"Bara"? Jag skulle välja en annan laddare iaf om det öht var möjligt.LarsL skrev:Hur... på vilket sätt... varför gick de sönder? Är det inte bara att plocka köttfärsen?
Enligt artikeln så skadades iaf kontakterna av köttet och fick bytas ut.
/fth
Moderator: Redaktion
"Bara"? Jag skulle välja en annan laddare iaf om det öht var möjligt.LarsL skrev:Hur... på vilket sätt... varför gick de sönder? Är det inte bara att plocka köttfärsen?
Ja, jag såg en i förra veckan vid ett trafikljus. Bakom stod en Volvo 855, och den såg liten ut i jämförelse.Kubi skrev:Den är högre och större än man tror!MWall skrev:dd88 skrev:Hoppas innerligt att vi inte överger våra kombibilar för SUV.
Tänk dig en eldriven bil motsvarande M340, hade varit perfekt.
Har inte sett en ID.4 i verkligheten. Tycker den ser ut som typ en kombi? Men den kanske är högre än man tror?
Ja, kanske det. Polestar 2 är väl det närmaste du kommer men det är bara en halvkombi. Och så kanske PS2 är Golf-klass snarare än mellanklass?
ID.4 är mer eller mindre identisk till XC60.
https://www.carsized.com/en/cars/compar ... -2017-suv/
Säkert någon begåvningsreserv som tänker Elbilar-Miljömupp-Vegan.fth skrev:"Bara"? Jag skulle välja en annan laddare iaf om det öht var möjligt.LarsL skrev:Hur... på vilket sätt... varför gick de sönder? Är det inte bara att plocka köttfärsen?
Enligt artikeln så skadades iaf kontakterna av köttet och fick bytas ut.
/fth
Det är ju först nu de är ute på marknaden.dd88 skrev:Hade de bilarna kunnat ersätta en mellanstor kombi så hade dom gjort det till en betydligt högre grad redan idag.taliz skrev:dd88 skrev:Tveksamt, även om det är lätt att dra förhastade slutsatser av en enskild månad så är många bilar på topplistan antingen fossil eller hybrid idag, mig veterligen så finns det ingen elbil (nuvarande eller lanserad) i dagsläget som kan ersätta majoriteten av dessa.taliz skrev:https://cleantechnica.com/2021/05/03/sw ... g-vehicle/
Det lär säljas fler elbilar än avgasbilar låååångt innan 2025...
Skulle säga precis tvärtom. Topplistan på BEVs motsvarar rent funktionellt topplistan på avgasbilar.
ID4/Enyaq/eNiro/etron/PS2 mfl kan ersätta Passat/Tiguan/V60/XC60 och övriga kombis och mellanstora SUVs.
ID3/Zoe/Leaf/e208 mfl kan ersätta Golf/Polo/Clio och diverse andra småbilar.
Småbilarna kan jag dock hålla med om.
För varje elbil så finns det tio motsvarande fossilbilar (hit räknar jag även hybrider). Att en modell säljer mer än övriga spelar inte så stor roll när resterande totalt säljer mer.taliz skrev:Det är ju först nu de är ute på marknaden.dd88 skrev:Hade de bilarna kunnat ersätta en mellanstor kombi så hade dom gjort det till en betydligt högre grad redan idag.taliz skrev:dd88 skrev:Tveksamt, även om det är lätt att dra förhastade slutsatser av en enskild månad så är många bilar på topplistan antingen fossil eller hybrid idag, mig veterligen så finns det ingen elbil (nuvarande eller lanserad) i dagsläget som kan ersätta majoriteten av dessa.taliz skrev:https://cleantechnica.com/2021/05/03/sw ... g-vehicle/
Det lär säljas fler elbilar än avgasbilar låååångt innan 2025...
Skulle säga precis tvärtom. Topplistan på BEVs motsvarar rent funktionellt topplistan på avgasbilar.
ID4/Enyaq/eNiro/etron/PS2 mfl kan ersätta Passat/Tiguan/V60/XC60 och övriga kombis och mellanstora SUVs.
ID3/Zoe/Leaf/e208 mfl kan ersätta Golf/Polo/Clio och diverse andra småbilar.
Småbilarna kan jag dock hålla med om.
VW har gått ut och sagt att de förväntar sig att ID4 blir deras bäst säljande bil 2021, dvs den säljer mer än Passat, Tiguan etc.
Är inte det att ersätta så vet jag inte riktigt vad du hade föreställt dig.
Så är förutspår Dagens Industri och Bil Sweden att det kommer se ut med försäljning av BEV vs plugin-hybrider de kommande åren:dd88 skrev:Tveksamt, även om det är lätt att dra förhastade slutsatser av en enskild månad så är många bilar på topplistan antingen fossil eller hybrid idag, mig veterligen så finns det ingen elbil (nuvarande eller lanserad) i dagsläget som kan ersätta majoriteten av dessa.taliz skrev:https://cleantechnica.com/2021/05/03/sw ... g-vehicle/
Det lär säljas fler elbilar än avgasbilar låååångt innan 2025...
Den där är ju redan "gammal". Vi är redan förbi den förutsägning för 2021 som ges där. Och det brukar oftast öka ju längre året går.martinot skrev:Så är förutspår Dagens Industri och Bil Sweden att det kommer se ut med försäljning av BEV vs plugin-hybrider de kommande åren:dd88 skrev:Tveksamt, även om det är lätt att dra förhastade slutsatser av en enskild månad så är många bilar på topplistan antingen fossil eller hybrid idag, mig veterligen så finns det ingen elbil (nuvarande eller lanserad) i dagsläget som kan ersätta majoriteten av dessa.taliz skrev:https://cleantechnica.com/2021/05/03/sw ... g-vehicle/
Det lär säljas fler elbilar än avgasbilar låååångt innan 2025...
Kanske att hybrider kommer bli en ytterst kort parantes i historien (som sagts så många gånger av många här i forumet).
Läste du artikeln?dd88 skrev:För varje elbil så finns det tio motsvarande fossilbilar (hit räknar jag även hybrider). Att en modell säljer mer än övriga spelar inte så stor roll när resterande totalt säljer mer.
För att majoriteten av bilarna som säljs ska vara elbilar så behövs det fler alternativ. Ser fortfarande inget rimligt alternativ som ska ersätta en passat eller v60.
Ja jag läste den, och hade jag varit lika dålig på att analysera marknaden så hade jag troligtvis fått sparken.taliz skrev:Läste du artikeln?dd88 skrev:För varje elbil så finns det tio motsvarande fossilbilar (hit räknar jag även hybrider). Att en modell säljer mer än övriga spelar inte så stor roll när resterande totalt säljer mer.
För att majoriteten av bilarna som säljs ska vara elbilar så behövs det fler alternativ. Ser fortfarande inget rimligt alternativ som ska ersätta en passat eller v60.
BEV var 22,2% i april, dvs nästan var fjärde ny bil är en ren elbil.
Som sagt, många som tidigare köpt Passat och V60 har bytt till Model 3, PS2, ID4 mfl(inkl mig själv).
Det behöver inte vara en exakt likadan modell från samma tillverkare för att folk ska vara intresserade. Väldigt väldigt få håller sig till samma märke och modell.
Jag tror att vi kan se över 50% elbilar redan nästa år.
Vad var det som var dåligt analyserat? Tycker de hade förvånansvärt bra koll på den svenska marknaden, inkl att miljöbonusen nyss höjts, att förmånsvärdena ökar i juli, att ID4 möjligen vad uppdämd efterfrågan etc etc.dd88 skrev:Ja jag läste den, och hade jag varit lika dålig på att analysera marknaden så hade jag troligtvis fått sparken.taliz skrev:Läste du artikeln?dd88 skrev:För varje elbil så finns det tio motsvarande fossilbilar (hit räknar jag även hybrider). Att en modell säljer mer än övriga spelar inte så stor roll när resterande totalt säljer mer.
För att majoriteten av bilarna som säljs ska vara elbilar så behövs det fler alternativ. Ser fortfarande inget rimligt alternativ som ska ersätta en passat eller v60.
BEV var 22,2% i april, dvs nästan var fjärde ny bil är en ren elbil.
Som sagt, många som tidigare köpt Passat och V60 har bytt till Model 3, PS2, ID4 mfl(inkl mig själv).
Det behöver inte vara en exakt likadan modell från samma tillverkare för att folk ska vara intresserade. Väldigt väldigt få håller sig till samma märke och modell.
Jag tror att vi kan se över 50% elbilar redan nästa år.
Att konstatera att det sker är inte nog, man måste förstå varför det sker.
Eller är Teslas 11 sålda bilar i April även det ett tecken på hur det kommer se ut framåt? (Svaret är givetvis nej).
Vi kommer säkerligen se månader med andelar över 50% väldigt snart, men att det håller över ett helt år tror jag inte på. Hade inte hybriden funnits så hade det varit en helt annan sak.
Inte försäljning. Nyregistrering.dd88 skrev:Ja jag läste den, och hade jag varit lika dålig på att analysera marknaden så hade jag troligtvis fått sparken.
Att konstatera att det sker är inte nog, man måste förstå varför det sker.
Eller är Teslas 11 sålda bilar i April även det ett tecken på hur det kommer se ut framåt? (Svaret är givetvis nej).
Hepp!fth skrev:Någon som råkat ut för kött i snabbladdaren?
https://futurism.com/the-byte/vandals-a ... 7eBJdobPRU
Begåvningsreserven i Tyskland verkar inte gilla elbilar...
/fth
Det där med köttet är ju aktivism och inte direkt en åsikt.martinot skrev:
Hepp!
Det där var ju inget vidare. Intressant ämne som skrivs om på nyhetssidan:
https://teslaclubsweden.se/folk-som-int ... e-idioter/
Visst stämmer det säkert att de som inte gillar elbilar är inte idioter.
Ibland undrar man ju dock när man läser den nyheten som du länkar till...
Det av mig understrukna, vad vet hon som jag inte fattar?Ett mål är att få ned utsläppen av växthusgaser. I dag går nästan alla lastbilar på fossil diesel och det innebär, som Karin Rådström ser det, att lastbilstillverkarna har möjlighet att göra mycket.
– De tunga fordonen står för 7-8 procent av de globala utsläppen av koldioxid.
De tre stora lastbilstillverkarna pratar i princip om samma lösningar på problemet. Först handlar det om att ersätta dieseln med eldrivna lastbilar som har stora batterier.I nästa steg krävs även eldrivna lastbilar som använder bränsleceller och vätgas.
– Vi tror att både batterier och bränsleceller behövs. Men det är mycket som är osäkert med den här omställningen. Vi vet till exempel inte hur mycket grön vätgas som blir tillgänglig och vad den kommer att kosta. Det är lika osäkert när det gäller grön el, säger Karin
Hon pekar därmed på att problemet är större. För att få ned utsläppen räcker det inte att tillverkarna börjar göra eldrivna lastbilar.
Politiker och andra företag måste också få fram mycket mer grön el och vätgas än vad som finns tillgängligt i dag. Och det måste till nya elledningar, gasnät, laddplatser med mera.
– Infrastrukturen är en stor fråga och det krävs mycket investeringar där.
Det skulle vara om man har en produktion av vätgas i stor skala för ett specifikt huvudändamål och att man då kan använda den infrastrukturen till fordon. Tänker på t.ex. vätgasdriven stålproduktion. I närområdet skulle man ju kunna använda vätgasen till annat.Svenssons skrev:Gissar att hon med bakgrund inom försäljning och marknad inte tror att batterier kommer klara räckvidden alternativt att bilarna måste kunna tankas snabbt. Gissar att hon inte har någon direkt koll på vätgasteknik.
Vill någon lastbilstillverkare köra på vätgas är det väl fritt för dem att bygga upp och bekosta ett nät med vätgasmackar. Något nät av vätgasdistribution via piplines lär det inte bli. Lokal produktion eller påfyllning från lastbilar är det som kommer krävas och dessa saker skalas inte upp särskilt enkelt.
Jo, jag har också funderat så. Men det blir ju lokaltrafik då eftersom du bara kan ladda vid fabriken. Om du bara kan ladda hemma så kommer du inte så långt och kan lika gärna använda batterier.Fredrik j skrev:Det skulle vara om man har en produktion av vätgas i stor skala för ett specifikt huvudändamål och att man då kan använda den infrastrukturen till fordon. Tänker på t.ex. vätgasdriven stålproduktion. I närområdet skulle man ju kunna använda vätgasen till annat.
Det finns ju dock många exempel där "vanliga" Tesla har snabbladdats extremt mycket i professionell användning utan större problem med batterierna, Tesloop är kanske dom mest kända.Jwe skrev:Så länge batterierna inte tål frekvent snabbladdning, vilket är en förutsättning för batteridrift av större delen av lastbilsflottan, kommer man inte att massproducera lastbilar med endast batterilagrad el. Misstänker att det är därför det går segt med lanseringen av Semin , på bara några månader skulle batterierna behöva bytas ut, vilket skulle leda till att battertekniken skulle få mycket dåligt rykte för lång tid framåt.
Också därför "elvägar” fortfarande är aktuella.
Om den nya batteritekniken klarar frekvent snabbladdning kommer vi se en mycket snabb omställning till batteridrift även för långväga lastbilstransporter.
De i lastbilsbranschen är nog väl medvetna om dessa förutsättningar, som ju skiljer sig avsevärt från den vanlige bilistens körmönster och därmed krav på batterierna.