Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Artikel i media

Inlägg av NiklasTesla »

mickeisol skrev:
Elbilisten skrev:
Gustafsson skrev:
Fortfarande sprids det elbilsgödsel i media
https://www.energinyheter.se/20221031/2 ... ra-elbilar
FUD
Ja kanske det, finns stora felaktigheter om elbilsbatterier där numera merparten av batterier verkar bli lifepo4 batterier.
Men fjantet om elbesparing på lyset när det börjar vara mest ledbelysning. Lite kul när man mätte elkonsumtionen på timern mot ledlampan i fönsterbelysningen
timern drog 1w och lampan drog 0,7w.
Så en hel del av artikeln är ju relevant.

Men läste lite vidare om kinas ansträngningar för att skapa mera energi.
där är det inte snack om flera decennier för att få igång ett kärnkraftverk.
Det är ju lite ruggigt faktiskt att se kinas effektivitet när det gäller.

https://www.energinyheter.se/20221103/2 ... nom-energi
Inte så mycket folkvilja att bry sig om i Kina (dock har dom problem med smog och rullande strömavbrott i vissa städer varför satsning mer än pga Co2 och global uppvärmning som jag ser). Lycka till med Fusion (det var mindre än 30år bort på 90talet och vi verkar vara långt ifrån ännu). Om något så är förnyelsebar energi som gäller (kanske Gen4 reaktorer kan vara något att satsa på men till vilket pris?) då världens utvinning av Uran och andra ändliga energiresurser ligger kring peak (varför rullande strömavbrott, stagflation mm).

MVH
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

NiklasTesla skrev:
mickeisol skrev:
Elbilisten skrev:
Gustafsson skrev:
Fortfarande sprids det elbilsgödsel i media
https://www.energinyheter.se/20221031/2 ... ra-elbilar
FUD
Ja kanske det, finns stora felaktigheter om elbilsbatterier där numera merparten av batterier verkar bli lifepo4 batterier.
Men fjantet om elbesparing på lyset när det börjar vara mest ledbelysning. Lite kul när man mätte elkonsumtionen på timern mot ledlampan i fönsterbelysningen
timern drog 1w och lampan drog 0,7w.
Så en hel del av artikeln är ju relevant.

Men läste lite vidare om kinas ansträngningar för att skapa mera energi.
där är det inte snack om flera decennier för att få igång ett kärnkraftverk.
Det är ju lite ruggigt faktiskt att se kinas effektivitet när det gäller.

https://www.energinyheter.se/20221103/2 ... nom-energi
Inte så mycket folkvilja att bry sig om i Kina (dock har dom problem med smog och rullande strömavbrott i vissa städer varför satsning mer än pga Co2 och global uppvärmning som jag ser). Lycka till med Fusion (det var mindre än 30år bort på 90talet och vi verkar vara långt ifrån ännu). Om något så är förnyelsebar energi som gäller (kanske Gen4 reaktorer kan vara något att satsa på men till vilket pris?) då världens utvinning av Uran och andra ändliga energiresurser ligger kring peak (varför rullande strömavbrott, stagflation mm).

MVH
Mycket FUD här. Man kan se teknik där man inte inom allt för lång tid kan återanvända kärnbränsle, och ovanpå det så finns det gott om Uran (även utanför Ryssland) att kunna förse många fler kärnkraftverk än vad vi har i dag. Kärnkraft räknas numera i EU även in som förnyelsebar och grön energi. Gällande att kunna bygga kärnkraftverk på 5-6 år så är det inte något som är förbehållet diktaturer som Kina (som kan noteras äga stora delar av världens produktion av solceller, och även äger mycket av våra vindkraftsparker här i Sverige). Även demokratier som Japan bygger kärnkraftverk på 5-6 år. Den största problematiken här i Sverige gällande tidsåtgång handlar om långdragen och ineffektiv byråkrati.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7061
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

martinot skrev:
Mycket FUD här. Man kan se teknik där man inte inom allt för lång tid kan återanvända kärnbränsle, och ovanpå det så finns det gott om Uran (även utanför Ryssland) att kunna förse många fler kärnkraftverk än vad vi har i dag. Kärnkraft räknas numera i EU även in som förnyelsebar och grön energi. Gällande att kunna bygga kärnkraftverk på 5-6 år så är det inte något som är förbehållet diktaturer som Kina (som kan noteras äga stora delar av världens produktion av solceller, och även äger mycket av våra vindkraftsparker här i Sverige). Även demokratier som Japan bygger kärnkraftverk på 5-6 år. Den största problematiken här i Sverige gällande tidsåtgång handlar om långdragen och ineffektiv byråkrati.
Jag håller helt med om att det är mycket FUD och desinformation i den här debatten.

Ett par synpunkter dock om ditt inlägg:

Kärnkraft räknas inte som "förnyelsebar" av EU eller någon annan, eftersom den per definition inte är det, iaf så länge vi talar om fission och nuvarande teknik. "Fossilfri" räknas den dock som, vilket förstås också är en halvsanning, men det kan man ju säga om alla energislag, inkulsive sol, vind, och vatten, så länge fossil energi används i något steg i kedjan.

Att kärnkraften inte räknas som "förnyelsebar" beror förstås på att bränslet är en ändlig resurs, med förvånansvärt små tillgängliga reserver. Jag har räknat på detta några gånger, och resultatet är rätt nedslående om man vill se kärnkraft (fission, pre 4G) som en långsiktig lösning.

Faktum är att om vi genom ett trollslag över en natt skulle förvandla all elproduktion globalt till kärnkraft så skulle reserverna endast räcka c:a 10 år.

Utan trolleri, dvs med dagens förbrukning, så beräknas reserverna räcka i storleksordningen 100 år, då alltså helt utan ökning och utbyggnad.

Räknar man med kraftig utbyggnad globalt så talar vi om några få decennier.

Slutsatsen är iaf för mig helt uppenbar, att kärnkraft inte är en långsiktig lösning.

Visst, driv vidare befintliga kraftverk deras fulla livslängd, bygg ut i rimlig utsträckning där det direkt ersätter fossil elproduktion, men i övrigt bör vi fokusera på andra lösningar som på riktigt är långsiktiga, och av dessa är förstås solenergi den starkaste kandidaten.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

fth skrev:

Visst, driv vidare befintliga kraftverk deras fulla livslängd, bygg ut i rimlig utsträckning där det direkt ersätter fossil elproduktion, men i övrigt bör vi fokusera på andra lösningar som på riktigt är långsiktiga, och av dessa är förstås solenergi den starkaste kandidaten.

/fth
Nu är det dumt att göra om denna tråden till en ytterligare pro/con kärnkraft, men även om jag inte instämmer med dina beräkningar så vill jag ändå påpeka att jag håller om att det inte är en långsiktig lösning. Ser det mer som en mellansiktig lösning, tills vi fått bort alla fossila energikällor. Håller med dig helt där.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Artikel i media

Inlägg av renes »

Enligt Washington Post är Dan O'Dowd en tech billionaire som har som "hobby" att rädda mänskligheten genom att försöka bevisa att Teslas FSD dödar människor. Helt av sitt goda hjärta. Inte nämner de att han är en konkurrent. Jo, han har Intel/Mobileye som liten kund, men har minst hundra andra, säger de.

En tydligare "hit piece" är svår att finna. Bakom betalvägg, men här är länken i alla fall:

https://www.washingtonpost.com/technolo ... esla-musk/

Om det inte var för att jag betalar nästan ingenting för "WaPo" skulle jag säga upp den. (Å andra sidan, det är ju just motståndarna man bör hålla ett öga på, så kanske inte.) Tipset för att betala "nästan ingenting": försök säga upp prenumerationen så får du ett erbjudande du inte kan säga nej till för att stanna kvar.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Stötte på denna energilagringslösning på YT. Hade själv inte hört om principen tidigare i denna skala.

Spännande teknik
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7061
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Gustafsson skrev:
Stötte på denna energilagringslösning på YT. Hade själv inte hört om principen tidigare i denna skala.

Spännande teknik
En av flera intressanta lagringslösningar som är på G, round trip efficiency ska tydligen kunna vara 75-80%, vilket är rätt nära den för batterier, och priset skall tydligen också bli väldigt konkurrenskraftigt.

Matt Ferrell gjorde ett avsnitt om Energy Dome för ett par månader sedan:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 jan 2022 17:00

Re: Artikel i media

Inlägg av Flagada »

Svensk media - Tesla är skräp
https://www.dagensps.se/motor/bekraftat ... -kvalitet/
Originalartikel, kollar runt men ser inte ett ord om Tesla, missar jag något!?! ..eller är allt bakom låsta premiumlänkar?
https://www.consumerreports.org/cars/ca ... 891586663/
https://www.consumerreports.org/cars/ty ... eliability
Raptor
Inlägg: 149
Blev medlem: 09 aug 2017 12:39

Re: Artikel i media

Inlägg av Raptor »

Flagada skrev:
Svensk media - Tesla är skräp
https://www.dagensps.se/motor/bekraftat ... -kvalitet/
Originalartikel, kollar runt men ser inte ett ord om Tesla, missar jag något!?! ..eller är allt bakom låsta premiumlänkar?
https://www.consumerreports.org/cars/ca ... 891586663/
https://www.consumerreports.org/cars/ty ... eliability
Fel, det är några som är sämre än Tesla.
Mercedes är sämst :o
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerka »

https://www.expressen.se/debatt/politik ... yn-pa-sno/
Hela den politiska eliten förordar också små elbilar och elcyklar.

I besvärligt vinterlag kräver bilarna mycket mer el än vad som annars är brukligt. Det handlar om att köra kortare sträckor innan bilen behöver laddas eller också ha mycket lite värme på vilken kan vara svårt om man sitter fast i snön.

Dessutom är dessa små stadsbilar en dödsfälla om du krockar eller åker av vägen. Det finns inget skydd. Det är ingen tillfällighet att jag som bor på landet och ofta måste köra på oplogade vägar kräver en bil med fyrhjulsdrift.
En elbil är otänkbart.
Har hon bott under en sten sista 10 åren eller? Köra kortare sträckor? Mycket lite värme på? Små stadsbilar? Jag som trodde elbilarna var så tunga att de blir omiljövänliga pga däckslitaget! :D
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7550
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Artikel i media

Inlägg av mikebike »

Jerka skrev:
https://www.expressen.se/debatt/politik ... yn-pa-sno/
Hela den politiska eliten förordar också små elbilar och elcyklar.

I besvärligt vinterlag kräver bilarna mycket mer el än vad som annars är brukligt. Det handlar om att köra kortare sträckor innan bilen behöver laddas eller också ha mycket lite värme på vilken kan vara svårt om man sitter fast i snön.

Dessutom är dessa små stadsbilar en dödsfälla om du krockar eller åker av vägen. Det finns inget skydd. Det är ingen tillfällighet att jag som bor på landet och ofta måste köra på oplogade vägar kräver en bil med fyrhjulsdrift.
En elbil är otänkbart.
Har hon bott under en sten sista 10 åren eller? Köra kortare sträckor? Mycket lite värme på? Små stadsbilar? Jag som trodde elbilarna var så tunga att de blir omiljövänliga pga däckslitaget! :D
Undrar om hon kan ladda hemma, svinbilligt. Eller om hon också är hänvisad till dyra laddstolpar och snabbladdare?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Jerka skrev:
https://www.expressen.se/debatt/politik ... yn-pa-sno/
Hela den politiska eliten förordar också små elbilar och elcyklar.

I besvärligt vinterlag kräver bilarna mycket mer el än vad som annars är brukligt. Det handlar om att köra kortare sträckor innan bilen behöver laddas eller också ha mycket lite värme på vilken kan vara svårt om man sitter fast i snön.

Dessutom är dessa små stadsbilar en dödsfälla om du krockar eller åker av vägen. Det finns inget skydd. Det är ingen tillfällighet att jag som bor på landet och ofta måste köra på oplogade vägar kräver en bil med fyrhjulsdrift.
En elbil är otänkbart.
Har hon bott under en sten sista 10 åren eller? Köra kortare sträckor? Mycket lite värme på? Små stadsbilar? Jag som trodde elbilarna var så tunga att de blir omiljövänliga pga däckslitaget! :D
Ren dynga faktiskt… helt obegripligt oinsatt, eller är artikeln faktiskt över 10 år ändå? :lol:
Jag som trodde att sånt här trams hade försvunnit nu…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Tillbakablick hur det lät bara för fem år sedan: https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -pa-tesla/

Bilcheferna övertygade: Vätgasbilar kommer köra om elbilar – och de litar inte på Tesla
Bilcheferna verkar älska bränslecellsbilar
• Sex av tio bilchefer är helt eller delvis övertygade om att elbilar aldrig kommer slå igenom på grund av problem med infrastrukturen – alltså för få laddplatser och för långa laddtider.

• Åtta av tio bilchefer är istället helt eller delvis övertygade om att bränslecellsbilar blir elbilarnas genombrott. Bara en procent av de som svarat håller inte alls med om det.

• Just nu är batterielbilar den hetaste trenden i bilvärlden. För bara två år sedan var batterielbilar på plats nio. I år hamnar uppkoppling och digitalisering på plats två och bränslecellsbilar på plats tre.
BMW målas upp som vinnare – cheferna litar inte på Tesla
• När det gäller elbilar och autonom bilkörning tycker bilcheferna att BMW ligger allra längst fram, även om BMW har backat en del när det gäller elbilar sedan förra året. Det kan bero på förra årets osäkerhet kring nya i-modeller. Tesla har förbättrat sin position sedan 2016 och hamnar på andra plats både när det gäller elbilar och autonom körning.

• När bilcheferna sitter i en självkörande bil skulle 49 procent av dem lita på tekniken i en bil från en "premiumtillverkare", som BMW eller Mercedes. 37 procent skulle lita på en volymtillverkare men bara 14 procent skulle lita på en uppstickare som Tesla.

• BMW anses också vara i allra bäst position att öka sin marknadsandel. Därefter kommer Hyundai och Toyota. Tesla finns på sjunde plats.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Artikel i media

Inlägg av Aida »

Har ni läst det stora reportaget i Teknikens Värld och Svenska Dagbladet när de kör en VW ID5 och en Kia EV6 ner till Nice för att springa maraton?

De klagar som tusan på räckvidd och laddhastighet. Sen i Teknikens Värld så presenterar de en tabell över sina laddningar. Då visar det sig att de laddat vid ca 40 % ända upp till 90-100 %!!! Så de kör bara 20 mil mellan laddningarna! Inte konstigt att laddhastigheten inte blir så bra! Denna tabell nämns inte i Svenska Dagbladet så där fick jag på släktmiddagen sitta och försvara elbilar för släktingar som läst artikeln och tyckte att elbilar var skit och att det var sjukt att det behövdes laddas så ofta…

Kan de inte mäta 0-100 med en fossilare men lägga i femman i 30 och sen klaga på att accelerationen inte är lika snabb som biltillverkaren hävdar också?????

Apropå acceleration så är det dock lite skrämmande och märkligt att de aldrig lyckades köra EV6 snabbare 0-100 än 7,6 sek… Fick de en bakhjulsdriven bil av misstag? El mätte de i eco-läge? El måndagsexemplar? Alltså man litar ju inte på dem alls. Lönt då med fackpress när de är så amatörmässiga…
Grimlos
elbilist
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Grimlos »

Aida skrev:
Har ni läst det stora reportaget i Teknikens Värld och Svenska Dagbladet när de kör en VW ID5 och en Kia EV6 ner till Nice för att springa maraton?
https://teknikensvarld.expressen.se/tes ... om-europa/
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Teknikens Värld slutade jag läsa för många år sedan (långt innan jag skaffade elbil). Tidningen var bra förra seklet, men de senaste decennierna har jag inte tyckt den är bra nog för att läsa.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Artikel i media

Inlägg av Tellus »

Här går Plaid bra 😅

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
SwedishAdvocate
Inlägg: 5407
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Artikel i media

Inlägg av SwedishAdvocate »

Apropå den här tråden...

viewtopic.php?t=33650

Jag gillar generellt Public Service, men det här tyckte jag var ett rätt dåligt försök till konsumentjournalistik av SR.

Ifall ngn är intresserad...
Då förlorar du på att köpa elbil

25 min - Igår kl 06.00

Om var gränsen går för när det lönar sig ekonomiskt att köpa elbil jämfört med bensinbil, varför man bör undvika bilar äldre än åtta år och om vett och etikett vid offentliga laddstolpar.

Alexander Norén: Vi behöver fler självutnämnda laddstolpspoliser i det här landet

Vi Bilägares Tommy Wahlström och SVT:s ekonomikommentator Alexander Norén reder ut vad som är bäst för både plånbok och klimat när det kommer till bilköp och hur man undviker bråk kring laddstolparna.

https://sverigesradio.se/avsnitt/da-for ... nomiakuten
Tommy Wahlström från Vi Bilägare sitter och påstår att bensinbil är bäst ur ekonomisk synpunkt utifrån ngt han skrivit i Vi Bilägare där han enbart jämfört olika versioner av Kia Niro...

Samt massvis av andra tokigheter. T.ex att det skulle kosta 8000 SEK att få ett intyg från bilverkstad för gassystemet på en fordonsgasbil. Ja, kanske om man har en Audi A4 g-tron, men för alla andra gasbilar från t.ex. VAG-gruppen kostar det istället ca 850 SEK...

Kan de inte ha med folk som vet vad något om ämnet?... :roll:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Artikel i media

Inlägg av Bengt-re »

SwedishAdvocate skrev: 08 aug 2023 17:33
Apropå den här tråden...

viewtopic.php?t=33650

Jag gillar generellt Public Service, men det här tyckte jag var ett rätt dåligt försök till konsumentjournalistik av SR.

Ifall ngn är intresserad...
Då förlorar du på att köpa elbil

25 min - Igår kl 06.00

Om var gränsen går för när det lönar sig ekonomiskt att köpa elbil jämfört med bensinbil, varför man bör undvika bilar äldre än åtta år och om vett och etikett vid offentliga laddstolpar.

Alexander Norén: Vi behöver fler självutnämnda laddstolpspoliser i det här landet

Vi Bilägares Tommy Wahlström och SVT:s ekonomikommentator Alexander Norén reder ut vad som är bäst för både plånbok och klimat när det kommer till bilköp och hur man undviker bråk kring laddstolparna.

https://sverigesradio.se/avsnitt/da-for ... nomiakuten
Tommy Wahlström från Vi Bilägare sitter och påstår att bensinbil är bäst ur ekonomisk synpunkt utifrån ngt han skrivit i Vi Bilägare där han enbart jämfört olika versioner av Kia Niro...

Samt massvis av andra tokigheter. T.ex att det skulle kosta 8000 SEK att få ett intyg från bilverkstad för gassystemet på en fordonsgasbil. Ja, kanske om man har en Audi A4 g-tron, men för alla andra gasbilar från t.ex. VAG-gruppen kostar det istället ca 850 SEK...

Kan de inte ha med folk som vet vad något om ämnet?... :roll:
De får naturlitvis betalt för att bedriva propaganda. Hur tror du fackpressen överlevde tidningsdöden? Jo, genom andra inkomstkällor.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Artikel i media

Inlägg av Tellus »

Intressant. Så långt ifrån fossilmaffian man kan komma.

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tesljung
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 18 maj 2023 21:18
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Tesljung »

Väldig interesant artikel med siffror och fakta om hur ofta brinner elbilar i Sverige.

"23 bränder i elbilar och elhybrider, inklusive bussar och lastbilar år 2022 – 22x sannolikare att fossilbil brinner"
bloggen Cornucopia? 2023-08-14 14:00

https://cornucopia.se/2023/08/23-brande ... l-brinner/
Screenshot 2023-08-14 at 22.59.35.png
Model Y RWD | 2023 | Midnight Silver Metallic | Svart interiör
Beställd: 18 maj 2023
Shanghai [22 april] → Zeebrugge [25 maj] →
Södertälje [14 juni] → Huddinge [21 juni]
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14478
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

Strax efter 16 kom ett larm om brand i ett flerfamiljshus på Söderleden i Linköping. Enligt polisen sa ursprungliga uppgifter att det skett en detonation i en lägenhet. Området kring byggnaden spärrades av och en förundersökning gällande allmänfarlig ödeläggelse inleddes.

Ganska snart stod det dock klart att det rörde sig om ett cykelbatteri under laddning som hade exploderat och startat branden. Polisen arbetar vidare med bland annat förhör för att kunna slå fast vad som hänt.

Regionen meddelar att fyra ambulanser sändes till platsen, men ingen person ska ha skadats i samband med händelsen.
Fyra ambulanser för ett cykelbatteri.
Oh well, inget VMA iaf. :lol:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/c ... -linkoping
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Bättre än fyra skadade och ingen ambulans…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Gustafsson skrev:
Det är märkligt med Tesla! Dels verkar de ha mest klagomål och fel, och samtidigt ligger de alltid högt i betyg av ägarna.
Vissa verkar få dyra fel tidigt, medans andra har gått 100k mil utan stora fel.

Verkar ha ojämn kvalité?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar