Hur menar du med att det går med vinst ? Pengarna har ju tagit slut flertalet gånger och det får skjuta till. Är det alltså så att Bonus-malus går till statskassan och sedan väljer partierna hur många % utav dessa som skall gå till elbilarna ?
Att pengarna ”tagit slut” är ju en teknikalitet.
Precis som du säger går maluspengarna in i statskassan för att sedan föras över som anslag.
Ja, det är precis som trängselskatten som skulle "gå till kollektivtrafiken". Istället går den direkt till statskassan, inte mkt som går vidare därifrån till kollektivtrafik.
Kollektivtrafiken är en till ca 50% skattefinansierad verksamhet.
Det är ju helt normalt att skatteintäkter går till statskassan.
Hur menar du med att det går med vinst ? Pengarna har ju tagit slut flertalet gånger och det får skjuta till. Är det alltså så att Bonus-malus går till statskassan och sedan väljer partierna hur många % utav dessa som skall gå till elbilarna ?
Att pengarna ”tagit slut” är ju en teknikalitet.
Precis som du säger går maluspengarna in i statskassan för att sedan föras över som anslag.
Ja, det är precis som trängselskatten som skulle "gå till kollektivtrafiken". Istället går den direkt till statskassan, inte mkt som går vidare därifrån till kollektivtrafik.
Kollektivtrafiken är en till ca 50% skattefinansierad verksamhet.
Det är ju helt normalt att skatteintäkter går till statskassan.
Fast kollektivtrafiken subventioneras inte med statliga skattemedel.
Att passera på bron över Sundsvallsfjärden kostar 9 kronor och det är en "infrastrukturavgift".
Fakturan skickas med brev. Hur mycket kostar det?
Kollektivtrafiken är en till ca 50% skattefinansierad verksamhet.
Det är ju helt normalt att skatteintäkter går till statskassan.
När man tänker så är det sjukt att den kan vara så dyr. Priserna verkar vara satta efter vad det kostar att åka fossilbil eller något. Och då är detta alltså bara halva kostnaden ändå.
Kollektivtrafiken är en till ca 50% skattefinansierad verksamhet.
Det är ju helt normalt att skatteintäkter går till statskassan.
När man tänker så är det sjukt att den kan vara så dyr. Priserna verkar vara satta efter vad det kostar att åka fossilbil eller något. Och då är detta alltså bara halva kostnaden ändå.
Jag tycker inte att det är dyrt. För 38 kronor kan jag åka till alla ändar av Stockholms län och lite till. Förut var det däremot skitdyrt att åka till Bålsta.
Kollektivtrafiken är en till ca 50% skattefinansierad verksamhet.
Det är ju helt normalt att skatteintäkter går till statskassan.
När man tänker så är det sjukt att den kan vara så dyr. Priserna verkar vara satta efter vad det kostar att åka fossilbil eller något. Och då är detta alltså bara halva kostnaden ändå.
Jag tycker inte att det är dyrt. För 38 kronor kan jag åka till alla ändar av Stockholms län och lite till. Förut var det däremot skitdyrt att åka till Bålsta.
Nej Stockholm är billigt och har fungerande trafik också. En resa in till Göteborg skulle kosta mig 63kr, enkel väg.
Hur menar du med att det går med vinst ? Pengarna har ju tagit slut flertalet gånger och det får skjuta till. Är det alltså så att Bonus-malus går till statskassan och sedan väljer partierna hur många % utav dessa som skall gå till elbilarna ?
Att pengarna ”tagit slut” är ju en teknikalitet.
Precis som du säger går maluspengarna in i statskassan för att sedan föras över som anslag.
Bonus malus, är det framtaget för att subventionera elbilar ?
Annars anser jag nog att journalisten har mer rätt.
Utan subvention och bibehållen skatt hade det varit jättemycket pengar in i statskassan.
Hur menar du med att det går med vinst ? Pengarna har ju tagit slut flertalet gånger och det får skjuta till. Är det alltså så att Bonus-malus går till statskassan och sedan väljer partierna hur många % utav dessa som skall gå till elbilarna ?
Att pengarna ”tagit slut” är ju en teknikalitet.
Precis som du säger går maluspengarna in i statskassan för att sedan föras över som anslag.
Ja, det är precis som trängselskatten som skulle "gå till kollektivtrafiken". Istället går den direkt till statskassan, inte mkt som går vidare därifrån till kollektivtrafik.
Kollektivtrafiken är en till ca 50% skattefinansierad verksamhet.
Det är ju helt normalt att skatteintäkter går till statskassan.
Man har fått in många många miljarder i trängselskatt, men man har inte satsat alla dom på kollektivtrafik som man sa att man skulle. Det är ingen större skillnad på kollektivtrafiken i Stockholm idag vs när trängselskatten infördes.
Skulle man? Var det inte infrastruktursatsningar generellt med fokus på att just minska antalet bilar i stadskärnan? Kollektivtrafiken är ju bara en del. I Göteborg finansierar man ju västlänken delvis med trängselskatt.
Skulle man? Var det inte infrastruktursatsningar generellt med fokus på att just minska antalet bilar i stadskärnan? Kollektivtrafiken är ju bara en del. I Göteborg finansierar man ju västlänken delvis med trängselskatt.
För att minska antalet bilar måste man ju ersätta dem med annat trafikslag.
Det trafikslaget skulle bli kollektivt, vilket skulle finansieras av trängselskatten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skulle man? Var det inte infrastruktursatsningar generellt med fokus på att just minska antalet bilar i stadskärnan? Kollektivtrafiken är ju bara en del. I Göteborg finansierar man ju västlänken delvis med trängselskatt.
För att minska antalet bilar måste man ju ersätta dem med annat trafikslag.
Det trafikslaget skulle bli kollektivt, vilket skulle finansieras av trängselskatten.
Ett annat sätt är ju att avskräcka från resan överhuvudtaget. Jag väljer aktivt bort göteborgs innerstad om jag kan och åker bara in om jag absolut måste vilket ju är sällan.
Jag uppfattar det som att det är precis vad man eftersträvar.
Som vanligt blir det konstigt. Å ena sidan kommer alla överblivna batterier skapa miljöproblem. Å andra sidan finns ännu nästan inga batterier för Northvolt att återvinna, så de måste använda nybrutna metaller, vilket skapar miljöproblem.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör Model 3 LR AWD 2019, PearlWhite, Vit interiör, 18" Aero, FSD Nissan Leaf Tekna 2013
Ja Göteborg har verkligen lyckats med att få centrum bilfritt, vilket även innebär fritt från konsumenter och butiker.
Skrämmande hur snabbt det har gått.
Det gäller de flesta städer, även utan trängselskatt.
Ta Sundsvall, där kostar det att slippa köra igenom stan, d.v.s. någon slags omvänd trängselskatt. Ändå är centrum nästan tomt. Här, som i många andra städer, beror det på att folk hellre åker till stora köpcentrum utanför stan.
I just Göteborg så är dock köpcentrum långt ifrån hela anledningen, men det är klart att dom blir mer attraktiva när man känner sig ovälkommen i stan.
Ja, det är hopplöst att ta sig in till centrum i Göteborg. Senaste gångerna jag var där var för att besöka Tesla butiken, så konstigt att lägga den mitt i centrum. Men det var nog mer än 2 år sedan nu när jag tittade på Model 3. Kanske blir en tur in när jag ska titta på Model Y.
Tesla skaffa en butik vid service centret också… för tusan!
Tesla skaffa en butik vid service centret också… för tusan!
Det var där butiken låg från början innan Arkaden. Göteborg var inte rolig att köra i innan Västlänken och tullarna men är ju en mardröm nu, särskilt om du visste hur man körde innan tullarna och senare västlänksbygget kom. Politikerna i stan vill inte att man kör in till Göteborg.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Tesla skaffa en butik vid service centret också… för tusan!
Det var där butiken låg från början innan Arkaden. Göteborg var inte rolig att köra i innan Västlänken och tullarna men är ju en mardröm nu, särskilt om du visste hur man körde innan tullarna och senare västlänksbygget kom. Politikerna i stan vill inte att man kör in till Göteborg.
Så kan det gå med icke beslutande folkomröstningar, en majoritet ville inte ha trängselskatt, men var det inte nån liberal politiker som ändå ville och så blev det så, felaktigt demokratiskt system. Kul att folkomröstningar ändå hålls, nästa steg är att göra dem beslutande. Som vanligt se på hur bra det fungerar i Schweiz och landets utveckling sedan 1970 kontra Sverige.
Tesla skaffa en butik vid service centret också… för tusan!
Det var där butiken låg från början innan Arkaden. Göteborg var inte rolig att köra i innan Västlänken och tullarna men är ju en mardröm nu, särskilt om du visste hur man körde innan tullarna och senare västlänksbygget kom. Politikerna i stan vill inte att man kör in till Göteborg.
Så kan det gå med icke beslutande folkomröstningar, en majoritet ville inte ha trängselskatt, men var det inte nån liberal politiker som ändå ville och så blev det så, felaktigt demokratiskt system. Kul att folkomröstningar ändå hålls, nästa steg är att göra dem beslutande. Som vanligt se på hur bra det fungerar i Schweiz och landets utveckling sedan 1970 kontra Sverige.
En majoritet vill nog inte höja bilskatten eller ge 70 000 kr till elbilar heller. Massan röstar inte alltid för vad som är bäst i ett makroperspektiv utan snarare utgår från sitt mikroperspektiv. Trängselskatt behövdes ju i Göteborg - snacka om trafikinfarkt.
Tesla skaffa en butik vid service centret också… för tusan!
Det var där butiken låg från början innan Arkaden. Göteborg var inte rolig att köra i innan Västlänken och tullarna men är ju en mardröm nu, särskilt om du visste hur man körde innan tullarna och senare västlänksbygget kom. Politikerna i stan vill inte att man kör in till Göteborg.
Så kan det gå med icke beslutande folkomröstningar, en majoritet ville inte ha trängselskatt, men var det inte nån liberal politiker som ändå ville och så blev det så, felaktigt demokratiskt system. Kul att folkomröstningar ändå hålls, nästa steg är att göra dem beslutande. Som vanligt se på hur bra det fungerar i Schweiz och landets utveckling sedan 1970 kontra Sverige.
I folkomröstningen fick inte vi i Kungälv, Partille, Mölndal, Mölnlycke eller andra kranskommuner vara med och rösta. Tolkar det som att Göteborg inte ville höra av oss. Jag valde att flytta från regionen delvis pga detta...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Tesla skaffa en butik vid service centret också… för tusan!
Det var där butiken låg från början innan Arkaden. Göteborg var inte rolig att köra i innan Västlänken och tullarna men är ju en mardröm nu, särskilt om du visste hur man körde innan tullarna och senare västlänksbygget kom. Politikerna i stan vill inte att man kör in till Göteborg.
Så kan det gå med icke beslutande folkomröstningar, en majoritet ville inte ha trängselskatt, men var det inte nån liberal politiker som ändå ville och så blev det så, felaktigt demokratiskt system. Kul att folkomröstningar ändå hålls, nästa steg är att göra dem beslutande. Som vanligt se på hur bra det fungerar i Schweiz och landets utveckling sedan 1970 kontra Sverige.
I folkomröstningen fick inte vi i Kungälv, Partille, Mölndal, Mölnlycke eller andra kranskommuner vara med och rösta. Tolkar det som att Göteborg inte ville höra av oss. Jag valde att flytta från regionen delvis pga detta...
Helt rätt. Rösta med fötterna. Vi har demokrati, men den är tyvärr långt ifrån optimal.
Någon stans får man bestämma sig för om man vill ha en folkvilja eller en upplyst diktatur "som vet bättre än populasen".
Själv tycker jag att Schweiz har ett mycket sympatiskt upplägg av demokrati. Inte lika partimaktfokuserat i alla sakfrågor.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
En majoritet vill nog inte höja bilskatten eller ge 70 000 kr till elbilar heller. Massan röstar inte alltid för vad som är bäst i ett makroperspektiv utan snarare utgår från sitt mikroperspektiv. Trängselskatt behövdes ju i Göteborg - snacka om trafikinfarkt.
Tyvärr är ju satsningarna ganska bedrövliga. Det finns tex fortfarande ingen ”motorvägs fil” mellan riksväg 40 och E6 från Stockholm mot Malmö… helt galet att dra in en motorväg mot ett rödljus. Största delen sväljs ju av det vansinniga projektet Västlänk, som inte kommer ge något alls. Förutom fasta jobb åt konsulterna inom tunnelbyggande under 25 år.
Jag har av och till under 40 år besökt Göteborg billedes eftersom jag har haft släktingar/familjemedlemmar boendes där och i jämförelse med Stockholm, som jag också har besökt då och då under samma tidsperiod, så har Göteborg hela tiden varit en ständigt pågående trafikinfarkt med helt vansinniga trafiklösningar. Det går aldrig att navigera efter känsla utan man måste i förväg veta exakt hur man ska köra för att komma dit man vill, annars riskerar man att hamna på nåt helt annat ställe. Tur att det idag finns GPS som kan lotsa en rätt! Men ändå, dessa stora möten mellan flerfiliga vägar där man ska byta fil för att komma rätt är ändå svåra att förstå sig på när man kommer i dem första gången.
En sak som är slående i Stockholm är att var du än befinner dig i Storstockholmsområdet så behöver du inte köra särskilt många meter innan du hittar en skylt som visar hur du ska köra för att komma ut på E4 (eller E18/E20). Nåt motsvarande finns inte i Göteborg.
Jag har av och till under 40 år besökt Göteborg billedes eftersom jag har haft släktingar/familjemedlemmar boendes där och i jämförelse med Stockholm, som jag också har besökt då och då under samma tidsperiod, så har Göteborg hela tiden varit en ständigt pågående trafikinfarkt med helt vansinniga trafiklösningar. Det går aldrig att navigera efter känsla utan man måste i förväg veta exakt hur man ska köra för att komma dit man vill, annars riskerar man att hamna på nåt helt annat ställe. Tur att det idag finns GPS som kan lotsa en rätt! Men ändå, dessa stora möten mellan flerfiliga vägar där man ska byta fil för att komma rätt är ändå svåra att förstå sig på när man kommer i dem första gången.
En sak som är slående i Stockholm är att var du än befinner dig i Storstockholmsområdet så behöver du inte köra särskilt många meter innan du hittar en skylt som visar hur du ska köra för att komma ut på E4 (eller E18/E20). Nåt motsvarande finns inte i Göteborg.
Även Malmö, med sina välorganiserade ringleder, är bra mycket bättre trafiklösning.
Göteborg är bara för dåligt planerat jämfört med andra städer. Sedan när de väl skall ta krafttag, och statsa 100 miljarder, så suboptimerar de för att lägga mestadelen på några tågstationer. Sanslöst sjukt. Glad att jag inte bor i Göteborg och betalar kommunalskatt till skiten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik