Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
[
Jo, det var ett lite märkligt elbilsreportage av SVT.

Även om det rent tekniskt är sant för de som testat och deras upplevelser av elbil, så är jag inte övertygad om att det är representativt för elbilar och elbilsägare i stort.
Det kanske även är typiskt för nya (ointresserade) användare av ny teknik (för dem) generellt. Skulle vara spännande att sätta mina döttrar i en fossilbil och köra mellan Stockholm och Göteborg, när de får körkort. De har aldrig tankat eller förstått sig på det systemet. De har bara sett mig fylla på diesel från dunkar till maskinerna.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

nek0 skrev:
Ja, bara för att ni på detta forum som kör rena elbiar inte har, eller vill erkänna att problemet finns, så finns det tydligen på andra platser.
https://www.vibilagare.se/nyheter/kall- ... -lovar-fix
Jag fick fel på termostaten mitt i vintern i min bensinbil jag hade innan Teslan, ingen värme alls i bilen när jag var på väg till Dalarna. Betyder det att alla bensinbilar är olämpliga som vinterbilar? :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Artikel i media

Inlägg av Nect »

Hur löser övriga elbilar problemet?
Kan inte hitta nått om att Polestar, Volvo eller Audi har detta problem?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

fth skrev:
nek0 skrev:
Ja, bara för att ni på detta forum som kör rena elbiar inte har, eller vill erkänna att problemet finns, så finns det tydligen på andra platser.
https://www.vibilagare.se/nyheter/kall- ... -lovar-fix
Jag fick fel på termostaten mitt i vintern i min bensinbil jag hade innan Teslan, ingen värme alls i bilen när jag var på väg till Dalarna. Betyder det att alla bensinbilar är olämpliga som vinterbilar? :roll:

/fth
Elon lovar att Tesla ska fixa problemet. Du påstår att det inte är något fel på Tesla utan termostaten på din bensin bil. Vem ska man tro på? Jag väljer Elon :)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

nek0 skrev:
Elon lovar att Tesla ska fixa problemet. Du påstår att det inte är något fel på Tesla utan termostaten på din bensin bil. Vem ska man tro på? Jag väljer Elon :)
Jag har aldrig sagt att det inte är något fel på Tesla, VP-problemen verkar tvärtom vara högst verkliga och potentiellt livsfarliga i kalla klimat.

Det jag säger är att artikelförfattarens påståenden att elbilar är olämpliga på vintern, att man behöver skrapa rutor på insidan etc, är lika orimliga som mitt påstående om bensinbilar baserat på att min termostat slutade fungera en gång.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Artikel i media

Inlägg av wannabee »

fth skrev:
nek0 skrev:
Elon lovar att Tesla ska fixa problemet. Du påstår att det inte är något fel på Tesla utan termostaten på din bensin bil. Vem ska man tro på? Jag väljer Elon :)
Jag har aldrig sagt att det inte är något fel på Tesla, VP-problemen verkar tvärtom vara högst verkliga och potentiellt livsfarliga i kalla klimat.

Det jag säger är att artikelförfattarens påståenden att elbilar är olämpliga på vintern, att man behöver skrapa rutor på insidan etc, är lika orimliga som mitt påstående om bensinbilar baserat på att min termostat slutade fungera en gång.

/fth
Farsans Mazda hade också trasig termostat och därmed kall kupé och även motorn var för kall. Två bilar före den hade han en VW och den saknade helt fläkt för kupé värmen, spännande på vintern då man fick skrapa rutorna och sedan köra iväg så fort man vågade (för att det skulle blåsa luft på vindrutan) tills den immat igen och man fick stanna skrapa och upprepa proceduren.

Kollade journalistens test av model 3 för två år sedan, tror han fick med alla 'fel' jag läst om faktiskt
Stötig fjädring (var en performance med 20 tum han körde, kanske inte den 3:a man ska välja om man vill ha mjuk fjädring)
Den hade inte fullt med knappar och reglage över hela instrumentbrädan, detta var inte alls bra.
Man hade visst väldigt dålig sikt, både bakåt och framåt, framåt var det sidostolparna som skymde mycket, då de var breda.
Det var inte alls bra med glastak heller, minns inte varför.
Elon hade också fel om heads up display, det räckte inte alls med hastigheten på mittenskärmen.

Bilen var väldigt dyr också, så jag antar att han är besviken på senare elbilar som Polestar och Audi etron, för de kostade väl ungefär lika mycket när de kom.
expat
Inlägg: 279
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Artikel i media

Inlägg av expat »

Han kanske varit här inne och snokat för att se vad elbilar kan ha för fel :D
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Artikel i media

Inlägg av Dafro »

Johlei skrev:
F.ö. så är min Tesla model 3 behagligt varm efter typ en eller ett par min även vid minusgrader och även om jag inte förvärmt bilen till 20 grader på tio min innan avfärd. Vår Skoda Fabia tar typ 20 min innan det börjar komma nån som helst värme och förvärmningen måste köras i upp emot en timme innan om bilen ska vara förvärmd på ett bra sätt. Så vinterjacka på alltid i bensinbilen medan jag ofta svänger iväg på kortturer i Teslan med bara en kofta och Crocs allt som oftast. Så när det funkar, funkar det bättre i elbilen än i bensinbilen.
.
Kan inte annat än hålla med. Jag intalade mig själv att jag skulle spara lite mil på min E-tron och köra andrabilen mer då den bara går 300 mil per år, en Kia picanto. Tricket med denna är att köra kupévärmare länge så kupén blir varm och sedan stänga av ventilationen tills motorn är varm, men på jobbet har jag inget uttag och att behöva skrapa rutan och sätta sig i en kall bil 3 av 5 dagar under veckan kändes inte värdigt så det slutade med att jag gick och beställde en leaf, inte den lyxigaste bilen men förvärmning och inte minst kylning på sommaren gör livet lite mer premium tycker jag. :D
27,8 kWp solceller
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Artikel i media

Inlägg av Peter Andersson »


Bilalliansen väntas presentera enorm elbilsoffensiv – värd över 200 miljarder.

Bilalliansen Renault-Nissan-Mitsubishi väntas presentera nya rejäla satsningar inom elbilar på torsdag, enligt Reuters som hänvisar till källor.
www.di.se
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

wannabee skrev:
fth skrev:
nek0 skrev:
Elon lovar att Tesla ska fixa problemet. Du påstår att det inte är något fel på Tesla utan termostaten på din bensin bil. Vem ska man tro på? Jag väljer Elon :)
Jag har aldrig sagt att det inte är något fel på Tesla, VP-problemen verkar tvärtom vara högst verkliga och potentiellt livsfarliga i kalla klimat.

Det jag säger är att artikelförfattarens påståenden att elbilar är olämpliga på vintern, att man behöver skrapa rutor på insidan etc, är lika orimliga som mitt påstående om bensinbilar baserat på att min termostat slutade fungera en gång.

/fth
Farsans Mazda hade också trasig termostat och därmed kall kupé och även motorn var för kall. Två bilar före den hade han en VW och den saknade helt fläkt för kupé värmen, spännande på vintern då man fick skrapa rutorna och sedan köra iväg så fort man vågade (för att det skulle blåsa luft på vindrutan) tills den immat igen och man fick stanna skrapa och upprepa proceduren.
Tydligen så kan man inte använda fossilbilar i våra kalla vintrar här uppe!

Skall tipsa DN att göra ett uppslag med en krönika om hur dåliga bilar med förbränningsmotorer är, och att Maslow inte tycker om de... :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Ny jordbävning i Japan leder till att ytterligare förvärra komponentbristen till bilindustrin.

https://www.reuters.com/technology/tosh ... 022-01-24/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Produktionen haltar typ, hur stor är skadan egentligen? Jag orkade inte läsa allt…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av bjelkeman »

Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

bjelkeman skrev:
Det går inte så bra att få till fler snabbladdare på landsbygden, även med stöd.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... a-fem-aren
Jo, det verkar tufft att få ekonomi i snabbladdning, och speciellt i glesbebyggda Sverige (utan att bolag går in och subventionerar det hela).
Trafikverket har flera gånger lyst ut investeringsstöd för att snabbladdare ska byggas på platser där det idag saknas.

Men trots stödet är kostnaderna stora och på flera platser vill inget företag bygga.

– Vi räknar inte med vinst de närmsta åren, säger Björn Öster på InCharge Vattenfall.

Trafikverket har i tre omgångar utlyst investeringsstöd för snabbladdare på platser som bedöms vara viktiga för att man ska kunna köra elbil i hela landet. Men stödet täcker bara själva investeringskostnaden, inte driften och underhållet, vilket gör att det är svårt att få ekonomi på platser där få elbilar passerar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Ändå säger BP att snabbladdning är lika lönsamt som tankning. Men det är klart tankning är kanske inte lönsamt i Norrlandsinland heller. Fler måste nog tänka som Tesla ochse allt som ett system där bilen behöver laddning både i Stockholm och i Dorotea.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Artikel i media

Inlägg av Esterox »

LarsL skrev:
Ändå säger BP att snabbladdning är lika lönsamt som tankning. Men det är klart tankning är kanske inte lönsamt i Norrlandsinland heller. Fler måste nog tänka som Tesla ochse allt som ett system där bilen behöver laddning både i Stockholm och i Dorotea.
Driva mack har väll inte varit lönsamt på bränslet i över 15 år iallafall. Längre bak känner jag ingen ägare utav mack så har ingen erfarenhet.
Det som mackarna tjänar pengar på är det som handlas i butiken. Därav är mackar som har mycket morgon och kvällstrafik ofta väldigt framgångsrika pga försäljning utav kaffe och macka.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

LarsL skrev:
Ändå säger BP att snabbladdning är lika lönsamt som tankning. Men det är klart tankning är kanske inte lönsamt i Norrlandsinland heller. Fler måste nog tänka som Tesla ochse allt som ett system där bilen behöver laddning både i Stockholm och i Dorotea.
Kanske i tättbefolkade länder men knappast i större delen av Sverige.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

MWall skrev:
LarsL skrev:
Ändå säger BP att snabbladdning är lika lönsamt som tankning. Men det är klart tankning är kanske inte lönsamt i Norrlandsinland heller. Fler måste nog tänka som Tesla ochse allt som ett system där bilen behöver laddning både i Stockholm och i Dorotea.
Kanske i tättbefolkade länder men knappast i större delen av Sverige.
Varför tror du så? Svergie har en av Europas största elbilsvagnpark. Beläggningen på laddstationer längst med våra Europavägar är rätt höga nu. Även om jag oftast lyckas hitta en tom plats så är det numera mer vanligt att det står minst en annan och laddar och att minst en kommer under tiden man är där. Tur att många börjat sätta upp 4 eller fler laddare per plats.
Tror Norrland kommer kunna bli affärsmässigt intressant framöver när andelen elbilar ökar än mer. (Vi är ändå bara på runt 5-6% av totalen än.)

Fram till dess borde staten gå in och hantera det så att infrastrukturen finns och fungerar. Tror man gjorde så i Norge.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Esterox skrev:
Driva mack har väll inte varit lönsamt på bränslet i över 15 år iallafall. Längre bak känner jag ingen ägare utav mack så har ingen erfarenhet.
Det som mackarna tjänar pengar på är det som handlas i butiken. Därav är mackar som har mycket morgon och kvällstrafik ofta väldigt framgångsrika pga försäljning utav kaffe och macka.
Det där tror jag är en myt eller möjligen propaganda från oljeindustrin. Kollar man vilka bolag som är de största i världen så återfinns oljebolagen där… självklart är det lönsamt att sälja bensin… skulle jag säga. Möjligt att de pungslår mackägare men det är ju liksom deras problem. De kan ha bättre fördelning om de vill.
Alltså egentligen är det exakt så jag menar att laddningen ska fungera. Dela vinsterna mellan lägena och tillverkningen.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Esterox skrev:
Driva mack har väll inte varit lönsamt på bränslet i över 15 år iallafall. Längre bak känner jag ingen ägare utav mack så har ingen erfarenhet.
Det som mackarna tjänar pengar på är det som handlas i butiken. Därav är mackar som har mycket morgon och kvällstrafik ofta väldigt framgångsrika pga försäljning utav kaffe och macka.
Det där tror jag är en myt eller möjligen propaganda från oljeindustrin. Kollar man vilka bolag som är de största i världen så återfinns oljebolagen där… självklart är det lönsamt att sälja bensin… skulle jag säga. Möjligt att de pungslår mackägare men det är ju liksom deras problem. De kan ha bättre fördelning om de vill.
Alltså egentligen är det exakt så jag menar att laddningen ska fungera. Dela vinsterna mellan lägena och tillverkningen.
Klart oljebolagen går med vinst. Vad man menar är att det finns låga marginaler i sista steget. För själva bensinmacken.
Jämför priset på bemannat och obemannat. För att betala bemannade mackar med marginal på bränslet skulle skillnaden mot obemannat behöva vara betydligt större tror jag.
Det fattas betalningsvilja precis som med laddstationer. Jag tankar oftast på automatstationer. Skulle man lägga mackkostnaden på bränslet skulle det beslutet bli ännu enklare.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

joel80 skrev:
MWall skrev:
LarsL skrev:
Ändå säger BP att snabbladdning är lika lönsamt som tankning. Men det är klart tankning är kanske inte lönsamt i Norrlandsinland heller. Fler måste nog tänka som Tesla ochse allt som ett system där bilen behöver laddning både i Stockholm och i Dorotea.
Kanske i tättbefolkade länder men knappast i större delen av Sverige.
Varför tror du så? Svergie har en av Europas största elbilsvagnpark. Beläggningen på laddstationer längst med våra Europavägar är rätt höga nu. Även om jag oftast lyckas hitta en tom plats så är det numera mer vanligt att det står minst en annan och laddar och att minst en kommer under tiden man är där. Tur att många börjat sätta upp 4 eller fler laddare per plats.
Tror Norrland kommer kunna bli affärsmässigt intressant framöver när andelen elbilar ökar än mer. (Vi är ändå bara på runt 5-6% av totalen än.)

Fram till dess borde staten gå in och hantera det så att infrastrukturen finns och fungerar. Tror man gjorde så i Norge.
Ja längs europavägarna är det såklart säkert lönsamt. Jag skrev ju "stora delar" och inte hela. Men det räcker ju inte med europavägarna.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Men problemet med laddstationer är samma eller liknande som för bensinstationer. Ska man ha ett fungerande system måste man även ha stationer i obygden annars haltar det. Här är det bara Tesla som tänker stort och ser bilen och laddningen som ett system där varje del inte måste vara självförsörjande.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

LarsL skrev:
Men problemet med laddstationer är samma eller liknande som för bensinstationer. Ska man ha ett fungerande system måste man även ha stationer i obygden annars haltar det. Här är det bara Tesla som tänker stort och ser bilen och laddningen som ett system där varje del inte måste vara självförsörjande.

Nej, bensinstationer besöks av lokalinvånarna under hela året. En snabbladdare i "obygden" där alla laddar hemma kommer bara användas av genomresande. Och de är ofta som en ketchupflaska. Först kommer ingenting, sen ingenting... och sen ALLT på en och samma gång.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Låt säga att en DC laddare levererar 50 kW i snitt under 10 av dygnets timmar. Om vinsten på elen då är 3 kr blir det ändå bara 1500/dygn. Det är inte mycket för att betala investeringarna med.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Esterox skrev:
Driva mack har väll inte varit lönsamt på bränslet i över 15 år iallafall. Längre bak känner jag ingen ägare utav mack så har ingen erfarenhet.
Det som mackarna tjänar pengar på är det som handlas i butiken. Därav är mackar som har mycket morgon och kvällstrafik ofta väldigt framgångsrika pga försäljning utav kaffe och macka.
Det där tror jag är en myt eller möjligen propaganda från oljeindustrin. Kollar man vilka bolag som är de största i världen så återfinns oljebolagen där… självklart är det lönsamt att sälja bensin… skulle jag säga. Möjligt att de pungslår mackägare men det är ju liksom deras problem. De kan ha bättre fördelning om de vill.
Alltså egentligen är det exakt så jag menar att laddningen ska fungera. Dela vinsterna mellan lägena och tillverkningen.
Har jobbat inom olje/gas-industrin, och marginalerna och vinsterna är en enorm skillnad mellan upstream (de som tar upp olja) som oftast är enormt lönsam, och downstream (raffinaderier, och de som säljer olja/bensin/gas till kunder) som oftast har väldigt tunna vinstmarginaler.

Därav att tex. Statoil la sina bensinmackar och många av sina raffinaderier i ett eget bolag, SFR (Staoil Fuel & Retail), och behöll den extremt lönsamma upstreamverksamheten i moderbolaget (som numera heter "Equinor"). Därefter så sålde de av SFR till kanadensiska Couche-Tard, som efter att under ett par år kört under namnet "Statoil" döpte om det till "Circle K".
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar