Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

d3marcus skrev:
Några anekdoter: på sommarens elbilsträff i Övik, som denna sida gjorde reklam för, erbjöds nöjesturer med helikopter och RIB-båtar. Inför Giga Fest postade en boomer en bild på sin Tesla framför en privatjet på Landvetter i TWS-gruppen. Påpekade mängden CO2 den nöjesresan orsakade och 75% av medlemmarna i Tesla FB-gruppen tog boomerns parti. Så min erfarenhet är att Tesla-leasare främst är intresserade av prylkonsumtion.
En "boomer" med privatjet och deltagarna på träffen i Övik är väl ändå inte representativa för Tesla-leasare i allmänhet?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »


sommarens elbilsträff i Övik
Stämmer inte. Träffen var i Östersund!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Pristaket för att få Miljöbonus.


Regeringen utreder frågan fortfarande men……..

I samma stund som Per Bolund presenterade nyheten om att from med årsskiftet så kommer inte bilar som har ett nybilspris högre än 700.000 kr få någon miljöbonus uppstod frågan. Vadå nybilspris?

Ynnor har i kontakt med tjänstemän på Regeringskansliet åtminstone fått reda på vart åt det lutar. Grunden för nybilspriset skall vara Skatteverkets Nybilsprislista som man använder för att beräkna förmånsvärdet. Till bilens pris skall man sedan lägga till extra utrustningen och sedan skall detta landa under 700.000 kr om man har tur.

På tal om tur, man måste ha lite tur när det gäller leveransen av den beställda bilen också. Är det så att den bil du beställde för 720.000 kr i juli inte hinner levereras innan årsskiftet så går du miste om 70.000 kr i miljöbonus, för det är registreringsdatumet som gäller, inte när du beställde.

Sedan har vi fortfarande trasslet med att det inte är det som står på beställningsavtalet som gäller när det skall bedömas om bilen kvalar in under 700.000 kr, utan det pris som är uppgivet till Skattemyndigheten och det är inte så lätt att veta då bilen som beställs kanske inte levereras förrän efter 7-9 månader.

Vi bevakar frågan och återkommer med mer information så snart den finns på papper.

https://www.tjanstebilsfakta.se/pristak ... iljobonus/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Poängen var ju inte om vi som köper elbil gör det för miljön eller inte utan om folk tror att elbilar är en del av lösningen för CO2 utsläppen eller inte. Här var det alltså bara 2% som gjorde det, vilket är skandal ur folkbildningsperspektiv.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Poängen var ju inte om vi som köper elbil gör det för miljön eller inte utan om folk tror att elbilar är en del av lösningen för CO2 utsläppen eller inte. Här var det alltså bara 2% som gjorde det, vilket är skandal ur folkbildningsperspektiv.
Håller med. Dåligt av SVT att inte upplysa om mer rätt fakta i saken. Oavsett vilka bevekelsegrunder folk har för att byta till elbilar så borde verkligen korrekt fakta kommuniceras bättre.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Artikel i media

Inlägg av tesla newbie »

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anal ... imatkrisen

Merparten av svenskarna tycker inte att åtgärder i Sverige är det bästa sättet att lösa klimatproblemen. Kan ju vara en anledning till motståndet mot elbilarna. Håller med föregående talare att man borde fokusera på elbilens tekniska fördelar jämfört med fossilbilar. Just nu fokuseras bara debatten på att elbilen är bättre för att den inte har något avgasrör. Man borde istället fokusera på alla de tekniska fördelarna som finns med elbilar. De flesta verkar ju inte ha något emot att byta ut oljepannan mot en värmepump. Har inte läst om några oljepanneuppror :-), eller tjock-tv uppror. Man borde fokusera på varför elbilen är ett så mycket bättre alternativ än fossilbilen för de flesta. Själv är jag jättenöjd med min Model Y, men inte för att jag eventuellt bidrar till att rädda planeten utan för att det på alla plan är en så mycket bättre produkt än min tidigare diesel-BMW.
Har läst lite artiklar om varför man ska välja elbil och tycker nästan alla fokuserar på fel saker. Det är mycket snack om att elbilen har snabb acceleration och att den går tyst. Tror inte snabb acceleration är så viktigt för flertalet bilköpare och bensin och dieselbilar är också mycket tysta i kupén numera. Tycker man borde trycka på dessa fördelar istället:

- Man kan köra hur korta eller långa sträckor som helst utan att oroa sig för igensatta partikelfilter, eller rostiga avgassystem. För en elmotor spelar det ingen roll om man kör 200 meter eller 200 mil.
- Elbilar är snålare i stadstrafik än på motorväg.
- Man kan sitta och vänta i bilen med värmen och stereon på hur länge som helst utan att bryta mot lagen om tomgångskörning.
- Kallstart i minus 30 är inga problem i en elbil.
- Man behöver inte vänta på att motorn blir varm innan man gasar :-).
- Man behöver aldrig byta bromsbelägg.
- Inga byten av olja, oljefilter, bränslefilter, kamrem, tändstift, automatlådeolja
- Man kan förvärma bilen i kyla utan att oroa sig för att 12 v batteriet tar slut.
- Man behöver inte åka och tanka
- Man får direkt respons från motorn och behöver inte vänta på automatlådor som ska växla ned eller turbos som ska bygga tryck.
- Fyrhjulsdriften är överlägsen. Man slipper haldexkopplingar och behöver inte oroa sig över skillnader i mönsterdjup mellan fram och bakaxel.
Senast redigerad av tesla newbie, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Anledningen till att det är sånt motstånd mot elbilen är att enorma krafter har mycket att förlora på att den införs. Dessa krafter har lyckats manipulera svenskarna och andra till att elbilen inte är något att ha. Inte bra för miljön och tekniskt sämre än ICE bilen.

Jag köpte eller blev intresserad av elbilen av andra orsaker än miljön. Jag är verkligen inte en miljönisse, men blir ständigt ”anklagad” för det både här i tråden och annars bara för att jag kör elbil…. Konstigt.
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Artikel i media

Inlägg av tesla newbie »

När jag läser diverse kommentarsfält till elbilsartiklar så upplever jag snarare att folk känner sig tvingade att byta till en teknik som de upplever som sämre och dyrare. Jag tycker media borde göra ett bätrre jobb med att förklara varför elbilar är så mycket bättre tekniskt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Anledningen till att det är sånt motstånd mot elbilen är att enorma krafter har mycket att förlora på att den införs. Dessa krafter har lyckats manipulera svenskarna och andra till att elbilen inte är något att ha. Inte bra för miljön och tekniskt sämre än ICE bilen.

Jag köpte eller blev intresserad av elbilen av andra orsaker än miljön. Jag är verkligen inte en miljönisse, men blir ständigt ”anklagad” för det både här i tråden och annars bara för att jag kör elbil…. Konstigt.
Samma sak här. Tycker det inte är någon nackdel att det är bättre för miljön (speciellt när man kör i städer med dålig luft), men alla oinsatta tror att jag skaffat det enbart av miljöskäl, och att det är dåligt med elbilar då de tror att det är en uppoffring i övrigt.

När jag förklarar att jag gillar de för den fantastiska prestandan (är en av de som verkligen uppskattar vridmomentet hos en elbil), körkänslan och för att de är ekonomiska att köra mycket med i förhållande till prestandan, så blir de flesta överraskade och förvånade!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Artikel i media

Inlägg av Peter Andersson »

tesla newbie skrev:
När jag läser diverse kommentarsfält till elbilsartiklar så upplever jag snarare att folk känner sig tvingade att byta till en teknik som de upplever som sämre och dyrare. Jag tycker media borde göra ett bätrre jobb med att förklara varför elbilar är så mycket bättre tekniskt.
50 fördelar med en elbil.

https://teslaclubsweden.se/50-fordelar-med-en-elbil/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20211018-225548_Facebook.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Då får jag representera miljömupparna! :mrgreen: Jag skulle aldrig ha köpt en Tesla om det inte vore för att
1. jag tvunget vill köra elbil, av miljöskäl.
2. Tesla var först med att erbjuda en elbil med anständig dragvikt som gick att medelst skohorn, våld och vaselin tvinga in i min privata hushållsbudget.

Om det inte vore för dragkroken skulle jag inte köra Tesla idag, men definitivt nån annan elbil, så billig som möjligt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Bild
Detta (förutom SuC överlägset andra laddnät) är huvudorsaken till att Taycan gick bort för mig när jag bytte elbil i somras, trots att jag gillar den bilen mycket i övrigt.

Var lite samma orsak till att PS2 inte heller varit så aktuell tidigare som elbil för oss (trots att jag gillar infotianment och vägprestanda).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Artikel i media

Inlägg av tesla newbie »

Peter Andersson skrev:
tesla newbie skrev:
När jag läser diverse kommentarsfält till elbilsartiklar så upplever jag snarare att folk känner sig tvingade att byta till en teknik som de upplever som sämre och dyrare. Jag tycker media borde göra ett bätrre jobb med att förklara varför elbilar är så mycket bättre tekniskt.
50 fördelar med en elbil.

https://teslaclubsweden.se/50-fordelar-med-en-elbil/
Det var en bra lista, men den borde ju publiceras i en stor kvällstidning istället för på en sajt för elbilsälskare :-). Jag tycker de som listar elbilens fördelar i massmedia gör ett ganska dåligt jobb och fokuserar på fel saker. Att den är tyst är ett ganska dåligt argument tycker jag. Många moderna bensinmotorer hörs knappt alls inne i kupén. Och många elbilar slutar vara tysta när man kommer upp i fart.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

tesla newbie skrev:
Peter Andersson skrev:
tesla newbie skrev:
När jag läser diverse kommentarsfält till elbilsartiklar så upplever jag snarare att folk känner sig tvingade att byta till en teknik som de upplever som sämre och dyrare. Jag tycker media borde göra ett bätrre jobb med att förklara varför elbilar är så mycket bättre tekniskt.
50 fördelar med en elbil.

https://teslaclubsweden.se/50-fordelar-med-en-elbil/
Det var en bra lista, men den borde ju publiceras i en stor kvällstidning istället för på en sajt för elbilsälskare :-). Jag tycker de som listar elbilens fördelar i massmedia gör ett ganska dåligt jobb och fokuserar på fel saker. Att den är tyst är ett ganska dåligt argument tycker jag. Många moderna bensinmotorer hörs knappt alls inne i kupén. Och många elbilar slutar vara tysta när man kommer upp i fart.
Detta gäller ju även utanför kupén. Den här löjliga bestämmelsen om att man ska ha ett syntetiskt ljud för att elbilar ska höras i låga farter saknar ju i princip vetenskapligt stöd. OK, ta en usel bilförare som rusar bensinmotorn och slirar på kopplingen, den bilen hörs bättre när den ska krypköra på en parkering. Men normalt så låter en ICE väldigt lite i lägre hastigheter med obelastad motor och skulle isåfall även de tvingas ha syntetiskt ljud.

Vid landsvägskörning kan man omöjligt höra skillnad på om det är en ICE eller en elbil som passerar. I de hastigheterna är det däck- och vindljud som dominerar.

Talar vi däremot om tung trafik så kommer det att revolutionera ljudmiljön kring vägar och i städer när dieslarna fasas ut. En diesel i en lastbil som gasar för att övervinna motståndet i en tung last låter fruktansvärt mycket. Även på landsväg hör man stor skillnad på ett sånt fordon som passerar om det är utförslut eller uppförsbacke. "Jag har bott vid en landsväg...", eller rättare sagt en motorväg i över 10 år, så jag vet vad jag talar om. Vägsträckan i fråga lutade svagt och lastbilarna som fick motlut lät hemskt när de gasade på och de som hade utförslut lät väldigt lite. Personbilar, däremot, lät ungefär lika mycket i båda riktningar.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Artikel i media

Inlägg av mikebike »

Jag tycker nog att dieselmotorer, och många moderna direktinsprutade bensinmotorer, låter ganska mycket på tomgång.

Å andra sidan låter mina cyklar betydligt mindre än vilken bil som helst. Inget krav på ekerflärp ännu....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
tjusig bild
Range/batteristorlek = förbrukning
Hade varit enklare men då blir ju bilden/diagrammet lika coolt antar jag…
Hursomhelst så visar man alltså att stora bilar har högre förbrukning och små bilar har lägre…typ…
Jo det var ju en gigantisk nyhet…. :lol:
Man kanske skulle kunna krångla till det ännu mer med ett 3-dimensionellt diagram?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Bjelke skrev:
Range/batteristorlek = förbrukning
Hade varit enklare men då blir ju bilden/diagrammet lika coolt antar jag…
Hursomhelst så visar man alltså att stora bilar har högre förbrukning och små bilar har lägre…typ…
Jo det var ju en gigantisk nyhet…. :lol:
Man kanske skulle kunna krångla till det ännu mer med ett 3-dimensionellt diagram?
Framförallt visar ju grafen att Tesla spelar i en annan division än alla andra tillverkare när det kommer till effektivitet, oavsett viktklass.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Artikel i media

Inlägg av tesla newbie »

mikebike skrev:
Jag tycker nog att dieselmotorer, och många moderna direktinsprutade bensinmotorer, låter ganska mycket på tomgång.

Å andra sidan låter mina cyklar betydligt mindre än vilken bil som helst. Inget krav på ekerflärp ännu....
T.ex är VW:s 1.0 TSI nästan helt tyst på tomgång. Den BMW 118i jag körde när jag väntade på Teslan var också nästan helt tyst. Man hör bara motorn när den hoppar igång. Däremot håller jag med om att det vore trevligt om bussar och lastbilar kunde bli eldrivna och även vespor. Av någon anledning så uppskattar jag inte motorljud speciellt mycket. Tycker det låter oharmoniskt. Många tycker detta låter fantastiskt, men jag är inte så säker:
Senast redigerad av tesla newbie, redigerad totalt 1 gånger.
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Artikel i media

Inlägg av tesla newbie »

Zalman3 skrev:
Screenshot_20211018-225548_Facebook.jpg
Förvånansvärt dåliga siffror för Rivian tycker jag. Borde varit bättre med tanke på att det är en helt ny konstruktion på en dedikerad eldriftsplattform.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

tesla newbie skrev:
Zalman3 skrev:
Screenshot_20211018-225548_Facebook.jpg
Förvånansvärt dåliga siffror för Rivian tycker jag. Borde varit bättre med tanke på att det är en helt ny konstruktion på en dedikerad eldriftsplattform.
Nja, man måste ju läsa grafen i "två dimensioner", Rivian ligger ju på eller något över samma linje som andra tillverkare.

I sin viktklass är ju Rivian rätt ensamma, men ser alltså ut att ha rimlig effektivitet (dock inte i samma klass som Tesla förstås ;) ).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

mikebike skrev:
Jag tycker nog att dieselmotorer, och många moderna direktinsprutade bensinmotorer, låter ganska mycket på tomgång.

Å andra sidan låter mina cyklar betydligt mindre än vilken bil som helst. Inget krav på ekerflärp ännu....
Det skiljer sig givetvis mellan modeller, men den direktinsprutade BMW bensinare jag hade (335i) gick så tyst och mjukt på tomgång att jag inte hörde eller kände motorn när den var varmkörd. Bilen hade manuell växellåda.Det hände många gånger, både för mig och för andra som körde bilen, att man släppte upp kopplingen i tron att motorn var avstängd, vilket fick till följd att bilen tog ett litet skutt framåt eller bakåt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Här är "linjerna" jag menar, grafens övre högra hörn representerar alltså bästa effektivitet, ju närmare detta hörn desto bättre effektivitet, oavsett viktklass.
mod.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Artikel i media

Inlägg av tesla newbie »

En intressant hypotetisk fråga i sammanhanget är väl hur många här som skulle köra elbil om det fanns klimatneutrala ersättningsbränslen att tillgå för bensin och diesel. Alltså man kan fortsätta köra sin bensin- eller dieselbil men helt utan CO2-utsläpp. Skulle ni fortfarande kört elbil då? Det är först när svaret på den frågan är "ja" som jag tror elbilen kan slå igenom på riktigt. Jag skulle köpt en Model Y även om jag hade kunnat köra min förra BMW X3 helt CO2-fritt.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

tesla newbie skrev:
En intressant hypotetisk fråga i sammanhanget är väl hur många här som skulle köra elbil om det fanns klimatneutrala ersättningsbränslen att tillgå för bensin och diesel. Alltså man kan fortsätta köra sin bensin- eller dieselbil men utan CO2-utsläpp. Skulle ni fortfarande kört elbil då? Jag hade gjort det utan tvekan.
Ja, absolut, med biobränslen o dyl har du ju fortfarande den erbarmligt låga verkningsgraden, dom lokala utsläppen är ju också samma som för fossila bränslen, ersättningsbränslen är generellt sett en dålig idé i mina ögon.

Nej, något fordon med förbränningsmotor kommer iaf jag aldrig mer köpa.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar