Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Elbilisten »

danni skrev:
joel80 skrev:
Jag betalade efter klänningsupermiljöbilspremien
Här har vi en subvention jag verkar ha missat. Var du tvungen att vara i drag när du ansökte?
Det finns ju redan bilar med kjolpaket. Så en bil med klänning är väl inget konstigt.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Elbilisten skrev:
danni skrev:
joel80 skrev:
Jag betalade efter klänningsupermiljöbilspremien
Här har vi en subvention jag verkar ha missat. Var du tvungen att vara i drag när du ansökte?
Det finns ju redan bilar med kjolpaket. Så en bil med klänning är väl inget konstigt.
Det uppseendeväckande är väl att staten tydligen subventionerar klänning, till skillnad mot kjolpaket. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av bullen »

O var kommer jämställdheten in?
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Wilson »

Jerka skrev:
En bra laddhybrid med runt 10 mils räckvidd på el är ingen jättedålig kompromiss. Men det måste till några viktiga saker då:

- Bensinmotorn får inte gå igång i tid och otid. Endast när batterierna börjar bli tomma!
- Den måste vara klart billigare än motsvarande elbilar.
- Den måste ha hygglig effekt med båda drivlinorna var för sig. Skräckexempel är BMW i3 med en toppfart på 90 km/h med range extendern (och 9 liter tank dessutom). Totalt värdelöst för långresor.
Håller med i det mesta. Men som ägare av en i3 Rex måste jag bara säga att den klarar att marscha 120km/h med bensinaren igång. Saktar man ner ett tag hinner batteriet laddas tillräckligt för att kunna nå toppfarten igen. Skulle iofs välja den rena elvarianten om jag skulle beställa igen. Valde räckviddsförlängaren mest för att BMW garanterade ett högre restvärde med den på plats. Med tanke på att jag bara använt den ett fåtal gånger skulle jag ändå hellre slippa extravikten under tiden den inte är igång.

Men om man nu skall ha en laddhybrid tycker jag ändå att BMW har prioriterat rätt. Bensinaren borde vara en nödlösning för de gånger batteriet inte räcker till. När den går igång känns det som ett misslyckande, och jag längtar till att kunna köra på ren el igen. Men en liten förbränningsmotor, optimerad för att gå på ett fåtal förbestämda varvtal, borde ändå vara effektivare än att ha en vanlig motor som driver hjulen via en växellåda. Hade den bara klarat 90 km/h, hade det faktiskt känts OK det också. En fördel med hybridlösningen är att jag vågat ge mig ut på resor som jag annars inte vågat göra utan en fossilbil (eller en Tesla), men där det senare visat sig att jag inte behövt använda en droppe bensin.

Sorry för off-topic.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av joel80 »

Wilson.. Håller med, det som inte funkade för mig med t.ex i3an är att BMW säger att man inte ska använda Rex'en ofta. Om jag kör 16-18 mil enkel resa 2-4ggr i veckan, där jag ibland inte hinner ladda, eller bara hinner ladda några få timmar, blir det rätt mycket rex-åkande. Skulle nog behövt 25 mil i motorvägsfart för att kunns komma undan att använda Rex'en mer än fåtal gånger. Då skulle jag under dagen kanske hinna ladda så jag klarar 2x16mil på enbart el.. Snabbladdning dom få milen jag skulle behöva kunde då också funka. Nu kändes inte BMWn som ett tillräckligt bra alternativ.
Sen skulle jag sakna lite av Volvos funktioner.. i3an känns lite naken. ;)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av danni »

apkungen skrev:
Ni kanske börjar bli trötta på mig men jag tycker att laddhybrider är bra men inte de som finns idag. Det är onödigt dyrt att köra runt på många hundra kg batterier. Om det skulle finnas en bmw 5-series med 25kwh batteri (7-14 mil beroende på förhållanden) o 250hk elmotor tillsammans med en liten motorcykelmotor till räckviddsförlängare som med 40l tank ger 40 extra mil så skulle det passa perfekt för mig. En sån räckviddsförlängare kostar nog runt 10 000 för tillverkaren istället för 100 000 som tillräckligt mycket batterier skulle kosta. Plus att den blir lättare och därför troligen skulle dra mindre än en model s i stadsmiljö. Den skulle alltså dra 1l/mil men om man bara åker 10% av all sträcka på el så blir det 0.1l/mil.

