Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Nackdelen är ju att man gör sig själv (Sverige) en björntjänst. Istället borde intern industri styras emot att bli konkurrens kraftig inte stöd eller bidragsberoende.
Re: Artikel i media
Hur hade elbilsförsäljningen sett ut utan stöd?LarsL skrev:Nackdelen är ju att man gör sig själv (Sverige) en björntjänst. Istället borde intern industri styras emot att bli konkurrens kraftig inte stöd eller bidragsberoende.
Dödar man sin industri kommer den inte tillbaka. Ska vi gissa på att man vill ha en omställning, inte en avveckling?
Re: Artikel i media
Dumt stöd hjälper inte, se varven. Mm måste hjälpa sin industri att ställa om till den nya ordningen så mycket det bara går.
Re: Artikel i media
Genom att anpassa bonus/malus nu men samtidigt sätta en dead line när man ska ha ställt om menar du?LarsL skrev:Dumt stöd hjälper inte, se varven. Mm måste hjälpa sin industri att ställa om till den nya ordningen så mycket det bara går.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Norges Automobil-Forbund (NAF.no) har gjort ett test av laddhastighet och räckvidd under sommarförhållanden:
https://nye.naf.no/elbil/lading/ladetest-sommer-2021
Testet har dykt upp i diverse svenska media också, t.ex. här:
https://www.dagensps.se/motor/biltester ... gJuCH5J7p2
Rätt intressant test, men varför dom väljer att jämföra bilarnas laddtid x-80% är för mig helt obegripligt, vad menar dom att man skall använda den siffran till?
Varför skulle man t.ex. vilja jämföra laddtid för Ioniq 5 från 6 till 80% med MX 30 från 2 till 80%, det är ju verkligen äpplen och päron?
Den uppenbara jämförelsen som borde ha gjorts är ju förstås att kombinera dessa två tabeller, laddtid och uppmätt räckvidd, så att man får en direkt jämförbar siffra för laddhastighet i km/h, så det var jag förstås tvungen att göra själv.
Den kombinerade tabellen är riktigt intressant, och visar att Ioniq 5 och e-tron GT är riktiga "laddmonster", men också att det bästa långfärdsloket i detta test inte helt förvånande är Model 3 LR: Ioniq 5 och Model 3 LR delar alltså på samtliga "förstaplatser" i den här kombinerade tabellen.
Överlägsen vinnare i laddhastighet km/h är Ioniq med 1173 km/h, mycket imponerande att hålla den genomsnittliga hastigheten ända upp till 80% SoC.
Vinnare i "combined rank" (kombination av placeringar för laddhastighet km/h och faktisk räckvidd) är inte helt oväntat Model 3 LR, lägger man dessutom till det överlägsna laddnätverket så blir försprången som långfärdslok förstås ännu större för Teslan.
/fth
https://nye.naf.no/elbil/lading/ladetest-sommer-2021
Testet har dykt upp i diverse svenska media också, t.ex. här:
https://www.dagensps.se/motor/biltester ... gJuCH5J7p2
Rätt intressant test, men varför dom väljer att jämföra bilarnas laddtid x-80% är för mig helt obegripligt, vad menar dom att man skall använda den siffran till?
Varför skulle man t.ex. vilja jämföra laddtid för Ioniq 5 från 6 till 80% med MX 30 från 2 till 80%, det är ju verkligen äpplen och päron?
Den uppenbara jämförelsen som borde ha gjorts är ju förstås att kombinera dessa två tabeller, laddtid och uppmätt räckvidd, så att man får en direkt jämförbar siffra för laddhastighet i km/h, så det var jag förstås tvungen att göra själv.
Den kombinerade tabellen är riktigt intressant, och visar att Ioniq 5 och e-tron GT är riktiga "laddmonster", men också att det bästa långfärdsloket i detta test inte helt förvånande är Model 3 LR: Ioniq 5 och Model 3 LR delar alltså på samtliga "förstaplatser" i den här kombinerade tabellen.
Överlägsen vinnare i laddhastighet km/h är Ioniq med 1173 km/h, mycket imponerande att hålla den genomsnittliga hastigheten ända upp till 80% SoC.
Vinnare i "combined rank" (kombination av placeringar för laddhastighet km/h och faktisk räckvidd) är inte helt oväntat Model 3 LR, lägger man dessutom till det överlägsna laddnätverket så blir försprången som långfärdslok förstås ännu större för Teslan.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Artikel i media
Snyggt gjort. Imponerande av BMW IX3 att kamma hem combined 2 plats, ganska najs med 10 mil extra räckvidd jämfört med WLTP.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Artikel i media
Intressant. Håller med om att jämföra laddning typ 10%-80% bara är intressant mellan samma bilmodeller. Speciellt när vi talar om olika stora batterier.fth skrev:Norges Automobil-Forbund (NAF.no) har gjort ett test av laddhastighet och räckvidd under sommarförhållanden:
https://nye.naf.no/elbil/lading/ladetest-sommer-2021
Testet har dykt upp i diverse svenska media också, t.ex. här:
https://www.dagensps.se/motor/biltester ... gJuCH5J7p2
Rätt intressant test, men varför dom väljer att jämföra bilarnas laddtid x-80% är för mig helt obegripligt, vad menar dom att man skall använda den siffran till?
Varför skulle man t.ex. vilja jämföra laddtid för Ioniq 5 från 6 till 80% med MX 30 från 2 till 80%, det är ju verkligen äpplen och päron?
Den uppenbara jämförelsen som borde ha gjorts är ju förstås att kombinera dessa två tabeller, laddtid och uppmätt räckvidd, så att man får en direkt jämförbar siffra för laddhastighet i km/h, så det var jag förstås tvungen att göra själv.
Den kombinerade tabellen är riktigt intressant, och visar att Ioniq 5 och e-tron GT är riktiga "laddmonster", men också att det bästa långfärdsloket i detta test inte helt förvånande är Model 3 LR: Ioniq 5 och Model 3 LR delar alltså på samtliga "förstaplatser" i den här kombinerade tabellen.
Överlägsen vinnare i laddhastighet km/h är Ioniq med 1173 km/h, mycket imponerande att hålla den genomsnittliga hastigheten ända upp till 80% SoC.
Vinnare i "combined rank" (kombination av placeringar för laddhastighet km/h och faktisk räckvidd) är inte helt oväntat Model 3 LR, lägger man dessutom till det överlägsna laddnätverket så blir försprången som långfärdslok förstås ännu större för Teslan.
/fth
Det mest intressanta är ju först i kombinationen med räckvidd som du säger. Var hittar man den kombinerade tabellen som du visar i ditt inlägg?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Med tanke på att Ioniq 5 är en stor SUV så är jag imponerad över hur väl den presterar.
Definitivt årets elbil.
Definitivt årets elbil.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Bra KPI, jag lade till den också, genomgående imponerande verklig räckvidd, som minst 97% av WLTP (Xpeng), och som mest 124% (BMW): /fthCredde skrev:Snyggt gjort. Imponerande av BMW IX3 att kamma hem combined 2 plats, ganska najs med 10 mil extra räckvidd jämfört med WLTP.
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Den kombinerade tabellen gjorde jag själv, det var bara att kopiera dom två tabellerna från testet och merga ihop dom med lite formler.martinot skrev:Intressant. Håller med om att jämföra laddning typ 10%-80% bara är intressant mellan samma bilmodeller. Speciellt när vi talar om olika stora batterier.
Det mest intressanta är ju först i kombinationen med räckvidd som du säger. Var hittar man den kombinerade tabellen som du visar i ditt inlägg?
