Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Artikel i media

Inlägg av wannabee »

wannabee skrev:
angående audio i en YLR tillverkad 5 maj i kina, så har jag precis testat ett usb minne i handskfacket (drog ur det medföljande först) och jag hade formaterat det i exFAT och sedan lagt några mp3 filer direkt i roten och bilen identifierade ett usb i menyn där man väljer enheter och listade låttitlarna och inget problem att spela upp dem. Tyvärr har jag ingen adapter från usb A till usb C så uttagen i mittkonsollen har jag inte kunnat testa.

Någon diskuterade detta några inlägg före detta i tråden. Jag hade då innan uppdaterat programvaran i bilen till den senaste xxx .7
Jag tror jag har premium connectivity ytterligare någon dag eller så, om det skulle påverka?

Tillägg:. Det fanns ingen usb symbol där man väljer enhet/källa i ljuduppspelningsprogrammet när original usb:t satt i handskfacket, den kom inte förrän usb:t med låtar på hade anslutits, så man kan inte se i menyerna om den kan läsa usb eller ej, utan att det sitter ett monterat (som antagligen måste innehålla musikfiler)
Tesla började tydligen montera en modul utan datamöjlighet 2022, när de började med det behölls datakabeln fram till modulen, så det finns tredjepartsmoduler att köpa som har datamöjlighet
https://evaam.com/products/evaam-consol ... ccessories
Men enligt denna så har bilar som levererats efter 15/6 inte kvar denna kabel, jag ska demontera den panelen på min bil och se efter vilken modul som sitter monterad och om det finns någon datakabeln eller ej.

Film där modul och montering visas

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Räknar man med att elen bara uppenbarar sig i laddstolpen i jämförelse?
Förluster mellan produktion till uttag är ju ganska litet med el för det första. Sedan måste ju även elen till oljekedjan levereras med kablar så lite samma förluster där.
Men ingen nyhet för någon att fossilbilar är sjukt ineffektiva jämfört med elbilar. Har du en tunna diesel är det effektivare att köra den genom ett dieselelverk och köra elbil än att tanka en dieselbil och kör med den.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Artikel i media

Inlägg av wannabee »

ta bort inlägget, har flyttat det tll annan tråd
Senast redigerad av wannabee, redigerad totalt 2 gång.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Räknar man med att elen bara uppenbarar sig i laddstolpen i jämförelse?
Förluster mellan produktion till uttag är ju ganska litet med el för det första. Sedan måste ju även elen till oljekedjan levereras med kablar så lite samma förluster där.
Men ingen nyhet för någon att fossilbilar är sjukt ineffektiva jämfört med elbilar. Har du en tunna diesel är det effektivare att köra den genom ett dieselelverk och köra elbil än att tanka en dieselbil och kör med den.
Så är det. Att fossila bränslen fortsätter att användas beror ju till stor del på att bränslena är sjukt effektiva att lagra och transportera.
När det finns elbilar för varje behov behöver vi inte befatta oss med diesel längre. Man kör ju inte med diesel för att det är effektivare än el.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
När det finns elbilar för varje behov behöver vi inte befatta oss med diesel längre. Man kör ju inte med diesel för att det är effektivare än el.
För alla behov finns det nog nu däremot är det för få och därmed för dyra.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
När det finns elbilar för varje behov behöver vi inte befatta oss med diesel längre. Man kör ju inte med diesel för att det är effektivare än el.
För alla behov finns det nog nu däremot är det för få och därmed för dyra.
Precis. För litet utbud än så länge. Därför fortsätter man att köra diesel trots sanslösa kostnader.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
När det finns elbilar för varje behov behöver vi inte befatta oss med diesel längre. Man kör ju inte med diesel för att det är effektivare än el.
För alla behov finns det nog nu däremot är det för få och därmed för dyra.
Precis. För litet utbud än så länge. Därför fortsätter man att köra diesel trots sanslösa kostnader.
Byt ut man till Fredrik j så blir det rätt.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
När det finns elbilar för varje behov behöver vi inte befatta oss med diesel längre. Man kör ju inte med diesel för att det är effektivare än el.
För alla behov finns det nog nu däremot är det för få och därmed för dyra.
Precis. För litet utbud än så länge. Därför fortsätter man att köra diesel trots sanslösa kostnader.
Byt ut man till Fredrik j så blir det rätt.
Naturligtvis. Men menar du att jag är ensam?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Räknar man med att elen bara uppenbarar sig i laddstolpen i jämförelse?
Förluster mellan produktion till uttag är ju ganska litet med el för det första. Sedan måste ju även elen till oljekedjan levereras med kablar så lite samma förluster där.
Men ingen nyhet för någon att fossilbilar är sjukt ineffektiva jämfört med elbilar. Har du en tunna diesel är det effektivare att köra den genom ett dieselelverk och köra elbil än att tanka en dieselbil och kör med den.
Så är det. Att fossila bränslen fortsätter att användas beror ju till stor del på att bränslena är sjukt effektiva att lagra och transportera.
När det finns elbilar för varje behov behöver vi inte befatta oss med diesel längre. Man kör ju inte med diesel för att det är effektivare än el.
Sjukt effektivt att lagra ja, men inte sjukt effektivt att transportera direkt egentligen…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Kommer bli spännande att se hur valet går.
Och vilka som kommer styra landet.

Blir det en ny januariöverenskommelse?


Liberalernas partiledare har kickat igång valkampanjen på klassiskt vis – genom att äta korv.

Mellan tuggorna meddelar Johan Pehrson, 54, att han vägrar att släppa fram en regering där SD ingår.
– Det är en röd linje. Jag har massor av röda linjer, säger Johan Pehrson.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/47 ... d-regering
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

Bjelke skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Räknar man med att elen bara uppenbarar sig i laddstolpen i jämförelse?
Förluster mellan produktion till uttag är ju ganska litet med el för det första. Sedan måste ju även elen till oljekedjan levereras med kablar så lite samma förluster där.
Men ingen nyhet för någon att fossilbilar är sjukt ineffektiva jämfört med elbilar. Har du en tunna diesel är det effektivare att köra den genom ett dieselelverk och köra elbil än att tanka en dieselbil och kör med den.
Så är det. Att fossila bränslen fortsätter att användas beror ju till stor del på att bränslena är sjukt effektiva att lagra och transportera.
När det finns elbilar för varje behov behöver vi inte befatta oss med diesel längre. Man kör ju inte med diesel för att det är effektivare än el.
Sjukt effektivt att lagra ja, men inte sjukt effektivt att transportera direkt egentligen…
Jag hade ju lätt fortsatt köra diesel om de inte vore för att de är dyrt och det förstör vår miljö.. I övrigt är de ju ett enormt praktiskt bränsle. (med reservation för jag glömt någon mer viktig nackdel)
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Räknar man med att elen bara uppenbarar sig i laddstolpen i jämförelse?
Förluster mellan produktion till uttag är ju ganska litet med el för det första. Sedan måste ju även elen till oljekedjan levereras med kablar så lite samma förluster där.
Men ingen nyhet för någon att fossilbilar är sjukt ineffektiva jämfört med elbilar. Har du en tunna diesel är det effektivare att köra den genom ett dieselelverk och köra elbil än att tanka en dieselbil och kör med den.
Så är det. Att fossila bränslen fortsätter att användas beror ju till stor del på att bränslena är sjukt effektiva att lagra och transportera.
När det finns elbilar för varje behov behöver vi inte befatta oss med diesel längre. Man kör ju inte med diesel för att det är effektivare än el.
Sjukt effektivt att lagra ja, men inte sjukt effektivt att transportera direkt egentligen…
Inte? Ett kärl? Hur många kWh motsvarande ryms i en tankbil?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Jag trodde det handlade om transport av bränslet i alla led, och där krävs det ju en hel
del för att transportera bränslet innan man ens har det i tanken där det ska användas.
Men visst, i själva bilen är det enkelt att förvara (och ta med sig såklart), och även i
reservdunkar i garaget (eller skuffen) osv (en dunk vid sommarstugan brukar vi ha tex, kostar typ nada).
Men generellt (som jag trodde vi pratade) så är det egentligen extremt bökigt jämfört med el.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Remuz »

P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Ny är det rea på Spabad på blocket.

Och det poppar upp aktörer som tömmer Spabad på vatten så de går att stänga av på vintern utan att de fryser sönder.

Vinterstängning av spabad
Pris: 4995:-

Då många har ringt oss (i dessa oroliga elpristider) och undrat om dom kan stänga av sitt spabad helt och hållet, erbjuder vi nu en tjänst där vi kan hjälpa er med det.
https://www.blocket.se/annons/skane/vin ... /103408438
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Artikel i media

Inlägg av Dafro »

Zalman3 skrev:
Ny är det rea på Spabad på blocket.

Och det poppar upp aktörer som tömmer Spabad på vatten så de går att stänga av på vintern utan att de fryser sönder.

Vinterstängning av spabad
Pris: 4995:-

Då många har ringt oss (i dessa oroliga elpristider) och undrat om dom kan stänga av sitt spabad helt och hållet, erbjuder vi nu en tjänst där vi kan hjälpa er med det.
https://www.blocket.se/annons/skane/vin ... /103408438
5000, vilket skämt, kan man köpa en hel del el för, och annars borde det vara att tömma ut det mesta och dra i en dunk spolarvätska och få det skapligt tätt.
Det kan jag fixa för 3000.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

wannabee skrev:
SwedishAdvocate skrev:
wannabee skrev:
Fredrik j skrev:
PapaD skrev:

Fast det är Sverige som måste lösa Sveriges problem m kriminella, eller hur? O.T. men vi kan inte skylla våra problem på andra. Tycker inte jag iaf.
Jag skyller inte Sveriges problem på något annat land. Vad jag säger är att det inte blir enklare när det kommer finnas ett svårt korrumperat land med massor med krigsmateriel.
[1] De har ju i våra tidningar redan börjat varna för att krigsmateriel som sänds till Ukraina riskerar komma på avvägar, det hade de nog helst undvikit att skriva.

Med tanke på att de flesta vapen som används av kriminella kommer från kriget på Balkan, så ligger det ju nära tillhands att det framöver kommer att smugglas in vapen från Ukraina i Sverige och då mycket väl kan vara vapen vi själva skänkt till Ukraina.
1. Personligen undrar jag vad det där 'nyhetsuppslaget' kommer ifrån... Så vitt jag vet så fanns det väl typ två grupperingar i Sverige som motsatte sig svensk vapenexport till stöd för Ukraina: Svenska Freds och en falang inom Vänsterpartiet. Kommer det här nyhetsuppslaget därifrån?

Jag skulle dock inte bli ett dugg förvånad om det är Putlers RySSland som på något sätt lyckats plantera dit det här i svensk nyhetsmedia på något sätt...

Säga vad man vill om Ukraina – men bortsätt från ett fåtal förrädare som jobbade för Putler så verkar inte den Ukrainska försvarsmakten särskilt korrupt. Snarare den direkta motsatsen. Ukraina är ju inte heller Jugoslavien. Jugoslavien har ju som bekant inte en gigantisk landgräns som gränsar till Putlers RySSland, Putlers lydstat Belaru(SSia), eller Transnistrien...

Hur mycket vapen med ursprung i Ukraina har så här långt hamnat i händerna på kriminella som 'agerar' i Sverige? Jag har inte hört talas om ett enda(!)...

Så länge Putlers militära angrepp pågår tycker jag det verkar som ukrainarna vill ha exakt alla vapen de har kvar inom landets gränser. Och tyvärr ser det ju ut som Putlers militära angrepp verkar kunna fortsätta i någon form i kanske ett år eller mer.

Och vad händer sen – om Putlers militära angrepp skulle upphöra?...

Även om Putlers regim skulle falla och ett absolut bästascenario skulle uppstå där Ryssland styr in på snabbast möjliga väg till att utvecklas till en stabil demokrati baserad på proportionellt representativa demokratiska val, så kommer risken för allvarliga bakslag som skulle leda tillbaka till militärdiktatur föreligga säkerligen i minst ca 20 år framöver...

Jag tror således inte det kommer läcka särskilt mycket vapen från Ukraina de närmsta 20 åren – precis som det inte heller läcker särskilt mycket vapen från Finland, Baltstaterna eller Polen...

Och vem här kan uttala sig om vilken typ av stat Ukraina kommer vara om ca 20 år?...
Nyheten har nämnts i SR och ska vara från polisen

https://sverigesradio.se/artikel/polise ... ainakriget
Polisen orolig för att svenska gäng kan få vapen från Ukrainakriget
Visst kommer denna risken att öka. Krig brukar alltid öka antalet vapen som cirkulerar och ofta hamnar i kriminella händer. Konstigt vore nästan annars.

Men det gäller ju även om Ukraina är utanför EU. Sedan kommer ju vapen att kunna exporteras till alla länder i Europa. Inte bara Sverige.

Det är ju trots allt något sjukt fel på Sverige att det skjuts så mycket just här?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

tesla newbie skrev:
https://www.bloomberg.com/news/articles ... -bofa-says

Vad tror ni om det här? Känns som man har hört länge nu att de stora tillverkarna (GM och Ford i detta fall) kommer ta över, men det verkar inte hända. Visserligen har de många nya modeller på gång, men frågan är hur många modeller som behövs? Tycker Tesla har visat med all önskvärd tydlighet att man kan sälja många bilar med bara fyra modeller. Modellprogrammet hos många tillverkare har ju växt in absurdum. T.ex. hade BMW vid 2000-talets början 3, 5, och 7-serien samt Z3 och X5. Och nu har man alla serier från 1-8 samt X1-X7. Saknas bara en BMW pickup :-)
Sedan tror jag att de stora ICE-tillverkarna kommer få problem med elmotorer, BMS, värmepumpar m.m. där de inte ligger före Tesla på något sätt. Tesla har ju 10 års erfarenhet av storskalig serieproduktion av eldrivlinor, vilket ingen annan tillverkare kan matcha. Där ICE-tillverkarna ligger före Tesla är väl inom karossbygge, slutmontering, avstämning av fjädring och ljudisolering. Men Tesla blir bättre och bättre på de områdena. Dessutom ligger de långt före alla andra när det gäller mjukvara och då framför allt OTA. Så i närtid har jag svårt att tro att GM eller Ford skulle kunna ta så stora marknadsandelar från Tesla.
Saknar dock en liten småbil i Teslas program. Där har de tyvärr ett stort gap på marknaden. Fick bli en BMW Mini för oss då Tesla inte hade en lite småbil/stadsbil. Var för dyrt och stort att ha en M3 som tredjebil i familjen.

Även en Tesla kombi hade suttit fint (iaf. här i norra Europa)!

Men annars så håller jag med dig. Tesla är långt ifrån perfekta, men de blir sakta allt bättre och närmare sig de andra hela tiden gällande mekanik och produktionskvalitet (och de andra närmar sig Tesla väldigt sakta gällande drivlina och mjukvara).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Jag provsatt en i4 idag när jag lämnade in i3:an på verkstad. Det var då betydligt mer Model S än Model 3 vad gäller hur man sitter. Men är du van vid en SUV så blir det nog som du säger. Jag gillar dock att sitta lågt. Ju högre man sitter desto mer känner man av sidorörelser i bilen. Ärligt talat gillar jag inte riktigt att köra vår i3 på kurvig landsväg. Blir åksjuk. Den funkar bara på raka vägar och i stan tycker jag. Dock är i3 lite vinglig av sig. En klassisk SUV är väl bättre men det blir ändå inte riktigt rätt för mig.

Stolarna som kom nån gång under 2017 ("Premium"-stolar) är helt ok. "Next gen"-stolarna som kom 2015 är hårdare och lite mer skålade. De där utan sidostöd i sitsen som fanns först är ganska träiga.
Om ni är ute efter en ersättare till BMW i3 så kan jag rekommendera att testköra en Mini. Exakt samma effektiva elektriska drivlina som i3S (faktiskt lika effektiv som Teslas), men i en lite mindre och mycket tightare lägre bil. Väldigt lite body-roll och härlig körkänsla. Tycker stolarna är riktigt sköna. En riktigt kul liten elektrisk "hot hatch"! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Bjelke skrev:
Teslas girighet fortsätter…
Snarare marknadsanpassning. I min VW ingår det i 3 år tror jag, sen får man pynta.
Men jag kan inte ens spela internetradio med det som ingår, det kostar extra från start.
Samma sak med de Mercedes vi har (och har haft). Verkar vara ganska vanligt, så 8 år känns ändå rätt OK.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Fortfarande sprids det elbilsgödsel i media
https://www.energinyheter.se/20221031/2 ... ra-elbilar
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Remuz »

Gustafsson skrev:
Fortfarande sprids det elbilsgödsel i media
https://www.energinyheter.se/20221031/2 ... ra-elbilar
När jag läste det där trodde jag det var skrivet 2016, men tydligen var det skrivet för en vecka sedan. Ganska lustig läsning numera dock, förr kunde man bli frustrerad över dumheterna, men så känns det inte längre
P85D svart/svart med gratis SuC
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Artikel i media

Inlägg av Elbilisten »

Gustafsson skrev:
Fortfarande sprids det elbilsgödsel i media
https://www.energinyheter.se/20221031/2 ... ra-elbilar
FUD
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av BrooklynS »

Remuz skrev:
Gustafsson skrev:
Fortfarande sprids det elbilsgödsel i media
https://www.energinyheter.se/20221031/2 ... ra-elbilar
När jag läste det där trodde jag det var skrivet 2016, men tydligen var det skrivet för en vecka sedan. Ganska lustig läsning numera dock, förr kunde man bli frustrerad över dumheterna, men så känns det inte längre
1,5 miljon och 60kWh stämde möjligen 2015 men antingen är artikeln skriven av en mindre vetande eller medvetet FUD.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Artikel i media

Inlägg av mickeisol »

Elbilisten skrev:
Gustafsson skrev:
Fortfarande sprids det elbilsgödsel i media
https://www.energinyheter.se/20221031/2 ... ra-elbilar
FUD
Ja kanske det, finns stora felaktigheter om elbilsbatterier där numera merparten av batterier verkar bli lifepo4 batterier.
Men fjantet om elbesparing på lyset när det börjar vara mest ledbelysning. Lite kul när man mätte elkonsumtionen på timern mot ledlampan i fönsterbelysningen
timern drog 1w och lampan drog 0,7w.
Så en hel del av artikeln är ju relevant.

Men läste lite vidare om kinas ansträngningar för att skapa mera energi.
där är det inte snack om flera decennier för att få igång ett kärnkraftverk.
Det är ju lite ruggigt faktiskt att se kinas effektivitet när det gäller.

https://www.energinyheter.se/20221103/2 ... nom-energi
Skriv svar