Annan butikshandel slås ju ut nu så varför inte bilhandlare också? Leksaksaffärerna har ju nästan helt försvunnit. Elektronik köper jag nästan uteslutande över nätet. Ser ingen anledning till att jag skulle vilja ha en bilhandlare heller egentligen så de försvinner nog snart också.
Gick en runda i centrala Halmstad.
Säkert 20 tomma butikslokaler...
Ja, frågan är om staden överlever eller åtminstone centrum som vi ser dem nu. Det finns ju väldigt liten mening att åka in till staden för mig nu så varför skulle jag vilja bo där? Tror många kommer börja resonera likadant och vi kommer få mer utsmetade städer som fokuserar på boende och arbete.
Ja, i Halmstad är det Hallarna (fd. Eurostop) vid E6 och Flygstaden halvvägs mot Tylösand som gäller.
Stooora köpcenter med gratis parkering.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Det pågår en elbilsrevolution, skapad och driven av Tesla. Men det handlar inte egentligen om själva den elektriska drivlinan, utan det handlar om en revolutionär förändring av hela bilbranschens affärsmodell. För att överleva räcker det inte för gamla biltillverkare att pliktskyldigt lansera elbilar i premiumprisklassen, för de sitter inbyggda i en utdöende affär. Analys nedan.
Annan butikshandel slås ju ut nu så varför inte bilhandlare också? Leksaksaffärerna har ju nästan helt försvunnit. Elektronik köper jag nästan uteslutande över nätet. Ser ingen anledning till att jag skulle vilja ha en bilhandlare heller egentligen så de försvinner nog snart också.
Gick en runda i centrala Halmstad.
Säkert 20 tomma butikslokaler...
Ja, frågan är om staden överlever eller åtminstone centrum som vi ser dem nu. Det finns ju väldigt liten mening att åka in till staden för mig nu så varför skulle jag vilja bo där? Tror många kommer börja resonera likadant och vi kommer få mer utsmetade städer som fokuserar på boende och arbete.
Elbilar kommer troligen kunna påverka var vi väljer att bo. I och med elbilar blir det ju mycket billigare att köra bil.
Länk till intressant YouTube-klipp som pratar om detta, dels länkt till specifik tidpunkt och dels inklistrad från start:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Annan butikshandel slås ju ut nu så varför inte bilhandlare också? Leksaksaffärerna har ju nästan helt försvunnit. Elektronik köper jag nästan uteslutande över nätet. Ser ingen anledning till att jag skulle vilja ha en bilhandlare heller egentligen så de försvinner nog snart också.
Gick en runda i centrala Halmstad.
Säkert 20 tomma butikslokaler...
Ja, frågan är om staden överlever eller åtminstone centrum som vi ser dem nu. Det finns ju väldigt liten mening att åka in till staden för mig nu så varför skulle jag vilja bo där? Tror många kommer börja resonera likadant och vi kommer få mer utsmetade städer som fokuserar på boende och arbete.
Elbilar kommer troligen kunna påverka var vi väljer att bo. I och med elbilar blir det ju mycket billigare att köra bil.
Länk till intressant YouTube-klipp som pratar om detta, dels länkt till specifik tidpunkt och dels inklistrad från start:
Vi har ju länge följt utvecklingen i USA med något/några decenniers eftersläpning.
Vi har numera mycket ”white flight” där allt fler bosätter sig i gentrifierade förorter eller vissa specifika stadsdelar.
De från förorterna kör väldigt mycket bil. I och med etableringen av stora köpcenter utanför städerna har de allt de behöver där. De behöver inte längre åka till stadskärnan för att få ett stort utbud.
Förövrigt intressant teori i klippet att de stora problemen med våldsbrott på 70-80-tal berodde på blyberikad bensin.
Annan butikshandel slås ju ut nu så varför inte bilhandlare också? Leksaksaffärerna har ju nästan helt försvunnit. Elektronik köper jag nästan uteslutande över nätet. Ser ingen anledning till att jag skulle vilja ha en bilhandlare heller egentligen så de försvinner nog snart också.
Gick en runda i centrala Halmstad.
Säkert 20 tomma butikslokaler...
Ja, frågan är om staden överlever eller åtminstone centrum som vi ser dem nu. Det finns ju väldigt liten mening att åka in till staden för mig nu så varför skulle jag vilja bo där? Tror många kommer börja resonera likadant och vi kommer få mer utsmetade städer som fokuserar på boende och arbete.
Elbilar kommer troligen kunna påverka var vi väljer att bo. I och med elbilar blir det ju mycket billigare att köra bil.
Länk till intressant YouTube-klipp som pratar om detta, dels länkt till specifik tidpunkt och dels inklistrad från start:
Vi har ju länge följt utvecklingen i USA med något/några decenniers eftersläpning.
Vi har numera mycket ”white flight” där allt fler bosätter sig i gentrifierade förorter eller vissa specifika stadsdelar.
De från förorterna kör väldigt mycket bil. I och med etableringen av stora köpcenter utanför städerna har de allt de behöver där. De behöver inte längre åka till stadskärnan för att få ett stort utbud.
Förövrigt intressant teori i klippet att de stora problemen med våldsbrott på 70-80-tal berodde på blyberikad bensin.
Säkert att det var blyberikad bensin. Lika mycket som att dagens problem med våldsbrott beror på elöverkänslighet.
Ja nog för att romarna hade problem med bly men det här känns lite långsökt...
Däremot det andra om elbilars påverkan på behovet att bo centralt minskar är riktigt intressant
Måste vi tagga ner lite i trafiken?
Känns ju långsökt att det skulle vara "överraskning" som är orsaken. Man lär sig ju rätt fort vad som händer när man trycker på "gasen".
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör Model 3 LR AWD 2019, PearlWhite, Vit interiör, 18" Aero, FSD Nissan Leaf Tekna 2013
Måste vi tagga ner lite i trafiken?
Känns ju långsökt att det skulle vara "överraskning" som är orsaken. Man lär sig ju rätt fort vad som händer när man trycker på "gasen".
Förmodligen nya elbilsförare som inte är vana alternativt hyrbilsförare?
Jag brukar rekommendera köra på chill, krypa-läget och låg regenerativ effekt ett tag i början om man är ny elbilsförare, eftersom bilen då mer beter sig som en automat fossilbil.
Exempelvis om man kommer direkt från en dieseldriven automat och ska köra på motorvägen, då är man förmodligen van att behöva kämpa med gasen för att komma upp i 110 utan att hindra trafiken men om du gör samma sak med en Tesla i normalläget så sticker den iväg som en raket och då riskerar man tappa kontrollen om man inte är beredd på det.
Annan butikshandel slås ju ut nu så varför inte bilhandlare också? Leksaksaffärerna har ju nästan helt försvunnit. Elektronik köper jag nästan uteslutande över nätet. Ser ingen anledning till att jag skulle vilja ha en bilhandlare heller egentligen så de försvinner nog snart också.
Gick en runda i centrala Halmstad.
Säkert 20 tomma butikslokaler...
Ja, frågan är om staden överlever eller åtminstone centrum som vi ser dem nu. Det finns ju väldigt liten mening att åka in till staden för mig nu så varför skulle jag vilja bo där? Tror många kommer börja resonera likadant och vi kommer få mer utsmetade städer som fokuserar på boende och arbete.
Elbilar kommer troligen kunna påverka var vi väljer att bo. I och med elbilar blir det ju mycket billigare att köra bil.
Länk till intressant YouTube-klipp som pratar om detta, dels länkt till specifik tidpunkt och dels inklistrad från start:
Jag tror inte det är primärt bensinkostnaden som gör att folk inte bilpendlar in till de större städerna. Trängsel i form av bilköer och dyra parkeringar är det som antagligen håller tillbaka många.
Däremot håller jag med om att det kommer bli mer och mer populärt bland medelklassen att flytta ut en bit från stan. Men det kommer snarare drivas av brottslighet i stadskärnorna. I Malmö har det väl redan gått åt det hållet?
50 % mer olyckor för Tesla än för andra, ojdå... och i Norge drabbas varannan elbil av skada första året, kan det stämma???
Själv tycker jag att 150-200 hästkrafter är alldeles tillräckligt för en elbil, varför ha mer kraft än vad många uppenbarligen klarar av att hantera? Har tidigare sagt att jag hoppas att Cybertruck inte blir verklighet - en pansarvagn som gör 0-100 på 3 sekunder kommer definitivt INTE att göra vägarna säkrare.
50 % mer olyckor för Tesla än för andra, ojdå... och i Norge drabbas varannan elbil av skada första året, kan det stämma???
Själv tycker jag att 150-200 hästkrafter är alldeles tillräckligt för en elbil, varför ha mer kraft än vad många uppenbarligen klarar av att hantera? Har tidigare sagt att jag hoppas att Cybertruck inte blir verklighet - en pansarvagn som gör 0-100 på 3 sekunder kommer definitivt INTE att göra vägarna säkrare.
Nu verkar det inte vara allvarliga skador som är det som är överrepresenterat utan parkeringsskador och då pga större bil. Cybertrucken lär inte minska detta, tvärt om så riskerar den råka ut för fler parkeringsolyckor men frågan är om det är om den egentligen kommer ta skada? Att köra mot en betongpelare gör inte så mycket om bilen inte är lackad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Annan butikshandel slås ju ut nu så varför inte bilhandlare också? Leksaksaffärerna har ju nästan helt försvunnit. Elektronik köper jag nästan uteslutande över nätet. Ser ingen anledning till att jag skulle vilja ha en bilhandlare heller egentligen så de försvinner nog snart också.
Gick en runda i centrala Halmstad.
Säkert 20 tomma butikslokaler...
Ja, frågan är om staden överlever eller åtminstone centrum som vi ser dem nu. Det finns ju väldigt liten mening att åka in till staden för mig nu så varför skulle jag vilja bo där? Tror många kommer börja resonera likadant och vi kommer få mer utsmetade städer som fokuserar på boende och arbete.
Elbilar kommer troligen kunna påverka var vi väljer att bo. I och med elbilar blir det ju mycket billigare att köra bil.
Länk till intressant YouTube-klipp som pratar om detta, dels länkt till specifik tidpunkt och dels inklistrad från start:
Jag tror inte det är primärt bensinkostnaden som gör att folk inte bilpendlar in till de större städerna. Trängsel i form av bilköer och dyra parkeringar är det som antagligen håller tillbaka många.
Däremot håller jag med om att det kommer bli mer och mer populärt bland medelklassen att flytta ut en bit från stan. Men det kommer snarare drivas av brottslighet i stadskärnorna. I Malmö har det väl redan gått åt det hållet?
Sedan kan man ju ta lite mer hanterbara storlekar på städer. Själv har jag t.ex Falun och Borlänge o närheten. Falun är en fin stad, men kostar därefter. Och vem (förlåt!) vill egentligen bo i Borlänge om det inte varit för jobben? Med elbilen kan jag nu plötsligt bosätta mig ett tiotal kilometer utanför staden om jag så vill. Den enda faktorn som spelar roll är att resetiden inte blir för lång.
Billigt hus på landsbygden med elbil eller lägenhet mitt i smeten? Lätt val för mig i alla fall.
Och i mitt fall skulle en gammal Leaf räcka mycket bra, går att komma överallt i Dalarna med en sådan idag och jag har ytterst sällan anledning att lämna länet heller.
Om vi ser omkring oss i Europa så har Sverige mer än 100€ per ton [skatt på CO2] och det fungerar bra.
Så säger Diess till Handelsblatt.
Klimat- och miljöorganisationer har tidigare kritiserat förbundsregeringens ursprungliga "klimatpaket" som utgick från 10€ per ton. Därefter har förbundsdagen och -länderna kommit överens om ett pris på 25€ per ton.
Men det här tyckte jag var mest intressant
- I dagsläget hjälper det oss faktiskt att Tesla visar vägen, säger Diess om den mycket framgångsrika US-elbilspionjären.
- Vi är fortfarande rätt så säkra på att vi kan hålla jämna steg, förutsatt att vi nu snabbt ökar takten och bygger upp den nödvändiga mjukvarukompetensen.
Men Tesla kommer också att fortsätta växa i snabb takt och kommer troligen förbli den vassaste utmanaren.
Han har ju ändå förstått, känns det som. I motsats till alla andra. Och hans tidigare uttalanden att VW kommer bli störst på elbilar verkar han ha reviderat. Verkligheten har nog börjat komma ikapp.
Det är ju känt sedan tidigare att Herbert Diess är lite kompis med Elon. Tydligen pratar de rätt ofta med varandra på telefon.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Diess är ju primärt en säljare. Vad han säger publikt skall man nog inte lägga särskilt stor vikt vid.
VW har kört samma snack även innan Diess, men det är fortfarande inte mycket verkstad.
Diess är ju primärt en säljare. Vad han säger publikt skall man nog inte lägga särskilt stor vikt vid.
VW har kört samma snack även innan Diess, men det är fortfarande inte mycket verkstad.
Det jag tyckte var anmärkningsvärt med uttlandet var att han alltmer erkänner att Tesla har ett så stort försprång att det är nästintill omöjligt för den tyska bilindustrin att komma ikapp. Det är så jag tolkar det han säger. "Jämna steg" betyder ju bara att försprånget inte längre ökar, förutsatt att VW anstränger sig.
Så har han inte sagt för bara några månader sedan. Då hette det fortfarande att vi är bäst störst och vackrast.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Diess är ju primärt en säljare. Vad han säger publikt skall man nog inte lägga särskilt stor vikt vid.
VW har kört samma snack även innan Diess, men det är fortfarande inte mycket verkstad.
Det jag tyckte var anmärkningsvärt med uttlandet var att han alltmer erkänner att Tesla har ett så stort försprång att det är nästintill omöjligt för den tyska bilindustrin att komma ikapp. Det är så jag tolkar det han säger. "Jämna steg" betyder ju bara att försprånget inte längre ökar, förutsatt att VW anstränger sig.
Så har han inte sagt för bara några månader sedan. Då hette det fortfarande att vi är bäst störst och vackrast.
Det är ett sätt att stressa egna organisationen till omställning om man inte får tillräckligt gehör internt.
VW chefen Herbert Diess har sett ljuset, han ser elbilarna komma, en riktig ledare är förutseende. (apropå öh,öh-mannen som leder Sverige). Diess sparkar på undercheferna att bli snabbare för att klara konkurrensen från Tesla. Är det VW som köper Tesla aktier så kursen rusar?
VW lovar mycket. 2014 lovade de att de skulle vara världsledande på elbilar 2018. Alla vet hur dåligt de höll de löftet. Nu är det nya löften om satsning på elbilar men det VW inte säger är att de satsar mer pengar på att ta fram nya bensin och dieselbilar än vad de gör på elbilar. Majoriteten av de bilar de planerar sälja under lång tid framöver har förbränningsmotor.
Konsumenterna kommer dock tvinga VW att ställa om snabbare. Få kommer vilja lägga flera hundra tusen på en bensin eller dieselbil om 2-3år när det är tydligt för alla att det är förlegad teknik och sådana bilar inte har något andrahandsvärde. VW kommer då stå med tillverkningskapacitet för 9-10 miljoner bilar med förbränningsmotor som ingen vill köpa. Enda chansen för VW att överleva det är statliga nödlån vilket det säkert kommer få.