Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Finns det kanske skillnader i när/var bilar tar eld? En fossilbil (som inte antänds av en tändsticka) tar väl eld under körning? Eller i direkt anslutning till körning? Det är väl då överhettade komponenter tillsammans med brandfarlig vätska kan bli ett problem? När det gäller laddbara bilar är väl risken som störst vid laddning och kanske inte alltid på grund av bilen själv utan mer laddutrustningen?
Dock kan det ju bli värre med en bil som fattar eld i garaget i källaren på huset jämfört med om bilen börjar brinna ute på vägen?

Dessa skillnader drunknar ju kanske i pajkastningen?
Det är ju ganska stor risk att en fossilbil tar eld när den bara står också. Lite typisk är väl att man ska koppla bort batteriet på bilar och maskiner som ska stå en längre tid. Alla mina grävare och traktorer har ju huvudströmbrytare som ska kopplas ifrån när man ställer maskinerna, just pga brandrisken.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

Kan det ha att göra med att med elbilar så installerar de flesta, speciellt amerikaner med sitt speciella elsystem, laddbox för att ladda snabbare.

(Ladd)hybrider nöjer dom sig med något trött och högst osäkert 110v nema.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Finns det kanske skillnader i när/var bilar tar eld? En fossilbil (som inte antänds av en tändsticka) tar väl eld under körning? Eller i direkt anslutning till körning? Det är väl då överhettade komponenter tillsammans med brandfarlig vätska kan bli ett problem? När det gäller laddbara bilar är väl risken som störst vid laddning och kanske inte alltid på grund av bilen själv utan mer laddutrustningen?
Dock kan det ju bli värre med en bil som fattar eld i garaget i källaren på huset jämfört med om bilen börjar brinna ute på vägen?

Dessa skillnader drunknar ju kanske i pajkastningen?
Det är ju ganska stor risk att en fossilbil tar eld när den bara står också. Lite typisk är väl att man ska koppla bort batteriet på bilar och maskiner som ska stå en längre tid. Alla mina grävare och traktorer har ju huvudströmbrytare som ska kopplas ifrån när man ställer maskinerna, just pga brandrisken.
Jag vet. Gör samma sak på min veteranbil. Men frågan är ju hur stor risken är att avsvalnad, förvarad bil fattar eld för att 12v-batteriet är inkopplat. Jag är ganska säker på att den absolut största delen bilbränder inträffar iunder eller i nära anslutning till att bilen används. Naturligtvis undantaget om branden är anlagd. Hur det är med elbilar vet jag inte. Dom få som fattar eld, när händer det?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3248
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Finns det kanske skillnader i när/var bilar tar eld? En fossilbil (som inte antänds av en tändsticka) tar väl eld under körning? Eller i direkt anslutning till körning? Det är väl då överhettade komponenter tillsammans med brandfarlig vätska kan bli ett problem? När det gäller laddbara bilar är väl risken som störst vid laddning och kanske inte alltid på grund av bilen själv utan mer laddutrustningen?
Dock kan det ju bli värre med en bil som fattar eld i garaget i källaren på huset jämfört med om bilen börjar brinna ute på vägen?

Dessa skillnader drunknar ju kanske i pajkastningen?
Det är ju ganska stor risk att en fossilbil tar eld när den bara står också. Lite typisk är väl att man ska koppla bort batteriet på bilar och maskiner som ska stå en längre tid. Alla mina grävare och traktorer har ju huvudströmbrytare som ska kopplas ifrån när man ställer maskinerna, just pga brandrisken.
Jag vet. Gör samma sak på min veteranbil. Men frågan är ju hur stor risken är att avsvalnad, förvarad bil fattar eld för att 12v-batteriet är inkopplat. Jag är ganska säker på att den absolut största delen bilbränder inträffar iunder eller i nära anslutning till att bilen används. Naturligtvis undantaget om branden är anlagd. Hur det är med elbilar vet jag inte. Dom få som fattar eld, när händer det?
Rimligtvis bör brandrisken hos ICE-bilar vara störst när de körs och motorerna är varma, men det är ju en extra risk om så är fallet. Om bilen ändå brinner är det ju bättre att det sker när ingen människa är i den.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Niklas Z skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Finns det kanske skillnader i när/var bilar tar eld? En fossilbil (som inte antänds av en tändsticka) tar väl eld under körning? Eller i direkt anslutning till körning? Det är väl då överhettade komponenter tillsammans med brandfarlig vätska kan bli ett problem? När det gäller laddbara bilar är väl risken som störst vid laddning och kanske inte alltid på grund av bilen själv utan mer laddutrustningen?
Dock kan det ju bli värre med en bil som fattar eld i garaget i källaren på huset jämfört med om bilen börjar brinna ute på vägen?

Dessa skillnader drunknar ju kanske i pajkastningen?
Det är ju ganska stor risk att en fossilbil tar eld när den bara står också. Lite typisk är väl att man ska koppla bort batteriet på bilar och maskiner som ska stå en längre tid. Alla mina grävare och traktorer har ju huvudströmbrytare som ska kopplas ifrån när man ställer maskinerna, just pga brandrisken.
Jag vet. Gör samma sak på min veteranbil. Men frågan är ju hur stor risken är att avsvalnad, förvarad bil fattar eld för att 12v-batteriet är inkopplat. Jag är ganska säker på att den absolut största delen bilbränder inträffar iunder eller i nära anslutning till att bilen används. Naturligtvis undantaget om branden är anlagd. Hur det är med elbilar vet jag inte. Dom få som fattar eld, när händer det?
Rimligtvis bör brandrisken hos ICE-bilar vara störst när de körs och motorerna är varma, men det är ju en extra risk om så är fallet. Om bilen ändå brinner är det ju bättre att det sker när ingen människa är i den.
Jag har uppfattat debatten om brand och elbilar som att det är en större risk att det går knas i samband med laddning och står då bilen i ett garaget kan det ju bli problematiskt. En bensinbil som fattar eld längs vägen blir ju på sin höjd en trafikstockning. Att man inte skulle hinna ut kan säkert förekomma men skulle tro att antalet innebrända människor i bilar som inte varit med om olycka först är försvinnande liten. Förmodligen så liten att den är mindre än adelen elbilar som fattar eld. Men som sagt tror jag oftare att det är laddutrustningen som är den svaga punkten, inte själva bilen. Kanske kommer risken att öka när man laddboxar blir äldre?

Tror det skulle behöva lite saklig statistik men den kommer ju omedelbart drunkna i pajkastningen där det går ut på att själv köra en bil som brinner minst.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3248
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Fredrik j skrev:
Niklas Z skrev:
Rimligtvis bör brandrisken hos ICE-bilar vara störst när de körs och motorerna är varma, men det är ju en extra risk om så är fallet. Om bilen ändå brinner är det ju bättre att det sker när ingen människa är i den.
Jag har uppfattat debatten om brand och elbilar som att det är en större risk att det går knas i samband med laddning och står då bilen i ett garaget kan det ju bli problematiskt. En bensinbil som fattar eld längs vägen blir ju på sin höjd en trafikstockning. Att man inte skulle hinna ut kan säkert förekomma men skulle tro att antalet innebrända människor i bilar som inte varit med om olycka först är försvinnande liten. Förmodligen så liten att den är mindre än adelen elbilar som fattar eld. Men som sagt tror jag oftare att det är laddutrustningen som är den svaga punkten, inte själva bilen. Kanske kommer risken att öka när man laddboxar blir äldre?

Tror det skulle behöva lite saklig statistik men den kommer ju omedelbart drunkna i pajkastningen där det går ut på att själv köra en bil som brinner minst.
Jag tror inte heller att antalet människor som blivit innebrända i en ICE-bil som fattat eld är stor, men risken att en människa ska komma till skada vid en brand som uppstår i laddutrustning torde vara extremt liten.
Jag kan mycket väl tänka mig att elbilsbrand vid laddning är en av de vanligaste situationerna då (de trots allt sällsynta) elbilsbränder uppstår.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Niklas Z skrev:
Fredrik j skrev:
Niklas Z skrev:
Rimligtvis bör brandrisken hos ICE-bilar vara störst när de körs och motorerna är varma, men det är ju en extra risk om så är fallet. Om bilen ändå brinner är det ju bättre att det sker när ingen människa är i den.
Jag har uppfattat debatten om brand och elbilar som att det är en större risk att det går knas i samband med laddning och står då bilen i ett garaget kan det ju bli problematiskt. En bensinbil som fattar eld längs vägen blir ju på sin höjd en trafikstockning. Att man inte skulle hinna ut kan säkert förekomma men skulle tro att antalet innebrända människor i bilar som inte varit med om olycka först är försvinnande liten. Förmodligen så liten att den är mindre än adelen elbilar som fattar eld. Men som sagt tror jag oftare att det är laddutrustningen som är den svaga punkten, inte själva bilen. Kanske kommer risken att öka när man laddboxar blir äldre?

