Ja, väldigt synd att de inte fortsatte på den linjen då. Mycket kunde varit annorlunda för dem...LarsA skrev:Volvo borde ligga bättre till med elbilar, byggde ju c30 electric 2011.
Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Moderator: Redaktion
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Ja, hur är det med det egentligen? Vad är Volvos, vad är Polestars och vad är Geelys grejer? Var läser man om det? Det är väl det minsta man kan begära att få veta innan man kan överväga att bli delägare i något av bolagen.Maw skrev:Samtidigt så äger Volvo fortsatt hälften av polestar även efter noteringen. Tycker det hela är lite svårbedömt... vad ingår egentligen i bolagen Volvo och Polestar? Teknikplattformarna t ex?TiborBlomhall skrev:Svårt att sälja in ett bolag till investerare där man så tydligt har plockat ut russinen ur kakan. Skulle Geely ha behållit elbilskunnandet och -tillverkningen i Volvo istället för att bryta ut det till Polestar skulle det gått bättre. Fast anledningen de gjorde det var ju att slippa "fotbojen" Volvo med sin legacy ryggsäck med förbränningsmotorer. Nu försöker de sälja fotbojen.
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Det finns ett prospekt på 266 sidor, jag antar att det står där... men vem orkar läsa det? https://investors.volvocars.com/en/borsnoteringElof skrev:Ja, hur är det med det egentligen? Vad är Volvos, vad är Polestars och vad är Geelys grejer? Var läser man om det? Det är väl det minsta man kan begära att få veta innan man kan överväga att bli delägare i något av bolagen.Maw skrev:Samtidigt så äger Volvo fortsatt hälften av polestar även efter noteringen. Tycker det hela är lite svårbedömt... vad ingår egentligen i bolagen Volvo och Polestar? Teknikplattformarna t ex?TiborBlomhall skrev:Svårt att sälja in ett bolag till investerare där man så tydligt har plockat ut russinen ur kakan. Skulle Geely ha behållit elbilskunnandet och -tillverkningen i Volvo istället för att bryta ut det till Polestar skulle det gått bättre. Fast anledningen de gjorde det var ju att slippa "fotbojen" Volvo med sin legacy ryggsäck med förbränningsmotorer. Nu försöker de sälja fotbojen.
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Tack! Ekonomijournalister borde läsa det och sammanfatta för oss. Men jag får nog ge mig på det själv och se om jag kan finna svar.
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Det mesta med CMA-plattformen (PS2, XC40 Recharge, etc.) är ju utvecklat av Geelykontrollerade bolag i Kina, så ganska lite av elbilsutvecklingen som legat i Göteborg (oavsett om VCC, Polestar, Geely eller CEVT). Tror det är en medveten strategi från start av de smarta kineserna att kontrollera den IP och det kunnadet som är viktigt framåt. Lägg framtidens tekniska utveckling (= batteribilar) i Kina, och låt sakta utvecklingen i Europa monteras ner i takt med att intresset för fossilbilar och förbränningsmotorer dör ut. Har varit en högst medveten plan från början misstänker jag.Elof skrev:Ja, hur är det med det egentligen? Vad är Volvos, vad är Polestars och vad är Geelys grejer? Var läser man om det? Det är väl det minsta man kan begära att få veta innan man kan överväga att bli delägare i något av bolagen.Maw skrev:Samtidigt så äger Volvo fortsatt hälften av polestar även efter noteringen. Tycker det hela är lite svårbedömt... vad ingår egentligen i bolagen Volvo och Polestar? Teknikplattformarna t ex?TiborBlomhall skrev:Svårt att sälja in ett bolag till investerare där man så tydligt har plockat ut russinen ur kakan. Skulle Geely ha behållit elbilskunnandet och -tillverkningen i Volvo istället för att bryta ut det till Polestar skulle det gått bättre. Fast anledningen de gjorde det var ju att slippa "fotbojen" Volvo med sin legacy ryggsäck med förbränningsmotorer. Nu försöker de sälja fotbojen.
Intressant att notera i sammanhanget är det inte heller längre är Geely som äger den andra halvan av Polestar (dvs. den halvan som inte VCC äger), utan det ägandet har numera flyttas från Geely direkt till Li Shufu (i form av ett holdingbolag på Caymanöarna som ägs och kontrolleras personligen av honom).
Notera även att majoriteten av alla röststarka aktier kommer förbli under helt kinesisk kontroll. Kan vara värt att ha i bakhuvudet.
Detta sagt så vill jag inte ge några råd till om ni skall investera, eller inte. Det är helt upp till er och något som ni får bedöma själva.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Det där med röststarka aktier ändrades i fredags. Det blir inga A-aktier i Volvo Cars, alla görs om till B-aktier.martinot skrev:Det mesta med CMA-plattformen (PS2, XC40 Recharge, etc.) är ju utvecklat av Geelykontrollerade bolag i Kina, så ganska lite av elbilsutvecklingen som legat i Göteborg (oavsett om VCC, Polestar, Geely eller CEVT). Tror det är en medveten strategi från start av de smarta kineserna att kontrollera IP som är viktigt framåt. Lägg framtidens tekniska utveckling (= batteribilar) i Kina, och låt sakta utvecklingen i Europa monteras ner i takt med att intresset för fossilbilar dör ut. Har varit en högst medveten plan från början misstänker jag.Elof skrev:Ja, hur är det med det egentligen? Vad är Volvos, vad är Polestars och vad är Geelys grejer? Var läser man om det? Det är väl det minsta man kan begära att få veta innan man kan överväga att bli delägare i något av bolagen.Maw skrev:Samtidigt så äger Volvo fortsatt hälften av polestar även efter noteringen. Tycker det hela är lite svårbedömt... vad ingår egentligen i bolagen Volvo och Polestar? Teknikplattformarna t ex?TiborBlomhall skrev:Svårt att sälja in ett bolag till investerare där man så tydligt har plockat ut russinen ur kakan. Skulle Geely ha behållit elbilskunnandet och -tillverkningen i Volvo istället för att bryta ut det till Polestar skulle det gått bättre. Fast anledningen de gjorde det var ju att slippa "fotbojen" Volvo med sin legacy ryggsäck med förbränningsmotorer. Nu försöker de sälja fotbojen.
Intressant att notera i sammanhanget är det inte heller längre är Geely som äger den andra halvan av Polestar (dvs. den halvan som inte VCC äger), utan det ägandet har numera flyttas direkt till Li Shufu (i form av ett holdingbolag på Caymanöarna som ägs personligen av honom).
Notera även att alla röststarka aktier kommer förbli under helt kinesisk kontroll. Kan vara värt att ha i bakhuvudet.
https://www.dn.se/ekonomi/geely-tar-bor ... olvo-cars/
Priset på aktierna har nu bestämts till 53 kr. Det låga priset och elimineringen av A-aktierna fick det att tippa över för mog. Har dock bara anmält intresse för 200 aktier ännu, men funderar på mer.
Det du skriver om plattformarnas utveckling tror jag inte heller stämmer. De har väl främst utvecklats i Sverige. Däremot är jag undrande över vem som äger rättigheten till dem nu. Kunnandet finns dock oavsett kvar hos Volvos och Polestars anställda så var IP:n finns spelar nog inte jättestor roll på lite sikt. Om någon får klarhet i IP:n för plattformarna vill jag gärna veta hur det ligger till
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Mjukvaran har utvecklats i Göteborg. I princip allt med den elektriska drivlinan och den plattformen har utvecklats i Kina.Maw skrev:Det du skriver om plattformarnas utveckling tror jag inte heller stämmer. De har väl främst utvecklats i Sverige.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Notera dock att det bara ändrar den kinesiska kontrollen från 97,5 procent till 83,3 procent av rösterna. Så i praktiken är det nog ingen större kontrollförlust för kineserna, även om de ändrar detta till B-aktier. De kommer ändå fortsatt ha total kontroll på alla beslut inom bolaget.Maw skrev:Det där med röststarka aktier ändrades i fredags. Det blir inga A-aktier i Volvo Cars, alla görs om till B-aktier.
https://www.dn.se/ekonomi/geely-tar-bor ... olvo-cars/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
En elektrisk drivlina är ju inte alls så märkesspecifik som ICE-drivlinor var. Det är väl Siemens-motorer i Polestar och XC40/C40? Har de verkligen utvecklats i Kina? Batterierna kommer från LG och CATL. Osäker på var invertern kommer ifrån men misstänker att inte den heller utvecklats i Geely-koncernen?martinot skrev:Nej. Mjukvaran har utvecklats i Göteborg. I princip allt med den elektriska drivlinan och den plattformen har utvecklats i Kina.Maw skrev:Det du skriver om plattformarnas utveckling tror jag inte heller stämmer. De har väl främst utvecklats i Sverige.
Kanske är annorlunda på kommande plattformar ifs?
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Ja, det är bara en mindre del som säljs initialt. Men jag tycker ändå att elimineringen av de röststarka A-aktierna är viktig. AP-fonderna beslutade sig för att delta i noteringen efter den förändringen.martinot skrev:Notera dock att det bara ändrar den kinesiska kontrollen från 97,5 procent till 83,3 procent av rösterna. Så i praktiken är det nog ingen större kontrollförlust för kineserna, även om de ändrar detta till B-aktier. De kommer ändå fortsatt ha total kontroll på alla beslut inom bolaget.Maw skrev:Det där med röststarka aktier ändrades i fredags. Det blir inga A-aktier i Volvo Cars, alla görs om till B-aktier.
https://www.dn.se/ekonomi/geely-tar-bor ... olvo-cars/
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Jaha, då har han ändrat sig sedan intervjun när han sa att han redan hade och skulle inte köpa. Fick väl skit för det...?Jonathan Johansson skrev:Samuelsson tecknar för 25 miljoner.Bruno skrev:Om Volvo Cars ligger så mycket efter på ett område så undrar jag vilket? Och anser Samuelsson att man inte ska köpa Volvo-aktien, eftersom han själv inte ska köpa några?
https://www.di.se/live/volvo-cars-vd-ha ... oteringen/
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Folk avråds ifrån att köpa Volvo aktier.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skat ... ina-pengar
Volvoägaren Li Shufus beslut att lägga tre av sina bolag i skatteparadisen Caymanöarna och brittiska Jungfruöarna innebär en stor risk för potentiella köpare av Volvoaktier. Det anser Alex Cobham, vd för organisationen och forskarnätverket Tax Justice Network.
– Jag skulle behållit mina pengar som satsat dem på något som är mer transparent, säger Alex Cobham.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skat ... ina-pengar
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Det finns uppenbarligen vitt skilda bedömningar och de flesta verkar tycka att det finns både risker och stor uppsida, t ex:Zalman3 skrev:Folk avråds ifrån att köpa Volvo aktier.
Volvoägaren Li Shufus beslut att lägga tre av sina bolag i skatteparadisen Caymanöarna och brittiska Jungfruöarna innebär en stor risk för potentiella köpare av Volvoaktier. Det anser Alex Cobham, vd för organisationen och forskarnätverket Tax Justice Network.
– Jag skulle behållit mina pengar som satsat dem på något som är mer transparent, säger Alex Cobham.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skat ... ina-pengar
https://www.di.se/analys/volvo-cars-akt ... tt-motsta/
Det blir spännande att se hur det går för aktien när den börjar handlas på börsen.Volvo Cars aktie – för billig att motstå
Det finns mängder med risker i Volvo Cars – som det kinesiska ägandet, ett stort spann i teckningskursen och att bolaget är mitt i ett teknikskifte mot elbilar.
Men tillväxten är fin, varumärket bra och balansräkningen stark. Värderingen är så attraktiv att det borde vattnas i munnen på vilken värdeinvesterare som helst.
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Geely äger CMA och Volvo betalar licens för att få använda den. Se första delen av sidan 83 i prospektet.Maw skrev:Om någon får klarhet i IP:n för plattformarna vill jag gärna veta hur det ligger till
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Tack för info!Elof skrev:Geely äger CMA och Volvo betalar licens för att få använda den. Se första delen av sidan 83 i prospektet.Maw skrev:Om någon får klarhet i IP:n för plattformarna vill jag gärna veta hur det ligger till
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Rätt smart ändå att börsintroducera både Polestar och Volvo när de använder samma teknik.
Lite om att ta betalt för samma bil två gånger.
edit: och det kanske förklarar hysterin att introducera nya "märken" generellt och strategin bakom det.
Lite om att ta betalt för samma bil två gånger.
edit: och det kanske förklarar hysterin att introducera nya "märken" generellt och strategin bakom det.
