Så Nissan har lyckats sälja över 8000 elbilar i Sverige trots ovilliga återförsäljare? Och volvohandlarna har krängt 11000 elbilar trots att dom förlorar pengar på det? Måste ju ändå sägas vara lite imponerande.
Ja alla handlare är inte dåliga. De Nissanhandlare jag har varit hos pushade Leaf bra iaf.
Men Volvo har väl inte sålt några elbilar? Den första börjar väl levereras först nu. Laddhybrider som kommer kräva massor av service om 5-10 år har de sålt gott om däremot.
Så Nissan har lyckats sälja över 8000 elbilar i Sverige trots ovilliga återförsäljare? Och volvohandlarna har krängt 11000 elbilar trots att dom förlorar pengar på det? Måste ju ändå sägas vara lite imponerande.
Ja alla handlare är inte dåliga. De Nissanhandlare jag har varit hos pushade Leaf bra iaf.
Men Volvo har väl inte sålt några elbilar? Den första börjar väl levereras först nu. Laddhybrider som kommer kräva massor av service om 5-10 år har de sålt gott om däremot.
Volvohandlarna säljer också renault i sverige och deras verkstäder servar/reparerar dom. Zoe....
Så Nissan har lyckats sälja över 8000 elbilar i Sverige trots ovilliga återförsäljare? Och volvohandlarna har krängt 11000 elbilar trots att dom förlorar pengar på det? Måste ju ändå sägas vara lite imponerande.
Ja alla handlare är inte dåliga. De Nissanhandlare jag har varit hos pushade Leaf bra iaf.
Men Volvo har väl inte sålt några elbilar? Den första börjar väl levereras först nu. Laddhybrider som kommer kräva massor av service om 5-10 år har de sålt gott om däremot.
Volvohandlarna säljer också renault i sverige och deras verkstäder servar/reparerar dom. Zoe....
Ja såklart Jag känner flera som har Zoes. De behöver mycket service av någon anledning? Mycket som går fel hela tiden.
Så Nissan har lyckats sälja över 8000 elbilar i Sverige trots ovilliga återförsäljare? Och volvohandlarna har krängt 11000 elbilar trots att dom förlorar pengar på det? Måste ju ändå sägas vara lite imponerande.
Ja alla handlare är inte dåliga. De Nissanhandlare jag har varit hos pushade Leaf bra iaf.
Men Volvo har väl inte sålt några elbilar? Den första börjar väl levereras först nu. Laddhybrider som kommer kräva massor av service om 5-10 år har de sålt gott om däremot.
Volvohandlarna säljer också renault i sverige och deras verkstäder servar/reparerar dom. Zoe....
Ja såklart Jag känner flera som har Zoes. De behöver mycket service av någon anledning? Mycket som går fel hela tiden.
Ungefär som hos tesla då? Man får ju inte intrycket att dom sitter och rullar tummarna på service centers. Det finns nog möjligheter att tjäna en del pengar när garantierna går ut. Och tesla har ju en av dom starkaste inlåsningseffekten av alla märkesverkstäder?
Det finns säkert möjlighet för Nissan, Tesla, Polestar/Volvo, mflr. att tjäna pengar på både service och reservdelar för elbilar, men det som jag misstänker är att (vissa) ÅF/verkstäder inte gillar att det blir mindre volym och mindre omfattande service och delar för elbilar jämfört med de mekaniskt mer komplicerade ICE-bilarna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mailade just till SVT och Sveriges radio för att tydliggöra att det rör sig om Renault Zoe, och en stilla undran om de skulle skriva en artikel om t.ex. Volkswagen Crafter varit "omöjliga" att starta i vintertemperatur..så jag passade på att tipsa om att min kommun var haft problem med dessa. Ska bli intressant att se om de väljer att skriva om det.
Kia E-Niro 2019. Tidigare Nissan Leaf men tröttnade på Rapidgate..
Mailade just till SVT och Sveriges radio för att tydliggöra att det rör sig om Renault Zoe, och en stilla undran om de skulle skriva en artikel om t.ex. Volkswagen Crafter varit "omöjliga" att starta i vintertemperatur..så jag passade på att tipsa om att min kommun var haft problem med dessa. Ska bli intressant att se om de väljer att skriva om det.
Bra! Känns som man inom svensk media tycker det är bra att kunna hänga ut elbilar. Har inget emot att man diskuterar nackdelar och utmaningar, men det bör vara en rimlighet i det journalistiska förhållningssättet .
Förhoppningsvis nyheter som inte bara går ut på click-bait och försök att sensionalisera nyheter genom att dissa elbilar så som SvD, Flamman och Sweclockers. Hoppas att inte SVT börjat med liknande upplägg.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Ny larmrapport: Skånes kommuner illa förberedda för framtida effektbrist
Skånes kommuner är illa förberedda för framtida perioder med akut effektbrist. Enligt en rapport från konsultbolaget WSP skjuter kommunerna över allt för mycket ansvar till elnätsbolagen.
– Kommunerna förutsätter att elförsörjningen fungerar. De måste göra mer, säger rapportförfattaren Anna Nordling.
Det finns en allvarlig kapacitetsbrist i det svenska elnätet. Den är särskilt stor i Skåne och Stockholmsområdet. Det har skapat problem för skånska industriföretag som Ecolean, Lindab, Polykemi och Pågen.
...
Enligt Svenska Kraftnät måste sydsvenska elkonsumenter kallt räkna med att årligen drabbas av akut effektbrist under 400 timmar. Det motsvarar 17 dygn per år.
Ny larmrapport: Skånes kommuner illa förberedda för framtida effektbrist
Skånes kommuner är illa förberedda för framtida perioder med akut effektbrist. Enligt en rapport från konsultbolaget WSP skjuter kommunerna över allt för mycket ansvar till elnätsbolagen.
– Kommunerna förutsätter att elförsörjningen fungerar. De måste göra mer, säger rapportförfattaren Anna Nordling.
Det finns en allvarlig kapacitetsbrist i det svenska elnätet. Den är särskilt stor i Skåne och Stockholmsområdet. Det har skapat problem för skånska industriföretag som Ecolean, Lindab, Polykemi och Pågen.
...
Enligt Svenska Kraftnät måste sydsvenska elkonsumenter kallt räkna med att årligen drabbas av akut effektbrist under 400 timmar. Det motsvarar 17 dygn per år.
Elbil är framförallt något för storstadsbilister i Norge. Var tredje registrerad elbil finns i antingen Oslo, Bergen, Trondheim eller Stavanger enligt statistik från landets bilförbund."
Eller också tolkar man statistiken att två tredjedelar av elbilarna finns utanför storstäderna?
Elbil är framförallt något för storstadsbilister i Norge. Var tredje registrerad elbil finns i antingen Oslo, Bergen, Trondheim eller Stavanger enligt statistik från landets bilförbund."
Eller också tolkar man statistiken att två tredjedelar av elbilarna finns utanför storstäderna?
Eller att höginkomsttagarna, som har råd att köpa en elbil, bor i storstäder?
Frågan är om de menar städerna strikt eller tätortsområdena?
I tätortsområdena Oslo (c:a 1 miljon) Bergen (drygt 400000), Trondheim (knappt 200000) och Stavanger (drygt 200000) bor ungefär en tredjedel av Norges befolkning. Då är det knappast överraskande att en tredjedel av elbilarna också finns där.
Elbil är framförallt något för storstadsbilister i Norge. Var tredje registrerad elbil finns i antingen Oslo, Bergen, Trondheim eller Stavanger enligt statistik från landets bilförbund."
Eller också tolkar man statistiken att två tredjedelar av elbilarna finns utanför storstäderna?
Ha ha, snacka om ickenyhet, om det är som sägs. Räknar man ihop befolkningen i de fyra nämnda städerna utgör de ungefär en tredjedel av den totala befolkningen. En tredjedel av befolkningen har köpt en tredjedel av bilarna! Wow, stoppa pressarna!
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Elbil är framförallt något för storstadsbilister i Norge. Var tredje registrerad elbil finns i antingen Oslo, Bergen, Trondheim eller Stavanger enligt statistik från landets bilförbund."
Eller också tolkar man statistiken att två tredjedelar av elbilarna finns utanför storstäderna?
Ha ha, snacka om ickenyhet, om det är som sägs. Räknar man ihop befolkningen i de fyra nämnda städerna utgör de ungefär en tredjedel av den totala befolkningen. En tredjedel av befolkningen har köpt en tredjedel av bilarna! Wow, stoppa pressarna!
Ja, det var verkligen en ickenyhet.
Kommunikationschefen på bilförbundets analys känns också världsfrånvänd:
"Elbilar uppfattas av många på landsbygden som en omodern teknologi, varken utbud, pris eller räckvidd motsvarar de behov man har"
Elbil är framförallt något för storstadsbilister i Norge. Var tredje registrerad elbil finns i antingen Oslo, Bergen, Trondheim eller Stavanger enligt statistik från landets bilförbund."
Eller också tolkar man statistiken att två tredjedelar av elbilarna finns utanför storstäderna?
Ytterligare ett lågvattenmärke i elbils-rapporteringen, befolkningen i dessa städer utgör som sagt nästan exakt 1/3 av Norges befolkning.
Slutsatsen är alltså att elbilar fungerar lika bra överallt i hela Norge, i storstäder såväl som på landet.
Den korrekta slutsatsen stämde väl inte med någons förutfattade meningar får man anta, så då fick dom hitta på lite "alternativa fakta" istället.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Men rubriken ”Folk i städer köper lika många elbilar som folk på landsbygden” är väl inte lika mycket av ett klickbete, än. Vi dras ju till det som bekräftar våran åsikt de flesta i Sverige tycker fortfarande att elbilar inte räcker till, vilket en elbil är en stadsbil stödjer alltså klickar folk.
Den norska ursprungskällan ger lite mer förklaring:
"Oversikten laget av NAF (Norges Automobil-Forbund) viser at det ruller rundt 111.000 elbiler i de fire storbyene. Dette utgjør over 20 prosent av bilparken i disse kommunene.
I de 281 minste kommunene i landet, som i samlet innbyggertall tilsvarer de fire største byene, finnes det bare 42.000 elbiler."
5 procent elbilar i de minsta kommunerna mot 20 procent i storstäderna. https://www.nationen.no/nyhet/elbil-er- ... byfenomen/
Kanske är det så att på landsbygden behåller man sina äldre bilar längre?
Misstänkte nästan att det var felformulerat i artikeln. Det är alltså två tredjedelar av elbilarna som finns reggade i storbyarna. Inte en tredjedel.
Är väl ganska rimligt att anta att bilparken är några år äldre på landsbygden, eftersom medelinkomsterna där troligen är lägre. Men det lär ju jämna ut sig över tid, kommer ju hela tiden ut begagnade elbilar på marknaden, som petar bort samma mängd fossilare.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Angående elbilar på landsbygden så läste jag i lokaltidningen att i min kommun (Skellefteå) så var det rekordår för elbilsförsäljningen ifjol. I slutet av 2019 fanns det 124 registrerade bilar i kommunen i slutet av 2020 var det 289. Det finns även 400 laddhybrider.
Teslaclubsweden gick igenom elbilsförsäljning per capita för ett år sen (för 2019) och nog är det en rätt tydligt övervikt på försäljningen på landsbygden.