I framtiden när det finns snabbladdare i varje hörn och alla elbilar går 40mil även i de värsta förhållandena då kommer nog laddhybrider att försvinna men jag tror att riktiga laddhybrider (10mil på el) kommer att vara efterfrågade lång tid framöver.

Det finns många som vill kunna stanna vad som helst o inte behöva tänka ett smack på laddning. Då är det smidigt att kunna fylla på 40 nya mil på den minuter.

Finns fler som tänker som jag:
http://insideevs.com/the-case-for-the-e-rev/
En sak man ska tänka på med den modell du förespråkar är att man troligen inte skulle kunna använda den som man gör med de flesta av dagens laddhybrider. De går att använda som en ren bensinbil - kör tills bensinen är slut, tanka, och kör vidare. Det är inte riktigt samma med exempelvis i3 REX. Eftersom motorcykelmotorn i den ger, vad är det, 34 hk tror jag, är det också den medeleffekten du blir begränsad till om du kör slut på batteriet helt. Det gör att uttaget av acceleration, toppfart, klimatanläggning etc blir tämligen begränsat när batteriet är urdraget. Med andra ord är den inte riktigt gjord för att köras till batteriet är slut, sen köras vidare på bensin till bensinen är slut, sen tanka och köra vidare ännu mer på bensin. Bäst effekt av räckviddsförlängaren får du om du redan vid start vet att den kommer behövas och då slår på den för att dra ut på tiden till batteriet blir helt slut. Med det sagt tror jag nog ditt koncept skulle funka rätt bra för de flesta ändå. Dessutom kan man ju tänka sig att man kör med REX och batteri så långt det går, och sen stannar man för att ladda både batteri och bensintank samtidigt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Jerka »

Intressant att höra från er som har en i3!

Jag har alltid tänkt att hybridernas fördel skulle vara just att man kan åka på långresa, stanna och tanka och sen köra vidare direkt, inte att bensinmotorn ska vara en nödreserv vid batteritorsk. Men i en stadsbil så är det kanske inte helt dumt tänkt. Tror dock lite extra kapacitet i batteriet hade varit ännu bättre.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Herr X »

Jerka skrev:
Intressant att höra från er som har en i3!

Jag har alltid tänkt att hybridernas fördel skulle vara just att man kan åka på långresa, stanna och tanka och sen köra vidare direkt, inte att bensinmotorn ska vara en nödreserv vid batteritorsk. Men i en stadsbil så är det kanske inte helt dumt tänkt. Tror dock lite extra kapacitet i batteriet hade varit ännu bättre.
En fossilmotor som är tillräckligt kraftfull för att kunna ge batteriet och elmotorerna den effekt de behöver för att kunna köra långt utan effektförlust, blir lika stor som dagens fossilmotorer - och de tar ju jättemycket plats.

En Model S, som har väldigt lågt luftmotstånd, drar vid motorvägsfart ca. 2kWh per mil. Vid 100km/h har du då förbrukat 20kWh och behöver därför en generator som ger minst 20kW. Vi talar om en stor generator! Då sitter du plötsligt med två stora kompletta system - en enorm bensinmotor och en liten eldrivlina och får en kompromiss med det sämsta från bägge världar.

Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av joel80 »

Den lilla motor som finns i i3an klarar av att hålla batteriets laddning i 110-120km/h. Det behövs inget elverk på släp..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av danni »

joel80 skrev:
Den lilla motor som finns i i3an klarar av att hålla batteriets laddning i 110-120km/h. Det behövs inget elverk på släp..
Den ger ju 25 kW. Tur den inte är riktigt lika stor som 20 kW-elverket som Herr X hittat för det :) Den är ungefär såhär stor:

Bild
Senast redigerad av danni, redigerad totalt 1 gånger.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av StefL »

20 kW motsvarar ju inte mer än knappt 27 hästkrafter så någon jättekärra i stil med kraftverket ovan behövs knappast, det handlar mer om hur man konstruerar motorn ifråga med avseende på vridmoment och varvtal. Släpkärreverket innehåller nog en relativt lågvarvig dieselmotor som ska kunna gå dygn i sträck, och då är den förstås dimensionera med ett högre vridmoment och allmänt större toleranser vilket ökar storleken.
Finns ju motorcykelmotorer idag som man plockar ut 150 hästar ur - visserligen vid höga varvtal på 12-14.000 per minut - så att bygga en 27-hästare som klarar att ge effekt några timmar i sträck ska inte kräva något jätteformat.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av mati »

Killarna på Top Gear har ju byggt en jättefin el-hybrid för några år sedan.
http://www.greencarreports.com/news/103 ... hing-er-ev
Påminner den inte lite grann om en Volvo 740? ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Laban »

joel80 skrev:
Den lilla motor som finns i i3an klarar av att hålla batteriets laddning i 110-120km/h. Det behövs inget elverk på släp..
Men vad har du för prestanda när generatorn går, ex om du vill göra en omkörning ? Kör upp för en lite längre backe ?

Sen verkar den inte gilla kyla:

http://www.elbil.forum24.se/elbil-about5314.html
Då har jag kört i kyla ner till -17grd. Funkar fint med värmen i bilen men räckvidden sjönk nu till 70-80km. Men vad värre är att min effekt reduceras. Idag kunde jag bara använda knappt 50% av tillgänglig motoreffekt. Inte ens efter 70km körning var det skillnad
För mig känns det som att man får kompromissa lite väl mycket. Tar hellre extra batterier för 35k.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av joel80 »

Jag har ingen i3a själv utan kollegan har en. Så länge du har mer än 6% kvar av batteriet har du alla 150 elhästar att leka med om du gasar. Håller du på med väldigt aktiv körning gissar jag att batterinivån kommer sjunka, då den vid acceleration använder mer kraft än den får tillbaka. Men kollegan har vid nått tillfälle då han skulle köra långt sett till att köra igång rex'en vid 50-60%, och då kunnat lega på motorväg i ca 120km/h med bibehållen batteristatus. När han närmat sig resmålet där han vetat att han kunnat ladda har han slagit av den när han varit säker på att nå målet.

När det gäller kyla vet jag inte om det där är nått annat än vad kollegan har. Han har haft runt 16 riktiga mil nu när det varit 5-15 plus.. och första veckorna han hade bilen var det typ 0-gradigt och då hade han runt 12-13 riktiga mil.. Men det berodde nog också på rätt aktiv körning sådär i början med ny bil.

Att det tar mer procentuellt av batterikapaciteten att värma upp bilen jämfört med Teslan är ju inte så konstigt. Teslan drar mer från början och då blir påverkan på avstånd mindre om värmen drar lika mycket som i en i3:a... fast nu verkar Teslan ha annan slags uppvärmning, så det kanske skulle vara skillnad på i3:ans räckvidd om BMW gjorde likadant.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Bruno »

Volvo har långa vägar att gå... förlåt, rulla ska det vara ;)

Dagens Industri 211015
Volvo sålt 3procent elbilar.JPG
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Bruno »

Planen: Så ska Volvo Cars 30-dubbla elbilarna
https://www.dagensps.se/motor/elbilar/p ... 1tPK61z7f5

"Enligt vd Håkan Samuelsson följer den hittills långsamma utvecklingen planen."

"Varannan bil som säljs 2025 ska vara helt elektrisk och då ska volymen ha ökat från 770 000 till 1,2 miljoner bilar. I dag säljer Volvo 2,6 procent elbilar globalt, ganska precis 20 000 elektriska XC40."

"Volvo Cars ökade biltillverkning kommer inte att hamna i Sverige, enligt börsprospektet. Volvo spår att Torslandaverken ligger kvar på en volym av 300 000 bilar, medan fabrikerna i Charleston, USA och Daqing i Kina ska växla upp rejält."
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av RagWal »

Bruno skrev:

"Volvo Cars ökade biltillverkning kommer inte att hamna i Sverige, enligt börsprospektet. Volvo spår att Torslandaverken ligger kvar på en volym av 300 000 bilar, medan fabrikerna i Charleston, USA och Daqing i Kina ska växla upp rejält."
Det kan dessvärre innebära att fossilerna tillverkas i Torslanda som nu. Jobbigt för Göteborg och Sverige när försäljningen på dessa minskar.
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Bruno »

Men lite tillverkning får de ju 2030 då alla bilar som de säljer ska vara rena elbilar :)
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av mikebike »

RagWal skrev:
Bruno skrev:

"Volvo Cars ökade biltillverkning kommer inte att hamna i Sverige, enligt börsprospektet. Volvo spår att Torslandaverken ligger kvar på en volym av 300 000 bilar, medan fabrikerna i Charleston, USA och Daqing i Kina ska växla upp rejält."
Det kan dessvärre innebära att fossilerna tillverkas i Torslanda som nu. Jobbigt för Göteborg och Sverige när försäljningen på dessa minskar.
De kan väl ställa om i Torslanda, precis som i Skövde?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av wannabee »

En hybrid låter ju som en väldigt bra affär för Volvo, då blir det ju två drivlinor som ska ha service och kan krångla och då behöva reservdelar och det kan ju funka bra för den första köparen, men sedan?
Har aldrig ägt någon Volvo och det lär inte bli någon heller, särskilt inte med två drivlinor och dyr service.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Zalman3 »

Är orolig för Volvo.
Deras omställning till elbilar hitintills går trögt.

Och börsintroduktionen går sådär, man tvingas dra ner värderingen till ett minimum.
Vad är det som händer egentligen?

Nu är det exakta priset klart och det hamnar på den lästa siffran i spannet, alltså 53 kr per aktie. Storleken på nyemissionen minskas från 25 till 20 miljarder kronor.
http://www.vibilagare.se/nyheter/volvos ... -i-spannet
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av TiborBlomhall »

Svårt att sälja in ett bolag till investerare där man så tydligt har plockat ut russinen ur kakan. Skulle Geely ha behållit elbilskunnandet och -tillverkningen i Volvo istället för att bryta ut det till Polestar skulle det gått bättre. Fast anledningen de gjorde det var ju att slippa "fotbojen" Volvo med sin legacy ryggsäck med förbränningsmotorer. Nu försöker de sälja fotbojen.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Maw »

TiborBlomhall skrev:
Svårt att sälja in ett bolag till investerare där man så tydligt har plockat ut russinen ur kakan. Skulle Geely ha behållit elbilskunnandet och -tillverkningen i Volvo istället för att bryta ut det till Polestar skulle det gått bättre. Fast anledningen de gjorde det var ju att slippa "fotbojen" Volvo med sin legacy ryggsäck med förbränningsmotorer. Nu försöker de sälja fotbojen.
Samtidigt så äger Volvo fortsatt hälften av polestar även efter noteringen. Tycker det hela är lite svårbedömt... vad ingår egentligen i bolagen Volvo och Polestar? Teknikplattformarna t ex?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av TiborBlomhall »

I mina ögon är det är ganska uppenbart att Geely hoppades lansera Volvo som en "folkaktie" i stil med Telia och hoppades svenskarna skulle gått man ur huse för att köpa aktien. Få in lite pengar att fördröja kommande blödningen med alternativt få en chans att kunna bekosta övergång till ny teknik. Samtidigt skulle de skaffa en folklig förståelse för att de kommande nedskärningar i personal (som ju kommer komma) är nödvändiga. Folk kan förstå sånt bättre om de själva är aktieägare.

Eftergifterna de nu gör visar i mina ögon hur lite de bryr sig om "gammal-Volvo" nu när de plockat russinet Polestar ur den kakan.

Själv skulle jag inte röra Volvo-aktien ens med en pinne. Men å andra sidan är jag en total investerings-analfabet så min åsikt betyder absolut ingenting.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Zalman3 »

Märkliga uttalanden.

Polestar är en helt elektrisk spelare. På ett sätt ligger de tio år före oss, säger Volvochefen Håkan Samuelsson till Financial Times.
https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... -i-spannet
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar