Länk (bättre än enbart bild)?dd88 skrev:Toppnyhet på en av Sveriges största nyhetssajter. Ingen skräll men positivt att artikeln får så pass stort utrymme, hade inte varit förvånad om den legat långt ner i flödet.
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Väldigt smart att ta intryck av de bästa i sin branch. Vore skandal om man fick erbjudandet och inte tog det. Tänker på min egen branch och självklart skulle jag vilja ha föredrag eller möte med alla de bästa i branschen.Peter Andersson skrev:Diess gillar tydligen Elon.
Och att ta in en konkurrent VD som gäst på en Executives Conference, måste vara ovanligt.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... conference
Tesla CEO Elon Musk Appears as Unexpected Guest at VW Executives Conference.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Det är rent av skamligt att sådant får pågå, och så pass synligt som det ändå är.dd88 skrev:Toppnyhet på en av Sveriges största nyhetssajter. Ingen skräll men positivt att artikeln får så pass stort utrymme, hade inte varit förvånad om den legat långt ner i flödet.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Nu blev jag mörkrädd igen! Lyssnade på Agenda idag där de levererade slevar emot elbilar igen. Bonuspengarna är tydligen slut för att det köps för lite avgasbilar så nu måste de stackars politikerna använda sina pengar till mer bonus trots att det bara är Stockholmare som köper elbilar. För elbil går ju inte använda om man ska köra 25 mil
Fossilindustrin har verkligen lyckats. Endast 2% tror att elbilen kan rädda klimatet globalt… Men vad i h#&@* tror folk om 30% av våra utsläpp kommer från fossilbilar så kommer elbilen göra en jävla skillnad. Men SVT bara lallar med… kan de inte ta in en expert som kan tala om hur det ligger till?
Enda vettiga var hon som sa att folk behöver utbildning. Men hur ska det gå till när vi inte har någon eller något som folk lyssnar på?
Fossilindustrin har verkligen lyckats. Endast 2% tror att elbilen kan rädda klimatet globalt… Men vad i h#&@* tror folk om 30% av våra utsläpp kommer från fossilbilar så kommer elbilen göra en jävla skillnad. Men SVT bara lallar med… kan de inte ta in en expert som kan tala om hur det ligger till?
Enda vettiga var hon som sa att folk behöver utbildning. Men hur ska det gå till när vi inte har någon eller något som folk lyssnar på?
Re: Artikel i media
Estimat för 2021 pekar väl på närmare 25% av totala transporter varav 50% personbil, så cirka 10-15% av totala utsläppen.
En stor del kan ju härledas till pandemin (färre resor, varubrist mm) men även ökning av elbilar även om den totala andelen eldrivna fordon fortfarande är marginell.
En stor del kan ju härledas till pandemin (färre resor, varubrist mm) men även ökning av elbilar även om den totala andelen eldrivna fordon fortfarande är marginell.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Artikel i media
För att komma åt "de sista" som inte väljer elbil så måste miljöhysterin bort.LarsL skrev:Fossilindustrin har verkligen lyckats. Endast 2% tror att elbilen kan rädda klimatet globalt… Men vad i h#&@* tror folk om 30% av våra utsläpp kommer från fossilbilar så kommer elbilen göra en jävla skillnad. Men SVT bara lallar med… kan de inte ta in en expert som kan tala om hur det ligger till?
Enda vettiga var hon som sa att folk behöver utbildning. Men hur ska det gå till när vi inte har någon eller något som folk lyssnar på?
Jag struntar helt i miljön när det kommer till val av bil. Det är inte en faktor sin viktas in öht. Ändå står det 3st elbilar på gårdsplanen. Dom är tekniskt och prestandamässigt överlägsna och ibland även ekonomiskt fördelaktiga.
Så ge fan i att försöka "utbilda" folket i miljökrisen. Hjälp istället folk att förstå hur överlägsen den är.
Re: Artikel i media
Inte så märkvärdigt. Själv sover jag sällan mer än 6 timmar per natt och vet många andra som är likadana. Churchill, däremot, sägs inte ha sovit mer än 4 timmar. Det är nog betydligt mer ovanligt. Särskilt med tanke på att han dessutom rökte cigarr och drack whisky och blev 90 år.Zalman3 skrev:6 timmars sömn räcker för Elon.l
Re: Artikel i media
En googling visar undersökningar tyder på att svensken sover 6timmar och 51minuter per natt.Jerker skrev:Inte så märkvärdigt. Själv sover jag sällan mer än 6 timmar per natt och vet många andra som är likadana. Churchill, däremot, sägs inte ha sovit mer än 4 timmar. Det är nog betydligt mer ovanligt. Särskilt med tanke på att han dessutom rökte cigarr och drack whisky och blev 90 år.Zalman3 skrev:6 timmars sömn räcker för Elon.l
Re: Artikel i media
dstr skrev:För att komma åt "de sista" som inte väljer elbil så måste miljöhysterin bort.LarsL skrev:Fossilindustrin har verkligen lyckats. Endast 2% tror att elbilen kan rädda klimatet globalt… Men vad i h#&@* tror folk om 30% av våra utsläpp kommer från fossilbilar så kommer elbilen göra en jävla skillnad. Men SVT bara lallar med… kan de inte ta in en expert som kan tala om hur det ligger till?
Enda vettiga var hon som sa att folk behöver utbildning. Men hur ska det gå till när vi inte har någon eller något som folk lyssnar på?
Jag struntar helt i miljön när det kommer till val av bil. Det är inte en faktor sin viktas in öht. Ändå står det 3st elbilar på gårdsplanen. Dom är tekniskt och prestandamässigt överlägsna och ibland även ekonomiskt fördelaktiga.
Så ge fan i att försöka "utbilda" folket i miljökrisen. Hjälp istället folk att förstå hur överlägsen den är.
Exakt. Folk i allmänhet har varken råd eller tid att ha "klimatångest". Det är förbehållet en viss typ av självupptagen medelklass. Så ska elbilar bli mainstream måste de vara billigare och bättre än alternativen.
Re: Artikel i media
Jerker skrev:Inte så märkvärdigt. Själv sover jag sällan mer än 6 timmar per natt och vet många andra som är likadana. Churchill, däremot, sägs inte ha sovit mer än 4 timmar. Det är nog betydligt mer ovanligt. Särskilt med tanke på att han dessutom rökte cigarr och drack whisky och blev 90 år.Zalman3 skrev:6 timmars sömn räcker för Elon.l
Finns många som hävdat att de sovit så lite. Thatcher, Stalin, Edison t ex.
https://sverigesradio.se/artikel/820886
Det som spelar roll verkar inte vara antalet timmar utan hur lång djupsömn man får. Gränsen för de flesta enligt undersökningen i länken verkar gå vid 5,5 timme. Där hade försökspersonerna en mycket större procentuell djupsömn än om man sover "normala" 7-8 timmar per natt. Kroppen sköter det där själv. Sover du dåligt en natt så får man oftast en större andel djupsömn nästa natt.
Finns såklart saker som stör detta. Sömntabletter, alkohol, prostataproblem, sömnapné... Och då blir man trött nästan oavsett hur länge man sover.
https://dinamediciner.se/nyheter/somnme ... amre-somn/
Jag sover nog ca 7-7,5 timmar per natt i praktiken. Märker dock direkt när det blir mindre. 6 timmar är nog alldeles för lite för mig iaf.
Re: Artikel i media
Tycker man hör väldigt många som väljer elbil av miljöskäl. Särskilt kvinnor som involverar sig i valet av familjens bil.
Så nog är det en viktigt punkt allt.
Nog främst män som mer är intresserade av de tekniska aspekterna.
Så nog är det en viktigt punkt allt.
Nog främst män som mer är intresserade av de tekniska aspekterna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Att vara oroad över klimatet och försöka göra något åt den oroande utvecklingen med egna handlingar är väl iofs närmast en exakt motsats till att vara "självupptagen"?MWall skrev:Det är förbehållet en viss typ av självupptagen medelklass.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3278
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Artikel i media
Ja precis.fth skrev:Att vara oroad över klimatet och försöka göra något åt den oroande utvecklingen med egna handlingar är väl iofs närmast en exakt motsats till att vara "självupptagen"?MWall skrev:Det är förbehållet en viss typ av självupptagen medelklass.
/fth
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Artikel i media
Det är ju nåt slags grupptryck iblandat också. Man förväntas ha den där ångesten. Men i själva verket så är det ju mest en livsstilsmarkör. Och så bokar man Thailandsresan i smyg...fth skrev:Att vara oroad över klimatet och försöka göra något åt den oroande utvecklingen med egna handlingar är väl iofs närmast en exakt motsats till att vara "självupptagen"?MWall skrev:Det är förbehållet en viss typ av självupptagen medelklass.
/fth
Re: Artikel i media
+1 på det. Skrämsel/piska brukar fungera dåligt. Positivitet/morot brukar fungera bättre enligt mina egna erfarenheterdstr skrev:För att komma åt "de sista" som inte väljer elbil så måste miljöhysterin bort.LarsL skrev:Fossilindustrin har verkligen lyckats. Endast 2% tror att elbilen kan rädda klimatet globalt… Men vad i h#&@* tror folk om 30% av våra utsläpp kommer från fossilbilar så kommer elbilen göra en jävla skillnad. Men SVT bara lallar med… kan de inte ta in en expert som kan tala om hur det ligger till?
Enda vettiga var hon som sa att folk behöver utbildning. Men hur ska det gå till när vi inte har någon eller något som folk lyssnar på?
Jag struntar helt i miljön när det kommer till val av bil. Det är inte en faktor sin viktas in öht. Ändå står det 3st elbilar på gårdsplanen. Dom är tekniskt och prestandamässigt överlägsna och ibland även ekonomiskt fördelaktiga.
Så ge fan i att försöka "utbilda" folket i miljökrisen. Hjälp istället folk att förstå hur överlägsen den är.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Det är möjligt att det ser ut så här och var, min erfarenhet är dock att dom flesta försöker "leva som dom lär", dom personer i min närhet som uttrycker oro över klimatet har också i stor utsträckning ändrat sitt beteende, t.ex. helt eller delvis slutat flyga, reser kollektivt, tar tåget istf bilen i görligaste mån, skaffar elbil etc etc.MWall skrev:Det är ju nåt slags grupptryck iblandat också. Man förväntas ha den där ångesten. Men i själva verket så är det ju mest en livsstilsmarkör. Och så bokar man Thailandsresan i smyg...
Min erfarenhet är alltså inte alls att klimatoro är "mest en livsstilsmarkör", tvärtom, hur/var är det du ser denna dubbelmoral?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3278
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Artikel i media
Hur vet du det?MWall skrev:Det är ju nåt slags grupptryck iblandat också. Man förväntas ha den där ångesten. Men i själva verket så är det ju mest en livsstilsmarkör. Och så bokar man Thailandsresan i smyg...fth skrev:Att vara oroad över klimatet och försöka göra något åt den oroande utvecklingen med egna handlingar är väl iofs närmast en exakt motsats till att vara "självupptagen"?MWall skrev:Det är förbehållet en viss typ av självupptagen medelklass.
/fth
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Artikel i media
fth skrev:Det är möjligt att det ser ut så här och var, min erfarenhet är dock att dom flesta försöker "leva som dom lär", dom personer i min närhet som uttrycker oro över klimatet har också i stor utsträckning ändrat sitt beteende, t.ex. helt eller delvis slutat flyga, reser kollektivt, tar tåget istf bilen i görligaste mån, skaffar elbil etc etc.MWall skrev:Det är ju nåt slags grupptryck iblandat också. Man förväntas ha den där ångesten. Men i själva verket så är det ju mest en livsstilsmarkör. Och så bokar man Thailandsresan i smyg...
Min erfarenhet är alltså inte alls att klimatoro är "mest en livsstilsmarkör", tvärtom, hur/var är det du ser denna dubbelmoral?
/fth
Har inte träffat så många som uttryckt en klimatoro så min spaning baserar sig bara på 2-3 personer och de upplever jag som hycklare (på lite olika sätt). Kan dock tänka mig att det ser annorlunda ut inne i Uppsala i kretsarna kring universitetet.
Re: Artikel i media
Niklas Z skrev:Hur vet du det?MWall skrev:Det är ju nåt slags grupptryck iblandat också. Man förväntas ha den där ångesten. Men i själva verket så är det ju mest en livsstilsmarkör. Och så bokar man Thailandsresan i smyg...fth skrev:Att vara oroad över klimatet och försöka göra något åt den oroande utvecklingen med egna handlingar är väl iofs närmast en exakt motsats till att vara "självupptagen"?MWall skrev:Det är förbehållet en viss typ av självupptagen medelklass.
/fth
Har ju varit en grej i flera år. Flygskam.
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/f ... ga-i-smyg/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6n ... yga-i-smyg
Däremot är det fortfarande inte skämmigt att kasta ut fullt fungerande kök eller att köpa nya möbler. Finns ju galet många influencers som driver konsumtion kring heminredning, kläder, smink osv... De ses ju inte som ett problem fastän de kanske borde?
https://www.gp.se/nyheter/sverige/hemin ... 1.56045676
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3278
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Artikel i media
Men det är ju en annan sak än att folk i smyg struntar i de negativa effekterna av att flyga, samtidigt som de talar sig varma för att inte flyga. Det du länkar till är inget belägg för att det skulle vara vanligt (enligt dig speciellt vanligt i vissa grupper) att säga en sak och göra en annan sak.MWall skrev:Niklas Z skrev:Hur vet du det?MWall skrev:Det är ju nåt slags grupptryck iblandat också. Man förväntas ha den där ångesten. Men i själva verket så är det ju mest en livsstilsmarkör. Och så bokar man Thailandsresan i smyg...fth skrev:Att vara oroad över klimatet och försöka göra något åt den oroande utvecklingen med egna handlingar är väl iofs närmast en exakt motsats till att vara "självupptagen"?MWall skrev:Det är förbehållet en viss typ av självupptagen medelklass.
/fth
Har ju varit en grej i flera år. Flygskam.
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/f ... ga-i-smyg/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6n ... yga-i-smyg
Däremot är det fortfarande inte skämmigt att kasta ut fullt fungerande kök eller att köpa nya möbler. Finns ju galet många influencers som driver konsumtion kring heminredning, kläder, smink osv... De ses ju inte som ett problem fastän de kanske borde?
https://www.gp.se/nyheter/sverige/hemin ... 1.56045676
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Det tycker jag absolut ses som ett problem, vår stora konsumtion och de allt kortare livscyklerna för produkter som tidigare var sällanköp och nu är slit och släng tycker jag diskuteras ofta.MWall skrev:Däremot är det fortfarande inte skämmigt att kasta ut fullt fungerande kök eller att köpa nya möbler. Finns ju galet många influencers som driver konsumtion kring heminredning, kläder, smink osv... De ses ju inte som ett problem fastän de kanske borde?
Mycket av detta är ju som du skriver drivet av producenterna genom sponsrade influencers, att vi idag t.ex. börjat betrakta kyl och frys som slit och släng som byts ut typ när vi tröttnar på handtagen är ju lysande för tillverkarna, men förödande för klimatet. Jag tycker dock inte alls detta blundas för, det stöts och blöts i alla forum där resursutnyttjande diskuteras, problemet är väl snarare vad som går att göra åt problemet?
Jag är även i denna fråga teknikoptimist, och tror att den enda egentliga lösningen är att gå mot "cradle to cradle"-principer, dvs genom incitament styra tillverkningen så att produkter i så stor utsträckning som möjligt är återanvändbara "på riktigt", dvs riktig recycling, istf downcycling som nästan all vår "återvinning" är idag.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Artikel i media
Läste någonstans (tror det var Tibor här på TCS och/eller Alrik på AMS som skrev det) att kvinnor i snitt oftast väljer miljöovänligare bilar än vad männen gör.taliz skrev:Tycker man hör väldigt många som väljer elbil av miljöskäl. Särskilt kvinnor som involverar sig i valet av familjens bil.
Så nog är det en viktigt punkt allt.
Nog främst män som mer är intresserade av de tekniska aspekterna.
Kvinnor sades oftare välja just fossilbilar än männen, och dessutom ofta mindre ineffektiva billigare SUV:ar.
Männens ekonomi, teknikintressen och intresse för prestanda/körglädje är tydligen det som gör att de i större grad väljer elbilar än vad kvinnor gör (och i de fallen de väljer fossibilar så är de oftast tekniskt modernare med mindre dålig påverkan på miljön än de miljöovänligare bilar kvinnor i snitt väljer).
Så jag är ening med dstr och Mwall att det blir fel att sälja in elbilar på främst miljöaspekten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Det är ju iofs inget som hindrar att man säljer elbilar med båda argumenten, levererar man produkter som både är tekniskt och miljömässigt överlägsna så är det ju svårt att hitta argument för något annat?martinot skrev:Läste någonstans (tror det var Tibor här på TCS och/eller Alrik på AMS som skrev det) att kvinnor i snitt oftast väljer miljöovänligare bilar än vad männen gör.taliz skrev:Tycker man hör väldigt många som väljer elbil av miljöskäl. Särskilt kvinnor som involverar sig i valet av familjens bil.
Så nog är det en viktigt punkt allt.
Nog främst män som mer är intresserade av de tekniska aspekterna.
Kvinnor sades oftare välja just fossilbilar än männen, och dessutom ofta mindre ineffektiva billigare SUV:ar.
Männens ekonomi, teknikintressen och intresse för prestanda/körglädje är tydligen det som gör att de i större grad väljer elbilar än vad kvinnor gör (och i de fallen de väljer fossibilar så är de oftast tekniskt modernare med mindre dålig påverkan på miljön än de miljöovänligare bilar kvinnor i snitt väljer).
Så jag är ening med dstr och Mwall att det blir fel att sälja in elbilar på främst miljöaspekten.
Jag tror inte heller det är antingen eller, det finns nog både män som köper elbil främst av miljöaspekten (t.ex. jag) och kvinnor som köper elbilar för prestandan, och många av båda kön som väljer elbil pga en kombination av dessa och andra faktorer.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Artikel i media
Några anekdoter: på sommarens elbilsträff i Övik, som denna sida gjorde reklam för, erbjöds nöjesturer med helikopter och RIB-båtar. Inför Giga Fest postade en boomer en bild på sin Tesla framför en privatjet på Landvetter i TWS-gruppen. Påpekade mängden CO2 den nöjesresan orsakade och 75% av medlemmarna i Tesla FB-gruppen tog boomerns parti. Så min erfarenhet är att Tesla-leasare främst är intresserade av prylkonsumtion.
Re: Artikel i media
d3marcus skrev:Några anekdoter: på sommarens elbilsträff i Övik, som denna sida gjorde reklam för, erbjöds nöjesturer med helikopter och RIB-båtar. Inför Giga Fest postade en boomer en bild på sin Tesla framför en privatjet på Landvetter i TWS-gruppen. Påpekade mängden CO2 den nöjesresan orsakade och 75% av medlemmarna i Tesla FB-gruppen tog boomerns parti. Så min erfarenhet är att Tesla-leasare främst är intresserade av prylkonsumtion.
Ärligt talat så tror jag att såna som du gör mer skada än nytta. Börjar man förknippa elbilar med din livsstil och attityd kommer många aktivt välja bort dem även om de är billigare och bättre. Man vill helt enkelt inte tillhöra samma "sida" som dig. Är tyvärr det som händer när polariseringen blir för stark.