Det går tyvärr inte att ladda upp Excel-filer här på TCS, men jag kan förstås lägga upp det som ett Google Sheet om intresse finns?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Helt klart mycket imponerande siffror för Ioniq 5!dd88 skrev:Med tanke på att Ioniq 5 är en stor SUV så är jag imponerad över hur väl den presterar.
Definitivt årets elbil.
Jag är lite fundersam över den något blygsamma totala räckvidden, särskilt med tanke på att man inte har tillgång till SuC, men under förutsättning att man kan hitta bra snabbladdare under färd så bör den extrema laddhastigheten göra att den funkar som långfärdslok trots detta.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Sagt och gjort, här kan ni leka med siffrorna som ni vill!fth skrev:Den kombinerade tabellen gjorde jag själv, det var bara att kopiera dom två tabellerna från testet och merga ihop dom med lite formler.martinot skrev:Intressant. Håller med om att jämföra laddning typ 10%-80% bara är intressant mellan samma bilmodeller. Speciellt när vi talar om olika stora batterier.
Det mest intressanta är ju först i kombinationen med räckvidd som du säger. Var hittar man den kombinerade tabellen som du visar i ditt inlägg?
Det går tyvärr inte att ladda upp Excel-filer här på TCS, men jag kan förstås lägga upp det som ett Google Sheet om intresse finns?
/fth
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Artikel i media
Tackar!fth skrev:Sagt och gjort, här kan ni leka med siffrorna som ni vill!fth skrev:Den kombinerade tabellen gjorde jag själv, det var bara att kopiera dom två tabellerna från testet och merga ihop dom med lite formler.martinot skrev:Intressant. Håller med om att jämföra laddning typ 10%-80% bara är intressant mellan samma bilmodeller. Speciellt när vi talar om olika stora batterier.
Det mest intressanta är ju först i kombinationen med räckvidd som du säger. Var hittar man den kombinerade tabellen som du visar i ditt inlägg?
Det går tyvärr inte att ladda upp Excel-filer här på TCS, men jag kan förstås lägga upp det som ett Google Sheet om intresse finns?
/fth
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing
/fth
Snyggt jobbat med sammanställningen (något NAF själva borde gjort)!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Jo, lite det konceptet som gjort att e-tron är så effektiv i praktiken så länge som Ionity finns längs vägen, trots att den är väldigt törstig (stora "fyrkantiga" och tunga SUV:ar drar alltid mycket soppa, och än mer kännbar blir den höga förbrukningen när de istället för fossilbränsle går på el).fth skrev:Helt klart mycket imponerande siffror för Ioniq 5!dd88 skrev:Med tanke på att Ioniq 5 är en stor SUV så är jag imponerad över hur väl den presterar.
Definitivt årets elbil.
Jag är lite fundersam över den något blygsamma totala räckvidden, särskilt med tanke på att man inte har tillgång till SuC, men under förutsättning att man kan hitta bra snabbladdare under färd så bör den extrema laddhastigheten göra att den funkar som långfärdslok trots detta.
/fth
Är verkligen imponerad av batterikemin hos E-GMP. Extremt bra jobbat av Hyundai. Även VAG och PPE imponerar måste sägas (i detta fallet i form av e-tron GT).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Laddhastigheten i E-GMP har nog inte så mkt med kemin att göra, mer att det är 800V.
Etron GT bygger på J1-plattan(samma som Taycan).
PPE är inte lanserad än.
Etron GT bygger på J1-plattan(samma som Taycan).
PPE är inte lanserad än.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
Ok. Hört att Taycan skall vara föregångaren till PPE (lite av PPE 0.5), och skall bygga på den (har dock inga direkta insikter eller kontakter hos VAG för att verifiera det, så ta det inte för sanning).taliz skrev:Laddhastigheten i E-GMP har nog inte så mkt med kemin att göra, mer att det är 800V.
Etron GT bygger på J1-plattan(samma som Taycan).
PPE är inte lanserad än.
Men är PPE en nyare förbättrad plattform av den hos Taycan, så kommer den ju ha stora chanser att ta ett stort kliv förbi även E-GMP. Ser väldigt mycket fram emot PPE.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
https://insideevs.com/news/407979/audi- ... tric-cars/martinot skrev:Ok. Hört att Taycan skall vara föregångaren till PPE (lite av PPE 0.5), och skall bygga på den (har dock inga direkta insikter eller kontakter hos VAG för att verifiera det, så ta det inte för sanning).taliz skrev:Laddhastigheten i E-GMP har nog inte så mkt med kemin att göra, mer att det är 800V.
Etron GT bygger på J1-plattan(samma som Taycan).
PPE är inte lanserad än.
Men är PPE en nyare förbättrad plattform av den hos Taycan, så kommer den ju ha stora chanser att ta ett stort kliv förbi även E-GMP. Ser väldigt mycket fram emot PPE.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
Tack!taliz skrev:https://insideevs.com/news/407979/audi- ... tric-cars/martinot skrev:Ok. Hört att Taycan skall vara föregångaren till PPE (lite av PPE 0.5), och skall bygga på den (har dock inga direkta insikter eller kontakter hos VAG för att verifiera det, så ta det inte för sanning).taliz skrev:Laddhastigheten i E-GMP har nog inte så mkt med kemin att göra, mer att det är 800V.
Etron GT bygger på J1-plattan(samma som Taycan).
PPE är inte lanserad än.
Men är PPE en nyare förbättrad plattform av den hos Taycan, så kommer den ju ha stora chanser att ta ett stort kliv förbi även E-GMP. Ser väldigt mycket fram emot PPE.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Vilka krafter står bakom vätgas?
Bland annat oljegiganten Shell!
Bland annat oljegiganten Shell!
https://www.investor-praemien.de/gratis ... TZ3MPLtIcD
Företaget är fortfarande i stort sett okänt - men det är bland världens bästa inom produktion, lagring och distribution av vätgas. Bakom kulisserna arbetar företaget med oljegiganten Shell för att bygga ett nätverk av tankstationer för vätgas. Ord kommer långsamt runt i insidercirklar. Sannolikheten för en kraftig ökning är extremt hög.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Är rätt vanligt att företag inom vätgas (men faktiskt mer ofta än vad man först tror inom vindkraft) har kopplingar till och samarbeten med olje/gasindustrin.Zalman3 skrev:Vilka krafter står bakom vätgas?
Bland annat oljegiganten Shell!
https://www.investor-praemien.de/gratis ... TZ3MPLtIcD
Företaget är fortfarande i stort sett okänt - men det är bland världens bästa inom produktion, lagring och distribution av vätgas. Bakom kulisserna arbetar företaget med oljegiganten Shell för att bygga ett nätverk av tankstationer för vätgas. Ord kommer långsamt runt i insidercirklar. Sannolikheten för en kraftig ökning är extremt hög.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Ca 98% av vätgasproduktionen görs ju med fossila råvaror.martinot skrev:Är rätt vanligt att företag inom vätgas (men faktiskt mer ofta än vad man först tror inom vindkraft) har kopplingar till och samarbeten med olje/gasindustrin.Zalman3 skrev:Vilka krafter står bakom vätgas?
Bland annat oljegiganten Shell!
https://www.investor-praemien.de/gratis ... TZ3MPLtIcD
Företaget är fortfarande i stort sett okänt - men det är bland världens bästa inom produktion, lagring och distribution av vätgas. Bakom kulisserna arbetar företaget med oljegiganten Shell för att bygga ett nätverk av tankstationer för vätgas. Ord kommer långsamt runt i insidercirklar. Sannolikheten för en kraftig ökning är extremt hög.
Så kopplingen vätgas och oljebolag är inte konstigt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Japp. Vilket gör att jag klimatmässigt är väldigt negativ/skeptisk till vätgas då nästan all sådan i praktiken är fossilbaserad.Zalman3 skrev:Ca 98% av vätgasproduktionen görs ju med fossila råvaror.martinot skrev:Är rätt vanligt att företag inom vätgas (men faktiskt mer ofta än vad man först tror inom vindkraft) har kopplingar till och samarbeten med olje/gasindustrin.Zalman3 skrev:Vilka krafter står bakom vätgas?
Bland annat oljegiganten Shell!
https://www.investor-praemien.de/gratis ... TZ3MPLtIcD
Företaget är fortfarande i stort sett okänt - men det är bland världens bästa inom produktion, lagring och distribution av vätgas. Bakom kulisserna arbetar företaget med oljegiganten Shell för att bygga ett nätverk av tankstationer för vätgas. Ord kommer långsamt runt i insidercirklar. Sannolikheten för en kraftig ökning är extremt hög.
Så kopplingen vätgas och oljebolag är inte konstigt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Inte media kanske men Tesla omnämndes i Historiepodden. Avsnittet om Gaius "Caligula" Julius Caesar, #351. https://podcasts.nu/avsnitt/historiepod ... -C5DHa9ml-
Kommer inte ihåg exakt men de pratade om ekonomiskt, socialt och kulturellt kapital och att man måste använda det för att det ska vara värt något. Som exempel på att använda sitt ekonomiska kapital nämndes "Bromma-pappan som köper en Tesla". Var rätt roligt.
OT: Gillar den podden, särskilt när de pratar om riktigt gammal historia. Finns en sommarspecial på fyra avsnitt om det andra puniska kriget, från sommaren 2019 tror jag, som är helt fantastisk. Hade ju hört talas om Hannibal som tågade över alperna med elefanter och så tidigare men nu fick jag lära mig en massa mer om alla turer fram och tillbaka. Men jag antar att de flesta här snarare är tekniknördar än historienördar.
Kommer inte ihåg exakt men de pratade om ekonomiskt, socialt och kulturellt kapital och att man måste använda det för att det ska vara värt något. Som exempel på att använda sitt ekonomiska kapital nämndes "Bromma-pappan som köper en Tesla". Var rätt roligt.
OT: Gillar den podden, särskilt när de pratar om riktigt gammal historia. Finns en sommarspecial på fyra avsnitt om det andra puniska kriget, från sommaren 2019 tror jag, som är helt fantastisk. Hade ju hört talas om Hannibal som tågade över alperna med elefanter och så tidigare men nu fick jag lära mig en massa mer om alla turer fram och tillbaka. Men jag antar att de flesta här snarare är tekniknördar än historienördar.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Tack jag är lite historienörd också (och tekniknörd sedan barnsben)MWall skrev:Inte media kanske men Tesla omnämndes i Historiepodden. Avsnittet om Gaius "Caligula" Julius Caesar, #351. https://podcasts.nu/avsnitt/historiepod ... -C5DHa9ml-
Kommer inte ihåg exakt men de pratade om ekonomiskt, socialt och kulturellt kapital och att man måste använda det för att det ska vara värt något. Som exempel på att använda sitt ekonomiska kapital nämndes "Bromma-pappan som köper en Tesla". Var rätt roligt.
OT: Gillar den podden, särskilt när de pratar om riktigt gammal historia. Finns en sommarspecial på fyra avsnitt om det andra puniska kriget, från sommaren 2019 tror jag, som är helt fantastisk. Hade ju hört talas om Hannibal som tågade över alperna med elefanter och så tidigare men nu fick jag lära mig en massa mer om alla turer fram och tillbaka. Men jag antar att de flesta här snarare är tekniknördar än historienördar.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Oj, vem är inte historienörd? Det ena utesluter väl inte det andra!MWall skrev:Men jag antar att de flesta här snarare är tekniknördar än historienördar.