Tycker det låter riktigt märkligt. Borde inte vara fler elbilar som får slut än bensin/dieselbilar. Eller har vi supermånga med 28kWh Leafs i Göteborg?
Hela storyn/citatet kommer från "vägtrafikledare Mikael Salo". Kan det kanske vara nått personligt tyckande?
Vad är märkligt? En 50 liters bensin/diesel tank innehåller ca 450 kWh energi. Fossilbilar har ju då generellt med sig mycket mer energi ut än en elbil. Förbränningsmotorns dåliga effektivitet blir ju dessutom bättre i jfr. med elbilar när det är kallt då spillvärmen värmer kupén.
Knappast någon hög värmeutveckling att stå med dieselmotorn på tomgång eller krypfart.
Visst kör man på gränsen med laddnivån konstant så blir det problem om det kommer något oväntat mellan A och B.
Vad drar en elbil stillastående per timme om man har cirka 20 grader i bilen? Utan att veta svaret så skulle jag gissa att man inte har gett sig ut med ett tillräckligt laddat batteri. Kan inte komma på någon annan anledning.
Teslabjörn testade en M3LR (tror jag det var) som fick stå i vinterkyla och hålla 20 grader i kupén. Det gick ungefär tre dygn innan batteriet kroknade. Så ungefär 1 kWh per timme.
Har för mig att han gjorde test med de nya 2021 M3 med VP, och kom fram till att de drog ca 700-750 W för att värma kupén i minusgrader?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Take Home message här är ändå att man bör ha större marginaler på vintern. Jag kör mycket i fjällen, men där ser jag till att ha stora marginaler med hög SOC
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Tycker det låter riktigt märkligt. Borde inte vara fler elbilar som får slut än bensin/dieselbilar. Eller har vi supermånga med 28kWh Leafs i Göteborg?
Hela storyn/citatet kommer från "vägtrafikledare Mikael Salo". Kan det kanske vara nått personligt tyckande?
Vad är märkligt? En 50 liters bensin/diesel tank innehåller ca 450 kWh energi. Fossilbilar har ju då generellt med sig mycket mer energi ut än en elbil. Förbränningsmotorns dåliga effektivitet blir ju dessutom bättre i jfr. med elbilar när det är kallt då spillvärmen värmer kupén.
På tomgång går den absolut största delen av energin åt att värma avgaserna. En tvåliters dieselmotor drar i sig 18 kubikmeter kall luft på en timme och trycker ut gissningsvis 25 kubikmeter varma och sköna avgaser, som sedan förhoppningsvis blåser iväg. Jag har en Fiat 2,3l i husbilen, den har jag ett par gånger behövt köra på tomgång för att få laddning i batteriet och kunna köra gasolvärmaren sedan. Efter 1 timme och drygt 1l diesel var batteribanken redo för ytterligare ett dygn, men motorn var fortfarande inte så varm att man kunde ta ut någon värme till kupén från den. Lufttemp kanske -15.
Samma sak gäller för de flesta moderna dieselmotorer, det är därför de bilarna har tilläggsvärmare, antingen elektriska eller dieseldrivna.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Ja bra att ha marginal ifall nåt händer men samtidigt vill man ligga lågt när man ska ladda så man får snabb laddning.
Det är problemet med dagens batterier tycker jag.
Det är väl typ etron som har en ganska rak laddkurva.
Tycker det låter riktigt märkligt. Borde inte vara fler elbilar som får slut än bensin/dieselbilar. Eller har vi supermånga med 28kWh Leafs i Göteborg?
Hela storyn/citatet kommer från "vägtrafikledare Mikael Salo". Kan det kanske vara nått personligt tyckande?
Vad är märkligt? En 50 liters bensin/diesel tank innehåller ca 450 kWh energi. Fossilbilar har ju då generellt med sig mycket mer energi ut än en elbil. Förbränningsmotorns dåliga effektivitet blir ju dessutom bättre i jfr. med elbilar när det är kallt då spillvärmen värmer kupén.
På tomgång går den absolut största delen av energin åt att värma avgaserna. En tvåliters dieselmotor drar i sig 18 kubikmeter kall luft på en timme och trycker ut gissningsvis 25 kubikmeter varma och sköna avgaser, som sedan förhoppningsvis blåser iväg. Jag har en Fiat 2,3l i husbilen, den har jag ett par gånger behövt köra på tomgång för att få laddning i batteriet och kunna köra gasolvärmaren sedan. Efter 1 timme och drygt 1l diesel var batteribanken redo för ytterligare ett dygn, men motorn var fortfarande inte så varm att man kunde ta ut någon värme till kupén från den. Lufttemp kanske -15.
Samma sak gäller för de flesta moderna dieselmotorer, det är därför de bilarna har tilläggsvärmare, antingen elektriska eller dieseldrivna.
Ironiskt nog så är det ju batteriet i en ICE-bil som begränsar användandet av dieselvärmaren. Värmaren drar ur batteriet relativt fort. Ska man hålla en insnöad bil varm gäller det nog att varva dieselvärmare med tomgång en stund för att ladda batteriet.
När tiden har gått och elbilens batteri är slut och ICE-bilens tank är tomt där ute på E6 och nödåtgärd blir aktuellt räcker det ju med en dunk för att snurra igen.
Men generellt tycker jag också artikeln är lite tillskruvad. Kanske kör folk runt med knapp laddning för att slippa ladda längs vägen?
På tomgång går den absolut största delen av energin åt att värma avgaserna. En tvåliters dieselmotor drar i sig 18 kubikmeter kall luft på en timme och trycker ut gissningsvis 25 kubikmeter varma och sköna avgaser, som sedan förhoppningsvis blåser iväg. Jag har en Fiat 2,3l i husbilen, den har jag ett par gånger behövt köra på tomgång för att få laddning i batteriet och kunna köra gasolvärmaren sedan. Efter 1 timme och drygt 1l diesel var batteribanken redo för ytterligare ett dygn, men motorn var fortfarande inte så varm att man kunde ta ut någon värme till kupén från den. Lufttemp kanske -15.
Samma sak gäller för de flesta moderna dieselmotorer, det är därför de bilarna har tilläggsvärmare, antingen elektriska eller dieseldrivna.
Ironiskt nog så är det ju batteriet i en ICE-bil som begränsar användandet av dieselvärmaren. Värmaren drar ur batteriet relativt fort. Ska man hålla en insnöad bil varm gäller det nog att varva dieselvärmare med tomgång en stund för att ladda batteriet.
När tiden har gått och elbilens batteri är slut och ICE-bilens tank är tomt där ute på E6 och nödåtgärd blir aktuellt räcker det ju med en dunk för att snurra igen.
Men generellt tycker jag också artikeln är lite tillskruvad. Kanske kör folk runt med knapp laddning för att slippa ladda längs vägen?
Jo, det låter ytterst märkligt. Speciellt på vintern brukar jag se till att ha extra mycket marginal. Både i tanken i vår diesel och i batterierna i vår elbil.
Skulle jag ladda fullt, så skulle nog elbilen kunna hålla en temp på 22 grader kontinuerligt i 4-5 dygn med flera minusgrader ute utan problem.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Satt i min första längre bilkö med Teslan för ett par veckor sedan.
Nästan 1,5h stopp pga trafikolycka.
Var (om man nu kan säga så när det varit en olycka och folk skadats) riktigt trevligt.
Började som vanligt med att surfa på telefonerna ett tag och sen satt jag och flickvännen och kollade på ett avsnitt av ”den osannolika mördaren”. Bra ljud och varmt och skönt. Rutorna höll sig immfria medans bilarna runt omkring immade igen.
Var knappt 10 grader (Skåne) och tappade ca 2%
(Men, med låg soc och många minus kanske det inte hade varit lika trevligt)
Vet inte om detta är rätt plats att lägga denna reflektion på,
men som nu när det blev lite väl mycket snö nere på E6:an och vår statsradio lagt ut att de med elbilar lämnade sina fordon så var det någon som la ut detta inlägg på en humorsida.
Läser man kommentarerna där så kommer det ta låååång tid innan gemene man åker elbil.
Gjorde ett inlägg i stil med "även fossilbilar kan få bränsletorsk" och fick svar att då har man reservdunk med sig.
Någon som skrev att barnen i Kongo också gräver fram metaller mm, eller den som tyckte man skulle skaffa elbil då... var iofs på väg att svara att i januari kommer min 4:e elbil men gör det inte.
Man blir lite mörkrädd av kommentarerna faktiskt, kommer inte svara för då matar man bara trollen med mer bränsle.
Har faktiskt svårt att förstå detta agg mot elbilarna, är man så rädd för dem eller vad är det?
Tror man inte på det så skaffar man sig inte en, hur svårt skall det vara?
Lite som den i mitt tycke löjliga "fighten" iPhone vs Android, hur orkar folk?
Vet inte om detta är rätt plats att lägga denna reflektion på,
men som nu när det blev lite väl mycket snö nere på E6:an och vår statsradio lagt ut att de med elbilar lämnade sina fordon så var det någon som la ut detta inlägg på en humorsida.
Läser man kommentarerna där så kommer det ta låååång tid innan gemene man åker elbil.
Gjorde ett inlägg i stil med "även fossilbilar kan få bränsletorsk" och fick svar att då har man reservdunk med sig.
Någon som skrev att barnen i Kongo också gräver fram metaller mm, eller den som tyckte man skulle skaffa elbil då... var iofs på väg att svara att i januari kommer min 4:e elbil men gör det inte.
Man blir lite mörkrädd av kommentarerna faktiskt, kommer inte svara för då matar man bara trollen med mer bränsle.
Har faktiskt svårt att förstå detta agg mot elbilarna, är man så rädd för dem eller vad är det?
Tror man inte på det så skaffar man sig inte en, hur svårt skall det vara?
Lite som den i mitt tycke löjliga "fighten" iPhone vs Android, hur orkar folk?
Dom artiklar jag sett har pekat på att en övergiven elbil med tomt batteri måste bärgas. En ICE med tom tank behöver ju inte nödvändigtvis bärgas. Särskilt inte om den lämnas innan tanken är helt tom.
En ICE och en BEV kan nog stå ungefär lika länge, alltså 60-90h med värme.
Däremot kan det ju vara totalt livsfarligt att köra en ICE på tomgång i snöyra. Finns exempel på när hela familjer gått åt i det läget.
En ytterligare fördel med BEV är ju att det går att justera ner värmen och därmed förlänga tiden innan man fryser ihjäl. En ICE måste i så fall startas och stoppas. Tror prästen i Värmland klarade sig i 5 dagar med den taktiken. Vet inte om det hade varit bättre med BEV där.
En ICE och en BEV kan nog stå ungefär lika länge, alltså 60-90h med värme.
Däremot kan det ju vara totalt livsfarligt att köra en ICE på tomgång i snöyra. Finns exempel på när hela familjer gått åt i det läget.
En ytterligare fördel med BEV är ju att det går att justera ner värmen och därmed förlänga tiden innan man fryser ihjäl. En ICE måste i så fall startas och stoppas. Tror prästen i Värmland klarade sig i 5 dagar med den taktiken. Vet inte om det hade varit bättre med BEV där.
Artikeln handlar ju inte om det utan om att en tom elbil behöver bärgas från platsen Ingen sitter ju i en bil på E6 genom Halland i flera dygn ändå. Vägen går ju inte genom vildmark.
Med risk att låta som Norrlänningen som skrattar år Sörlänningarna som inte klarar av när det kommer snö.
Snömängderna som kom är helt normala mängder i mina trakter utan att det blir kaos. Förra vintern hade vi två snöstormar med två veckors mellanrum då det kom över en meter. Då blev det problem.
Mycket verkar handla om ovana. Man har inte rätt däck på bilen, många av mina släktingar i Skåne kör på allvädersdäck året om. Man har inte startat resan med fullt batteri/tank för att ha marginal ifall saker händer. Man har inte med sig en spade för att kunna gräva loss bilen om man har fastnat etc.
Fast framförallt verkar det vara problem med snöskottningen då det finns för få och för små maskiner och för lite personal.
Elbil funkar jättebra för alla de jag känner som kör runt här uppe i Norrland.
Tja, kanske en del handlar om ovana. Men jag tror att den största anledningen till att det blir kaos på vägarna söderut är mängden bilar.
Medan det söderut är tiotusentals bilar är det norrut tiotals bilar på areal. Blir lite ber belastning på trafiknätet då i södra Sverige. Vilket då snabbt visar sig vid snöoväder.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
I det här fallet handlade det ju om lastbilar som fastnade på motorvägen och blockerade. Man fastnade helt oavsett vilka däck man hade på bilen eller hur förberedd man var. Motorvägen är ju ofta ett säkrare val än mindre vägar när det snöar kraftigt.
På motorväg måste man ju som bekant ta sig till nästa avfart för att ta sig av. Läste om folk som lämnade bilen och gick hem på 20min från där bilen stod.
I norrland hade man väl bara vänt och åkt en annan väg?
Det handlade möjligen om en bil som stod still. Det finns någon elbilshatare som försökt med FUD. Nu hoppas jag verkligen att det snart vänder och att journalister och media genomskådar sånt här direkt. Det kan ju som vi vet bli lika engagerande historier om hänger ut dessa Elbilhatare istället för elbilarna.
Klassiska nybörjarfel.
* Han litar på att om man bara har ett par mils marginal på en långresa så ska det räcka ända fram.
* Han litar tydligen bara till navigatorn i bilen för att hitta laddare. Satsar först på en 50 kW-laddare och missuppfattar först situationen att det står en Audi där och laddar, men det visar sig att den laddar AC. Sen beklagar sig över att det bara är en 50 kW-laddare när bilen klarar 70 kW. När Audiägaren kommer tillbaka pekar han på 350-kW-laddare inom synhåll och att han inte fått igång dem. Dessa hade Glenn missat eftersom de inte fanns i hans navigator. Han testar inte om han får igång dem.
* Väl framme konstaterar han att det tagit 45 minuter längre med elbil. Han förstår inte att om han lättat lite på gasfoten och kört lite saktare hade han kommit ända fram och bara förlorat få några minuter.
* På morgonen efter (hos sina föräldrar) är han efterklok och konstaterar att han borde ha satt bilen på laddning så fort han har kommit fram och ska nu göra idet på morgonen stället. Han letar upp en förlängningssladd och drar fram men konstaterar att det inte finns nån AC-laddare i bilen. *SUCK*
* Han åker in till Delsbo för att ladda och får krångla med att lägga in sitt kreditkort i appen först. Sen ringer han sin far som kommer och hämtar honom "med sin diesel".
* När han ska åka tillbaka bryr han sig inte att ladda fullt, utan bara så att han tar sig till Tönnebro. Där går det inte att starta 350-kW-laddarna (Eon). Han försöker tydligen inte heller att ringa kundtjänst. På 50kW-laddaren står redan en bil så han drar till Gävlebro och laddar där.
Det jag blir upprörd över är att han gör en demonstration av hur illa förberedd han är och upprepar samma fel som så många andra biljournalister gjort redan för flera år sedan. Är et inte dags att sluta upp med de dumheterna nu och istället göra videor om vad man ska tänka på innan man ger sig ut på långresa? Speciellt om man hyr eller lånar en bil. För mig är det helt uppenbart att han hade klarat sig både dit och hem utan att stanna och ladda bara genom att sänka hastigheten lite och se till att ha med sig en AC-laddsladd.
Visst, det är bra att nån påpekar att det kan vara problem med att helt nya 350-kW-laddare inte går att använda, men fördenskull behöver man inte göra en så här fånig video.
Frågan är hur påläst man ska behöva vara för att köra elbil. Vad är rimligt tycker ni? Ska man ha koll på alla appar och abonnemang? Eller ska det räcka med att lita på bilens navi?
Jag tycker det verkar jättekrångligt och jobbigt att köra elbil (om det inte är en Tesla förstås). Dels alla olika nätverk och sen köer, trasiga laddare... Inte ens om laddaren är hel och ledig så verkar det vara särskilt smidigt att få igång laddningen. Det ska ringas till helpdesk, man ska trycka till laddhandtaget på ett speciellt sätt för annars avbryts laddningen osv osv osv. Det är fan inte ok nånstans. Skulle aldrig utsätta mig själv för det där.
Jag skulle säga att du har rätt i en del. Det kräver vissa kunskaper för att ladda en elbils om inte behövs på samma sätt för att tanka en ICE-bil. Sedan finns det andra fördelar som att inte behöva lära sig detta med att checka nivå på motorolja och byten av olja på service (eller om man gör det själv).
Så det finns både sina +/- med elbilar vs ICE-bilar.
Men det går att lära sig rätt OK att ladda hemma, och så länge med inte reser längre än vad batterierna räcker ToR (den flesta varadagspendligen och vardagsärenden) så håller det och fungerar rätt bra med alla elbilar.
Det är först när man skall resa, och behöver snabbladda, som det blir fortfarande väldigt mycket mer krångligt, och en sämre upplevelse om man inte kör Tesla. Själv hade jag inte orkat med att köra annan elbil än Tesla i dagsläget, men det kommer ju att bli bra på sikt.
Det är bara en fråga om tid innan alla andra är ikapp, och det blir lika enkelt för alla. Den tiden kommer också.
Runt sekelskiftet 1800/1900-talet var det säkert inte heller helt oproblematiskt att resa med en ICE-bil istället när alla var vana vid häst&vagn eller tåg.
Det handlade möjligen om en bil som stod still. Det finns någon elbilshatare som försökt med FUD. Nu hoppas jag verkligen att det snart vänder och att journalister och media genomskådar sånt här direkt. Det kan ju som vi vet bli lika engagerande historier om hänger ut dessa Elbilhatare istället för elbilarna.
Det handlade möjligen om en bil som stod still. Det finns någon elbilshatare som försökt med FUD. Nu hoppas jag verkligen att det snart vänder och att journalister och media genomskådar sånt här direkt. Det kan ju som vi vet bli lika engagerande historier om hänger ut dessa Elbilhatare istället för elbilarna.
Men hur svårt kan det vara för bärgaren att ha ett batteri med ccs sladd/alt bensingenerator som kan ladda elbilen som fått slut på kräm. Borde vara ett icke problem redan idag. Antar att norrmännen haft detta i flera år.
Men hur svårt kan det vara för bärgaren att ha ett batteri med ccs sladd/alt bensingenerator som kan ladda elbilen som fått slut på kräm. Borde vara ett icke problem redan idag. Antar att norrmännen haft detta i flera år.
Det kommer säkert med tiden även till Sverige när elbilar blir allt vanligare.
Har på YouTube sett flera bärgare som har den typen av laddningsfordon i UK för elbilister som varit klantiga och fått slut på "soppa".
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Men hur svårt kan det vara för bärgaren att ha ett batteri med ccs sladd/alt bensingenerator som kan ladda elbilen som fått slut på kräm. Borde vara ett icke problem redan idag. Antar att norrmännen haft detta i flera år.
Skulle väl säga att det oftast tar längre tid än att bärga till närmsta snabbladdare (eller laddare).
Finns det en laddare inom 10km (Vilket det nog oftast gör för de som får slut) tar det kanske 10 minuter att bärga bilen dit, plus några att lasta den. Att ladda upp bilen för 10km med säg 3-4kW skulle ta ca 30-40 minuter, kanske t.o.m 60 minuter om de som kört gått riktigt lågt, eller om bilen stått stilla länge så att batteriet är kallt.
Kan de ha nån lösning med lite mer kräm i, kanske ett batteri i samkörning med ett elverk så man kunde få ut säg 11kW eller mer skulle det kanske vara smidigt. Den lösningen får vi nog snart se.
Även V2V börjar komma där andra elbilar kan dela med sig av laddning.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Men om bärgarna har ett 100 kWh batteri med snabbladdningsfunktion med ccs? (så det ger kanske 100 kW) . Säg att det är 10 km då är det kanske 2kWh som behövs då är det ca 3 minuter. (största problemet är nog kallt batteri)
Men om bärgarna har ett 100 kWh batteri med snabbladdningsfunktion med ccs? (så det ger kanske 100 kW) . Säg att det är 10 km då är det kanske 2kWh som behövs då är det ca 3 minuter. (största problemet är nog kallt batteri)
Ser det rätt orimligt idag att man lägger så stora kostnader (samt vikt) som ett 100kW-batteri på en bärgningsbil.
I framtiden när även bärgningsbilarna går på batteri däremot... då bör vi förhoppningsvis se skapligt snabb "delning".
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR