Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Ja nog för att romarna hade problem med bly men det här känns lite långsökt...
Däremot det andra om elbilars påverkan på behovet att bo centralt minskar är riktigt intressant :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14495
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

Vad är långsökt med det?
Bly har ju den effekten på djur och människor, de blir mer aggressiva.
Att det sen också minskade när man förbjöd bly...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Artikel i media

Inlägg av renes »

M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av loftux »

Elbilar är inblandade i fler olyckor än andra bilar. Det visar skaderapporter från danska försäkringsbolag, skriver tidningen Politiken.

Försäkringskoncernen Topdanmark uppger att elbilar är involverade i 20 procent fler tillbud än andra biltyper.

En av orsakerna sägs vara elbilens snabba acceleration, som kan överraska föraren.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... ogramid=83

Måste vi tagga ner lite i trafiken?
Känns ju långsökt att det skulle vara "överraskning" som är orsaken. Man lär sig ju rätt fort vad som händer när man trycker på "gasen".
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Artikel i media

Inlägg av kikat »

loftux skrev:
Elbilar är inblandade i fler olyckor än andra bilar. Det visar skaderapporter från danska försäkringsbolag, skriver tidningen Politiken.

Försäkringskoncernen Topdanmark uppger att elbilar är involverade i 20 procent fler tillbud än andra biltyper.

En av orsakerna sägs vara elbilens snabba acceleration, som kan överraska föraren.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... ogramid=83

Måste vi tagga ner lite i trafiken?
Känns ju långsökt att det skulle vara "överraskning" som är orsaken. Man lär sig ju rätt fort vad som händer när man trycker på "gasen".
Förmodligen nya elbilsförare som inte är vana alternativt hyrbilsförare?
Jag brukar rekommendera köra på chill, krypa-läget och låg regenerativ effekt ett tag i början om man är ny elbilsförare, eftersom bilen då mer beter sig som en automat fossilbil.
Exempelvis om man kommer direkt från en dieseldriven automat och ska köra på motorvägen, då är man förmodligen van att behöva kämpa med gasen för att komma upp i 110 utan att hindra trafiken men om du gör samma sak med en Tesla i normalläget så sticker den iväg som en raket och då riskerar man tappa kontrollen om man inte är beredd på det.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

Förare som i regel tidigare kört 2-litersdiesel, vit man-syndromet och motorstark bil är sällan en bra kombination.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

Kan det inte vara så att det är andra förare som överraskas? Den danska artikeln är låst, så oklart om det är en översättningsmiss.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Artikel i media

Inlägg av frippan »

bylund skrev:
Kan det inte vara så att det är andra förare som överraskas? Den danska artikeln är låst, så oklart om det är en översättningsmiss.
Så sa de på radion när jag hörde det i morse.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4187
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

bylund skrev:
Kan det inte vara så att det är andra förare som överraskas? Den danska artikeln är låst, så oklart om det är en översättningsmiss.
https://www.nyteknik.se/elbilar/elbilar ... 48,33270&=
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
bonath skrev:
LarsL skrev:
Annan butikshandel slås ju ut nu så varför inte bilhandlare också? Leksaksaffärerna har ju nästan helt försvunnit. Elektronik köper jag nästan uteslutande över nätet. Ser ingen anledning till att jag skulle vilja ha en bilhandlare heller egentligen så de försvinner nog snart också.

Gick en runda i centrala Halmstad.
Säkert 20 tomma butikslokaler...
Ja, frågan är om staden överlever eller åtminstone centrum som vi ser dem nu. Det finns ju väldigt liten mening att åka in till staden för mig nu så varför skulle jag vilja bo där? Tror många kommer börja resonera likadant och vi kommer få mer utsmetade städer som fokuserar på boende och arbete.
Elbilar kommer troligen kunna påverka var vi väljer att bo. I och med elbilar blir det ju mycket billigare att köra bil.

Länk till intressant YouTube-klipp som pratar om detta, dels länkt till specifik tidpunkt och dels inklistrad från start:

Jag tror inte det är primärt bensinkostnaden som gör att folk inte bilpendlar in till de större städerna. Trängsel i form av bilköer och dyra parkeringar är det som antagligen håller tillbaka många.

Däremot håller jag med om att det kommer bli mer och mer populärt bland medelklassen att flytta ut en bit från stan. Men det kommer snarare drivas av brottslighet i stadskärnorna. I Malmö har det väl redan gått åt det hållet?
granlundii
Inlägg: 290
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Artikel i media

Inlägg av granlundii »

nek0 skrev:
bylund skrev:
Kan det inte vara så att det är andra förare som överraskas? Den danska artikeln är låst, så oklart om det är en översättningsmiss.
https://www.nyteknik.se/elbilar/elbilar ... 48,33270&=
50 % mer olyckor för Tesla än för andra, ojdå... och i Norge drabbas varannan elbil av skada första året, kan det stämma???

Själv tycker jag att 150-200 hästkrafter är alldeles tillräckligt för en elbil, varför ha mer kraft än vad många uppenbarligen klarar av att hantera? Har tidigare sagt att jag hoppas att Cybertruck inte blir verklighet - en pansarvagn som gör 0-100 på 3 sekunder kommer definitivt INTE att göra vägarna säkrare.
Nissan Leaf 2014
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

granlundii skrev:
nek0 skrev:
bylund skrev:
Kan det inte vara så att det är andra förare som överraskas? Den danska artikeln är låst, så oklart om det är en översättningsmiss.
https://www.nyteknik.se/elbilar/elbilar ... 48,33270&=
50 % mer olyckor för Tesla än för andra, ojdå... och i Norge drabbas varannan elbil av skada första året, kan det stämma???

Själv tycker jag att 150-200 hästkrafter är alldeles tillräckligt för en elbil, varför ha mer kraft än vad många uppenbarligen klarar av att hantera? Har tidigare sagt att jag hoppas att Cybertruck inte blir verklighet - en pansarvagn som gör 0-100 på 3 sekunder kommer definitivt INTE att göra vägarna säkrare.
Nu verkar det inte vara allvarliga skador som är det som är överrepresenterat utan parkeringsskador och då pga större bil. Cybertrucken lär inte minska detta, tvärt om så riskerar den råka ut för fler parkeringsolyckor men frågan är om det är om den egentligen kommer ta skada? Att köra mot en betongpelare gör inte så mycket om bilen inte är lackad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
LarsL skrev:
bonath skrev:
LarsL skrev:
Annan butikshandel slås ju ut nu så varför inte bilhandlare också? Leksaksaffärerna har ju nästan helt försvunnit. Elektronik köper jag nästan uteslutande över nätet. Ser ingen anledning till att jag skulle vilja ha en bilhandlare heller egentligen så de försvinner nog snart också.

Gick en runda i centrala Halmstad.
Säkert 20 tomma butikslokaler...
Ja, frågan är om staden överlever eller åtminstone centrum som vi ser dem nu. Det finns ju väldigt liten mening att åka in till staden för mig nu så varför skulle jag vilja bo där? Tror många kommer börja resonera likadant och vi kommer få mer utsmetade städer som fokuserar på boende och arbete.
Elbilar kommer troligen kunna påverka var vi väljer att bo. I och med elbilar blir det ju mycket billigare att köra bil.

Länk till intressant YouTube-klipp som pratar om detta, dels länkt till specifik tidpunkt och dels inklistrad från start:

Jag tror inte det är primärt bensinkostnaden som gör att folk inte bilpendlar in till de större städerna. Trängsel i form av bilköer och dyra parkeringar är det som antagligen håller tillbaka många.

Däremot håller jag med om att det kommer bli mer och mer populärt bland medelklassen att flytta ut en bit från stan. Men det kommer snarare drivas av brottslighet i stadskärnorna. I Malmö har det väl redan gått åt det hållet?

Sedan kan man ju ta lite mer hanterbara storlekar på städer. Själv har jag t.ex Falun och Borlänge o närheten. Falun är en fin stad, men kostar därefter. Och vem (förlåt!) vill egentligen bo i Borlänge om det inte varit för jobben? Med elbilen kan jag nu plötsligt bosätta mig ett tiotal kilometer utanför staden om jag så vill. Den enda faktorn som spelar roll är att resetiden inte blir för lång.

Billigt hus på landsbygden med elbil eller lägenhet mitt i smeten? Lätt val för mig i alla fall.

Och i mitt fall skulle en gammal Leaf räcka mycket bra, går att komma överallt i Dalarna med en sådan idag och jag har ytterst sällan anledning att lämna länet heller.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

VW-chef Herbert Diess vill ha samma CO2-skatt som i Sverige
https://www.handelsblatt.com/unternehme ... 67624.html
Om vi ser omkring oss i Europa så har Sverige mer än 100€ per ton [skatt på CO2] och det fungerar bra.
Så säger Diess till Handelsblatt.
Klimat- och miljöorganisationer har tidigare kritiserat förbundsregeringens ursprungliga "klimatpaket" som utgick från 10€ per ton. Därefter har förbundsdagen och -länderna kommit överens om ett pris på 25€ per ton.
Men det här tyckte jag var mest intressant
- I dagsläget hjälper det oss faktiskt att Tesla visar vägen, säger Diess om den mycket framgångsrika US-elbilspionjären.
- Vi är fortfarande rätt så säkra på att vi kan hålla jämna steg, förutsatt att vi nu snabbt ökar takten och bygger upp den nödvändiga mjukvarukompetensen.
Men Tesla kommer också att fortsätta växa i snabb takt och kommer troligen förbli den vassaste utmanaren.
Han har ju ändå förstått, känns det som. I motsats till alla andra. Och hans tidigare uttalanden att VW kommer bli störst på elbilar verkar han ha reviderat. Verkligheten har nog börjat komma ikapp.
Det är ju känt sedan tidigare att Herbert Diess är lite kompis med Elon. Tydligen pratar de rätt ofta med varandra på telefon.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14495
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

Diess är ju primärt en säljare. Vad han säger publikt skall man nog inte lägga särskilt stor vikt vid.
VW har kört samma snack även innan Diess, men det är fortfarande inte mycket verkstad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Diess är ju primärt en säljare. Vad han säger publikt skall man nog inte lägga särskilt stor vikt vid.
VW har kört samma snack även innan Diess, men det är fortfarande inte mycket verkstad.
Det jag tyckte var anmärkningsvärt med uttlandet var att han alltmer erkänner att Tesla har ett så stort försprång att det är nästintill omöjligt för den tyska bilindustrin att komma ikapp. Det är så jag tolkar det han säger. "Jämna steg" betyder ju bara att försprånget inte längre ökar, förutsatt att VW anstränger sig.
Så har han inte sagt för bara några månader sedan. Då hette det fortfarande att vi är bäst störst och vackrast.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4187
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Artikel i media

Inlägg av RagWal »

mati skrev:
taliz skrev:
Diess är ju primärt en säljare. Vad han säger publikt skall man nog inte lägga särskilt stor vikt vid.
VW har kört samma snack även innan Diess, men det är fortfarande inte mycket verkstad.
Det jag tyckte var anmärkningsvärt med uttlandet var att han alltmer erkänner att Tesla har ett så stort försprång att det är nästintill omöjligt för den tyska bilindustrin att komma ikapp. Det är så jag tolkar det han säger. "Jämna steg" betyder ju bara att försprånget inte längre ökar, förutsatt att VW anstränger sig.
Så har han inte sagt för bara några månader sedan. Då hette det fortfarande att vi är bäst störst och vackrast.
Det är ett sätt att stressa egna organisationen till omställning om man inte får tillräckligt gehör internt.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Artikel i media

Inlägg av Swede1 »

VW chefen Herbert Diess har sett ljuset, han ser elbilarna komma, en riktig ledare är förutseende. (apropå öh,öh-mannen som leder Sverige). Diess sparkar på undercheferna att bli snabbare för att klara konkurrensen från Tesla. Är det VW som köper Tesla aktier så kursen rusar?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Artikel i media

Inlägg av Jordad »

VW lovar mycket. 2014 lovade de att de skulle vara världsledande på elbilar 2018. Alla vet hur dåligt de höll de löftet. Nu är det nya löften om satsning på elbilar men det VW inte säger är att de satsar mer pengar på att ta fram nya bensin och dieselbilar än vad de gör på elbilar. Majoriteten av de bilar de planerar sälja under lång tid framöver har förbränningsmotor.

Konsumenterna kommer dock tvinga VW att ställa om snabbare. Få kommer vilja lägga flera hundra tusen på en bensin eller dieselbil om 2-3år när det är tydligt för alla att det är förlegad teknik och sådana bilar inte har något andrahandsvärde. VW kommer då stå med tillverkningskapacitet för 9-10 miljoner bilar med förbränningsmotor som ingen vill köpa. Enda chansen för VW att överleva det är statliga nödlån vilket det säkert kommer få.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Artikel i media

Inlägg av filippb »

Jordad skrev:
VW lovar mycket. 2014 lovade de att de skulle vara världsledande på elbilar 2018. Alla vet hur dåligt de höll de löftet. Nu är det nya löften om satsning på elbilar men det VW inte säger är att de satsar mer pengar på att ta fram nya bensin och dieselbilar än vad de gör på elbilar. Majoriteten av de bilar de planerar sälja under lång tid framöver har förbränningsmotor.

Konsumenterna kommer dock tvinga VW att ställa om snabbare. Få kommer vilja lägga flera hundra tusen på en bensin eller dieselbil om 2-3år när det är tydligt för alla att det är förlegad teknik och sådana bilar inte har något andrahandsvärde. VW kommer då stå med tillverkningskapacitet för 9-10 miljoner bilar med förbränningsmotor som ingen vill köpa. Enda chansen för VW att överleva det är statliga nödlån vilket det säkert kommer få.
Fast om man tittar globalt så tror jag att det kommer säljas fler eller åtminstone lika många förbränningsbilar som elbilar även om 10 år. Tror att elbilar kommer fortsatt stå för ensiffriga procent av totala bilförsäljningen även om 2-3 år

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

filippb skrev:
Jordad skrev:
VW lovar mycket. 2014 lovade de att de skulle vara världsledande på elbilar 2018. Alla vet hur dåligt de höll de löftet. Nu är det nya löften om satsning på elbilar men det VW inte säger är att de satsar mer pengar på att ta fram nya bensin och dieselbilar än vad de gör på elbilar. Majoriteten av de bilar de planerar sälja under lång tid framöver har förbränningsmotor.

Konsumenterna kommer dock tvinga VW att ställa om snabbare. Få kommer vilja lägga flera hundra tusen på en bensin eller dieselbil om 2-3år när det är tydligt för alla att det är förlegad teknik och sådana bilar inte har något andrahandsvärde. VW kommer då stå med tillverkningskapacitet för 9-10 miljoner bilar med förbränningsmotor som ingen vill köpa. Enda chansen för VW att överleva det är statliga nödlån vilket det säkert kommer få.
Fast om man tittar globalt så tror jag att det kommer säljas fler eller åtminstone lika många förbränningsbilar som elbilar även om 10 år. Tror att elbilar kommer fortsatt stå för ensiffriga procent av totala bilförsäljningen även om 2-3 år

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
ARK Invest tror att det säljs 26 miljoner elbilar 2023.

Intressant är att fossilbilsförsäljningen sjönk med 4,35 miljoner bilar 2018 jämfört med 2018.

Jag tror på följande minskning för fossilbilar.
Minus 4,35 miljoner 2019 (Fakta)
Minus 9 miljoner 2020
Minus 15 miljoner 2021
Minus 22 miljoner 2022
Minus 30 miljoner 2023


ARK’s forecast for EV sales in 2023 is 26 million units
https://ark-invest.com/research/ev-grow ... e-dynamics


Vissa bilar kostar ungeför samma som en fossilbil 2020.
2023 är i princip alla elbilar billigare än en fossilbil.

Price-Parity (1).png
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Artikel i media

Inlägg av filippb »

Man kan såklart vara mer eller mindre optimistisk till elbilar framfart och jag skulle gärna se dessa prognoser slå in Zalman.

Men jag ser samtidigt inte hur försäljning skall kunna skjuta i höjden utan att infrastrukturen tillåter gemene man att äga elbil oavsett om man bor i storstad i Latinamerika eller på landsbygden i Ryssland. T.o.m i Sverige är frågan långt ifrån löst för alla, lika lite som i en förort till Paris eller Madrid.

Där ser jag inte heller att större batterier är lösningen, det måste till ett jättenät av snabbladdare och destinationsladdare om elbilar ska bli dominerande. Med det kommer jätteutbyggnad av elnät vilket också tar lång tid.

Därför är min prognos att det tar långt längre än 10 år innan vi ser elbilar dominera marknaden globalt. Och det är just globalt som WV och alla andra stora biltillverkare måste tänka.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

artikel om Swedbank idag i DN, nu börjas det

Lite förvånande är att banken redovisar stora kreditförluster. De ökade från 154 miljoner under tredje kvartalet till 988 miljoner under det fjärde.

Enligt Henriksson kan hälften av förlusterna hänföras till bankens engagemang i oljeindustrin, i synnerhet den norska oljeindustrin. Swedbank hade redan gjort avsättningar för tänkbara framtida förluster och har valt att flytta fram dem. Skälet är att sektorn är i bankens ”run-offportfölj”, med andra ord bankens engagemang i sektorn ska fasas ut.

https://www.dn.se/ekonomi/swedbank-rakn ... marknaden/
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7083
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

filippb skrev:
[...] det måste till ett jättenät av snabbladdare och destinationsladdare om elbilar ska bli dominerande. Med det kommer jätteutbyggnad av elnät vilket också tar lång tid.
Om vi håller oss till Europa så finns det väl fungerande nätverk för snabbladdning om man har en Tesla, och det byggs febrilt för andra märken, detta är en ickefråga i större delen av Europa inom kort.

Destinationsladdare krävs endast om man inte har tillgång till laddning hemma och/eller vid arbetsplatsen, så för boende i flerfamiljshus krävs det absolut en viss utbyggnad, inte heller här är det dock några massiva investeringar som krävs.

Vad gäller utbyggnad av elnäten så vet jag för lite om andra länder, men iaf i Sverige har ju flera studier visat att effekten i nätet räcker, det kan komma att behövas incitament för att styra förbrukningen till vissa tider på dygnet, men den total kapaciteten räcker till. Jag har svårt att tro att andra länder ligger väldigt långt efter och att det därför skulle krävas "jätteutbyggnad av elnät".

Jag ser alltså inte detta som en begränsande faktor, tillgången på billigare elbilar med godtagbar kvalitet/prestanda/räckvidd tror jag är det som begränsar övergången just nu.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar