Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Förare som i regel tidigare kört 2-litersdiesel, vit man-syndromet och motorstark bil är sällan en bra kombination.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Artikel i media
Kan det inte vara så att det är andra förare som överraskas? Den danska artikeln är låst, så oklart om det är en översättningsmiss.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Artikel i media
Så sa de på radion när jag hörde det i morse.bylund skrev:Kan det inte vara så att det är andra förare som överraskas? Den danska artikeln är låst, så oklart om det är en översättningsmiss.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Artikel i media
https://www.nyteknik.se/elbilar/elbilar ... 48,33270&=bylund skrev:Kan det inte vara så att det är andra förare som överraskas? Den danska artikeln är låst, så oklart om det är en översättningsmiss.
Re: Artikel i media
Jag tror inte det är primärt bensinkostnaden som gör att folk inte bilpendlar in till de större städerna. Trängsel i form av bilköer och dyra parkeringar är det som antagligen håller tillbaka många.Svenssons skrev:Elbilar kommer troligen kunna påverka var vi väljer att bo. I och med elbilar blir det ju mycket billigare att köra bil.LarsL skrev:Ja, frågan är om staden överlever eller åtminstone centrum som vi ser dem nu. Det finns ju väldigt liten mening att åka in till staden för mig nu så varför skulle jag vilja bo där? Tror många kommer börja resonera likadant och vi kommer få mer utsmetade städer som fokuserar på boende och arbete.bonath skrev:LarsL skrev:Annan butikshandel slås ju ut nu så varför inte bilhandlare också? Leksaksaffärerna har ju nästan helt försvunnit. Elektronik köper jag nästan uteslutande över nätet. Ser ingen anledning till att jag skulle vilja ha en bilhandlare heller egentligen så de försvinner nog snart också.
Gick en runda i centrala Halmstad.
Säkert 20 tomma butikslokaler...
Länk till intressant YouTube-klipp som pratar om detta, dels länkt till specifik tidpunkt och dels inklistrad från start:
Däremot håller jag med om att det kommer bli mer och mer populärt bland medelklassen att flytta ut en bit från stan. Men det kommer snarare drivas av brottslighet i stadskärnorna. I Malmö har det väl redan gått åt det hållet?
-
- Inlägg: 291
- Blev medlem: 10 apr 2019 08:35
Re: Artikel i media
50 % mer olyckor för Tesla än för andra, ojdå... och i Norge drabbas varannan elbil av skada första året, kan det stämma???nek0 skrev:https://www.nyteknik.se/elbilar/elbilar ... 48,33270&=bylund skrev:Kan det inte vara så att det är andra förare som överraskas? Den danska artikeln är låst, så oklart om det är en översättningsmiss.
Själv tycker jag att 150-200 hästkrafter är alldeles tillräckligt för en elbil, varför ha mer kraft än vad många uppenbarligen klarar av att hantera? Har tidigare sagt att jag hoppas att Cybertruck inte blir verklighet - en pansarvagn som gör 0-100 på 3 sekunder kommer definitivt INTE att göra vägarna säkrare.
Nissan Leaf 2014
Re: Artikel i media
Nu verkar det inte vara allvarliga skador som är det som är överrepresenterat utan parkeringsskador och då pga större bil. Cybertrucken lär inte minska detta, tvärt om så riskerar den råka ut för fler parkeringsolyckor men frågan är om det är om den egentligen kommer ta skada? Att köra mot en betongpelare gör inte så mycket om bilen inte är lackad.granlundii skrev:50 % mer olyckor för Tesla än för andra, ojdå... och i Norge drabbas varannan elbil av skada första året, kan det stämma???nek0 skrev:https://www.nyteknik.se/elbilar/elbilar ... 48,33270&=bylund skrev:Kan det inte vara så att det är andra förare som överraskas? Den danska artikeln är låst, så oklart om det är en översättningsmiss.
Själv tycker jag att 150-200 hästkrafter är alldeles tillräckligt för en elbil, varför ha mer kraft än vad många uppenbarligen klarar av att hantera? Har tidigare sagt att jag hoppas att Cybertruck inte blir verklighet - en pansarvagn som gör 0-100 på 3 sekunder kommer definitivt INTE att göra vägarna säkrare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Verdi skrev:Jag tror inte det är primärt bensinkostnaden som gör att folk inte bilpendlar in till de större städerna. Trängsel i form av bilköer och dyra parkeringar är det som antagligen håller tillbaka många.Svenssons skrev:Elbilar kommer troligen kunna påverka var vi väljer att bo. I och med elbilar blir det ju mycket billigare att köra bil.LarsL skrev:Ja, frågan är om staden överlever eller åtminstone centrum som vi ser dem nu. Det finns ju väldigt liten mening att åka in till staden för mig nu så varför skulle jag vilja bo där? Tror många kommer börja resonera likadant och vi kommer få mer utsmetade städer som fokuserar på boende och arbete.bonath skrev:LarsL skrev:Annan butikshandel slås ju ut nu så varför inte bilhandlare också? Leksaksaffärerna har ju nästan helt försvunnit. Elektronik köper jag nästan uteslutande över nätet. Ser ingen anledning till att jag skulle vilja ha en bilhandlare heller egentligen så de försvinner nog snart också.
Gick en runda i centrala Halmstad.
Säkert 20 tomma butikslokaler...
Länk till intressant YouTube-klipp som pratar om detta, dels länkt till specifik tidpunkt och dels inklistrad från start:
Däremot håller jag med om att det kommer bli mer och mer populärt bland medelklassen att flytta ut en bit från stan. Men det kommer snarare drivas av brottslighet i stadskärnorna. I Malmö har det väl redan gått åt det hållet?
Sedan kan man ju ta lite mer hanterbara storlekar på städer. Själv har jag t.ex Falun och Borlänge o närheten. Falun är en fin stad, men kostar därefter. Och vem (förlåt!) vill egentligen bo i Borlänge om det inte varit för jobben? Med elbilen kan jag nu plötsligt bosätta mig ett tiotal kilometer utanför staden om jag så vill. Den enda faktorn som spelar roll är att resetiden inte blir för lång.
Billigt hus på landsbygden med elbil eller lägenhet mitt i smeten? Lätt val för mig i alla fall.
Och i mitt fall skulle en gammal Leaf räcka mycket bra, går att komma överallt i Dalarna med en sådan idag och jag har ytterst sällan anledning att lämna länet heller.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
VW-chef Herbert Diess vill ha samma CO2-skatt som i Sverige
https://www.handelsblatt.com/unternehme ... 67624.html
Det är ju känt sedan tidigare att Herbert Diess är lite kompis med Elon. Tydligen pratar de rätt ofta med varandra på telefon.
https://www.handelsblatt.com/unternehme ... 67624.html
Men det här tyckte jag var mest intressantOm vi ser omkring oss i Europa så har Sverige mer än 100€ per ton [skatt på CO2] och det fungerar bra.
Så säger Diess till Handelsblatt.
Klimat- och miljöorganisationer har tidigare kritiserat förbundsregeringens ursprungliga "klimatpaket" som utgick från 10€ per ton. Därefter har förbundsdagen och -länderna kommit överens om ett pris på 25€ per ton.
Han har ju ändå förstått, känns det som. I motsats till alla andra. Och hans tidigare uttalanden att VW kommer bli störst på elbilar verkar han ha reviderat. Verkligheten har nog börjat komma ikapp.- I dagsläget hjälper det oss faktiskt att Tesla visar vägen, säger Diess om den mycket framgångsrika US-elbilspionjären.
- Vi är fortfarande rätt så säkra på att vi kan hålla jämna steg, förutsatt att vi nu snabbt ökar takten och bygger upp den nödvändiga mjukvarukompetensen.
Men Tesla kommer också att fortsätta växa i snabb takt och kommer troligen förbli den vassaste utmanaren.
Det är ju känt sedan tidigare att Herbert Diess är lite kompis med Elon. Tydligen pratar de rätt ofta med varandra på telefon.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Diess är ju primärt en säljare. Vad han säger publikt skall man nog inte lägga särskilt stor vikt vid.
VW har kört samma snack även innan Diess, men det är fortfarande inte mycket verkstad.
VW har kört samma snack även innan Diess, men det är fortfarande inte mycket verkstad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
Det jag tyckte var anmärkningsvärt med uttlandet var att han alltmer erkänner att Tesla har ett så stort försprång att det är nästintill omöjligt för den tyska bilindustrin att komma ikapp. Det är så jag tolkar det han säger. "Jämna steg" betyder ju bara att försprånget inte längre ökar, förutsatt att VW anstränger sig.taliz skrev:Diess är ju primärt en säljare. Vad han säger publikt skall man nog inte lägga särskilt stor vikt vid.
VW har kört samma snack även innan Diess, men det är fortfarande inte mycket verkstad.
Så har han inte sagt för bara några månader sedan. Då hette det fortfarande att vi är bäst störst och vackrast.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Artikel i media
Det är ett sätt att stressa egna organisationen till omställning om man inte får tillräckligt gehör internt.mati skrev:Det jag tyckte var anmärkningsvärt med uttlandet var att han alltmer erkänner att Tesla har ett så stort försprång att det är nästintill omöjligt för den tyska bilindustrin att komma ikapp. Det är så jag tolkar det han säger. "Jämna steg" betyder ju bara att försprånget inte längre ökar, förutsatt att VW anstränger sig.taliz skrev:Diess är ju primärt en säljare. Vad han säger publikt skall man nog inte lägga särskilt stor vikt vid.
VW har kört samma snack även innan Diess, men det är fortfarande inte mycket verkstad.
Så har han inte sagt för bara några månader sedan. Då hette det fortfarande att vi är bäst störst och vackrast.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Artikel i media
VW chefen Herbert Diess har sett ljuset, han ser elbilarna komma, en riktig ledare är förutseende. (apropå öh,öh-mannen som leder Sverige). Diess sparkar på undercheferna att bli snabbare för att klara konkurrensen från Tesla. Är det VW som köper Tesla aktier så kursen rusar?
Re: Artikel i media
VW lovar mycket. 2014 lovade de att de skulle vara världsledande på elbilar 2018. Alla vet hur dåligt de höll de löftet. Nu är det nya löften om satsning på elbilar men det VW inte säger är att de satsar mer pengar på att ta fram nya bensin och dieselbilar än vad de gör på elbilar. Majoriteten av de bilar de planerar sälja under lång tid framöver har förbränningsmotor.
Konsumenterna kommer dock tvinga VW att ställa om snabbare. Få kommer vilja lägga flera hundra tusen på en bensin eller dieselbil om 2-3år när det är tydligt för alla att det är förlegad teknik och sådana bilar inte har något andrahandsvärde. VW kommer då stå med tillverkningskapacitet för 9-10 miljoner bilar med förbränningsmotor som ingen vill köpa. Enda chansen för VW att överleva det är statliga nödlån vilket det säkert kommer få.
Konsumenterna kommer dock tvinga VW att ställa om snabbare. Få kommer vilja lägga flera hundra tusen på en bensin eller dieselbil om 2-3år när det är tydligt för alla att det är förlegad teknik och sådana bilar inte har något andrahandsvärde. VW kommer då stå med tillverkningskapacitet för 9-10 miljoner bilar med förbränningsmotor som ingen vill köpa. Enda chansen för VW att överleva det är statliga nödlån vilket det säkert kommer få.
Re: Artikel i media
Fast om man tittar globalt så tror jag att det kommer säljas fler eller åtminstone lika många förbränningsbilar som elbilar även om 10 år. Tror att elbilar kommer fortsatt stå för ensiffriga procent av totala bilförsäljningen även om 2-3 årJordad skrev:VW lovar mycket. 2014 lovade de att de skulle vara världsledande på elbilar 2018. Alla vet hur dåligt de höll de löftet. Nu är det nya löften om satsning på elbilar men det VW inte säger är att de satsar mer pengar på att ta fram nya bensin och dieselbilar än vad de gör på elbilar. Majoriteten av de bilar de planerar sälja under lång tid framöver har förbränningsmotor.
Konsumenterna kommer dock tvinga VW att ställa om snabbare. Få kommer vilja lägga flera hundra tusen på en bensin eller dieselbil om 2-3år när det är tydligt för alla att det är förlegad teknik och sådana bilar inte har något andrahandsvärde. VW kommer då stå med tillverkningskapacitet för 9-10 miljoner bilar med förbränningsmotor som ingen vill köpa. Enda chansen för VW att överleva det är statliga nödlån vilket det säkert kommer få.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Re: Artikel i media
ARK Invest tror att det säljs 26 miljoner elbilar 2023.filippb skrev:Fast om man tittar globalt så tror jag att det kommer säljas fler eller åtminstone lika många förbränningsbilar som elbilar även om 10 år. Tror att elbilar kommer fortsatt stå för ensiffriga procent av totala bilförsäljningen även om 2-3 årJordad skrev:VW lovar mycket. 2014 lovade de att de skulle vara världsledande på elbilar 2018. Alla vet hur dåligt de höll de löftet. Nu är det nya löften om satsning på elbilar men det VW inte säger är att de satsar mer pengar på att ta fram nya bensin och dieselbilar än vad de gör på elbilar. Majoriteten av de bilar de planerar sälja under lång tid framöver har förbränningsmotor.
Konsumenterna kommer dock tvinga VW att ställa om snabbare. Få kommer vilja lägga flera hundra tusen på en bensin eller dieselbil om 2-3år när det är tydligt för alla att det är förlegad teknik och sådana bilar inte har något andrahandsvärde. VW kommer då stå med tillverkningskapacitet för 9-10 miljoner bilar med förbränningsmotor som ingen vill köpa. Enda chansen för VW att överleva det är statliga nödlån vilket det säkert kommer få.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Intressant är att fossilbilsförsäljningen sjönk med 4,35 miljoner bilar 2018 jämfört med 2018.
Jag tror på följande minskning för fossilbilar.
Minus 4,35 miljoner 2019 (Fakta)
Minus 9 miljoner 2020
Minus 15 miljoner 2021
Minus 22 miljoner 2022
Minus 30 miljoner 2023
https://ark-invest.com/research/ev-grow ... e-dynamicsARK’s forecast for EV sales in 2023 is 26 million units
Vissa bilar kostar ungeför samma som en fossilbil 2020.
2023 är i princip alla elbilar billigare än en fossilbil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Man kan såklart vara mer eller mindre optimistisk till elbilar framfart och jag skulle gärna se dessa prognoser slå in Zalman.
Men jag ser samtidigt inte hur försäljning skall kunna skjuta i höjden utan att infrastrukturen tillåter gemene man att äga elbil oavsett om man bor i storstad i Latinamerika eller på landsbygden i Ryssland. T.o.m i Sverige är frågan långt ifrån löst för alla, lika lite som i en förort till Paris eller Madrid.
Där ser jag inte heller att större batterier är lösningen, det måste till ett jättenät av snabbladdare och destinationsladdare om elbilar ska bli dominerande. Med det kommer jätteutbyggnad av elnät vilket också tar lång tid.
Därför är min prognos att det tar långt längre än 10 år innan vi ser elbilar dominera marknaden globalt. Och det är just globalt som WV och alla andra stora biltillverkare måste tänka.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Men jag ser samtidigt inte hur försäljning skall kunna skjuta i höjden utan att infrastrukturen tillåter gemene man att äga elbil oavsett om man bor i storstad i Latinamerika eller på landsbygden i Ryssland. T.o.m i Sverige är frågan långt ifrån löst för alla, lika lite som i en förort till Paris eller Madrid.
Där ser jag inte heller att större batterier är lösningen, det måste till ett jättenät av snabbladdare och destinationsladdare om elbilar ska bli dominerande. Med det kommer jätteutbyggnad av elnät vilket också tar lång tid.
Därför är min prognos att det tar långt längre än 10 år innan vi ser elbilar dominera marknaden globalt. Och det är just globalt som WV och alla andra stora biltillverkare måste tänka.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Re: Artikel i media
artikel om Swedbank idag i DN, nu börjas det
Lite förvånande är att banken redovisar stora kreditförluster. De ökade från 154 miljoner under tredje kvartalet till 988 miljoner under det fjärde.
Enligt Henriksson kan hälften av förlusterna hänföras till bankens engagemang i oljeindustrin, i synnerhet den norska oljeindustrin. Swedbank hade redan gjort avsättningar för tänkbara framtida förluster och har valt att flytta fram dem. Skälet är att sektorn är i bankens ”run-offportfölj”, med andra ord bankens engagemang i sektorn ska fasas ut.
https://www.dn.se/ekonomi/swedbank-rakn ... marknaden/
Lite förvånande är att banken redovisar stora kreditförluster. De ökade från 154 miljoner under tredje kvartalet till 988 miljoner under det fjärde.
Enligt Henriksson kan hälften av förlusterna hänföras till bankens engagemang i oljeindustrin, i synnerhet den norska oljeindustrin. Swedbank hade redan gjort avsättningar för tänkbara framtida förluster och har valt att flytta fram dem. Skälet är att sektorn är i bankens ”run-offportfölj”, med andra ord bankens engagemang i sektorn ska fasas ut.
https://www.dn.se/ekonomi/swedbank-rakn ... marknaden/
ms 76132 "Eleamore"
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Om vi håller oss till Europa så finns det väl fungerande nätverk för snabbladdning om man har en Tesla, och det byggs febrilt för andra märken, detta är en ickefråga i större delen av Europa inom kort.filippb skrev:[...] det måste till ett jättenät av snabbladdare och destinationsladdare om elbilar ska bli dominerande. Med det kommer jätteutbyggnad av elnät vilket också tar lång tid.
Destinationsladdare krävs endast om man inte har tillgång till laddning hemma och/eller vid arbetsplatsen, så för boende i flerfamiljshus krävs det absolut en viss utbyggnad, inte heller här är det dock några massiva investeringar som krävs.
Vad gäller utbyggnad av elnäten så vet jag för lite om andra länder, men iaf i Sverige har ju flera studier visat att effekten i nätet räcker, det kan komma att behövas incitament för att styra förbrukningen till vissa tider på dygnet, men den total kapaciteten räcker till. Jag har svårt att tro att andra länder ligger väldigt långt efter och att det därför skulle krävas "jätteutbyggnad av elnät".
Jag ser alltså inte detta som en begränsande faktor, tillgången på billigare elbilar med godtagbar kvalitet/prestanda/räckvidd tror jag är det som begränsar övergången just nu.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Artikel i media
Om vi håller oss till Europa (och då antar jag vi inte pratar central- och Östeuropa som saknar laddinfrastruktur) så pratar vi mindre än en fjärdedel av Volkswagens globala försäljning (1,5M av 6,3M), inkl Tyskland (569K) . Sydamerika är nästan lika stor marknad som Nordamerika (491K vs 569K) och Asien är mer än hälften med sina 3,3 miljoner sålda bilar.fth skrev:Om vi håller oss till Europa så finns det väl fungerande nätverk för snabbladdning om man har en Tesla, och det byggs febrilt för andra märken, detta är en ickefråga i större delen av Europa inom kort.filippb skrev:[...] det måste till ett jättenät av snabbladdare och destinationsladdare om elbilar ska bli dominerande. Med det kommer jätteutbyggnad av elnät vilket också tar lång tid.
Destinationsladdare krävs endast om man inte har tillgång till laddning hemma och/eller vid arbetsplatsen, så för boende i flerfamiljshus krävs det absolut en viss utbyggnad, inte heller här är det dock några massiva investeringar som krävs.
Vad gäller utbyggnad av elnäten så vet jag för lite om andra länder, men iaf i Sverige har ju flera studier visat att effekten i nätet räcker, det kan komma att behövas incitament för att styra förbrukningen till vissa tider på dygnet, men den total kapaciteten räcker till. Jag har svårt att tro att andra länder ligger väldigt långt efter och att det därför skulle krävas "jätteutbyggnad av elnät".
Jag ser alltså inte detta som en begränsande faktor, tillgången på billigare elbilar med godtagbar kvalitet/prestanda/räckvidd tror jag är det som begränsar övergången just nu.
/fth
Ser inte hur deras globala försäljning skulle på några år ersättas av elbilar när vissa av dessa marknader bara sett elbilar på Instagram.
https://www.best-selling-cars.com/brand ... dwide/amp/
Re: Artikel i media
Om varenda köpare i västvärlden skulle sadla om till en elbil så skulle VW fortfarande sälja dubbelt så många fossilbilar.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Re: Artikel i media
Fast de skulle inte ha någon vinst om de inte kan sälja till USA och EU.filippb skrev:Om varenda köpare i västvärlden skulle sadla om till en elbil så skulle VW fortfarande sälja dubbelt så många fossilbilar.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Re: Artikel i media
Säljer de utan vinst utanför USA och EU?LarsL skrev:Fast de skulle inte ha någon vinst om de inte kan sälja till USA och EU.filippb skrev:Om varenda köpare i västvärlden skulle sadla om till en elbil så skulle VW fortfarande sälja dubbelt så många fossilbilar.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Re: Artikel i media
Marginalerna i USA och EU är mycket högre, jag tror inte att VAG överlever om de förlorar de marknaderna.nek0 skrev:Säljer de utan vinst utanför USA och EU?LarsL skrev:Fast de skulle inte ha någon vinst om de inte kan sälja till USA och EU.filippb skrev:Om varenda köpare i västvärlden skulle sadla om till en elbil så skulle VW fortfarande sälja dubbelt så många fossilbilar.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk