Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

...och nu skriver Recharge om Bolt:
och nu har General Motors bekräftat att den får en räckvidd på 238 miles i den amerikanska NEDC-körcykeln.
:|
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Artikel i media

Inlägg av JFAH »

Jerker skrev:
...och nu skriver Recharge om Bolt:
och nu har General Motors bekräftat att den får en räckvidd på 238 miles i den amerikanska NEDC-körcykeln.
:|
EPA?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
...och nu skriver Recharge om Bolt:
och nu har General Motors bekräftat att den får en räckvidd på 238 miles i den amerikanska NEDC-körcykeln.
:|
:D :D :D
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 28 feb 2016 08:22
Ort: Hörby

Re: Artikel i media

Inlägg av akeller »

Denna tråden gör en alldeles förvirrad :)
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
Lasse
elbilist
Inlägg: 73
Blev medlem: 05 jul 2014 11:43
Ort: Malmö

Re: Artikel i media

Inlägg av Lasse »

Dagens industri går steget längre än nyteknik och skriver att Bolten har längre räckvidd än Tesla Model S utan att ens skriva vilken batteristorlek de refererar till. Troligen har den ju längre räckvidd än P100D...

http://www.di.se/nyheter/chevrolets-nya ... kla-tesla/
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Pontus »

Lasse skrev:
Dagens industri går steget längre än nyteknik och skriver att Bolten har längre räckvidd än Tesla Model S utan att ens skriva vilken batteristorlek de refererar till. Troligen har den ju längre räckvidd än P100D...

http://www.di.se/nyheter/chevrolets-nya ... kla-tesla/
Dom har kanske ändrat nu för det står att den ska gå längre än Tesla model 3 ännu overifierade uppgifter. Tolkar det som att den ska gå längre än vad man nu tror att model 3 ska gå. Dvs. det säger ingenting annat än att man TROR den kommer ha bra räckvidd relativt sett model 3 när den kommer.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: Artikel i media

Inlägg av Peter Holm »

Alla bench-markar mot Tesla oavsett om det är nya kommande modeller eller ny kommande teknik (bränsleceller). Det kan ju bara betyda att Tesla är no. 1 för stunden, den alla vill slå.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
kontakten2

Re: Artikel i media

Inlägg av kontakten2 »

Bolt får 38mil EPA . Punkt. Det e jävligt bra. :!:
Tänk vilken konkurrent till alla andra små, mellanklassbilar som finns ute idag.

Detta borde fler medier berätta om. Om dom nu kan skriva EPA istället för nedc...
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

kontakten2 skrev:
Bolt får 38mil EPA . Punkt. Det e jävligt bra. :!:
Tänk vilken konkurrent till alla andra små, mellanklassbilar som finns ute idag.

Detta borde fler medier berätta om. Om dom nu kan skriva EPA istället för nedc...
Bara jag som tror försäljningen av e-Golf, i3 , e-up mm kommer sjunk de kommande månaderna?
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Artikel i media

Inlägg av Tars »

vigge50 skrev:
kontakten2 skrev:
Bolt får 38mil EPA . Punkt. Det e jävligt bra. :!:
Tänk vilken konkurrent till alla andra små, mellanklassbilar som finns ute idag.

Detta borde fler medier berätta om. Om dom nu kan skriva EPA istället för nedc...
Bara jag som tror försäljningen av e-Golf, i3 , e-up mm kommer sjunk de kommande månaderna?
Nu ska vi inte va sånna. Jag väntar på min i3:a som jag kommer vara nöjd med. Bild


Skickat från min dumphone
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Artikel i media

Inlägg av lator »

Tars skrev:
vigge50 skrev:
kontakten2 skrev:
Bolt får 38mil EPA . Punkt. Det e jävligt bra. :!:
Tänk vilken konkurrent till alla andra små, mellanklassbilar som finns ute idag.

Detta borde fler medier berätta om. Om dom nu kan skriva EPA istället för nedc...
Bara jag som tror försäljningen av e-Golf, i3 , e-up mm kommer sjunk de kommande månaderna?
Nu ska vi inte va sånna. Jag väntar på min i3:a som jag kommer vara nöjd med. Bild


Skickat från min dumphone
Den uppdaterade nya modellen?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Jag tycker det är en mycket bra start! Det här kommer övriga tillverkare kolla på!
Det behöver nu alltså inte kosta 700-800k för att få över 30 mils räckvidd i en elbil! Punkt!

Nu blir nästa steg som blir intressant att se vad dom får till för snabbladdning på den. Vore ju fint om det blir snabbare än 50kW... för att sätta press på övriga där också!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Monark1954 »

Bra artikel av Lasse Swärd. Efter att ha varit kritisk till flera elbilsarticklar tycker jag denna är bra och balanserad.
http://www.dn.se/ekonomi/el-suven-kor-i ... kurrenter/
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Monark1954 skrev:
Bra artikel av Lasse Swärd. Efter att ha varit kritisk till flera elbilsarticklar tycker jag denna är bra och balanserad.
http://www.dn.se/ekonomi/el-suven-kor-i ... kurrenter/
Ja, faktiskt! Men han kör i diket i slutet:
Jag kör ner i DN-garaget och pluggar in laddsladden med 16 amperes strömstyrka. Det tar 20 timmar innan batteriet är fullt igen står det på skärmen.

20 timmar! Jag kan inte låta bli att tänka på en helt annan elbil jag nyligen provkört. Den heter Toyota Mirai och klarar 50 mil på en tank vätgas, som man fyller på tre minuter.

Mirai känns som eldrift 2.0.
Min fråga till Lasse Swärd är: Fyllde du verkligen tanken i Mirai på 3 minuter och fick 50 mils räckvidd?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Artikel i media

Inlägg av jonasl »

Och gjorde du det i DN-garaget?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

jonasl skrev:
Och gjorde du det i DN-garaget?
+1 :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Varför är dessa sk motorjournalister alltid så förtjusta i vätgasbilar? Är det nån slags konspiration? Eller har motorjournalister väldigt konstig livsstil så att de inte har tid att sova och ladda bilen på natten? Varför är det så himla livsviktigt att kunna åka till en mack och tanka där? (Jag bortser här nu från att det faktiskt inte går att tanka vätgas på bara några minuter)
Jag för min del slipper gärna att slösa en massa värdefull tid på detta. Förr i tiden tillbringade jag minst en arbetsdag per år med tankning av diesel. Det är extremt snällt räknat, 10 minuter per tankning en gång i veckan. Extraturer och omvägar för att ta sig sig närmsta mack inte inräknat. Det slipper jag nu. Laddning av elbil tar i praktiken 0 minuter för mig. Kan någon försöka att förklara det för Lasse?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Varför är dessa sk motorjournalister alltid så förtjusta i vätgasbilar? Är det nån slags konspiration? Eller har motorjournalister väldigt konstig livsstil så att de inte har tid att sova och ladda bilen på natten? Varför är det så himla livsviktigt att kunna åka till en mack och tanka där? (Jag bortser här nu från att det faktiskt inte går att tanka vätgas på bara några minuter)
Jag för min del slipper gärna att slösa en massa värdefull tid på detta. Förr i tiden tillbringade jag minst en arbetsdag per år med tankning av diesel. Det är extremt snällt räknat, 10 minuter per tankning en gång i veckan. Extraturer och omvägar för att ta sig sig närmsta mack inte inräknat. Det slipper jag nu. Laddning av elbil tar i praktiken 0 minuter för mig. Kan någon försöka att förklara det för Lasse?
Ja, det är nåt som de inte kan ta in. De måste själva äga och köra en elbil någon tid innan de fattar att den där laddningen utanför hemmet/arbetsplatsen är en marginell företeelse. Jag laddar nästan aldrig utanför hemmet. Laddningen märks ju inte, den bara sker när bilen står där, och det är detta som de verkar vägra att fatta!
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Artikel i media

Inlägg av Bod »

Man kan inte få allt. Swärd kommer säkert att få en massa skit från Toyotavänner och fossilbilskramare för artikeln.
Ang vätgas tycker jag mig se en tydlig trend artiklarna, inte bara i DN utan generellt. För två år sedan var batteribilar en återvändsgränd och det var vätgas som gällde. För ett år sedan började man skriva att batteribilar kunde vara ett komplement till vätgasbilar. Idag skrivs det att batteribilar och vätgasbilar kompletterar varandra och i vissa artiklar tom att vätgas kommer att vara ett komplement till batteribilar.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Bod skrev:
Man kan inte få allt. Swärd kommer säkert att få en massa skit från Toyotavänner och fossilbilskramare för artikeln.
Ang vätgas tycker jag mig se en tydlig trend artiklarna, inte bara i DN utan generellt. För två år sedan var batteribilar en återvändsgränd och det var vätgas som gällde. För ett år sedan började man skriva att batteribilar kunde vara ett komplement till vätgasbilar. Idag skrivs det att batteribilar och vätgasbilar kompletterar varandra och i vissa artiklar tom att vätgas kommer att vara ett komplement till batteribilar.
Ja, kanske det...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Tror att Lasse Swärd ändå är frälst eller på väg att bli det. Hela artikeln är ju korrekt, den första jag har läst av "etablerade motorjournalist" som är det. Den enda bristen jag ser är att den saknar kritiken som borde finnas där eller? Men i stort sett bra jobbat Lasse, tycker jag.

Är det verkligen samma penna som skrivit sista stycket? Jag tror inte det. Jag tror att artikeln lämnades in utan sista stycket och att någon sedan påpekade att "Du kan inte vara en sådan där fanboy" och så slängdes stycket om Mirai in.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Bod skrev:
Man kan inte få allt. Swärd kommer säkert att få en massa skit från Toyotavänner och fossilbilskramare för artikeln.
Ang vätgas tycker jag mig se en tydlig trend artiklarna, inte bara i DN utan generellt. För två år sedan var batteribilar en återvändsgränd och det var vätgas som gällde. För ett år sedan började man skriva att batteribilar kunde vara ett komplement till vätgasbilar. Idag skrivs det att batteribilar och vätgasbilar kompletterar varandra och i vissa artiklar tom att vätgas kommer att vara ett komplement till batteribilar.
Tror att det är väldigt svårt att inse att det stora fina Toyota kan ha fel. Men så är det även den största kan ha fel.

Tänk bara att Tesla planerar att tillverka dubbelt så många bilar i sin fabrik än vad Toytota klarade. Toyota med sitt Lean och hur långt är ett snöre blir omkört och "förnedrat" av inovation och entreprenörsskap. :D Gött!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Tror att det är väldigt svårt att inse att det stora fina Toyota kan ha fel. Men så är det även den största kan ha fel!
Konstigt egentligen, eftersom ALLA biltillverkare haft fel hittils. De har byggt bilar med förbränningsmotor i 100 år, trots att det är fel, som de flesta inser idag. Nu säger man att Toyota inte kan ha fel. Igen. Konstig logik.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

LarsL skrev:
Tror att Lasse Swärd ändå är frälst eller på väg att bli det. Hela artikeln är ju korrekt, den första jag har läst av "etablerade motorjournalist" som är det. Den enda bristen jag ser är att den saknar kritiken som borde finnas där eller? Men i stort sett bra jobbat Lasse, tycker jag.

Är det verkligen samma penna som skrivit sista stycket? Jag tror inte det. Jag tror att artikeln lämnades in utan sista stycket och att någon sedan påpekade att "Du kan inte vara en sådan där fanboy" och så slängdes stycket om Mirai in.
Som journalist måste man ha något negativt att säga om det man skriver om för att uppfattas som balanserad och inte "fanboy". Det behöver man inte ens säga till en så erfaren journalist han fattade det själv efter första genomläsningen och la till sista stycket.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Hittade artikeln på Internet:
http://www.dn.se/ekonomi/tesla-model-x- ... kurrenter/

Jag tycker att till och med det han skriver om vätgasbilar är balanserat:
"Teslas karismatiske ledare Elon Musk kallar tekniken med bränsleceller för rena idiotin. Toyota ser den som framtiden.
Tillåt mig tro på en tredje väg, att det finns plats för båda."
Skriv svar