsätta lura konsumenterna att tro något annat.
Model 3 har väl i princip redan gjort laddhybriderna till en parentes. Se ex frågor från Mercedes aktieägare angående konkurrent till Model 3.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av joel80 »

För mig funkar det väldigt bra med Volvos hybrid. Så gott som all vanlig daglig körning klarar jag på batteri. Ca 4 mil klarar jag nu när temperaturen är på plussidan.. När det var som kallast och jag körde med värme på i bilen hamnade jag kring 3 mil. Lite mer om jag snålade på värmen..
Jag skulle helst haft en "riktig" elbil... Men då jag gör veckoresor på 16-18mil enkel väg behövde jag isåfall en Tesla, och det hade jag inte råd med.
Mina långresor blir tack vare ca 35-38km (i 110km/h har jag inte fått så mkt bättre räckvidd) på el blir totalförbrukningen kring 0.45l/mil diesel under de resorna. Bättre än tidigigare Volvo där jag låg på 0.6-0.65l/mil.. Den motorn var betydligt svagare också.

Så att ha en bil där jag kan köra 90-95% av milen i stan på el, och där mina resor runt 16-18 mil fortfarande ligger 20-25% under tidigare ICE-bil tycker jag är en okej kompromiss.

Min service kostar inte ens hälften av Teslans, och ska göras med 3000 mils intervall... Så det tycker jag är rätt okej.

Det jobbigaste med den är att jag trots eldrift stor del ändå måstr åka och tanka lite då och då.

Volvo säger att dom ska komma med en riktig elbil med 50 mils räckvidd under senast 2019.. Så i deras plan för 2025 ingår ju även rena elbilar.. Man kan ju hoppas, även om jag inte tror det, att det 2025 är fler elbilar än hybrider som säljs/sålts.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Elbilisten »

Elektrifierade bilar... Det går även att på ett ånglok montera elmotor och batteripack för rangering. Men det är fortfarande ett ånglok.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av joel80 »

Mitt åglok går i allfall drygt hälften av milen utan att bränna vare sig kol, vedkubbar eller annat fossilt.. Även om det inte är lika bra som en ren elbil är det bra mycket bättre miljömässigt (och ekonomiskt) än en "vanlig" ICE-bil.
Och jag hade inget alternativ med den budget jag hade.. Det fanns ingen elbil som klarade dom milen jag kör minst en gång i veckan, skulle jag bara köra +30 mil enstaka dagar under året skulle jag kanske kunna klarat mig med en BMWi3 eller nått.. fast där skulle lastutrymmet varit ännu mindre än i min V60...

Nu kör jag t.o.r Gävle - Stockholm 1-2ggr i veckan... brukar 9 av 10 ggr kunna ladda i Stockholm under dagen, i garage eller vid vårat kontor. Dock bara 16A enfas, och ibland bara 3-4 timmar. Skulle inte hinna fylla upp en Leaf eller BMW i3:a...

Att i sin veckopendling behöva stanna och ladda på vägen funkar inte riktigt. Man ska hem till familjen, eller så är man på väg till jobb.
Men om några år hoppas och tror jag att det kommer finnas alternativ! Inte bara Model 3, utan att andra tillverkare också fått ut bilar som fixar 35 mil på en laddning utan större problem. Blir väldigt spännande att välja bil till nästa byte.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av mati »

joel80 skrev:
Mitt åglok går i allfall drygt hälften av milen utan att bränna vare sig kol, vedkubbar eller annat fossilt.. Även om det inte är lika bra som en ren elbil är det bra mycket bättre miljömässigt (och ekonomiskt) än en "vanlig" ICE-bil.
Och jag hade inget alternativ med den budget jag hade.. Det fanns ingen elbil som klarade dom milen jag kör minst en gång i veckan, skulle jag bara köra +30 mil enstaka dagar under året skulle jag kanske kunna klarat mig med en BMWi3 eller nått.. fast där skulle lastutrymmet varit ännu mindre än i min V60...

Nu kör jag t.o.r Gävle - Stockholm 1-2ggr i veckan... brukar 9 av 10 ggr kunna ladda i Stockholm under dagen, i garage eller vid vårat kontor. Dock bara 16A enfas, och ibland bara 3-4 timmar. Skulle inte hinna fylla upp en Leaf eller BMW i3:a...

Att i sin veckopendling behöva stanna och ladda på vägen funkar inte riktigt. Man ska hem till familjen, eller så är man på väg till jobb.
Men om några år hoppas och tror jag att det kommer finnas alternativ! Inte bara Model 3, utan att andra tillverkare också fått ut bilar som fixar 35 mil på en laddning utan större problem. Blir väldigt spännande att välja bil till nästa byte.
Jag förstår vad du menar och jag håller med dig i ditt resonemang att en laddhybrid fungerar bättre för dig än de bilar du räknar upp som alternativ. Varken Leaf:en eller BWM:n är gjorda för långresor. Batterierna är för små, ingen möjlighet till SuC osv. Det blir ganska omständligt. Jag ser de mer som stadsbilar eller pendlingsbilar för dem som har lagom nära till jobbet. Dessa bilar hade inte fungerat för mig heller. 15 mil+marginal på en laddning är ett minimikrav för min del.
Men en laddhybrid hade jag inte heller velat ha, eftersom jag tycker att den är för dyr men tanke på vad man får för pengarna. Visserligen är Teslan dubbelt så dyr, men då har jag en riktig elbil. Inte bara 20% av en elbil. Jag vet ju hur jag fungerar. Hade jag haft en laddhybrid så hade jag snålkört så in i he*e för att komma så långt som möjligt på enbart el. Ändå så hade det inte räckt hela vägen till jobbet. Förr eller senare hade bensinmotorn kickat igång, och då hade jag blivit förbannad och besviken varje gång.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av mati »

Sen är det ju naturligtvis så som några redan har skrivit. Det tar emot för etablerade biltillverkare att ställa om till ren eldrift. Och jag som bor i Skövde-trakten vill inte ens föreställa mig vad som skulle hända om Volvo lade ner all fossilmotortillverkning. De har ju precis byggt ut motorfabriken för att kunna bygga alla nya VEA-motorer där. Det är klart att de har satsat på fel häst. Men de kommer inte att överge sina ångmaskiner. Den saken är säker. Med (ladd-)hybriderna kan de behålla sina motorfabriker som kostade så mycket pengar att bygga.
Och riktiga elbilar kräver stora batterifabriker och all kunskap runtomkring detta. Det finns inte idag. Inte här.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Jerker »

Idag skriver Tibor bl.a. i sin krönika att "Laddhybrider är inkörsporten till tyngre missbruk" och det är kanske så man ska se det för att rättfärdiga laddhybriderna! :D
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av bullen »

Det håller jag med om till 100%. Ägde en Outlander PHEV i knappt 2 år innan jag tröttnade på hur tråkigt det var att ladda flera ggr per dag o hur dyrt det var att köra långt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av LarsL »

Men är inte tanken med en laddhybrid att du just ska tröttna på det där laddandet flera gånger per dag. Och tänk då vad jobbigt det skulle bli om du inte hade den där förbränningsmotorn som är så lätt att tanka en gång i veckan.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av joel80 »

Jag kan skriva under på det också.. Alltså att det är en inkörtspor till tyngre... mer "spännande" drivning. :) Och med laddhybriden jag har får upp ögonen för hur elbilar fungerar även för folk i min närhet. Tror inte kollegorna i Stockholm köpt BMW i3 om det inte varit så mycket elbilsdiskussion på kontoret senaste året. :)
Är lite avis på att dom bor så pass nära att dom 14-16 mil dom verkar få med i3 räcker gott o väl de allra flesta dagar.

Jag tycker det var värt den extra kostnad det blev med hybriddrift. Jag betalade efter klänningsupermiljöbilspremien ca 450k för en bil med 231hk och väldigt mycket lull lull. Kollar man på samma modell utan el men med samma kraft och tillbehör hamnar man på 433k (kollade precis via "bygg din Volvo".) innan rabatt. Säg att man lyckas få hela 10% rabatt på allt.. Då skulle man få en sån för 390k. Jag har alltså betalat 60k extra för att ha möjlighet att köra på el.. Med skattefrihet och nästan halvering av min dieselräkning (från ca 2500kr/mån till ca 1300kr) är det inte så illa. Och det är så skönt att kunna glida omkring ljudlöst på el, så jag ser det som klart värt dom extra tusenlapparna.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av danni »

joel80 skrev:
Jag betalade efter klänningsupermiljöbilspremien
Här har vi en subvention jag verkar ha missat. Var du tvungen att vara i drag när du ansökte?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av apkungen »

Ni kanske börjar bli trötta på mig men jag tycker att laddhybrider är bra men inte de som finns idag. Det är onödigt dyrt att köra runt på många hundra kg batterier. Om det skulle finnas en bmw 5-series med 25kwh batteri (7-14 mil beroende på förhållanden) o 250hk elmotor tillsammans med en liten motorcykelmotor till räckviddsförlängare som med 40l tank ger 40 extra mil så skulle det passa perfekt för mig. En sån räckviddsförlängare kostar nog runt 10 000 för tillverkaren istället för 100 000 som tillräckligt mycket batterier skulle kosta. Plus att den blir lättare och därför troligen skulle dra mindre än en model s i stadsmiljö. Den skulle alltså dra 1l/mil men om man bara åker 10% av all sträcka på el så blir det 0.1l/mil.

I framtiden när det finns snabbladdare i varje hörn och alla elbilar går 40mil även i de värsta förhållandena då kommer nog laddhybrider att försvinna men jag tror att riktiga laddhybrider (10mil på el) kommer att vara efterfrågade lång tid framöver.

Det finns många som vill kunna stanna vad som helst o inte behöva tänka ett smack på laddning. Då är det smidigt att kunna fylla på 40 nya mil på den minuter.

Finns fler som tänker som jag:
http://insideevs.com/the-case-for-the-e-rev/
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av 12man »

behövde lite mm på näthinnan
ms 76132 "Eleamore"
Skriv svar