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... as-framat/
Volvos elbilssatsning har gått på sparlåga, men nu lovar man en rejäl satsning som ska ta andelen elbilar från tre till närmare 20 procent på ett år!
Följ med på ett fabriksbesök i belgiska Gent där Volvo ska bygga över 100.000 elektrifierade XC40 och C40 under nästa år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Artikeln var låstZalman3 skrev:https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... as-framat/
Volvos elbilssatsning har gått på sparlåga, men nu lovar man en rejäl satsning som ska ta andelen elbilar från tre till närmare 20 procent på ett år!
Följ med på ett fabriksbesök i belgiska Gent där Volvo ska bygga över 100.000 elektrifierade XC40 och C40 under nästa år.
Även om de tillverkar 100.000 elbilar så vet jag inte om någon vill köpa dem? För dyra enligt min mening... men jag hoppas att jag har fel så aktierna inte tappar i värde
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
XC40 har väl aldrig varit någon lågprisbil diekt och ändå har den sålt bra.Bruno skrev:Artikeln var låstZalman3 skrev:https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... as-framat/
Volvos elbilssatsning har gått på sparlåga, men nu lovar man en rejäl satsning som ska ta andelen elbilar från tre till närmare 20 procent på ett år!
Följ med på ett fabriksbesök i belgiska Gent där Volvo ska bygga över 100.000 elektrifierade XC40 och C40 under nästa år.
Även om de tillverkar 100.000 elbilar så vet jag inte om någon vill köpa dem? För dyra enligt min mening... men jag hoppas att jag har fel så aktierna inte tappar i värde
Jag har också lite svårt att förstå varför egentligen men jag förstår ju inte heller varför model3 är en sån succé. Man kan helt enkelt inte använda sin subjektiva åsikt när man försöker bedöma framtiden.
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
VOLCAR upp drygt 20% från teckningskursen hittills
Som vanligt ångrar man att man inte köpte fler. Finns inga bra aktieaffärer, bara dåliga och för små
Som vanligt ångrar man att man inte köpte fler. Finns inga bra aktieaffärer, bara dåliga och för små
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Undrar hur många, speciellt utländska investerare som köper "fel" Volvoaktie idag, VOLV isf VOLCAR bara för att de inte förstått skillnaden
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Provkör en M3 så förstår du direkt varför den är en så stor hit och enormt uppskattad/omtyckt. Svårt att inte bara hitta en roligare och bättre elbil, men även jämfört med fossilbilar så hittar du inte en bättre sedan för så lite pengar. Körglädjen, prestandan och räckvidden är enormt bra. Extremt mycket bil i förhållande till priset!Fredrik j skrev:
XC40 har väl aldrig varit någon lågprisbil diekt och ändå har den sålt bra.
Jag har också lite svårt att förstå varför egentligen men jag förstår ju inte heller varför model3 är en sån succé.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Då kanske Volvo (lastvagnar) också går uppTiborBlomhall skrev:Undrar hur många, speciellt utländska investerare som köper "fel" Volvoaktie idag, VOLV isf VOLCAR bara för att de inte förstått skillnaden
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Naturligtvis har jag provkört model3.martinot skrev:Provkör en M3 så förstår du direkt varför den är en så stor hit och enormt uppskattad/omtyckt. Svårt att inte bara hitta en roligare och bättre elbil, men även jämfört med fossilbilar så hittar du inte en bättre sedan för så lite pengar. Körglädjen, prestandan och räckvidden är enormt bra. Extremt mycket bil i förhållande till priset!Fredrik j skrev:
XC40 har väl aldrig varit någon lågprisbil diekt och ändå har den sålt bra.
Jag har också lite svårt att förstå varför egentligen men jag förstår ju inte heller varför model3 är en sån succé.
Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025
Denna artikel var öppen nu iaf:Fredrik j skrev:
XC40 har väl aldrig varit någon lågprisbil diekt och ändå har den sålt bra.
Jag har också lite svårt att förstå varför egentligen men jag förstår ju inte heller varför model3 är en sån succé. Man kan helt enkelt inte använda sin subjektiva åsikt när man försöker bedöma framtiden.
Statistik: Hur säljer Volvos eldrivna XC40? Bättre än väntat!
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... an-vantat/