Här får vi förlita oss på vindkraft. Ger mer vintertid.Teslaspolen skrev:Går samma ekvation ihop i nordisk vinter? Syftar på att solcellerna ger otroligt lite under den mörka årstiden.
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
https://www.svt.se/nyheter/konsument/bi ... a-losts-in
Ännu ett tecken på där Tesla saknar vettig kommunikation?
Ännu ett tecken på där Tesla saknar vettig kommunikation?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Montera solceller går väll lite emot miljötänket då det är för små anläggningar om man ser vad det ger kontra resten, OM anläggningen inte klarar mer än 20 år och det är däremot svårt att veta.Zalman3 skrev:Elon pratar ju om att med solceller och batterier på laddstationen så ska man kunna komma ner till 7c/kWh.Yxel skrev:https://www.dn.se/ekonomi/ladda-bilen-k ... pa-bensin/
Alla fossilare kan andas ut! Det är svindyrt att köra elbil, dubbelt upp!
https://teslaclubsweden.se/kan-tesla-semi-vara-sann/
Och för villaägaren med solceller som är betalda efter 10 år så är elen gratis.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5513
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Artikel i media
Läser testen i automotorsport 30/10 som jämför etron/eqc/modelX på Readly
Egentligen ett kul test, men märkliga felaktigheter i beskrivningen av MX. Bl.a. anges servicekostnaden som högst av de tre trots att service inte behövs. Eller gäller det bara MS ?
Vidare anges driftsäkerheten och kvaliteten som ett skämt, men utan att man ger exempel på det.
Känns inte helt seriöst där.
Å andra sidan ganska positivt i andra avseenden.
Kommentarer ?
Egentligen ett kul test, men märkliga felaktigheter i beskrivningen av MX. Bl.a. anges servicekostnaden som högst av de tre trots att service inte behövs. Eller gäller det bara MS ?
Vidare anges driftsäkerheten och kvaliteten som ett skämt, men utan att man ger exempel på det.
Känns inte helt seriöst där.
Å andra sidan ganska positivt i andra avseenden.
Kommentarer ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Artikel i media
Själva solcellerna verkar vara väldigt långlivade, +35 år är ingen omöjlighet, dock kan invertern behöva bytas efter 20 år.Stevvee skrev:Montera solceller går väll lite emot miljötänket då det är för små anläggningar om man ser vad det ger kontra resten, OM anläggningen inte klarar mer än 20 år och det är däremot svårt att veta.Zalman3 skrev:Elon pratar ju om att med solceller och batterier på laddstationen så ska man kunna komma ner till 7c/kWh.Yxel skrev:https://www.dn.se/ekonomi/ladda-bilen-k ... pa-bensin/
Alla fossilare kan andas ut! Det är svindyrt att köra elbil, dubbelt upp!
https://teslaclubsweden.se/kan-tesla-semi-vara-sann/
Och för villaägaren med solceller som är betalda efter 10 år så är elen gratis.
Nu vill regeringen höja elskatten, då kanske payoff tiden för solceller sänks från 8-10år till 6-7år.
Då kommer i princip alla husägare skaffa solceller.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Du kan inte längre köpa till service för Model S/X eller 3. Det finns en del rekommendationer vad som skall göras efter vissa tider men det är upp till dig om de ska göras, av vem och hur.Gustafsson skrev:Läser testen i automotorsport 30/10 som jämför etron/eqc/modelX på Readly
Egentligen ett kul test, men märkliga felaktigheter i beskrivningen av MX. Bl.a. anges servicekostnaden som högst av de tre trots att service inte behövs. Eller gäller det bara MS ?
Vidare anges driftsäkerheten och kvaliteten som ett skämt, men utan att man ger exempel på det.
Känns inte helt seriöst där.
Å andra sidan ganska positivt i andra avseenden.
Kommentarer ?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
https://omni.se/bmw-tvingas-aterkalla-1 ... e/a/0nz4vg
Visste det. Detta bevisar ju att alla avgasbilar är livsfarliga brandfällor.
... Eller?
Visste det. Detta bevisar ju att alla avgasbilar är livsfarliga brandfällor.
... Eller?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
TIL kobolt används för att minska svavelhalten i bensin och diesel:
Så... när nån klagar på att det är kobolt i batterier kan man berätta för dem att det är betydligt mer i bensin och diesel.
Så... när nån klagar på att det är kobolt i batterier kan man berätta för dem att det är betydligt mer i bensin och diesel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
Jag såg.avsnittet och blev nyfiken på användningen av kobolt i fossila bränslen. Har ni hittat någon bra vetenskaplig källa där man kan fördjupa sig?taliz skrev:TIL kobolt används för att minska svavelhalten i bensin och diesel:
Så... när nån klagar på att det är kobolt i batterier kan man berätta för dem att det är betydligt mer i bensin och diesel.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7061
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Det är nog försvinnande liten andel som används för detta ändamål, prognosen för 2020 anger 10% för ”other” där detta ingår: Batterier är det totalt dominerande användningsområdet, därför är det förstås extremt viktigt att brytningen sker på ett etiskt försvarbart och hållbart sätt.Lucidor skrev:Jag såg.avsnittet och blev nyfiken på användningen av kobolt i fossila bränslen. Har ni hittat någon bra vetenskaplig källa där man kan fördjupa sig?taliz skrev:TIL kobolt används för att minska svavelhalten i bensin och diesel:
Så... när nån klagar på att det är kobolt i batterier kan man berätta för dem att det är betydligt mer i bensin och diesel.
Det finns tydligen en branschorganisation för just detta syfte: https://www.cobaltinstitute.org/
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Artikel i media
Inte första gången Fully charged har fel. Men man kan försvara dem lite för man kan ju säga att kobolt som används för batterier inte är en förbrukningsvara, den går att återanvända. Svårt men det går, medan det inom fossilvärlden är en ren förbrukningsvara.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Och hur var det nu då med kobalt och koltan?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Varför blir det viktigare med brytningen för att det används till batterier?fth skrev:Batterier är det totalt dominerande användningsområdet, därför är det förstås extremt viktigt att brytningen sker på ett etiskt försvarbart och hållbart sätt.
/fth
Re: Artikel i media
De flesta bilder som spridits från barnarbete i Kongo verkar vara från Kobalt insamling. Kobalt är inte ett grundämne som Kobolt utan en mineral som består av flera olika grundämnen tex Neob.Teslaspolen skrev:Och hur var det nu då med kobalt och koltan?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7061
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Nej, det är det förstås inte, liten tankevurpa där, vad jag menade egentligen var att när en företeelse som har hög svansföring i miljöfrågor sätts i samband med barnarbete och vidriga arbetsförhållanden så blir det väldigt enkelt för fossilmaffians PR-maskineri, vilket är olyckligt.LarsL skrev:Varför blir det viktigare med brytningen för att det används till batterier?fth skrev:Batterier är det totalt dominerande användningsområdet, därför är det förstås extremt viktigt att brytningen sker på ett etiskt försvarbart och hållbart sätt.
/fth
Det är förstås alltid lika viktigt att inte stödja miljöförstörande verksamheter, barnarbete, etc., men här blir det på något sätt extra olyckligt eftersom kritiken (till största delen obefogad när det gäller elbilsbatterier) riskerar att försena den helt nödvändiga omställningen, och göra det enkelt för fossil-vurmare att fortsätta bränna olja med upplevt gott samvete.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Artikel i media
Eftersom efterfrågan på kobolt har ökat kraftigt iom elbilsboomen så riskerar kanske fler barn att drabbas och därför är det ju viktigare att man ser till att brytningen sker på ett etiskt försvarbart och hållbart sätt. Men vad jag förstår innebär den ökade efterfrågan mest att gruvor i länder där man inte använder barnarbetare har blivit lönsamma, så det är inte så stor ökning av barnarbete.fth skrev:Nej, det är det förstås inte, liten tankevurpa där, vad jag menade egentligen var att när en företeelse som har hög svansföring i miljöfrågor sätts i samband med barnarbete och vidriga arbetsförhållanden så blir det väldigt enkelt för fossilmaffians PR-maskineri, vilket är olyckligt.LarsL skrev:Varför blir det viktigare med brytningen för att det används till batterier?fth skrev:Batterier är det totalt dominerande användningsområdet, därför är det förstås extremt viktigt att brytningen sker på ett etiskt försvarbart och hållbart sätt.
/fth
Det är förstås alltid lika viktigt att inte stödja miljöförstörande verksamheter, barnarbete, etc., men här blir det på något sätt extra olyckligt eftersom kritiken (till största delen obefogad när det gäller elbilsbatterier) riskerar att försena den helt nödvändiga omställningen, och göra det enkelt för fossil-vurmare att fortsätta bränna olja med upplevt gott samvete.
/fth
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7061
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Jag tror att den stora uppmärksamhet som villkoren vid kobolt-brytningen har fått på grund av elbils-boomen kan göra att situationen förbättras.Jerker skrev:Eftersom efterfrågan på kobolt har ökat kraftigt iom elbilsboomen så riskerar kanske fler barn att drabbas och därför är det ju viktigare att man ser till att brytningen sker på ett etiskt försvarbart och hållbart sätt. Men vad jag förstår innebär den ökade efterfrågan mest att gruvor i länder där man inte använder barnarbetare har blivit lönsamma, så det är inte så stor ökning av barnarbete.
Innan det blev ett argument mot Tesla så var det inte så många som brydde sig om detta öht, sorgligt men sant...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Artikel i media
Att Toyota sålt +12 miljoner hybrider med elmotor och batteri, då bryr sig ingen.fth skrev:Jag tror att den stora uppmärksamhet som villkoren vid kobolt-brytningen har fått på grund av elbils-boomen kan göra att situationen förbättras.Jerker skrev:Eftersom efterfrågan på kobolt har ökat kraftigt iom elbilsboomen så riskerar kanske fler barn att drabbas och därför är det ju viktigare att man ser till att brytningen sker på ett etiskt försvarbart och hållbart sätt. Men vad jag förstår innebär den ökade efterfrågan mest att gruvor i länder där man inte använder barnarbetare har blivit lönsamma, så det är inte så stor ökning av barnarbete.
Innan det blev ett argument mot Tesla så var det inte så många som brydde sig om detta öht, sorgligt men sant...
/fth
Men plockar man bort fossilmotorn, då blir det rubriker!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Ja visst är det fascinerande. Man får vända det till något positivt: Teslas framgångar gör att personer börjat intressera sig för klimatförändringarna, men även att folk börjat bry sig om gruvbrytningens villkor. Tidigare har ingen brytt sig om hur olika grundämnen framställs. Tack vare Tesla har det blivit högintressant. Tesla bidrar alltså till att sätta ljuset på flera olika miljöproblem som folk tidigare helt struntat i. Heja Tesla!Zalman3 skrev:Att Toyota sålt +12 miljoner hybrider med elmotor och batteri, då bryr sig ingen.fth skrev:Jag tror att den stora uppmärksamhet som villkoren vid kobolt-brytningen har fått på grund av elbils-boomen kan göra att situationen förbättras.Jerker skrev:Eftersom efterfrågan på kobolt har ökat kraftigt iom elbilsboomen så riskerar kanske fler barn att drabbas och därför är det ju viktigare att man ser till att brytningen sker på ett etiskt försvarbart och hållbart sätt. Men vad jag förstår innebär den ökade efterfrågan mest att gruvor i länder där man inte använder barnarbetare har blivit lönsamma, så det är inte så stor ökning av barnarbete.
Innan det blev ett argument mot Tesla så var det inte så många som brydde sig om detta öht, sorgligt men sant...
/fth
Men plockar man bort fossilmotorn, då blir det rubriker!
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7061
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Jag ser det redan som något positivt, det lustiga är ju att det är genom "motsidans" försök att underminera transformationen av transporter i allmänhet och Tesla i synnerhet som dessa missförhållanden uppmärksammas. Genom detta så hjälper alltså "motsidan" Tesla att uppnå sitt mål "to accelerate the advent of sustainable transport [...]", detta tolkas ju oftast som "bara" en klimatfråga, men hållbarhet innefattar förstås även arbetsvillkor etc.Alfa skrev:Ja visst är det fascinerande. Man får vända det till något positivt: Teslas framgångar gör att personer börjat intressera sig för klimatförändringarna, men även att folk börjat bry sig om gruvbrytningens villkor. Tidigare har ingen brytt sig om hur olika grundämnen framställs. Tack vare Tesla har det blivit högintressant. Tesla bidrar alltså till att sätta ljuset på flera olika miljöproblem som folk tidigare helt struntat i. Heja Tesla!
Det enda smolket i bägaren är som sagt om den negativa press som detta har inneburit gör att fossil-vurmare kan fortsätta elda olja med upplevt gott samvete.
Jag tror ändå att även här gäller att "all publicitet är god publicitet", iaf på längre sikt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Artikel i media
Bilexperten Knut Skogstad från Norge varnar för att köpa en fossilbil.
För att snabbt fasa ut fossila bilar så pratas det om en skattehöjning på 5NOK per liter redan 2020.
Den nya fossilbil du köper idag kan du om fem år sitta fast med, en bil du inte har råd att använda och
ingen kommer att köpa - och med ett lån du blir inte av med.
För att snabbt fasa ut fossila bilar så pratas det om en skattehöjning på 5NOK per liter redan 2020.
Den nya fossilbil du köper idag kan du om fem år sitta fast med, en bil du inte har råd att använda och
ingen kommer att köpa - och med ett lån du blir inte av med.
https://www.nettavisen.no/livsstil/bil- ... 80193.htmlBilexpert varnar: - Skulle inte rekommendera någon att köpa något annat än elbil nu.
Det blir definitivt svårare och svårare att göra det när vi pratar om ny bil.
I många fall tar du då en betydande risk i förhållande till värdeförlust.
Därför skulle jag initialt inte rekommendera någon att köpa en ny bil med förbränningsmotor nu, säger Skogstad.
Idag har bilar en ganska förutsägbar värdeförlust, där tumregeln säger att halva värdet är borta på fem år.
Men om du tar upp ett billån på en bil för 700.000NOK idag och ingen vill köpa det på fem år kan
du eventuellt sitta fast med en bil du inte har råd att använda och ingen kommer att köpa - och ett lån du blir inte av med.
Om du vill göra det dyrare att använda det du vill att folk ska köpa måste alternativen vara ännu dyrare.
Till exempel har MDG föreslagit en höjd bensinskatt på 5 NOK så tidigt som 2020.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Jo han menar att ingen ska köpa en bil för 700 000NOK privat och det tycker jag med att man inte ska göraZalman3 skrev:Bilexperten Knut Skogstad från Norge varnar för att köpa en fossilbil.
För att snabbt fasa ut fossila bilar så pratas det om en skattehöjning på 5NOK per liter redan 2020.
Den nya fossilbil du köper idag kan du om fem år sitta fast med, en bil du inte har råd att använda och
ingen kommer att köpa - och med ett lån du blir inte av med.
https://www.nettavisen.no/livsstil/bil- ... 80193.htmlBilexpert varnar: - Skulle inte rekommendera någon att köpa något annat än elbil nu.
Det blir definitivt svårare och svårare att göra det när vi pratar om ny bil.
I många fall tar du då en betydande risk i förhållande till värdeförlust.
Därför skulle jag initialt inte rekommendera någon att köpa en ny bil med förbränningsmotor nu, säger Skogstad.
Idag har bilar en ganska förutsägbar värdeförlust, där tumregeln säger att halva värdet är borta på fem år.
Men om du tar upp ett billån på en bil för 700.000NOK idag och ingen vill köpa det på fem år kan
du eventuellt sitta fast med en bil du inte har råd att använda och ingen kommer att köpa - och ett lån du blir inte av med.
Om du vill göra det dyrare att använda det du vill att folk ska köpa måste alternativen vara ännu dyrare.
Till exempel har MDG föreslagit en höjd bensinskatt på 5 NOK så tidigt som 2020.
Re: Artikel i media
Håller med batteribomen kan vara det som räddar barnen i Kongo då det uppmärksammas och gör brytningen mer lönsam.fth skrev:Jag tror att den stora uppmärksamhet som villkoren vid kobolt-brytningen har fått på grund av elbils-boomen kan göra att situationen förbättras.Jerker skrev:Eftersom efterfrågan på kobolt har ökat kraftigt iom elbilsboomen så riskerar kanske fler barn att drabbas och därför är det ju viktigare att man ser till att brytningen sker på ett etiskt försvarbart och hållbart sätt. Men vad jag förstår innebär den ökade efterfrågan mest att gruvor i länder där man inte använder barnarbetare har blivit lönsamma, så det är inte så stor ökning av barnarbete.
Innan det blev ett argument mot Tesla så var det inte så många som brydde sig om detta öht, sorgligt men sant...
/fth
Re: Artikel i media
nek0 skrev:Jo han menar att ingen ska köpa en bil för 700 000NOK privat och det tycker jag med att man inte ska göraZalman3 skrev:Bilexperten Knut Skogstad från Norge varnar för att köpa en fossilbil.
För att snabbt fasa ut fossila bilar så pratas det om en skattehöjning på 5NOK per liter redan 2020.
Den nya fossilbil du köper idag kan du om fem år sitta fast med, en bil du inte har råd att använda och
ingen kommer att köpa - och med ett lån du blir inte av med.
https://www.nettavisen.no/livsstil/bil- ... 80193.htmlBilexpert varnar: - Skulle inte rekommendera någon att köpa något annat än elbil nu.
Det blir definitivt svårare och svårare att göra det när vi pratar om ny bil.
I många fall tar du då en betydande risk i förhållande till värdeförlust.
Därför skulle jag initialt inte rekommendera någon att köpa en ny bil med förbränningsmotor nu, säger Skogstad.
Idag har bilar en ganska förutsägbar värdeförlust, där tumregeln säger att halva värdet är borta på fem år.
Men om du tar upp ett billån på en bil för 700.000NOK idag och ingen vill köpa det på fem år kan
du eventuellt sitta fast med en bil du inte har råd att använda och ingen kommer att köpa - och ett lån du blir inte av med.
Om du vill göra det dyrare att använda det du vill att folk ska köpa måste alternativen vara ännu dyrare.
Till exempel har MDG föreslagit en höjd bensinskatt på 5 NOK så tidigt som 2020.
Det råder en bred enighet bland både politiker och folket att man kan göra något för att bromsa klimatförändringen.
Vilket också visar sig vid bilköp.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7257513Det jag hör från olika förmedlare av tjänstebilar är att det är 60 till 70 procent, av dem som vill ha en tjänstebil, som vill ha en elbil eller laddhybrid, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, till Ekot.
https://www.naturvardsverket.se/Nyheter ... ndringen-/8 av 10 svenskar anser att de själva kan göra något för att bromsa klimatförändringen
Nu när fossilbilar snabbt fasas ut, då tycker jag att man ska informera nybilsköpare om att detta sker.
Det är fegt av politiker att inte prata klarspråk.
När jag pratat med politiker, då säger de att dessa förslag ligger på bordet.
Och den skattehöjningen den 1 januari 2020, påverkar lite jämfört med den stora
planen som kommer 2020 från regeringen, på hur Sverige får fossilfria transporter.
Morot för nollutsläppsfordon:
100.000kr i bilbonus vid nyköp
låga bilskatter
speciella filer/vägar endast för nollutsläppsfordon(de ger ju dessutom lägre buller)
högre hastighetsbegränsning för nollutsläppsfordon
lägre tullar/vägslitage avgift
gratis laddning
gratis parkering
parkeringar med bra läge
Malus för fossila fordon:
50.000 till 100.000kr i extra skatt vid inköp
höga bilskatter som som varje år dramatiskt höjs
höjd fossilbränsleskatt
Dyrare och hårdare besiktningskrav av avgasreningen(pratade med en besiktningsman som skäms över att bilar utan fungerande katalysator godkänns vid besiktning)
Vägar/filer/zoner där fossilbilar inte får köra alls
Lägre hastighetsbegränsning för fossilbilar
Högre tullar/vägslitage avgift
Begränsad parkering, på sämre ställen(rökrutor)
Speciell parkeringsskatt för fossila bilar
Krav att Nya fossilbilar ska har NOX-fällor och katalysatorvärmare
75 kronor milen bara i skatt säger Alrik Söderlind på AMS att det kostar att köra en fossilbil.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ista-kamp/150.000 i skatt för Volvo V90: "Förbränningsmotorns sista kamp"
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Vad jag pratar om är inte att jag inte tror på elbilarna. Det jag inte tror på är dina överoptimistiska prognoser . Om 5 år har det inte hänt så mycket globaltZalman3 skrev:nek0 skrev:Jo han menar att ingen ska köpa en bil för 700 000NOK privat och det tycker jag med att man inte ska göraZalman3 skrev:Bilexperten Knut Skogstad från Norge varnar för att köpa en fossilbil.
För att snabbt fasa ut fossila bilar så pratas det om en skattehöjning på 5NOK per liter redan 2020.
Den nya fossilbil du köper idag kan du om fem år sitta fast med, en bil du inte har råd att använda och
ingen kommer att köpa - och med ett lån du blir inte av med.
https://www.nettavisen.no/livsstil/bil- ... 80193.htmlBilexpert varnar: - Skulle inte rekommendera någon att köpa något annat än elbil nu.
Det blir definitivt svårare och svårare att göra det när vi pratar om ny bil.
I många fall tar du då en betydande risk i förhållande till värdeförlust.
Därför skulle jag initialt inte rekommendera någon att köpa en ny bil med förbränningsmotor nu, säger Skogstad.
Idag har bilar en ganska förutsägbar värdeförlust, där tumregeln säger att halva värdet är borta på fem år.
Men om du tar upp ett billån på en bil för 700.000NOK idag och ingen vill köpa det på fem år kan
du eventuellt sitta fast med en bil du inte har råd att använda och ingen kommer att köpa - och ett lån du blir inte av med.
Om du vill göra det dyrare att använda det du vill att folk ska köpa måste alternativen vara ännu dyrare.
Till exempel har MDG föreslagit en höjd bensinskatt på 5 NOK så tidigt som 2020.
Det råder en bred enighet bland både politiker och folket att man kan göra något för att bromsa klimatförändringen.
Vilket också visar sig vid bilköp.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7257513Det jag hör från olika förmedlare av tjänstebilar är att det är 60 till 70 procent, av dem som vill ha en tjänstebil, som vill ha en elbil eller laddhybrid, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, till Ekot.
https://www.naturvardsverket.se/Nyheter ... ndringen-/8 av 10 svenskar anser att de själva kan göra något för att bromsa klimatförändringen
Nu när fossilbilar snabbt fasas ut, då tycker jag att man ska informera nybilsköpare om att detta sker.
Det är fegt av politiker att inte prata klarspråk.
När jag pratat med politiker, då säger de att dessa förslag ligger på bordet.
Och den skattehöjningen den 1 januari 2020, påverkar lite jämfört med den stora
planen som kommer 2020 från regeringen, på hur Sverige får fossilfria transporter.
Morot för nollutsläppsfordon:
100.000kr i bilbonus vid nyköp
låga bilskatter
speciella filer/vägar endast för nollutsläppsfordon(de ger ju dessutom lägre buller)
högre hastighetsbegränsning för nollutsläppsfordon
lägre tullar/vägslitage avgift
gratis laddning
gratis parkering
parkeringar med bra läge
Malus för fossila fordon:
50.000 till 100.000kr i extra skatt vid inköp
höga bilskatter som som varje år dramatiskt höjs
höjd fossilbränsleskatt
Dyrare och hårdare besiktningskrav av avgasreningen(pratade med en besiktningsman som skäms över att bilar utan fungerande katalysator godkänns vid besiktning)
Vägar/filer/zoner där fossilbilar inte får köra alls
Lägre hastighetsbegränsning för fossilbilar
Högre tullar/vägslitage avgift
Begränsad parkering, på sämre ställen(rökrutor)
Speciell parkeringsskatt för fossila bilar
Krav att Nya fossilbilar ska har NOX-fällor och katalysatorvärmare
75 kronor milen bara i skatt säger Alrik Söderlind på AMS att det kostar att köra en fossilbil.https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ista-kamp/150.000 i skatt för Volvo V90: "Förbränningsmotorns sista kamp"
Varje dag skriver du om elbilarna som är här bakom hörnet och jag ser inga . Vilka bilar kan man köpa idag och få inom en månad? Du låter ju som de som skriker hela tiden om Tesla-dödare. Har någon sett en Tesla-dödare?