Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Teslaspolen skrev:
Går samma ekvation ihop i nordisk vinter? Syftar på att solcellerna ger otroligt lite under den mörka årstiden.
Här får vi förlita oss på vindkraft. Ger mer vintertid.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

https://www.svt.se/nyheter/konsument/bi ... a-losts-in

Ännu ett tecken på där Tesla saknar vettig kommunikation?
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Stevvee »

Zalman3 skrev:
Yxel skrev:
https://www.dn.se/ekonomi/ladda-bilen-k ... pa-bensin/

Alla fossilare kan andas ut! Det är svindyrt att köra elbil, dubbelt upp!
Elon pratar ju om att med solceller och batterier på laddstationen så ska man kunna komma ner till 7c/kWh.

https://teslaclubsweden.se/kan-tesla-semi-vara-sann/

Och för villaägaren med solceller som är betalda efter 10 år så är elen gratis.
Montera solceller går väll lite emot miljötänket då det är för små anläggningar om man ser vad det ger kontra resten, OM anläggningen inte klarar mer än 20 år och det är däremot svårt att veta.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Läser testen i automotorsport 30/10 som jämför etron/eqc/modelX på Readly
Egentligen ett kul test, men märkliga felaktigheter i beskrivningen av MX. Bl.a. anges servicekostnaden som högst av de tre trots att service inte behövs. Eller gäller det bara MS ?
Vidare anges driftsäkerheten och kvaliteten som ett skämt, men utan att man ger exempel på det.
Känns inte helt seriöst där.
Å andra sidan ganska positivt i andra avseenden.
Kommentarer ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Stevvee skrev:
Zalman3 skrev:
Yxel skrev:
https://www.dn.se/ekonomi/ladda-bilen-k ... pa-bensin/

Alla fossilare kan andas ut! Det är svindyrt att köra elbil, dubbelt upp!
Elon pratar ju om att med solceller och batterier på laddstationen så ska man kunna komma ner till 7c/kWh.

https://teslaclubsweden.se/kan-tesla-semi-vara-sann/

Och för villaägaren med solceller som är betalda efter 10 år så är elen gratis.
Montera solceller går väll lite emot miljötänket då det är för små anläggningar om man ser vad det ger kontra resten, OM anläggningen inte klarar mer än 20 år och det är däremot svårt att veta.
Själva solcellerna verkar vara väldigt långlivade, +35 år är ingen omöjlighet, dock kan invertern behöva bytas efter 20 år.
Nu vill regeringen höja elskatten, då kanske payoff tiden för solceller sänks från 8-10år till 6-7år.
Då kommer i princip alla husägare skaffa solceller.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Gustafsson skrev:
Läser testen i automotorsport 30/10 som jämför etron/eqc/modelX på Readly
Egentligen ett kul test, men märkliga felaktigheter i beskrivningen av MX. Bl.a. anges servicekostnaden som högst av de tre trots att service inte behövs. Eller gäller det bara MS ?
Vidare anges driftsäkerheten och kvaliteten som ett skämt, men utan att man ger exempel på det.
Känns inte helt seriöst där.
Å andra sidan ganska positivt i andra avseenden.
Kommentarer ?
Du kan inte längre köpa till service för Model S/X eller 3. Det finns en del rekommendationer vad som skall göras efter vissa tider men det är upp till dig om de ska göras, av vem och hur.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

https://omni.se/bmw-tvingas-aterkalla-1 ... e/a/0nz4vg

Visste det. Detta bevisar ju att alla avgasbilar är livsfarliga brandfällor.

... Eller? :roll:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

TIL kobolt används för att minska svavelhalten i bensin och diesel:




Så... när nån klagar på att det är kobolt i batterier kan man berätta för dem att det är betydligt mer i bensin och diesel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Artikel i media

Inlägg av Lucidor »

taliz skrev:
TIL kobolt används för att minska svavelhalten i bensin och diesel:




Så... när nån klagar på att det är kobolt i batterier kan man berätta för dem att det är betydligt mer i bensin och diesel.
Jag såg.avsnittet och blev nyfiken på användningen av kobolt i fossila bränslen. Har ni hittat någon bra vetenskaplig källa där man kan fördjupa sig?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7061
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Lucidor skrev:
taliz skrev:
TIL kobolt används för att minska svavelhalten i bensin och diesel:




Så... när nån klagar på att det är kobolt i batterier kan man berätta för dem att det är betydligt mer i bensin och diesel.
Jag såg.avsnittet och blev nyfiken på användningen av kobolt i fossila bränslen. Har ni hittat någon bra vetenskaplig källa där man kan fördjupa sig?
Det är nog försvinnande liten andel som används för detta ändamål, prognosen för 2020 anger 10% för ”other” där detta ingår:
F735FA5A-0FA8-4758-867F-0250BAC203D4.jpeg
Batterier är det totalt dominerande användningsområdet, därför är det förstås extremt viktigt att brytningen sker på ett etiskt försvarbart och hållbart sätt.

Det finns tydligen en branschorganisation för just detta syfte: https://www.cobaltinstitute.org/

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Artikel i media

Inlägg av zyax »

Inte första gången Fully charged har fel. Men man kan försvara dem lite för man kan ju säga att kobolt som används för batterier inte är en förbrukningsvara, den går att återanvända. Svårt men det går, medan det inom fossilvärlden är en ren förbrukningsvara.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

Och hur var det nu då med kobalt och koltan?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

fth skrev:
Batterier är det totalt dominerande användningsområdet, därför är det förstås extremt viktigt att brytningen sker på ett etiskt försvarbart och hållbart sätt.

/fth
Varför blir det viktigare med brytningen för att det används till batterier?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Teslaspolen skrev:
Och hur var det nu då med kobalt och koltan?
De flesta bilder som spridits från barnarbete i Kongo verkar vara från Kobalt insamling. Kobalt är inte ett grundämne som Kobolt utan en mineral som består av flera olika grundämnen tex Neob.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7061
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

LarsL skrev:
fth skrev:
Batterier är det totalt dominerande användningsområdet, därför är det förstås extremt viktigt att brytningen sker på ett etiskt försvarbart och hållbart sätt.

/fth
Varför blir det viktigare med brytningen för att det används till batterier?
Nej, det är det förstås inte, liten tankevurpa där, vad jag menade egentligen var att när en företeelse som har hög svansföring i miljöfrågor sätts i samband med barnarbete och vidriga arbetsförhållanden så blir det väldigt enkelt för fossilmaffians PR-maskineri, vilket är olyckligt.

Det är förstås alltid lika viktigt att inte stödja miljöförstörande verksamheter, barnarbete, etc., men här blir det på något sätt extra olyckligt eftersom kritiken (till största delen obefogad när det gäller elbilsbatterier) riskerar att försena den helt nödvändiga omställningen, och göra det enkelt för fossil-vurmare att fortsätta bränna olja med upplevt gott samvete.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

fth skrev:
LarsL skrev:
fth skrev:
Batterier är det totalt dominerande användningsområdet, därför är det förstås extremt viktigt att brytningen sker på ett etiskt försvarbart och hållbart sätt.

/fth
Varför blir det viktigare med brytningen för att det används till batterier?
Nej, det är det förstås inte, liten tankevurpa där, vad jag menade egentligen var att när en företeelse som har hög svansföring i miljöfrågor sätts i samband med barnarbete och vidriga arbetsförhållanden så blir det väldigt enkelt för fossilmaffians PR-maskineri, vilket är olyckligt.

Det är förstås alltid lika viktigt att inte stödja miljöförstörande verksamheter, barnarbete, etc., men här blir det på något sätt extra olyckligt eftersom kritiken (till största delen obefogad när det gäller elbilsbatterier) riskerar att försena den helt nödvändiga omställningen, och göra det enkelt för fossil-vurmare att fortsätta bränna olja med upplevt gott samvete.

/fth
Eftersom efterfrågan på kobolt har ökat kraftigt iom elbilsboomen så riskerar kanske fler barn att drabbas och därför är det ju viktigare att man ser till att brytningen sker på ett etiskt försvarbart och hållbart sätt. Men vad jag förstår innebär den ökade efterfrågan mest att gruvor i länder där man inte använder barnarbetare har blivit lönsamma, så det är inte så stor ökning av barnarbete.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7061
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Jerker skrev:
Eftersom efterfrågan på kobolt har ökat kraftigt iom elbilsboomen så riskerar kanske fler barn att drabbas och därför är det ju viktigare att man ser till att brytningen sker på ett etiskt försvarbart och hållbart sätt. Men vad jag förstår innebär den ökade efterfrågan mest att gruvor i länder där man inte använder barnarbetare har blivit lönsamma, så det är inte så stor ökning av barnarbete.
Jag tror att den stora uppmärksamhet som villkoren vid kobolt-brytningen har fått på grund av elbils-boomen kan göra att situationen förbättras.

Innan det blev ett argument mot Tesla så var det inte så många som brydde sig om detta öht, sorgligt men sant...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

fth skrev:
Jerker skrev:
Eftersom efterfrågan på kobolt har ökat kraftigt iom elbilsboomen så riskerar kanske fler barn att drabbas och därför är det ju viktigare att man ser till att brytningen sker på ett etiskt försvarbart och hållbart sätt. Men vad jag förstår innebär den ökade efterfrågan mest att gruvor i länder där man inte använder barnarbetare har blivit lönsamma, så det är inte så stor ökning av barnarbete.
Jag tror att den stora uppmärksamhet som villkoren vid kobolt-brytningen har fått på grund av elbils-boomen kan göra att situationen förbättras.

Innan det blev ett argument mot Tesla så var det inte så många som brydde sig om detta öht, sorgligt men sant...

/fth
Att Toyota sålt +12 miljoner hybrider med elmotor och batteri, då bryr sig ingen.
Men plockar man bort fossilmotorn, då blir det rubriker!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 jun 2015 17:10

Re: Artikel i media

Inlägg av Alfa »

Zalman3 skrev:
fth skrev:
Jerker skrev:
Eftersom efterfrågan på kobolt har ökat kraftigt iom elbilsboomen så riskerar kanske fler barn att drabbas och därför är det ju viktigare att man ser till att brytningen sker på ett etiskt försvarbart och hållbart sätt. Men vad jag förstår innebär den ökade efterfrågan mest att gruvor i länder där man inte använder barnarbetare har blivit lönsamma, så det är inte så stor ökning av barnarbete.
Jag tror att den stora uppmärksamhet som villkoren vid kobolt-brytningen har fått på grund av elbils-boomen kan göra att situationen förbättras.

Innan det blev ett argument mot Tesla så var det inte så många som brydde sig om detta öht, sorgligt men sant...

/fth
Att Toyota sålt +12 miljoner hybrider med elmotor och batteri, då bryr sig ingen.
Men plockar man bort fossilmotorn, då blir det rubriker!
Ja visst är det fascinerande. Man får vända det till något positivt: Teslas framgångar gör att personer börjat intressera sig för klimatförändringarna, men även att folk börjat bry sig om gruvbrytningens villkor. Tidigare har ingen brytt sig om hur olika grundämnen framställs. Tack vare Tesla har det blivit högintressant. Tesla bidrar alltså till att sätta ljuset på flera olika miljöproblem som folk tidigare helt struntat i. Heja Tesla!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7061
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Alfa skrev:
Ja visst är det fascinerande. Man får vända det till något positivt: Teslas framgångar gör att personer börjat intressera sig för klimatförändringarna, men även att folk börjat bry sig om gruvbrytningens villkor. Tidigare har ingen brytt sig om hur olika grundämnen framställs. Tack vare Tesla har det blivit högintressant. Tesla bidrar alltså till att sätta ljuset på flera olika miljöproblem som folk tidigare helt struntat i. Heja Tesla!
Jag ser det redan som något positivt, det lustiga är ju att det är genom "motsidans" försök att underminera transformationen av transporter i allmänhet och Tesla i synnerhet som dessa missförhållanden uppmärksammas. Genom detta så hjälper alltså "motsidan" Tesla att uppnå sitt mål "to accelerate the advent of sustainable transport [...]", detta tolkas ju oftast som "bara" en klimatfråga, men hållbarhet innefattar förstås även arbetsvillkor etc.

Det enda smolket i bägaren är som sagt om den negativa press som detta har inneburit gör att fossil-vurmare kan fortsätta elda olja med upplevt gott samvete.

Jag tror ändå att även här gäller att "all publicitet är god publicitet", iaf på längre sikt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Bilexperten Knut Skogstad från Norge varnar för att köpa en fossilbil.
För att snabbt fasa ut fossila bilar så pratas det om en skattehöjning på 5NOK per liter redan 2020.
Den nya fossilbil du köper idag kan du om fem år sitta fast med, en bil du inte har råd att använda och
ingen kommer att köpa - och med ett lån du blir inte av med.
Bilexpert varnar: - Skulle inte rekommendera någon att köpa något annat än elbil nu.

Det blir definitivt svårare och svårare att göra det när vi pratar om ny bil.
I många fall tar du då en betydande risk i förhållande till värdeförlust.
Därför skulle jag initialt inte rekommendera någon att köpa en ny bil med förbränningsmotor nu, säger Skogstad.

Idag har bilar en ganska förutsägbar värdeförlust, där tumregeln säger att halva värdet är borta på fem år.
Men om du tar upp ett billån på en bil för 700.000NOK idag och ingen vill köpa det på fem år kan
du eventuellt sitta fast med en bil du inte har råd att använda och ingen kommer att köpa - och ett lån du blir inte av med.

Om du vill göra det dyrare att använda det du vill att folk ska köpa måste alternativen vara ännu dyrare.
Till exempel har MDG föreslagit en höjd bensinskatt på 5 NOK så tidigt som 2020.
https://www.nettavisen.no/livsstil/bil- ... 80193.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
Bilexperten Knut Skogstad från Norge varnar för att köpa en fossilbil.
För att snabbt fasa ut fossila bilar så pratas det om en skattehöjning på 5NOK per liter redan 2020.
Den nya fossilbil du köper idag kan du om fem år sitta fast med, en bil du inte har råd att använda och
ingen kommer att köpa - och med ett lån du blir inte av med.
Bilexpert varnar: - Skulle inte rekommendera någon att köpa något annat än elbil nu.

Det blir definitivt svårare och svårare att göra det när vi pratar om ny bil.
I många fall tar du då en betydande risk i förhållande till värdeförlust.
Därför skulle jag initialt inte rekommendera någon att köpa en ny bil med förbränningsmotor nu, säger Skogstad.

Idag har bilar en ganska förutsägbar värdeförlust, där tumregeln säger att halva värdet är borta på fem år.
Men om du tar upp ett billån på en bil för 700.000NOK idag och ingen vill köpa det på fem år kan
du eventuellt sitta fast med en bil du inte har råd att använda och ingen kommer att köpa - och ett lån du blir inte av med.

Om du vill göra det dyrare att använda det du vill att folk ska köpa måste alternativen vara ännu dyrare.
Till exempel har MDG föreslagit en höjd bensinskatt på 5 NOK så tidigt som 2020.
https://www.nettavisen.no/livsstil/bil- ... 80193.html
Jo han menar att ingen ska köpa en bil för 700 000NOK privat och det tycker jag med att man inte ska göra
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

fth skrev:
Jerker skrev:
Eftersom efterfrågan på kobolt har ökat kraftigt iom elbilsboomen så riskerar kanske fler barn att drabbas och därför är det ju viktigare att man ser till att brytningen sker på ett etiskt försvarbart och hållbart sätt. Men vad jag förstår innebär den ökade efterfrågan mest att gruvor i länder där man inte använder barnarbetare har blivit lönsamma, så det är inte så stor ökning av barnarbete.
Jag tror att den stora uppmärksamhet som villkoren vid kobolt-brytningen har fått på grund av elbils-boomen kan göra att situationen förbättras.

Innan det blev ett argument mot Tesla så var det inte så många som brydde sig om detta öht, sorgligt men sant...

/fth
Håller med batteribomen kan vara det som räddar barnen i Kongo då det uppmärksammas och gör brytningen mer lönsam.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
Bilexperten Knut Skogstad från Norge varnar för att köpa en fossilbil.
För att snabbt fasa ut fossila bilar så pratas det om en skattehöjning på 5NOK per liter redan 2020.
Den nya fossilbil du köper idag kan du om fem år sitta fast med, en bil du inte har råd att använda och
ingen kommer att köpa - och med ett lån du blir inte av med.
Bilexpert varnar: - Skulle inte rekommendera någon att köpa något annat än elbil nu.

Det blir definitivt svårare och svårare att göra det när vi pratar om ny bil.
I många fall tar du då en betydande risk i förhållande till värdeförlust.
Därför skulle jag initialt inte rekommendera någon att köpa en ny bil med förbränningsmotor nu, säger Skogstad.

Idag har bilar en ganska förutsägbar värdeförlust, där tumregeln säger att halva värdet är borta på fem år.
Men om du tar upp ett billån på en bil för 700.000NOK idag och ingen vill köpa det på fem år kan
du eventuellt sitta fast med en bil du inte har råd att använda och ingen kommer att köpa - och ett lån du blir inte av med.

Om du vill göra det dyrare att använda det du vill att folk ska köpa måste alternativen vara ännu dyrare.
Till exempel har MDG föreslagit en höjd bensinskatt på 5 NOK så tidigt som 2020.
https://www.nettavisen.no/livsstil/bil- ... 80193.html
Jo han menar att ingen ska köpa en bil för 700 000NOK privat och det tycker jag med att man inte ska göra



Det råder en bred enighet bland både politiker och folket att man kan göra något för att bromsa klimatförändringen.
Vilket också visar sig vid bilköp.
Det jag hör från olika förmedlare av tjänstebilar är att det är 60 till 70 procent, av dem som vill ha en tjänstebil, som vill ha en elbil eller laddhybrid, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, till Ekot.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7257513
8 av 10 svenskar anser att de själva kan göra något för att bromsa klimatförändringen
https://www.naturvardsverket.se/Nyheter ... ndringen-/


Nu när fossilbilar snabbt fasas ut, då tycker jag att man ska informera nybilsköpare om att detta sker.
Det är fegt av politiker att inte prata klarspråk.
När jag pratat med politiker, då säger de att dessa förslag ligger på bordet.
Och den skattehöjningen den 1 januari 2020, påverkar lite jämfört med den stora
planen som kommer 2020 från regeringen, på hur Sverige får fossilfria transporter.

Morot för nollutsläppsfordon:
100.000kr i bilbonus vid nyköp
låga bilskatter
speciella filer/vägar endast för nollutsläppsfordon(de ger ju dessutom lägre buller)
högre hastighetsbegränsning för nollutsläppsfordon
lägre tullar/vägslitage avgift
gratis laddning
gratis parkering
parkeringar med bra läge

Malus för fossila fordon:
50.000 till 100.000kr i extra skatt vid inköp
höga bilskatter som som varje år dramatiskt höjs
höjd fossilbränsleskatt
Dyrare och hårdare besiktningskrav av avgasreningen(pratade med en besiktningsman som skäms över att bilar utan fungerande katalysator godkänns vid besiktning)
Vägar/filer/zoner där fossilbilar inte får köra alls
Lägre hastighetsbegränsning för fossilbilar
Högre tullar/vägslitage avgift
Begränsad parkering, på sämre ställen(rökrutor)
Speciell parkeringsskatt för fossila bilar
Krav att Nya fossilbilar ska har NOX-fällor och katalysatorvärmare

75 kronor milen bara i skatt säger Alrik Söderlind på AMS att det kostar att köra en fossilbil.
150.000 i skatt för Volvo V90: "Förbränningsmotorns sista kamp"
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ista-kamp/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
Bilexperten Knut Skogstad från Norge varnar för att köpa en fossilbil.
För att snabbt fasa ut fossila bilar så pratas det om en skattehöjning på 5NOK per liter redan 2020.
Den nya fossilbil du köper idag kan du om fem år sitta fast med, en bil du inte har råd att använda och
ingen kommer att köpa - och med ett lån du blir inte av med.
Bilexpert varnar: - Skulle inte rekommendera någon att köpa något annat än elbil nu.

Det blir definitivt svårare och svårare att göra det när vi pratar om ny bil.
I många fall tar du då en betydande risk i förhållande till värdeförlust.
Därför skulle jag initialt inte rekommendera någon att köpa en ny bil med förbränningsmotor nu, säger Skogstad.

Idag har bilar en ganska förutsägbar värdeförlust, där tumregeln säger att halva värdet är borta på fem år.
Men om du tar upp ett billån på en bil för 700.000NOK idag och ingen vill köpa det på fem år kan
du eventuellt sitta fast med en bil du inte har råd att använda och ingen kommer att köpa - och ett lån du blir inte av med.

Om du vill göra det dyrare att använda det du vill att folk ska köpa måste alternativen vara ännu dyrare.
Till exempel har MDG föreslagit en höjd bensinskatt på 5 NOK så tidigt som 2020.
https://www.nettavisen.no/livsstil/bil- ... 80193.html
Jo han menar att ingen ska köpa en bil för 700 000NOK privat och det tycker jag med att man inte ska göra



Det råder en bred enighet bland både politiker och folket att man kan göra något för att bromsa klimatförändringen.
Vilket också visar sig vid bilköp.
Det jag hör från olika förmedlare av tjänstebilar är att det är 60 till 70 procent, av dem som vill ha en tjänstebil, som vill ha en elbil eller laddhybrid, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, till Ekot.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7257513
8 av 10 svenskar anser att de själva kan göra något för att bromsa klimatförändringen
https://www.naturvardsverket.se/Nyheter ... ndringen-/


Nu när fossilbilar snabbt fasas ut, då tycker jag att man ska informera nybilsköpare om att detta sker.
Det är fegt av politiker att inte prata klarspråk.
När jag pratat med politiker, då säger de att dessa förslag ligger på bordet.
Och den skattehöjningen den 1 januari 2020, påverkar lite jämfört med den stora
planen som kommer 2020 från regeringen, på hur Sverige får fossilfria transporter.

Morot för nollutsläppsfordon:
100.000kr i bilbonus vid nyköp
låga bilskatter
speciella filer/vägar endast för nollutsläppsfordon(de ger ju dessutom lägre buller)
högre hastighetsbegränsning för nollutsläppsfordon
lägre tullar/vägslitage avgift
gratis laddning
gratis parkering
parkeringar med bra läge

Malus för fossila fordon:
50.000 till 100.000kr i extra skatt vid inköp
höga bilskatter som som varje år dramatiskt höjs
höjd fossilbränsleskatt
Dyrare och hårdare besiktningskrav av avgasreningen(pratade med en besiktningsman som skäms över att bilar utan fungerande katalysator godkänns vid besiktning)
Vägar/filer/zoner där fossilbilar inte får köra alls
Lägre hastighetsbegränsning för fossilbilar
Högre tullar/vägslitage avgift
Begränsad parkering, på sämre ställen(rökrutor)
Speciell parkeringsskatt för fossila bilar
Krav att Nya fossilbilar ska har NOX-fällor och katalysatorvärmare

75 kronor milen bara i skatt säger Alrik Söderlind på AMS att det kostar att köra en fossilbil.
150.000 i skatt för Volvo V90: "Förbränningsmotorns sista kamp"
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ista-kamp/
Vad jag pratar om är inte att jag inte tror på elbilarna. Det jag inte tror på är dina överoptimistiska prognoser . Om 5 år har det inte hänt så mycket globalt
Varje dag skriver du om elbilarna som är här bakom hörnet och jag ser inga . Vilka bilar kan man köpa idag och få inom en månad? Du låter ju som de som skriker hela tiden om Tesla-dödare. Har någon sett en Tesla-dödare?
Skriv svar