Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Moderator: Redaktion
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Men är inte tanken med en laddhybrid att du just ska tröttna på det där laddandet flera gånger per dag. Och tänk då vad jobbigt det skulle bli om du inte hade den där förbränningsmotorn som är så lätt att tanka en gång i veckan.
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Jag kan skriva under på det också.. Alltså att det är en inkörtspor till tyngre... mer "spännande" drivning. Och med laddhybriden jag har får upp ögonen för hur elbilar fungerar även för folk i min närhet. Tror inte kollegorna i Stockholm köpt BMW i3 om det inte varit så mycket elbilsdiskussion på kontoret senaste året.
Är lite avis på att dom bor så pass nära att dom 14-16 mil dom verkar få med i3 räcker gott o väl de allra flesta dagar.
Jag tycker det var värt den extra kostnad det blev med hybriddrift. Jag betalade efter klänningsupermiljöbilspremien ca 450k för en bil med 231hk och väldigt mycket lull lull. Kollar man på samma modell utan el men med samma kraft och tillbehör hamnar man på 433k (kollade precis via "bygg din Volvo".) innan rabatt. Säg att man lyckas få hela 10% rabatt på allt.. Då skulle man få en sån för 390k. Jag har alltså betalat 60k extra för att ha möjlighet att köra på el.. Med skattefrihet och nästan halvering av min dieselräkning (från ca 2500kr/mån till ca 1300kr) är det inte så illa. Och det är så skönt att kunna glida omkring ljudlöst på el, så jag ser det som klart värt dom extra tusenlapparna.
Är lite avis på att dom bor så pass nära att dom 14-16 mil dom verkar få med i3 räcker gott o väl de allra flesta dagar.
Jag tycker det var värt den extra kostnad det blev med hybriddrift. Jag betalade efter klänningsupermiljöbilspremien ca 450k för en bil med 231hk och väldigt mycket lull lull. Kollar man på samma modell utan el men med samma kraft och tillbehör hamnar man på 433k (kollade precis via "bygg din Volvo".) innan rabatt. Säg att man lyckas få hela 10% rabatt på allt.. Då skulle man få en sån för 390k. Jag har alltså betalat 60k extra för att ha möjlighet att köra på el.. Med skattefrihet och nästan halvering av min dieselräkning (från ca 2500kr/mån till ca 1300kr) är det inte så illa. Och det är så skönt att kunna glida omkring ljudlöst på el, så jag ser det som klart värt dom extra tusenlapparna.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Här har vi en subvention jag verkar ha missat. Var du tvungen att vara i drag när du ansökte?joel80 skrev:Jag betalade efter klänningsupermiljöbilspremien
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Ni kanske börjar bli trötta på mig men jag tycker att laddhybrider är bra men inte de som finns idag. Det är onödigt dyrt att köra runt på många hundra kg batterier. Om det skulle finnas en bmw 5-series med 25kwh batteri (7-14 mil beroende på förhållanden) o 250hk elmotor tillsammans med en liten motorcykelmotor till räckviddsförlängare som med 40l tank ger 40 extra mil så skulle det passa perfekt för mig. En sån räckviddsförlängare kostar nog runt 10 000 för tillverkaren istället för 100 000 som tillräckligt mycket batterier skulle kosta. Plus att den blir lättare och därför troligen skulle dra mindre än en model s i stadsmiljö. Den skulle alltså dra 1l/mil men om man bara åker 10% av all sträcka på el så blir det 0.1l/mil.
I framtiden när det finns snabbladdare i varje hörn och alla elbilar går 40mil även i de värsta förhållandena då kommer nog laddhybrider att försvinna men jag tror att riktiga laddhybrider (10mil på el) kommer att vara efterfrågade lång tid framöver.
Det finns många som vill kunna stanna vad som helst o inte behöva tänka ett smack på laddning. Då är det smidigt att kunna fylla på 40 nya mil på den minuter.
Finns fler som tänker som jag:
http://insideevs.com/the-case-for-the-e-rev/
I framtiden när det finns snabbladdare i varje hörn och alla elbilar går 40mil även i de värsta förhållandena då kommer nog laddhybrider att försvinna men jag tror att riktiga laddhybrider (10mil på el) kommer att vara efterfrågade lång tid framöver.
Det finns många som vill kunna stanna vad som helst o inte behöva tänka ett smack på laddning. Då är det smidigt att kunna fylla på 40 nya mil på den minuter.
Finns fler som tänker som jag:
http://insideevs.com/the-case-for-the-e-rev/
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
behövde lite mm på näthinnan
ms 76132 "Eleamore"
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Visst finns det ett case för laddhybrider, speciellt där det ännu inte finns snabbladdare. Volt är enligt kördata från ägare 90% elbil:apkungen skrev:I framtiden när det finns snabbladdare i varje hörn och alla elbilar går 40mil även i de värsta förhållandena då kommer nog laddhybrider att försvinna men jag tror att riktiga laddhybrider (10mil på el) kommer att vara efterfrågade lång tid framöver.
Det finns många som vill kunna stanna vad som helst o inte behöva tänka ett smack på laddning. Då är det smidigt att kunna fylla på 40 nya mil på den minuter.
http://www.torquenews.com/1/volt-90-ev- ... l-purposes
Och det är gen 1 med 61 km räckvidd, gen 2 har 85 km räckvidd. Och går så vitt jag vet på el oavsett temperatur. Men så har den också ett 18.4 kWh batteri vilket placerar den inom räckhåll för dagens kort-räckvidds elbilar.
Varför jag tror att de ändå snabbt kommer bli en parentes är att utvecklingen har gått väldigt fort, förstås tack vare Tesla. Hade vi inte haft Tesla så hade laddhybriderna nog överlevt 10+ år till.
Nu pratar alla om Model 3, och jag tror inte att man kan konkurrera med Model 3 med en laddhybrid även om den har 10 mils räckvidd. Man får kompromissa med räckvidd (el), prestanda, utrymmen, servicekostnader. Det kommer inte att hålla och det är väl i princip ett fakta med 400k reservationer som bakgrund.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
danni skrev:Här har vi en subvention jag verkar ha missat. Var du tvungen att vara i drag när du ansökte?joel80 skrev:Jag betalade efter klänningsupermiljöbilspremien
Hahahaha!
Men vad i hel**te håller autocorrect på med?!! Jag kan nog med 100% säkerhet säga att det ordet har jag minsann inte använt tidigare! Varför får mobilen för sig att det är det jag vill skriva?!!!?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
En bra laddhybrid med runt 10 mils räckvidd på el är ingen jättedålig kompromiss. Men det måste till några viktiga saker då:
- Bensinmotorn får inte gå igång i tid och otid. Endast när batterierna börjar bli tomma!
- Den måste vara klart billigare än motsvarande elbilar.
- Den måste ha hygglig effekt med båda drivlinorna var för sig. Skräckexempel är BMW i3 med en toppfart på 90 km/h med range extendern (och 9 liter tank dessutom). Totalt värdelöst för långresor.
Vad jag förstått är det framförallt Chevrolet Volt som uppfyller ovanstående idag. Men den är fortfarande för dyr, och det är det som gör mig tveksam till laddhybrider över huvud taget. Hur billigt kan man bygga en så avancerad bil?
Max 10 år till, sen tror jag laddhybriderna kommer vara totalt överspelade. Det blir både enklare och billigare att sätta in större batterier istället.
- Bensinmotorn får inte gå igång i tid och otid. Endast när batterierna börjar bli tomma!
- Den måste vara klart billigare än motsvarande elbilar.
- Den måste ha hygglig effekt med båda drivlinorna var för sig. Skräckexempel är BMW i3 med en toppfart på 90 km/h med range extendern (och 9 liter tank dessutom). Totalt värdelöst för långresor.
Vad jag förstått är det framförallt Chevrolet Volt som uppfyller ovanstående idag. Men den är fortfarande för dyr, och det är det som gör mig tveksam till laddhybrider över huvud taget. Hur billigt kan man bygga en så avancerad bil?
Max 10 år till, sen tror jag laddhybriderna kommer vara totalt överspelade. Det blir både enklare och billigare att sätta in större batterier istället.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
På det här forumet nä!joel80 skrev:Hahahaha!
Men vad i hel**te håller autocorrect på med?!! Jag kan nog med 100% säkerhet säga att det ordet har jag minsann inte använt tidigare!
Men du håller väl till på andra obskyra forum också.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Trodde att de skulle sälja 1 miljon per år från 2025 o blev imponerad, de ska sälja dubbelt så många elbilar som de nu säljer fossilbilar... Sen fattade jag var det stod ;(
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Det finns ju redan bilar med kjolpaket. Så en bil med klänning är väl inget konstigt.danni skrev:Här har vi en subvention jag verkar ha missat. Var du tvungen att vara i drag när du ansökte?joel80 skrev:Jag betalade efter klänningsupermiljöbilspremien
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Det uppseendeväckande är väl att staten tydligen subventionerar klänning, till skillnad mot kjolpaket.Elbilisten skrev:Det finns ju redan bilar med kjolpaket. Så en bil med klänning är väl inget konstigt.danni skrev:Här har vi en subvention jag verkar ha missat. Var du tvungen att vara i drag när du ansökte?joel80 skrev:Jag betalade efter klänningsupermiljöbilspremien
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Håller med i det mesta. Men som ägare av en i3 Rex måste jag bara säga att den klarar att marscha 120km/h med bensinaren igång. Saktar man ner ett tag hinner batteriet laddas tillräckligt för att kunna nå toppfarten igen. Skulle iofs välja den rena elvarianten om jag skulle beställa igen. Valde räckviddsförlängaren mest för att BMW garanterade ett högre restvärde med den på plats. Med tanke på att jag bara använt den ett fåtal gånger skulle jag ändå hellre slippa extravikten under tiden den inte är igång.Jerka skrev:En bra laddhybrid med runt 10 mils räckvidd på el är ingen jättedålig kompromiss. Men det måste till några viktiga saker då:
- Bensinmotorn får inte gå igång i tid och otid. Endast när batterierna börjar bli tomma!
- Den måste vara klart billigare än motsvarande elbilar.
- Den måste ha hygglig effekt med båda drivlinorna var för sig. Skräckexempel är BMW i3 med en toppfart på 90 km/h med range extendern (och 9 liter tank dessutom). Totalt värdelöst för långresor.
Men om man nu skall ha en laddhybrid tycker jag ändå att BMW har prioriterat rätt. Bensinaren borde vara en nödlösning för de gånger batteriet inte räcker till. När den går igång känns det som ett misslyckande, och jag längtar till att kunna köra på ren el igen. Men en liten förbränningsmotor, optimerad för att gå på ett fåtal förbestämda varvtal, borde ändå vara effektivare än att ha en vanlig motor som driver hjulen via en växellåda. Hade den bara klarat 90 km/h, hade det faktiskt känts OK det också. En fördel med hybridlösningen är att jag vågat ge mig ut på resor som jag annars inte vågat göra utan en fossilbil (eller en Tesla), men där det senare visat sig att jag inte behövt använda en droppe bensin.
Sorry för off-topic.
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Wilson.. Håller med, det som inte funkade för mig med t.ex i3an är att BMW säger att man inte ska använda Rex'en ofta. Om jag kör 16-18 mil enkel resa 2-4ggr i veckan, där jag ibland inte hinner ladda, eller bara hinner ladda några få timmar, blir det rätt mycket rex-åkande. Skulle nog behövt 25 mil i motorvägsfart för att kunns komma undan att använda Rex'en mer än fåtal gånger. Då skulle jag under dagen kanske hinna ladda så jag klarar 2x16mil på enbart el.. Snabbladdning dom få milen jag skulle behöva kunde då också funka. Nu kändes inte BMWn som ett tillräckligt bra alternativ.
Sen skulle jag sakna lite av Volvos funktioner.. i3an känns lite naken.
Sen skulle jag sakna lite av Volvos funktioner.. i3an känns lite naken.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
En sak man ska tänka på med den modell du förespråkar är att man troligen inte skulle kunna använda den som man gör med de flesta av dagens laddhybrider. De går att använda som en ren bensinbil - kör tills bensinen är slut, tanka, och kör vidare. Det är inte riktigt samma med exempelvis i3 REX. Eftersom motorcykelmotorn i den ger, vad är det, 34 hk tror jag, är det också den medeleffekten du blir begränsad till om du kör slut på batteriet helt. Det gör att uttaget av acceleration, toppfart, klimatanläggning etc blir tämligen begränsat när batteriet är urdraget. Med andra ord är den inte riktigt gjord för att köras till batteriet är slut, sen köras vidare på bensin till bensinen är slut, sen tanka och köra vidare ännu mer på bensin. Bäst effekt av räckviddsförlängaren får du om du redan vid start vet att den kommer behövas och då slår på den för att dra ut på tiden till batteriet blir helt slut. Med det sagt tror jag nog ditt koncept skulle funka rätt bra för de flesta ändå. Dessutom kan man ju tänka sig att man kör med REX och batteri så långt det går, och sen stannar man för att ladda både batteri och bensintank samtidigt.apkungen skrev:Ni kanske börjar bli trötta på mig men jag tycker att laddhybrider är bra men inte de som finns idag. Det är onödigt dyrt att köra runt på många hundra kg batterier. Om det skulle finnas en bmw 5-series med 25kwh batteri (7-14 mil beroende på förhållanden) o 250hk elmotor tillsammans med en liten motorcykelmotor till räckviddsförlängare som med 40l tank ger 40 extra mil så skulle det passa perfekt för mig. En sån räckviddsförlängare kostar nog runt 10 000 för tillverkaren istället för 100 000 som tillräckligt mycket batterier skulle kosta. Plus att den blir lättare och därför troligen skulle dra mindre än en model s i stadsmiljö. Den skulle alltså dra 1l/mil men om man bara åker 10% av all sträcka på el så blir det 0.1l/mil.
I framtiden när det finns snabbladdare i varje hörn och alla elbilar går 40mil även i de värsta förhållandena då kommer nog laddhybrider att försvinna men jag tror att riktiga laddhybrider (10mil på el) kommer att vara efterfrågade lång tid framöver.
Det finns många som vill kunna stanna vad som helst o inte behöva tänka ett smack på laddning. Då är det smidigt att kunna fylla på 40 nya mil på den minuter.
Finns fler som tänker som jag:
http://insideevs.com/the-case-for-the-e-rev/
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Intressant att höra från er som har en i3!
Jag har alltid tänkt att hybridernas fördel skulle vara just att man kan åka på långresa, stanna och tanka och sen köra vidare direkt, inte att bensinmotorn ska vara en nödreserv vid batteritorsk. Men i en stadsbil så är det kanske inte helt dumt tänkt. Tror dock lite extra kapacitet i batteriet hade varit ännu bättre.
Jag har alltid tänkt att hybridernas fördel skulle vara just att man kan åka på långresa, stanna och tanka och sen köra vidare direkt, inte att bensinmotorn ska vara en nödreserv vid batteritorsk. Men i en stadsbil så är det kanske inte helt dumt tänkt. Tror dock lite extra kapacitet i batteriet hade varit ännu bättre.
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
En fossilmotor som är tillräckligt kraftfull för att kunna ge batteriet och elmotorerna den effekt de behöver för att kunna köra långt utan effektförlust, blir lika stor som dagens fossilmotorer - och de tar ju jättemycket plats.Jerka skrev:Intressant att höra från er som har en i3!
Jag har alltid tänkt att hybridernas fördel skulle vara just att man kan åka på långresa, stanna och tanka och sen köra vidare direkt, inte att bensinmotorn ska vara en nödreserv vid batteritorsk. Men i en stadsbil så är det kanske inte helt dumt tänkt. Tror dock lite extra kapacitet i batteriet hade varit ännu bättre.
En Model S, som har väldigt lågt luftmotstånd, drar vid motorvägsfart ca. 2kWh per mil. Vid 100km/h har du då förbrukat 20kWh och behöver därför en generator som ger minst 20kW. Vi talar om en stor generator! Då sitter du plötsligt med två stora kompletta system - en enorm bensinmotor och en liten eldrivlina och får en kompromiss med det sämsta från bägge världar.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Den lilla motor som finns i i3an klarar av att hålla batteriets laddning i 110-120km/h. Det behövs inget elverk på släp..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Den ger ju 25 kW. Tur den inte är riktigt lika stor som 20 kW-elverket som Herr X hittat för det Den är ungefär såhär stor:joel80 skrev:Den lilla motor som finns i i3an klarar av att hålla batteriets laddning i 110-120km/h. Det behövs inget elverk på släp..
Senast redigerad av danni, redigerad totalt 1 gånger.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
20 kW motsvarar ju inte mer än knappt 27 hästkrafter så någon jättekärra i stil med kraftverket ovan behövs knappast, det handlar mer om hur man konstruerar motorn ifråga med avseende på vridmoment och varvtal. Släpkärreverket innehåller nog en relativt lågvarvig dieselmotor som ska kunna gå dygn i sträck, och då är den förstås dimensionera med ett högre vridmoment och allmänt större toleranser vilket ökar storleken.
Finns ju motorcykelmotorer idag som man plockar ut 150 hästar ur - visserligen vid höga varvtal på 12-14.000 per minut - så att bygga en 27-hästare som klarar att ge effekt några timmar i sträck ska inte kräva något jätteformat.
Finns ju motorcykelmotorer idag som man plockar ut 150 hästar ur - visserligen vid höga varvtal på 12-14.000 per minut - så att bygga en 27-hästare som klarar att ge effekt några timmar i sträck ska inte kräva något jätteformat.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Killarna på Top Gear har ju byggt en jättefin el-hybrid för några år sedan.
http://www.greencarreports.com/news/103 ... hing-er-ev
Påminner den inte lite grann om en Volvo 740?
http://www.greencarreports.com/news/103 ... hing-er-ev
Påminner den inte lite grann om en Volvo 740?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Men vad har du för prestanda när generatorn går, ex om du vill göra en omkörning ? Kör upp för en lite längre backe ?joel80 skrev:Den lilla motor som finns i i3an klarar av att hålla batteriets laddning i 110-120km/h. Det behövs inget elverk på släp..
Sen verkar den inte gilla kyla:
http://www.elbil.forum24.se/elbil-about5314.html
För mig känns det som att man får kompromissa lite väl mycket. Tar hellre extra batterier för 35k.Då har jag kört i kyla ner till -17grd. Funkar fint med värmen i bilen men räckvidden sjönk nu till 70-80km. Men vad värre är att min effekt reduceras. Idag kunde jag bara använda knappt 50% av tillgänglig motoreffekt. Inte ens efter 70km körning var det skillnad
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Jag har ingen i3a själv utan kollegan har en. Så länge du har mer än 6% kvar av batteriet har du alla 150 elhästar att leka med om du gasar. Håller du på med väldigt aktiv körning gissar jag att batterinivån kommer sjunka, då den vid acceleration använder mer kraft än den får tillbaka. Men kollegan har vid nått tillfälle då han skulle köra långt sett till att köra igång rex'en vid 50-60%, och då kunnat lega på motorväg i ca 120km/h med bibehållen batteristatus. När han närmat sig resmålet där han vetat att han kunnat ladda har han slagit av den när han varit säker på att nå målet.
När det gäller kyla vet jag inte om det där är nått annat än vad kollegan har. Han har haft runt 16 riktiga mil nu när det varit 5-15 plus.. och första veckorna han hade bilen var det typ 0-gradigt och då hade han runt 12-13 riktiga mil.. Men det berodde nog också på rätt aktiv körning sådär i början med ny bil.
Att det tar mer procentuellt av batterikapaciteten att värma upp bilen jämfört med Teslan är ju inte så konstigt. Teslan drar mer från början och då blir påverkan på avstånd mindre om värmen drar lika mycket som i en i3:a... fast nu verkar Teslan ha annan slags uppvärmning, så det kanske skulle vara skillnad på i3:ans räckvidd om BMW gjorde likadant.
När det gäller kyla vet jag inte om det där är nått annat än vad kollegan har. Han har haft runt 16 riktiga mil nu när det varit 5-15 plus.. och första veckorna han hade bilen var det typ 0-gradigt och då hade han runt 12-13 riktiga mil.. Men det berodde nog också på rätt aktiv körning sådär i början med ny bil.
Att det tar mer procentuellt av batterikapaciteten att värma upp bilen jämfört med Teslan är ju inte så konstigt. Teslan drar mer från början och då blir påverkan på avstånd mindre om värmen drar lika mycket som i en i3:a... fast nu verkar Teslan ha annan slags uppvärmning, så det kanske skulle vara skillnad på i3:ans räckvidd om BMW gjorde likadant.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Volvo har långa vägar att gå... förlåt, rulla ska det vara
Dagens Industri 211015
Dagens Industri 211015
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!