Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3247
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Zalman3 skrev:
Det måste byggas fler laddare och Plug and Charge måste införas.
Det här med att ladda elbilar är ständigt på tapeten och Teslaförare pratar ofta gott om detta som en av de viktigare anledningarna till att välja just Tesla. Själv snabbladdar jag väldigt sällan och har inte riktigt tyckt att det varit ett viktigt argument i takt med att snabbladdarna byggts ut mer och mer. Men efter de senaste 10 dagarna flängandes runt i Stockholm och en tur till Öland, där ditresan inte gick via europavägar, så har jag fått smaka på hur det är att ladda på annat än Teslas Superchargers, och det blev minst sagt jobbigare än jag föreställde mig
https://feber.se/bil/tredjepartsladdarmisaren/427332/
Så struligt som det beskrivs i den texten har det aldrig varit för mig i Sverige, men det har definitivt strulat en del för mig i Sverige med icke-Tesla laddare. Kontrasten är stor mot Tyskland, där jag med två appar (Maingau och EnBW) fick tillgång till massvis med laddare över hela landet och det fungerade klanderfritt, undantaget en stolpe som var ICE:ad.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Det måste byggas fler laddare och Plug and Charge måste införas.
Det här med att ladda elbilar är ständigt på tapeten och Teslaförare pratar ofta gott om detta som en av de viktigare anledningarna till att välja just Tesla. Själv snabbladdar jag väldigt sällan och har inte riktigt tyckt att det varit ett viktigt argument i takt med att snabbladdarna byggts ut mer och mer. Men efter de senaste 10 dagarna flängandes runt i Stockholm och en tur till Öland, där ditresan inte gick via europavägar, så har jag fått smaka på hur det är att ladda på annat än Teslas Superchargers, och det blev minst sagt jobbigare än jag föreställde mig
https://feber.se/bil/tredjepartsladdarmisaren/427332/
Skall man enbart ha bilen till att pendla mellan hem och jobb, och köra vardagliga kortare resor, så fungerar nästan vilken elbil som helst helt perfekt och grymt smidigt. Då märker man, eller bryr sig självklart inte om snabbladdare. Man laddar 100% hemma i sitt eget Typ2-uttag och allt fungerar perfekt.

Det är först om man vill kunna ut och resa med elbilen som man märker en avgörande skillnad mellan hur väl utbyggt, och hur bra/dåligt de olika snabbladdarna sköts. Det varierar extremt mycket mellan olika bolag hur bra geografisk spridning de har, hur enkelt eller krångligt det är att ladda, och hur väl de sköts och underhålls (procent nertid av laddare varierar stort mellan olika bolag).

Har bara rest med elbil inom Sverige (brukar föredra tåg eller flyg på resor utomlands, och så har vi ju detta med Cv19), och iaf. här i Sverige så måste jag ju säga att Teslas SuC har varit helt fantastiskt bra jämfört med alla andra bolags laddnät som jag testat.

Då menar jag inte att SuC är typ 4% bättre, men snarare 400% bättre än alla andra (kanske haft otur med de andra, men det är min högst verkliga egna upplevelse).

Kan säkert vara fantastiskt fina laddnät på andra håll i världen, som tex. i Frankrike, Tyskland och Norge, men det hjälper inte mig som främst/endast kör bil i Sverige.

Som diskuterats i en annan tråd, så hoppas jag att andra nät kraftigt blir seriösare i sina investeringar (behöver nog backning från de stora biltillverkarna för att få ekonomi i det hela), eller att SuC kan öppnas upp för fler bilmärken.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Angående att transporterna sig långa sträckor.
Vill jag åka från Umeå till Paris på semester, kanske jag ser Sverige som en transportsträcka.

Då skulle jag vilja ställa elbilen på järnväg Umeå till Malmö och köra från Malmö till Paris själv.

Flexiwaggon har lösningar för att köra lastbilar på järnväg.
Frågade dom om man kan ta bilen på järnväg också.
De skulle undersöka saken.
https://www.flexiwaggon.se/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »


Annika Bjerstaf, presschef på Volvo Cars:

"Lackförsegling däremot tillåter inte Volvo Cars på Volvobilar, en sådan behandling kan snarare tvärtom göra att lacken blir sämre på lång sikt. "
https://www.allehanda.se/artikel/motorm ... nomi-i-det

Vad är problemet med lackförsegling?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Angående att transporterna sig långa sträckor.
Vill jag åka från Umeå till Paris på semester, kanske jag ser Sverige som en transportsträcka.

Då skulle jag vilja ställa elbilen på järnväg Umeå till Malmö och köra från Malmö till Paris själv.

Flexiwaggon har lösningar för att köra lastbilar på järnväg.
Frågade dom om man kan ta bilen på järnväg också.
De skulle undersöka saken.
https://www.flexiwaggon.se/
Gillar kombinationen eltåg+elbil. Borde komma fler sådana alternativ.

Hade ju då varit möjligt att lasta på elbilen på tåg i södra Sverige, åka bekvämt i fin egen tågkupé och äta i restaurangvagnen. Så kommer man fram helt avslappnad och utvilad i Paris, Nice eller Milano.

Hade ju varit ett fint alternativ till att som idag flyga eller åka tåg (utan bil), och hyra (fossil)bil framme på plats.

Kan man dessutom ordna ladduttag (Schuko hade ju räckt för så lång resa) för elbilarna på tåget så hade man ju kunnat komma fram med 90-100% i batteripacket och direkt fortsätta sin resa till önskad destination.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3247
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

martinot skrev:
Kan säkert vara fantastiskt fina laddnät på andra håll i världen, som tex. i Frankrike, Tyskland och Norge, men det hjälper inte mig som främst/endast kör bil i Sverige.

Som diskuterats i en annan tråd, så hoppas jag att andra nät kraftigt blir seriösare i sina investeringar (behöver nog backning från de stora biltillverkarna för att få ekonomi i det hela), eller att SuC kan öppnas upp för fler bilmärken.
Vet inte om detta skrevs med tanke på det jag skrev ovan om laddning i Tyskland, men min poäng var att de operatörer jag använde mig av inte på långa vägar har byggt alla laddställen själva. Jag vet inte exakt hur de löst det hela, men jag tror att det är ett roaming-liknande system, så en app kan användas för att betala på många olika operatörers laddställen. Så smidigt borde det vara i Sverige också, inte minst med tanke på att det finns betydligt färre laddstolpar här.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Artikel i media

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Angående att transporterna sig långa sträckor.
Vill jag åka från Umeå till Paris på semester, kanske jag ser Sverige som en transportsträcka.

Då skulle jag vilja ställa elbilen på järnväg Umeå till Malmö och köra från Malmö till Paris själv.

Flexiwaggon har lösningar för att köra lastbilar på järnväg.
Frågade dom om man kan ta bilen på järnväg också.
De skulle undersöka saken.
https://www.flexiwaggon.se/
Gillar kombinationen eltåg+elbil. Borde komma fler sådana alternativ.

Hade ju då varit möjligt att lasta på elbilen på tåg i södra Sverige, åka bekvämt i fin egen tågkupé och äta i restaurangvagnen. Så kommer man fram helt avslappnad och utvilad i Paris, Nice eller Milano.

Hade ju varit ett fint alternativ till att som idag flyga eller åka tåg (utan bil), och hyra (fossil)bil framme på plats.

Kan man dessutom ordna ladduttag (Schuko hade ju räckt för så lång resa) för elbilarna på tåget så hade man ju kunnat komma fram med 90-100% i batteripacket och direkt fortsätta sin resa till önskad destination.
Hyr en elbil då istället för fossil. Problemet löst.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Esterox skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Angående att transporterna sig långa sträckor.
Vill jag åka från Umeå till Paris på semester, kanske jag ser Sverige som en transportsträcka.

Då skulle jag vilja ställa elbilen på järnväg Umeå till Malmö och köra från Malmö till Paris själv.

Flexiwaggon har lösningar för att köra lastbilar på järnväg.
Frågade dom om man kan ta bilen på järnväg också.
De skulle undersöka saken.
https://www.flexiwaggon.se/
Gillar kombinationen eltåg+elbil. Borde komma fler sådana alternativ.

Hade ju då varit möjligt att lasta på elbilen på tåg i södra Sverige, åka bekvämt i fin egen tågkupé och äta i restaurangvagnen. Så kommer man fram helt avslappnad och utvilad i Paris, Nice eller Milano.

Hade ju varit ett fint alternativ till att som idag flyga eller åka tåg (utan bil), och hyra (fossil)bil framme på plats.

Kan man dessutom ordna ladduttag (Schuko hade ju räckt för så lång resa) för elbilarna på tåget så hade man ju kunnat komma fram med 90-100% i batteripacket och direkt fortsätta sin resa till önskad destination.
Hyr en elbil då istället för fossil. Problemet löst.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Absolut. Kommer säker bli lite vanligare om några år att normala hyrbilsfirmor tar upp det i sina normala sortiment (även om det inte alls är så vanligt idag).

Sedan förutsätter det för mig (för att jag skall orka med det) att de har Tesla som alternativ. Orkar inte med laddproblematiken som andra elbilar ofta (även om inte alltid) har. Blir det krångligt och dyrt så får det bli en fossilbil att hyra.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Niklas Z skrev:
Vet inte om detta skrevs med tanke på det jag skrev ovan om laddning i Tyskland, men min poäng var att de operatörer jag använde mig av inte på långa vägar har byggt alla laddställen själva. Jag vet inte exakt hur de löst det hela, men jag tror att det är ett roaming-liknande system, så en app kan användas för att betala på många olika operatörers laddställen. Så smidigt borde det vara i Sverige också, inte minst med tanke på att det finns betydligt färre laddstolpar här.
Det borde ju funka så att man kan koppla ett betalkort till bilen och sedan kommunicerar bilen med laddaren eller ladduttaget. Kostnaden redovisas och godkänns i bilen eller bilens app. Problemet är att det skulle bli en massa roamingavgifter som skulle störa och göra det svindyrt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
Absolut. Kommer säker bli lite vanligare om några år att normala hyrbilsfirmor tar upp det i sina normala sortiment (även om det inte alls är så vanligt idag).

Sedan förutsätter det för mig (för att jag skall orka med det) att de har Tesla som alternativ. Orkar inte med laddproblematiken som andra elbilar ofta (även om inte alltid) har. Blir det krångligt och dyrt så får det bli en fossilbil att hyra.
Hade ju varit ett första steg i ”Tesla-Network” om kunde åka till Italien och beställarna en Tesla i appen med samma konfiguration som den hemma och sedan bara kunna hoppa in och köra iväg.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3247
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

LarsL skrev:
Niklas Z skrev:
Vet inte om detta skrevs med tanke på det jag skrev ovan om laddning i Tyskland, men min poäng var att de operatörer jag använde mig av inte på långa vägar har byggt alla laddställen själva. Jag vet inte exakt hur de löst det hela, men jag tror att det är ett roaming-liknande system, så en app kan användas för att betala på många olika operatörers laddställen. Så smidigt borde det vara i Sverige också, inte minst med tanke på att det finns betydligt färre laddstolpar här.
Det borde ju funka så att man kan koppla ett betalkort till bilen och sedan kommunicerar bilen med laddaren eller ladduttaget. Kostnaden redovisas och godkänns i bilen eller bilens app. Problemet är att det skulle bli en massa roamingavgifter som skulle störa och göra det svindyrt.
Det är inte svindyrt i Tyskland. Lite dyrare än i Sverige, men då är nog elen rent allmänt dyrare i Tyskland.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
martinot skrev:
Absolut. Kommer säker bli lite vanligare om några år att normala hyrbilsfirmor tar upp det i sina normala sortiment (även om det inte alls är så vanligt idag).

Sedan förutsätter det för mig (för att jag skall orka med det) att de har Tesla som alternativ. Orkar inte med laddproblematiken som andra elbilar ofta (även om inte alltid) har. Blir det krångligt och dyrt så får det bli en fossilbil att hyra.
Hade ju varit ett första steg i ”Tesla-Network” om kunde åka till Italien och beställarna en Tesla i appen med samma konfiguration som den hemma och sedan bara kunna hoppa in och köra iväg.
Japp! Även när man har bil på verkstad och får lånebil, så hade det ju varit suveränt med en central profil som sparar alla inställningar och preferenser på sitt konto (precis som hos Windows 10, macOS och iOS). Har länge efterfrågat detta. Är ju precis som du påpekar även perfekt i dessa fall med hyrbil.

På min förra M3 så fick jag bytt ut datorn från HW 2.5 till HW3, och då fick jag ställa in nästan precis allt från början. Då saknade man verkligen en sådan här molnlösning med central hantering av data och preferenser. Men även nu när jag bytte in min 2019 M3 mot en 2021 M3, så hade ju en sådan här modern funktion varit helt lysande.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Artikel i media

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
Esterox skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Angående att transporterna sig långa sträckor.
Vill jag åka från Umeå till Paris på semester, kanske jag ser Sverige som en transportsträcka.

Då skulle jag vilja ställa elbilen på järnväg Umeå till Malmö och köra från Malmö till Paris själv.

Flexiwaggon har lösningar för att köra lastbilar på järnväg.
Frågade dom om man kan ta bilen på järnväg också.
De skulle undersöka saken.
https://www.flexiwaggon.se/
Gillar kombinationen eltåg+elbil. Borde komma fler sådana alternativ.

Hade ju då varit möjligt att lasta på elbilen på tåg i södra Sverige, åka bekvämt i fin egen tågkupé och äta i restaurangvagnen. Så kommer man fram helt avslappnad och utvilad i Paris, Nice eller Milano.

Hade ju varit ett fint alternativ till att som idag flyga eller åka tåg (utan bil), och hyra (fossil)bil framme på plats.

Kan man dessutom ordna ladduttag (Schuko hade ju räckt för så lång resa) för elbilarna på tåget så hade man ju kunnat komma fram med 90-100% i batteripacket och direkt fortsätta sin resa till önskad destination.
Hyr en elbil då istället för fossil. Problemet löst.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Absolut. Kommer säker bli lite vanligare om några år att normala hyrbilsfirmor tar upp det i sina normala sortiment (även om det inte alls är så vanligt idag).

Sedan förutsätter det för mig (för att jag skall orka med det) att de har Tesla som alternativ. Orkar inte med laddproblematiken som andra elbilar ofta (även om inte alltid) har. Blir det krångligt och dyrt så får det bli en fossilbil att hyra.
Så egentligen så åker du enbart elbil för tesla och vill inte ladda andra bilar. Inte heller åka elbil då kostnaden är för dyr ?

Då förstår jag inte. flyg ner och hyr bara en fossil så kommer du både fram fortare och har pengar över i slutändan.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Esterox skrev:
Så egentligen så åker du enbart elbil för tesla och vill inte ladda andra bilar. Inte heller åka elbil då kostnaden är för dyr ?

Då förstår jag inte. flyg ner och hyr bara en fossil så kommer du både fram fortare och har pengar över i slutändan.
Nu förstod jag nog inte dig helt riktigt. Blev lite virrigt för mig att tolka din ovan kommentar om Tesla och elbilar?

Annars så är det exakt så vi gör (utom nu i Covid-tider, då man vill hålla sig nära hemma för minska smittspridning/mutationer).

Vi flyger normalt ner och hyr en fossilbil på plats. Hämtar oftast ut direkt på flygplatsen, och lämnar sedan tillbaka på flygplatsen (antingen samma flygplats vi ankom med, eller ibland en annan när man valt annan flygplats/stad för hemresan). Den absolut både snabbaste och bekvämaste reseformen. Slipper alla tråkig långkörning med rena transportsträckor och att pressa trista mil på Autobahn (för att inte tala om risken med långa hemska köer i semestertider).

Supersmidigt och enkelt! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Lite fler elbilsbränder i grannlandet

https://www.nrk.no/osloogviken/11-elbil ... 1.15585521
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Artikel i media

Inlägg av heldiggrisen »

Gustafsson skrev:
Lite fler elbilsbränder i grannlandet

https://www.nrk.no/osloogviken/11-elbil ... 1.15585521
Tycker ändå den artikeln var välbalanserad, har NrK ringt Tibor? :D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

En till artikel från Norge. Teslaägare är mer nöjda med sin bil än andra elbilsägare.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/jzX7 ... lbileierne
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Artikel i media

Inlägg av Gargamel »

joel80 skrev:
martinot skrev:
dd88 skrev:
Vänner som jag har i Schweiz betalar cirka 100kkr i månaden för två barn för vad jag antar är samma som förskola här i Sverige.

Sen dyrt boende, dyr mat, dyra bilar och beroende på omständigheterna så kan sjukvården vara extremt dyr.

De av dom som jobbar inom banksektorn klagar inte, men som vanlig knegare så har du tillräckligt med utgifter för att den lägre momsen i bästa fall ska bli ett nollsummespel.
Tar hellre och betalar för skola/förskola själv med 8% skattetryck, än att betala 80% skattetryck, och ändå få en dålig förskola, skola, vård och icke fungerande polis.
Vi har fantastiskt bra förskola och skola över lag. Även om det urholkats lite av lite för slapphänt privatisering. Att vi har skattefinansierad barnomsorg motverkar klyftor och ojämlikhet väldigt effektivt.

Skattetrycket i Sverige ligger dessutom på ca hälften av vad du fått för dig, 42,6% år 2020.

(Bl.a Frankrike, Danmark och Belgien hsr högre)

Förlorare på lågt skattetryck är över lag de som har det sämre ställt från början, de som är eller blir sjuka samt barn med föräldrar som inte har det bra ställt.
Du glömmer nog bekvämt bort att det är skatt på allt, och i slutet av din lön har du betalat minst 75% skatt..
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Gargamel skrev:
joel80 skrev:
martinot skrev:
dd88 skrev:
Vänner som jag har i Schweiz betalar cirka 100kkr i månaden för två barn för vad jag antar är samma som förskola här i Sverige.

Sen dyrt boende, dyr mat, dyra bilar och beroende på omständigheterna så kan sjukvården vara extremt dyr.

De av dom som jobbar inom banksektorn klagar inte, men som vanlig knegare så har du tillräckligt med utgifter för att den lägre momsen i bästa fall ska bli ett nollsummespel.
Tar hellre och betalar för skola/förskola själv med 8% skattetryck, än att betala 80% skattetryck, och ändå få en dålig förskola, skola, vård och icke fungerande polis.
Vi har fantastiskt bra förskola och skola över lag. Även om det urholkats lite av lite för slapphänt privatisering. Att vi har skattefinansierad barnomsorg motverkar klyftor och ojämlikhet väldigt effektivt.

Skattetrycket i Sverige ligger dessutom på ca hälften av vad du fått för dig, 42,6% år 2020.

(Bl.a Frankrike, Danmark och Belgien hsr högre)

Förlorare på lågt skattetryck är över lag de som har det sämre ställt från början, de som är eller blir sjuka samt barn med föräldrar som inte har det bra ställt.
Du glömmer nog bekvämt bort att det är skatt på allt, och i slutet av din lön har du betalat minst 75% skatt..
Ett lands skattetryck är alltså den totala skatten. 42,6% för Sverige. Det är alltså med allt.. skatt, moms etc.

"Skattetrycket, eller skattekvoten, beräknas som kvoten mellan de totala skatteintäkterna och BNP. Ett skatteuttag på 400 miljarder och en BNP på 1 000 miljarder ger till exempel ett skattetryck på 40 procent."


Vi har legat upp mot 50% för några årtionden sen. Men sen kom alla nedskärningar och då behöver man inte ta in lika mycket.
Skatt på lön har också gått ner rejält. En vanlig löntagare betalar ofta inte mer än 22-25% på sin lön. Har man bostad och lån så blir det ofta ännu mindre med ränteavdrag.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Gustafsson skrev:
En till artikel från Norge. Teslaägare är mer nöjda med sin bil än andra elbilsägare.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/jzX7 ... lbileierne
Intressant. Speciellt M3 verkar ha fått ganska bra betyg bland elbilsägare i Norge.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Artikel i media

Inlägg av Johlei »

joel80 skrev:
Vi har legat upp mot 50% [skattetryck /JohLeis tillägg] för några årtionden sen. Men sen kom alla nedskärningar och då behöver man inte ta in lika mycket.
Skatt på lön har också gått ner rejält. En vanlig löntagare betalar ofta inte mer än 22-25% på sin lön. Har man bostad och lån så blir det ofta ännu mindre med ränteavdrag.
Spontant kände jag att det där kan inte stämma. Min bild var att vi har ett skattetryck på över 60% i alla fall. Men jag hittade lite länkar:

Drygt 40% i skattetryck i Sverige, precis som joel80 påpekade. Tack för att du lärde bort en av mina fördomar:
https://www.ekonomifakta.se/fakta/skatt ... istoriskt/


Vi ligger en aning över snittet i EU:
https://ec.europa.eu/taxation_customs/t ... n-union_en

… men ändå högt jämfört med andra länder
https://www.ekonomifakta.se/fakta/skatt ... ationellt/
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Remuz »

För egenföretagare är ju det upplevda skattetrycket högre och det är nog många egenföretagare bland teslaägarna med tanke på hur högt tonläget gick när förmånsvärdet diskuterades.

1000kr fakturerat som du sedan ska plocka lön på blir över marginalskattgränsen väl typ en lön på 750kr efter arbetsgivareavgifter och sedan 50% inkomstskatt på det så är det 375kr. Då lockas man nog tro att vi har ett skattetryck på 62,5%.

För en vanlig tjänsteman som inte har eget bolag och dom tjänar 50k/mån så är inkomstskatten 26,7% i Stockholm (skattetabell 30), men då betalar ju bolaget också 16k i arbetsgivareavgifter som inte är med i dessa 26,7%
P85D svart/svart med gratis SuC
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Artikel i media

Inlägg av Gargamel »

Remuz skrev:
För egenföretagare är ju det upplevda skattetrycket högre och det är nog många egenföretagare bland teslaägarna med tanke på hur högt tonläget gick när förmånsvärdet diskuterades.

1000kr fakturerat som du sedan ska plocka lön på blir över marginalskattgränsen väl typ en lön på 750kr efter arbetsgivareavgifter och sedan 50% inkomstskatt på det så är det 375kr. Då lockas man nog tro att vi har ett skattetryck på 62,5%.

För en vanlig tjänsteman som inte har eget bolag och dom tjänar 50k/mån så är inkomstskatten 26,7% i Stockholm (skattetabell 30), men då betalar ju bolaget också 16k i arbetsgivareavgifter som inte är med i dessa 26,7%

Det är snarare ni anställda, som blir lätta att lura att skatten är lägre, då man gömmer en hel dem hos arbetsgivaren.

Fakturerar du 1000kr så blir det inte mycket kvar:

1000
-31.42% ( https://www.skatteverket.se/foretag/arb ... 20817.html )
---
685,80 kr kvar

Sedan din skatt på lönen på minst 30%

685.80
- 30% - 50%
---
-480,60 - 342,90 kr kvar

Där har 52% - 65,71% försvunnit i skatt.

Sedan har vi ju också som bekant 6-25% i moms på "allt".


---

Sedan att säga att "stockholm" har bara 26% skatt är som att säga att europa har 26% skatt...........
Stockholm har inte en enhetlig skatt för hela länet.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Artikel i media

Inlägg av Johlei »

Remuz skrev:
För egenföretagare är ju det upplevda skattetrycket högre och det är nog många egenföretagare bland teslaägarna med tanke på hur högt tonläget gick när förmånsvärdet diskuterades.

1000kr fakturerat som du sedan ska plocka lön på blir över marginalskattgränsen väl typ en lön på 750kr efter arbetsgivareavgifter och sedan 50% inkomstskatt på det så är det 375kr. Då lockas man nog tro att vi har ett skattetryck på 62,5%.

För en vanlig tjänsteman som inte har eget bolag och dom tjänar 50k/mån så är inkomstskatten 26,7% i Stockholm (skattetabell 30), men då betalar ju bolaget också 16k i arbetsgivareavgifter som inte är med i dessa 26,7%
Håller med att skattetrycket upplevs högre för företagare (har drivit eget företag sedan 2003).

Med de ca 375 kr du får ut efter skatt köper du sedan en pryl inkl 25% moms, dvs 20% av de 375 kr utgör moms. Så i slutändan är det bara 305 kr som inte är skatt. Av de 1000 kr blev det kvar 305 kr in till nästa företagare.

Men det jag lärt mig nu är att detta inte är ”skattetrycket” enligt den korrekta definitionen.

Det är dessutom ett resonemang på marginalen och inte totalen. I totalen får man räkna in lågbeskattad utdelning (enl 3:12-reglerna), delen av inkomsten som hamnar under statlig skatt, att momsen varierar, punktskatter, RUT- & ROT-avdrag, div bidrag (hemmaladdare, barn och sånt :-) ), mm.

Men när jag funderar på om jag ska jobba en timme till så blir så klart frågan en marginalfråga; vad kan jag göra med den fakturerade extra tusenlappen? Svaret är ”köpa kebab till hela familjen på fyra pers, eftersom jag inte hinner laga mat hemma eftersom jag jobbar en timme extra”.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Remuz »

Gargamel skrev:
Remuz skrev:
För egenföretagare är ju det upplevda skattetrycket högre och det är nog många egenföretagare bland teslaägarna med tanke på hur högt tonläget gick när förmånsvärdet diskuterades.

1000kr fakturerat som du sedan ska plocka lön på blir över marginalskattgränsen väl typ en lön på 750kr efter arbetsgivareavgifter och sedan 50% inkomstskatt på det så är det 375kr. Då lockas man nog tro att vi har ett skattetryck på 62,5%.

För en vanlig tjänsteman som inte har eget bolag och dom tjänar 50k/mån så är inkomstskatten 26,7% i Stockholm (skattetabell 30), men då betalar ju bolaget också 16k i arbetsgivareavgifter som inte är med i dessa 26,7%

Det är snarare ni anställda, som blir lätta att lura att skatten är lägre, då man gömmer en hel dem hos arbetsgivaren.

Fakturerar du 1000kr så blir det inte mycket kvar:

1000
-31.42% ( https://www.skatteverket.se/foretag/arb ... 20817.html )
---
685,80 kr kvar

Sedan din skatt på lönen på minst 30%

685.80
- 30% - 50%
---
-480,60 - 342,90 kr kvar

Där har 52% - 65,71% försvunnit i skatt.

Sedan har vi ju också som bekant 6-25% i moms på "allt".


---

Sedan att säga att "stockholm" har bara 26% skatt är som att säga att europa har 26% skatt...........
Stockholm har inte en enhetlig skatt för hela länet.
Missförstod du mitt inlägg? Jag explifierade exakt det du skriver, dock utan att vara så exakt i mina siffror eftersom det inte hade något som helst värde för poängen.

Sedan tycker jag nog att jag var tydlig i att 26,7% gäller för Stockholm vid 50k i lön, bor du i en annan kommun gäller det såklart inte, utan det gäller just Stockholm.
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar