Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerka »

Hehe. Som hämtat från en Toyotareklam. När ska det gå upp för folk att ladda är något man VILL göra för att slippa tanka, inte tvärtom?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Artikel i media

Inlägg av NEO »

Gustafsson skrev:
Håkan Nilsson behöver inte ladda laddhybriden då regenereringen är så effektiv.
https://www.dagensps.se/motor/tack-for- ... rlig-epok/
Några skojiga synpunkter i denna artikel..
i8fantasten#elbilskungen skrev:
Jag har aldrig behövt använda denna kabel eftersom regenereringen (återladdningen under färd) är oerhört effektiv. Väljer man att ladda bilen via ett 2,7 kW/12 A eller 3,7 kW/16 A uttag så tar det ca. 2,4 timmar att nå 80 procents laddning. Men det behövs alltså inte.
Tesla borde införa detta på sina leveranser, "Här har du en Type 2, men den behövs inte, bilen regenererar med 80kW mot 16.5kW den kabeln ger dig. Vi tar bort den!"

:lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Intressant är att en Leaf hade 24kWh batteri 2014.
Idag har den 62kWh batteri, och 62kWh batteriet passar i den gamla Leafen.

Jag vet en som nu åker till Finland och sätter i ett större batteri i sin Nissan.

Det jag vill säga är att det sker en oerhört snabb utveckling på elbilssidan.

Om 50-60kWh är standard idag så kanske 80-100kWh batterier är standard om 5 år.
Ja, utvecklingen har varit snabb de senaste åren. Frågan är dock om det ens är nödvändigt att trycka in 80-100kWh i en bil som Leaf. 60-70kWh i kombination med låg förbrukning är ju tillräckligt för de allra flesta. Istället för att använda den högre energidensiteten hos moderna batterier för att öka räckvidden så skulle man kunna behålla samma batterikapacitet och istället sänka priset och även vikten på bilarna.
Oavsett vilket så kommer det hända en del framöver.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bonath »

Preems greenwashing... Konsumentverket reagerar.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/n ... 0011e24d79
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

Zalman3 skrev:
mati skrev:
SwedishAdvocate skrev:
1. Har en elbil.
2. Använder sig av den även om det krävs att han behöver stanna 11 gånger för att ladda!...
Okej, men det är ingenting man kan använda som argument för att en elbil fungerar lika bra som vilken annan bil som helst. Man hör rätt ofta argument i stil med "du kan köra vart du vill med en elbil, det tar bara lite längre tid". Och visst, för en Tesla är det sant. Men inte för vilken elbil som helst, framförallt inte elbilar av den första eller andra generationen. Ja, det fungerar för entusiaster och tekniknördar. Men inte för gemene man. Och trots att jag är både elbilsentusiast, tekniknörd och miljötaliban så skulle jag inte ge mig på en långresa som innebär att tiden som går åt för laddning överskrider tiden som man faktiskt kör. Då stannar jag hellre hemma. Det var det enda jag ville uttrycka.
Vill du få mig att rädda planeten så sparkar du in öppna dörrar. Det är bland annat därför jag inte har skaffat några barn.
Intressant är att en Leaf hade 24kWh batteri 2014.
Idag har den 62kWh batteri, och 62kWh batteriet passar i den gamla Leafen.

Jag vet en som nu åker till Finland och sätter i ett större batteri i sin Nissan.

Det jag vill säga är att det sker en oerhört snabb utveckling på elbilssidan.

Om 50-60kWh är standard idag så kanske 80-100kWh batterier är standard om 5 år.
Det tråkiga är att Leafar med större batterier degraderas snabbare då batterierna kokar.
bonath skrev:
Preems greenwashing... Konsumentverket reagerar.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/n ... 0011e24d79
Bra! Det var på tiden. Tycker det är tråkigt personer som Gunde ställer upp på sådant där dravel.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Teslaspolen skrev:
Bra! Det var på tiden. Tycker det är tråkigt personer som Gunde ställer upp på sådant där dravel.
Jag antar att Preem betalar honom några kronor för det. Och pengar luktar som bekant inte (i motsats till diesel).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

mati skrev:
Teslaspolen skrev:
Bra! Det var på tiden. Tycker det är tråkigt personer som Gunde ställer upp på sådant där dravel.
Jag antar att Preem betalar honom några kronor för det. Och pengar luktar som bekant inte (i motsats till diesel).
Säkerligen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Det kan ju mycket möjligt vara så att Gunde verkligen tror att han gör reklam för nåt bra.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Det kan ju mycket möjligt vara så att Gunde verkligen tror att han gör reklam för nåt bra.
Fullt möjligt att han blir vilseledd av reklamen som han själv gör.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt ... itionering

OK, vi är alla överens om att A/C drar en hel del el, som det pratas om i SVT artikeln. Det går ju, vad jag läst, åt mer energi i världen till att kyla ned än det går åt till att värma upp. Men, måste det vara så? Enligt ett test jag gjorde när det var som hetast, 30-34 grader, om dagarna och 18-23 på nätterna, så jämförde jag förbrukningen att kyla ned sovrummet endast nattetid, emot att gå dygnet runt. Min tanke var att dagtid så måste AC/n kämpa emot värmen för att få kyld luft ur den, medans nattetid så är den önskade innetemperaturen nästan densamme som utomhustemperaturen och då borde det vara bra mycket lättare att kyla ned ett rum.

Mitt högst icke-vetenskapliga test visade att hypotesen stämmer väl; det är väldigt mycket lättare att kyla ned rummet nattetid än dagtid. Det rörde sig om kanske en tredjedel av energin nattetid emot dagtid. Personligen så kan jag leva med hettan på dagen, men när jag ska sova vill jag absolut ha det svalt.

Nattetid: Låg energiförbrukning. I mitt fall rörde det sig om 0,75 kWh per natt, 7-8 timmar. Elnätet är dessutom under låg belastning.

Dagtid: Solsken har vi mer än nog sommartid. Hög tid att ta till vara på den?! 8-) Solceller!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Teslaspolen skrev:
Dagtid: Solsken har vi mer än nog sommartid. Hög tid att ta till vara på den?! 8-) Solceller!
Solceller kyler inte ner, kanske tvärt om då det blir rätt varmt under cellerna. ACn går väl dagtid för att kyla rummet dagtid då det blir varmt under dagen. Hjälper inte att man kylt ner i det natten.

Visst går det att bygga mer energismarta hus men nu har vi oftast de hus vi har. Själv har jag bara AC i huset i Thailand och där endast i ett av sovrummen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Artikel i media

Inlägg av LasseTM »

Om man sätter solfilm på sina fönster och kör frikyla är det nästan gratis att kyla ner huset.
Min pump drar 33w och fläktkonvektorn 15-20w och jag får ut runt 5500w kyla.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Var kanske 2-3 nätter nu när öppna fönster inte räckte för att kyla. AC i vårt klimat känns som att skjuta mygg med kanon.

För ni bor väl i enplanshus? ;) En och en halvplans ska tydligen bli sjukt varma på ovanvåningen. :lol:
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Hur varmt ett hus blir beror ju nästan bara på hur mycket ljusinsläpp man har. Solskyddet måste dessutom sitta på utsidan av rutan för att göra nytta.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

Är bara när det är tropiska nätter, dvs 20c+, som AC kan behövas IMO.
Men det är ju extremt sällan. Normalt räcker det ju att vädra på kvällen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Artikel i media

Inlägg av OfarligTesla »

AC är super, 18 på natten i sovrummet gör att man sover bra och 21-22 på dagen gör att jag har mer energi. Min lägenhet blir dock rätt varm, speciellt på övervåningen.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Artikel i media

Inlägg av [JM] »

Svenssons skrev:
Teslaspolen skrev:
Dagtid: Solsken har vi mer än nog sommartid. Hög tid att ta till vara på den?! 8-) Solceller!
Solceller kyler inte ner, kanske tvärt om då det blir rätt varmt under cellerna. ACn går väl dagtid för att kyla rummet dagtid då det blir varmt under dagen. Hjälper inte att man kylt ner i det natten.

Visst går det att bygga mer energismarta hus men nu har vi oftast de hus vi har. Själv har jag bara AC i huset i Thailand och där endast i ett av sovrummen.
Har just monterat solceller i vår och tempen på vinden har blivit avsevärt lägre pga skuggan som panelerna ger.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

[JM] skrev:
Svenssons skrev:
Teslaspolen skrev:
Dagtid: Solsken har vi mer än nog sommartid. Hög tid att ta till vara på den?! 8-) Solceller!
Solceller kyler inte ner, kanske tvärt om då det blir rätt varmt under cellerna. ACn går väl dagtid för att kyla rummet dagtid då det blir varmt under dagen. Hjälper inte att man kylt ner i det natten.

Visst går det att bygga mer energismarta hus men nu har vi oftast de hus vi har. Själv har jag bara AC i huset i Thailand och där endast i ett av sovrummen.
Har just monterat solceller i vår och tempen på vinden har blivit avsevärt lägre pga skuggan som panelerna ger.
Då har du kanske mörkt tak redan innan. Blir rätt varmt under panelerna normalt. De är gjorda för att inte reflektera solljus och gör om ca 20% till el. En panel som genererar 300W måste alltså sprida bort ca 1200W.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Artikel i media

Inlägg av [JM] »

Svenssons skrev:
[JM] skrev:
Svenssons skrev:
Teslaspolen skrev:
Dagtid: Solsken har vi mer än nog sommartid. Hög tid att ta till vara på den?! 8-) Solceller!
Solceller kyler inte ner, kanske tvärt om då det blir rätt varmt under cellerna. ACn går väl dagtid för att kyla rummet dagtid då det blir varmt under dagen. Hjälper inte att man kylt ner i det natten.

Visst går det att bygga mer energismarta hus men nu har vi oftast de hus vi har. Själv har jag bara AC i huset i Thailand och där endast i ett av sovrummen.
Har just monterat solceller i vår och tempen på vinden har blivit avsevärt lägre pga skuggan som panelerna ger.
Då har du kanske mörkt tak redan innan. Blir rätt varmt under panelerna normalt. De är gjorda för att inte reflektera solljus och gör om ca 20% till el. En panel som genererar 300W måste alltså sprida bort ca 1200W.
Japp. Svarta betongpannor. Rena bastubadet att gå upp på vinden innan solcellerna :D
Det som behövs kylas bort lär ske med konvektion mot luftmassan mellan tak och panel.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

Nog för att det är bättre med panelerna på taket, men man kan ju också sätta dem på marken.

A/C kommer att bli allt vanligare även här, det är just den kortvariga och stekheta värmen som är jobbig för folk. Kroppen tar ~2 veckor på sig att vänja sig vid sådan värme, efter det ska det inte vara sådan pina. Folk lever ju i betydligt varmare klimat än här utan att lida allt för mycket av värmen.

Energianvändningen kommer att gä upp på sommaren i våra breddgrader samtidigt som vi riskerar få brist på vatten i våra vattenkraftverksdammar. Lika bra att börja jobba på en lösning redan nu så vi inte står där tomhänta när energibehovet går upp på vintern igen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Var kanske 2-3 nätter nu när öppna fönster inte räckte för att kyla. AC i vårt klimat känns som att skjuta mygg med kanon.

För ni bor väl i enplanshus? ;) En och en halvplans ska tydligen bli sjukt varma på ovanvåningen. :lol:
Ja. När det var som varmast hade vi typ 35 grader i sovrummet som ligger under taket. Det är en inredd vind, alltså mindre än två decimenter isolering mot de stekheta tegelpannorna. Öppet fönster hjälper nada eftersom taket är så otroligt varmt. Jag tog fram en såndär bärbar AC som jag satte på när solen hade gått ner. Den lyckades sänka temperaturen till behagliga nivåer, men så fort man stängde av den kom värmen omedelbart tillbaka. Taket strålar som en spisplatta. Och så vaknar man på natten eftersom man badar i svett. Jag gick och la mig faktiskt i husvagnen en natt när det var som varmast.
Jag ska nu renovera däruppe och samtidigt försöker jag att isolera taket lite bättre i den mån det går med det begränsade utrymmet som finns. Men det ger troligen ändå mest nytta på vintern. Temperaturskillnaden på sommarn är alldeles för stor med tanke på att det blir lätt 50-60 grader uppe på taket när solen gassar på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Vinden är ju till för att vara barriären både för värme och kyla. Bor i 1 1/2 plan och vinden är ju som du säger som en bastu. Men nere i huset är det svalt i dom rum som inte har stora fönster.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Artikel i media

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
Vinden är ju till för att vara barriären både för värme och kyla. Bor i 1 1/2 plan och vinden är ju som du säger som en bastu. Men nere i huset är det svalt i dom rum som inte har stora fönster.
Ja, jag bor i vindsetage med stora fönster mot syd på båda våningarna plus ett svart plåtttak, blev 28 grader på övervåningen redan i maj när det var 18-19 ute. Stängde av ACn i 1.5 timme när de fixade med den en av dagarna det var 30 grader här., tog 1 timme sen var ovanvåningen 29 grader och fortsatte klättra snabbt.

Att installera AC var för mig som hatar värme det vettigaste beslutet jag tagit trots att det kostade en del...
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Det är ju trenderna med ”ljust och fräscht” Och stora glaspartier som gör moderna hus så varma att dom behöver aktiv kyla. Och att man i äldre hus renoverar bort den ursprungliga funktionen. Inreda vinden är ett exempel. Uppvärmda golv ett annat. Ett 70-talshus med bred takfot och små fönster blir inte så varmt. Jag har ett uterum där man kan vara en stund i värmen.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Hur varmt ett hus blir beror ju nästan bara på hur mycket ljusinsläpp man har. Solskyddet måste dessutom sitta på utsidan av rutan för att göra nytta.
Ja och åt vilket håll sovrummet ligger. Är ju där man man vill ha kallt i första hand.
Skriv svar