Tror det skulle behöva lite saklig statistik men den kommer ju omedelbart drunkna i pajkastningen där det går ut på att själv köra en bil som brinner minst.
Jag tror inte heller att antalet människor som blivit innebrända i en ICE-bil som fattat eld är stor, men risken att en människa ska komma till skada vid en brand som uppstår i laddutrustning torde vara extremt liten.
Jag kan mycket väl tänka mig att elbilsbrand vid laddning är en av de vanligaste situationerna då (de trots allt sällsynta) elbilsbränder uppstår.
Eller när man kraschar en superelsportbil i hög fart ut på ett fält. BildBild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Artikel i media

Inlägg av Credde »

joel80 skrev:
Niklas Z skrev:
Fredrik j skrev:
Niklas Z skrev:
Rimligtvis bör brandrisken hos ICE-bilar vara störst när de körs och motorerna är varma, men det är ju en extra risk om så är fallet. Om bilen ändå brinner är det ju bättre att det sker när ingen människa är i den.
Jag har uppfattat debatten om brand och elbilar som att det är en större risk att det går knas i samband med laddning och står då bilen i ett garaget kan det ju bli problematiskt. En bensinbil som fattar eld längs vägen blir ju på sin höjd en trafikstockning. Att man inte skulle hinna ut kan säkert förekomma men skulle tro att antalet innebrända människor i bilar som inte varit med om olycka först är försvinnande liten. Förmodligen så liten att den är mindre än adelen elbilar som fattar eld. Men som sagt tror jag oftare att det är laddutrustningen som är den svaga punkten, inte själva bilen. Kanske kommer risken att öka när man laddboxar blir äldre?

Tror det skulle behöva lite saklig statistik men den kommer ju omedelbart drunkna i pajkastningen där det går ut på att själv köra en bil som brinner minst.
Jag tror inte heller att antalet människor som blivit innebrända i en ICE-bil som fattat eld är stor, men risken att en människa ska komma till skada vid en brand som uppstår i laddutrustning torde vara extremt liten.
Jag kan mycket väl tänka mig att elbilsbrand vid laddning är en av de vanligaste situationerna då (de trots allt sällsynta) elbilsbränder uppstår.
Eller när man kraschar en superelsportbil i hög fart ut på ett fält. BildBild
Richard Hammond då 8-)
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av borgward »

https://www.vibilagare.se/nyheter/stell ... -inte-vart

Intressant! Då vet man deras ambitionsnivå och slipper titta på deras elbilar vid nästa köp ... :x
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

borgward skrev:
https://www.vibilagare.se/nyheter/stell ... -inte-vart

Intressant! Då vet man deras ambitionsnivå och slipper titta på deras elbilar vid nästa köp ... :x
Enligt Carlos Tavares finns betydligt effektivare och enklare sätt att minska utsläppen, men han nämner inte vilka dessa alternativ är.

Att ställa om fabrikerna till att bygga elbilar istället för bensin- och dieselbilar tror han dessutom kommer med ”sociala risker”.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3248
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Är den här artikeln av Erik Wedberg en ny bottennivå för artiklar om elbilar:

https://www.dn.se/motor/erik-wedberg-el ... vstrappan/

Det kommer ingen värme i kupén. Värmesystemet orkar inte hålla vindrutan fri från imma. Om det är minusgrader måste man skrapa rutan på insidan för att se ut. Laddeffekt som är betydligt lägre än utlovat, laddtider som är längre än utlovat och räckvidd som är betydligt kortare än utlovat.

Det här är bara några av de prövningar som dagens elbilsförare utsätts för. Prövningarna är inte märkesspecifika, i vilka elbilsforum man än läser finns vittnesmål om bristande funktioner. Under vintern har det rapporterats värmesystem som inte riktigt fungerar hos flera olika märken, och många undrar varför räckvidden bara är lite drygt hälften av den av försäljaren utlovade. Så varför är ingen upprörd?

Att inte behöva sitta med tjock vinterjacka medan man kör, och att kunna köra i alla fall en nästan så lång sträcka som man blivit utlovad, skulle av en psykolog förmodligen sorteras in i de nedre stegen på Maslows behovstrappa.

Om rent kroppsliga behov som mat och sömn eller i det här fallet värme inte är tillgodosedda borde vi inte kunna fokusera på nästa steg: Trygghet. Och om behovet av trygghet, eller i det här fallet räckvidd och visshet om att komma fram till sitt mål, inte är tillgodosett borde man inte kunna sikta mot nästa steg där vi enligt Abraham Maslow söker kärlek och gemenskap. Med alla fem steg i Maslows behovstrappa avklarade ska vi ha förverkligat oss själva, och man kan inte hoppa över något steg.

Elbilarna och dess ägare undergräver dock Maslows modell. Så gott som alla inlägg om elbilsproblem avslutas med att elbilsägaren är toppennöjd med sin bil, att det är den bästa de någonsin haft och aldrig skulle byta mot någon annan. De fuskar ju i behovstrappan! Maslow skulle inte ha varit nöjd.

Vad beror det här på? Hur kan man vara nöjd med sin bil trots att den inte uppfyller behov som kan tyckas grundläggande? Troligtvis för att moderna elbilar tillför bilägandet något annat. Att kunna köra utsläppsfritt, tyst och snabbt med en bil som kan laddas hemma och vars många funktioner kan styras med en mobilapp kanske skulle räcka för att till och med få Maslow att hoppa över de grundläggande trappstegen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Niklas Z skrev:
Är den här artikeln av Erik Wedberg en ny bottennivå för artiklar om elbilar:

https://www.dn.se/motor/erik-wedberg-el ... vstrappan/
Ja, det där var nog något av det värsta dravel jag läst på länge. :roll:

DN fortsätter sin clickbait-strategi (och vi faller för den), sitt redaktionella ansvar försöker dom komma undan genom att kalla texten för ”kommentar” och lämpa över hela ansvaret på skribenten.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3248
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

fth skrev:
Niklas Z skrev:
Är den här artikeln av Erik Wedberg en ny bottennivå för artiklar om elbilar:

https://www.dn.se/motor/erik-wedberg-el ... vstrappan/
Ja, det där var nog något av det värsta dravel jag läst på länge. :roll:

DN fortsätter sin clickbait-strategi (och vi faller för den), sitt redaktionella ansvar försöker dom komma undan genom att kalla texten för ”kommentar” och lämpa över hela ansvaret på skribenten.

/fth
Tydligen jobbar Erik Wedberg på Teknikens Värld också.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

fth skrev:
Niklas Z skrev:
Är den här artikeln av Erik Wedberg en ny bottennivå för artiklar om elbilar:

https://www.dn.se/motor/erik-wedberg-el ... vstrappan/
Ja, det där var nog något av det värsta dravel jag läst på länge. :roll:

DN fortsätter sin clickbait-strategi (och vi faller för den), sitt redaktionella ansvar försöker dom komma undan genom att kalla texten för ”kommentar” och lämpa över hela ansvaret på skribenten.

/fth
Smart agerat av DN. De får ju lika mycket annonsintäkter ändå även om det endsat är en "kommentar" av deras anställda.

Men de börjar ju bli allt mer oseriösa nu...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

Fenomenet existerar definitivt, samtidigt är det inget nytt. Fenomenet existerade innan elbilen och finns överallt i samhället.

Mer förvånad över att man inte vill se det.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Jag klickar inte på sådana där länkar längre, vill inte gynna skiten. Vill jag bli arg på knäpp gökar så finns det fullständiga möjligheter överallt.

När tror ni att det kommer löna sig i mainstream media att hylla elbilar? 2-3 år bort?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Samma här och samma motivering…
När? Ja om nåt år kanske :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Artikel i media

Inlägg av Maw »

Hans text är defenitivt kraftg överdriven vad gäller nackdelar med elbilar. Men samtidigt verkar ha ha förstått att set finns stora fördelar som till en början inte för alla är uppenbara:
Elbilarna och dess ägare undergräver dock Maslows modell. Så gott som alla inlägg om elbilsproblem avslutas med att elbilsägaren är toppennöjd med sin bil, att det är den bästa de någonsin haft och aldrig skulle byta mot någon annan. De fuskar ju i behovstrappan! Maslow skulle inte ha varit nöjd.

Vad beror det här på? Hur kan man vara nöjd med sin bil trots att den inte uppfyller behov som kan tyckas grundläggande? Troligtvis för att moderna elbilar tillför bilägandet något annat. Att kunna köra utsläppsfritt, tyst och snabbt med en bil som kan laddas hemma och vars många funktioner kan styras med en mobilapp kanske skulle räcka för att till och med få Maslow att hoppa över de grundläggande trappstegen.
Slutorden om elbilens fördelar har jag inga problem med :)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3248
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Ja, slutorden är bra. Det är inledningen som är uppåt väggarna.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Niklas Z skrev:
Ja, slutorden är bra. Det är inledningen som är uppåt väggarna.
Första delen stämmer ju inte så slutklämmen blir då lika dålig som resten.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av MarkusL »

Niklas Z skrev:
fth skrev:
Niklas Z skrev:
Är den här artikeln av Erik Wedberg en ny bottennivå för artiklar om elbilar:

https://www.dn.se/motor/erik-wedberg-el ... vstrappan/
Ja, det där var nog något av det värsta dravel jag läst på länge. :roll:

DN fortsätter sin clickbait-strategi (och vi faller för den), sitt redaktionella ansvar försöker dom komma undan genom att kalla texten för ”kommentar” och lämpa över hela ansvaret på skribenten.

/fth
Tydligen jobbar Erik Wedberg på Teknikens Värld också.
Och på Vi bilägare, han gjorde detta väldigt objektiva test för två år sedan:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Sofias misstag när bilen skulle laddas – här är hennes tre tips till elbils-nybörjaren

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sofi ... ls-novisen
– Batteriet var inte ens laddat till tio procent. För att det skulle bli fullt hade vi behövt övernatta på parkeringen!

Så småningom lyckades de köa sig fram till en snabbladdare och fortsätta resan mot Stockholm. Det hade dock gått betydligt snabbare med tåg.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Artikel i media

Inlägg av wannabee »

MarkusL skrev:
Niklas Z skrev:
fth skrev:
Niklas Z skrev:
Är den här artikeln av Erik Wedberg en ny bottennivå för artiklar om elbilar:

https://www.dn.se/motor/erik-wedberg-el ... vstrappan/
Ja, det där var nog något av det värsta dravel jag läst på länge. :roll:

DN fortsätter sin clickbait-strategi (och vi faller för den), sitt redaktionella ansvar försöker dom komma undan genom att kalla texten för ”kommentar” och lämpa över hela ansvaret på skribenten.

/fth
Tydligen jobbar Erik Wedberg på Teknikens Värld också.
Och på Vi bilägare, han gjorde detta väldigt objektiva test för två år sedan:
Spännande att se om anledningen till att man inte kan kommentera på Youtube är självklar när man tittat en stund :D
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av MarkusL »

wannabee skrev:
MarkusL skrev:
Niklas Z skrev:
fth skrev:
Niklas Z skrev:
Är den här artikeln av Erik Wedberg en ny bottennivå för artiklar om elbilar:

https://www.dn.se/motor/erik-wedberg-el ... vstrappan/
Ja, det där var nog något av det värsta dravel jag läst på länge. :roll:

DN fortsätter sin clickbait-strategi (och vi faller för den), sitt redaktionella ansvar försöker dom komma undan genom att kalla texten för ”kommentar” och lämpa över hela ansvaret på skribenten.

/fth
Tydligen jobbar Erik Wedberg på Teknikens Värld också.
Och på Vi bilägare, han gjorde detta väldigt objektiva test för två år sedan:
Spännande att se om anledningen till att man inte kan kommentera på Youtube är självklar när man tittat en stund :D
Man kunde kommentera i början men det blev rätt nasty så de stängde av funktionen. Måste tyvärr erkänna att jag bidrog själv genom kommentaren ”Kunde de inte tagit en testare som inte hittade sin fru i sängen med grannen kvällen innan inspelningen” men jag kunde inte låta bli, han är ju negativ till precis allt. T.o.m glastak är ju dåligt för varför skulle man vilja tiltta uppåt liksom :D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Sofias misstag när bilen skulle laddas – här är hennes tre tips till elbils-nybörjaren

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sofi ... ls-novisen
– Batteriet var inte ens laddat till tio procent. För att det skulle bli fullt hade vi behövt övernatta på parkeringen!

Så småningom lyckades de köa sig fram till en snabbladdare och fortsätta resan mot Stockholm. Det hade dock gått betydligt snabbare med tåg.
Ja det går ju alltid att hitta någon som är extrem nybörjare och lägger ungefär 30 sekunders
tankeverksamhet på vad man ger sig in på…
Typ ”vi hyr en sån där elbil och så kör vi bara på helt utan tanke på vad det innebär” :lol:
Jösses… men det blir ju bra tv som man brukar säga…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar