Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

joel80 skrev:
Fredrik j skrev:
Media vill ju provocera. Ur en provokation uppstår det livliga diskussioner vilket genererar artiklar i mängder. Media räknar ju med att elbilsentusiaster går bananas över en sån här artikel och elbilsmotståndarna hänger på.
Skulle tro att media t.o.m. skulle kunna betala för en sån här händelse.
"Kunde du inte ladda din elbil?, ring oss och tjäna tipspengar".
Eller så har det hänt i journalistens krets.
SVT har inget egenintresse av "fler klick". Så det är lite märkligt att det kommer sånt här därifrån.
Har SVT inte det? Även det företaget måste väl visa upp att de har många tittare och får många klick för att motivera sin existens.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Jerker skrev:
joel80 skrev:
Fredrik j skrev:
Media vill ju provocera. Ur en provokation uppstår det livliga diskussioner vilket genererar artiklar i mängder. Media räknar ju med att elbilsentusiaster går bananas över en sån här artikel och elbilsmotståndarna hänger på.
Skulle tro att media t.o.m. skulle kunna betala för en sån här händelse.
"Kunde du inte ladda din elbil?, ring oss och tjäna tipspengar".
Eller så har det hänt i journalistens krets.
SVT har inget egenintresse av "fler klick". Så det är lite märkligt att det kommer sånt här därifrån.
Har SVT inte det? Även det företaget måste väl visa upp att de har många tittare och får många klick för att motivera sin existens.
Nej de har inget sånt uppdrag.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

joel80 skrev:
Jerker skrev:
joel80 skrev:
Fredrik j skrev:
Media vill ju provocera. Ur en provokation uppstår det livliga diskussioner vilket genererar artiklar i mängder. Media räknar ju med att elbilsentusiaster går bananas över en sån här artikel och elbilsmotståndarna hänger på.
Skulle tro att media t.o.m. skulle kunna betala för en sån här händelse.
"Kunde du inte ladda din elbil?, ring oss och tjäna tipspengar".
Eller så har det hänt i journalistens krets.
SVT har inget egenintresse av "fler klick". Så det är lite märkligt att det kommer sånt här därifrån.
Har SVT inte det? Även det företaget måste väl visa upp att de har många tittare och får många klick för att motivera sin existens.
Nej de har inget sånt uppdrag.
Nej, det står naturligtvis inte i uppdragsbeskrivningen, men det har säkert stor betydelse i den politiska debatten om public service.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

joel80 skrev:
Jerker skrev:
joel80 skrev:
Fredrik j skrev:
Media vill ju provocera. Ur en provokation uppstår det livliga diskussioner vilket genererar artiklar i mängder. Media räknar ju med att elbilsentusiaster går bananas över en sån här artikel och elbilsmotståndarna hänger på.
Skulle tro att media t.o.m. skulle kunna betala för en sån här händelse.
"Kunde du inte ladda din elbil?, ring oss och tjäna tipspengar".
Eller så har det hänt i journalistens krets.
SVT har inget egenintresse av "fler klick". Så det är lite märkligt att det kommer sånt här därifrån.
Har SVT inte det? Även det företaget måste väl visa upp att de har många tittare och får många klick för att motivera sin existens.
Nej de har inget sånt uppdrag.
Ibland misstänker man ju att det är journalistens eget behov av fler klick.

Vad har du själv för alternativ förklaring?
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Fredrik j skrev:
joel80 skrev:
Jerker skrev:
joel80 skrev:
Fredrik j skrev:
Media vill ju provocera. Ur en provokation uppstår det livliga diskussioner vilket genererar artiklar i mängder. Media räknar ju med att elbilsentusiaster går bananas över en sån här artikel och elbilsmotståndarna hänger på.
Skulle tro att media t.o.m. skulle kunna betala för en sån här händelse.
"Kunde du inte ladda din elbil?, ring oss och tjäna tipspengar".
Eller så har det hänt i journalistens krets.
SVT har inget egenintresse av "fler klick". Så det är lite märkligt att det kommer sånt här därifrån.
Har SVT inte det? Även det företaget måste väl visa upp att de har många tittare och får många klick för att motivera sin existens.
Nej de har inget sånt uppdrag.
Ibland misstänker man ju att det är journalistens eget behov av fler klick.

Vad har du själv för alternativ förklaring?
Har väl ingen solklart förklaring men är nog inne på lite av det du säger, att det är journalistens val/vinkling. Tror det också beror på okunskap. Alltså att journalisten inte heller vet precis som hon som är med i artikeln så det blir platt och lite ensidigt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Artikel i media

Inlägg av d3marcus »

joel80 skrev:
Jerker skrev:
joel80 skrev:
Fredrik j skrev:
Media vill ju provocera. Ur en provokation uppstår det livliga diskussioner vilket genererar artiklar i mängder. Media räknar ju med att elbilsentusiaster går bananas över en sån här artikel och elbilsmotståndarna hänger på.
Skulle tro att media t.o.m. skulle kunna betala för en sån här händelse.
"Kunde du inte ladda din elbil?, ring oss och tjäna tipspengar".
Eller så har det hänt i journalistens krets.
SVT har inget egenintresse av "fler klick". Så det är lite märkligt att det kommer sånt här därifrån.
Har SVT inte det? Även det företaget måste väl visa upp att de har många tittare och får många klick för att motivera sin existens.
Nej de har inget sånt uppdrag.
Varför köper SVT reklam på Facebook isf?
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

d3marcus skrev:
joel80 skrev:
Jerker skrev:
joel80 skrev:
Fredrik j skrev:
Media vill ju provocera. Ur en provokation uppstår det livliga diskussioner vilket genererar artiklar i mängder. Media räknar ju med att elbilsentusiaster går bananas över en sån här artikel och elbilsmotståndarna hänger på.
Skulle tro att media t.o.m. skulle kunna betala för en sån här händelse.
"Kunde du inte ladda din elbil?, ring oss och tjäna tipspengar".
Eller så har det hänt i journalistens krets.
SVT har inget egenintresse av "fler klick". Så det är lite märkligt att det kommer sånt här därifrån.
Har SVT inte det? Även det företaget måste väl visa upp att de har många tittare och får många klick för att motivera sin existens.
Nej de har inget sånt uppdrag.
Varför köper SVT reklam på Facebook isf?
De har i tidigare intervjuer kring det (de har blivit kritiserade för att använda skattepengar till reklam) förklarat sig med "Public service har i uppdrag att rikta sig till landets alla målgrupper med sitt utbud."
Alltså att de för att kunna nå vissa målgrupper behöver vara på de platser där den målgruppen finns, dvs på sociala medier.


Så här skriver de kring budgeten för digital marknadsföring. (Den större delen lägger de på utomhusskärmar, inte sociala media).
”SVT använder extern marknadsföring för att nå grupper som är svåra att nå i våra egna kanaler. SVT är till för alla därför riktar vi primärt våra medieköp mot den yngre delen av publiken.
SVT har en budget för externa medieköp som senaste åren har legat på mellan 7-8 miljoner. Den är mycket liten jämfört med andra medieföretag och i relation till det stora antalet titlar som SVT lanserar. Den mesta av vår marknadsföring sköter vi i egna kanaler. Hur vi fördelar budgeten redovisar vi inte av avtalsskäl, med det sagt så kan jag ändå berätta att den större delen av vår budget har lagts på DOOH (digitala utomhusskärmar) under 2019 och även 2020 och en mindre del av vår budget har vi lagt på medieköp i digitala kanaler.”
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

joel80 skrev:
Fredrik j skrev:
Media vill ju provocera. Ur en provokation uppstår det livliga diskussioner vilket genererar artiklar i mängder. Media räknar ju med att elbilsentusiaster går bananas över en sån här artikel och elbilsmotståndarna hänger på.
Skulle tro att media t.o.m. skulle kunna betala för en sån här händelse.
"Kunde du inte ladda din elbil?, ring oss och tjäna tipspengar".
Eller så har det hänt i journalistens krets.
SVT har inget egenintresse av "fler klick". Så det är lite märkligt att det kommer sånt här därifrån.
Nja, de bryr sig faktiskt om både antalet både läsare och tittare på alla sina digitala plattformar.

De måste slåss om uppmärksamhet med andra media, och även visa att de gör skäl för sina skattepengar genom att visa på en relevant andel publik.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Esterox skrev:
Jag är mest nyfiken över dessa artiklar. Är det personen i artikeln som kontaktar SVT eller söker SVT aktivt upp dessa människor ?

Lite som jag såg på Aftonbladet att prinsen hade photobombat ett kort på ett brudpar, brudparet var fullt medvetna om det och fotografen till och med gjorde det med flit istället för att vänta.

HUR kan sånt här bli en nyhet ? Jag förstår inte.
När min E-tron fick spel och stannade så ringde jag inte nyheterna, jag ringde bärgare. Precis samma sak när min helt nya Ford som gått 50 mil inte startade, bärgare och inte nyheterna.
SVT har aktivt sökt nya elbilsägare.
viewtopic.php?f=41&t=25238&p=529070&hilit=SVT#p529070
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Artikel i media

Inlägg av Esterox »

LarsL skrev:
Esterox skrev:
Jag är mest nyfiken över dessa artiklar. Är det personen i artikeln som kontaktar SVT eller söker SVT aktivt upp dessa människor ?

Lite som jag såg på Aftonbladet att prinsen hade photobombat ett kort på ett brudpar, brudparet var fullt medvetna om det och fotografen till och med gjorde det med flit istället för att vänta.

HUR kan sånt här bli en nyhet ? Jag förstår inte.
När min E-tron fick spel och stannade så ringde jag inte nyheterna, jag ringde bärgare. Precis samma sak när min helt nya Ford som gått 50 mil inte startade, bärgare och inte nyheterna.
SVT har aktivt sökt nya elbilsägare.
viewtopic.php?f=41&t=25238&p=529070&hilit=SVT#p529070
Kommer inte åt sektionen. Är det enbart för tesla-ägare ?
Konstigt att det söker ägare och tar en som hyrt bil.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Det kan bli dyrt att stämma en bilhandlare.

Högsta domstolen avvisade fordringar från bilköpare:
Eirik måste betala över en miljon till sin bilförsäljare
Bilkunden Eirik Skjærseth förlorade i högsta domstolen när han försökte upphäva en svidande dom av hovrätten.

Han dömdes också till att betala bilhandlaren så mycket som 800 000 kronor i rättegångskostnader och ersättning, förutom att han skulle behöva betala sina egna rättegångskostnader.

Den slutliga räkningen var över en miljon kronor.

https://motor.no/a/200860
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Esterox skrev:
Kommer inte åt sektionen. Är det enbart för tesla-ägare ?
Konstigt att det söker ägare och tar en som hyrt bil.
Detta är vad de sökte efter:
Vi funderar på att göra ett konsumentinriktat nyhetsinslag om det stora intresset för elbilar. Har ni någon färskt elbils-ägare som vi skulle kunna intervjua.
Det är inget hyllningsreportage om Tesla dock - mer om hur man som bilägare resonerar kring laddstolpar, kostnader, räckvidd och så vidare.
Max 1 timme från Stockholm.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 jan 2017 14:47

Re: Artikel i media

Inlägg av wilfried »

https://www.sydsvenskan.se/2021-06-13/a ... ar-konkurs
Cirka 500 bensinstationer i Sverige riskerar att gå i konkurs det närmaste året. Särskilt tufft är det för små stationer på landsbygden, som pressas av miljökrav och svävande riktlinjer kring framtidens fordonsbränslen.
– Vi famlar i mörker och är 100 procent bakbundna av politiska beslut som inte tar hänsyn till konsekvenserna för små stationsägare, säger Magnus Westin som driver den kombinerade mack- och närbutiken, Gulf och Handlar'n i Dösjebro.
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

wilfried skrev:
https://www.sydsvenskan.se/2021-06-13/a ... ar-konkurs
Cirka 500 bensinstationer i Sverige riskerar att gå i konkurs det närmaste året. Särskilt tufft är det för små stationer på landsbygden, som pressas av miljökrav och svävande riktlinjer kring framtidens fordonsbränslen.
– Vi famlar i mörker och är 100 procent bakbundna av politiska beslut som inte tar hänsyn till konsekvenserna för små stationsägare, säger Magnus Westin som driver den kombinerade mack- och närbutiken, Gulf och Handlar'n i Dösjebro.
Detta har jag förutspått länge, och tror detta är bara början på bensinmacksdöden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

Kommer garanterat försvinna en hel del, samtidigt så får man tänka på att det är potentiella laddställen.

Är väl runt 800 stationer i Sverige idag, försvinner mer än hälften så påverkar det ju definitivt landsbygden där de fyller ett större behov än bara bränsle.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

De tjänar ju ändå inga pengar på bränslet.
Men något slags stöd för att etablera snabbladdare istället vore kanske lämpligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
Kommer garanterat försvinna en hel del, samtidigt så får man tänka på att det är potentiella laddställen.

Är väl runt 800 stationer i Sverige idag, försvinner mer än hälften så påverkar det ju definitivt landsbygden där de fyller ett större behov än bara bränsle.
Vissa kan konvertera till laddställen, om de ligger strategiskt till i förhållande till där de resande har behov att ladda längs vägen.

Alla kommer nog dock inte kunna det, då de kanske ligger på ställen som inte har många resande som passerar förbi.

De som har tillräckligt stor del av affärsverksamheten som baseras på dagligvaruförsäljning kanske kan konvertera till en reguljär dagligvaruhandel/närbutik, men troligen så kommer inte alla ha tillräckligt stor omsättning och vinstmarginal för att klara den transitionen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Grimlos
elbilist
Inlägg: 97
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Grimlos »

taliz skrev:
De tjänar ju ändå inga pengar på bränslet.
Men något slags stöd för att etablera snabbladdare istället vore kanske lämpligt.
Däremot tjänar de pengar på att sälja andra saker, precis som vilken renodlad mack som helst... Samt att det är ju en service i sig att de finns vilket är ett mervärde.

Men Lifvs koncept i kombination med laddare kommer erbjuda lika bra service för glesbygden om än lite mindre arbetstillfällen lokalt - dock service på fler platser.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

Grimlos skrev:
taliz skrev:
De tjänar ju ändå inga pengar på bränslet.
Men något slags stöd för att etablera snabbladdare istället vore kanske lämpligt.
Däremot tjänar de pengar på att sälja andra saker, precis som vilken renodlad mack som helst... Samt att det är ju en service i sig att de finns vilket är ett mervärde.

Men Lifvs koncept i kombination med laddare kommer erbjuda lika bra service för glesbygden om än lite mindre arbetstillfällen lokalt - dock service på fler platser.
Ja det är det jag menar, det är ju kringförsäljningen de tjänar på.
Problemet för macken med elbilar är ju att de som bor i trakten kommer "tanka hemma" i framtiden. Dvs de har ingen anledning att svänga förbi macken, förutom för att handla... men då kan de likväl besöka en större butik(om det finns en i närheten som är öppen..).
Därför är nog framtiden snabbladdare och self service kiosker för landsbygden.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Problemet för macken med elbilar är ju att de som bor i trakten kommer "tanka hemma" i framtiden. Dvs de har ingen anledning att använda förbi macken, förutom för att handla... men då kan de likväl besöka en större butik(om det finns en i närheten som är öppen..).
Därför är nog framtiden snabbladdare och self service kiosker för landsbygden.
Exakt. Du träffar väldigt rätt i att beskriva kärnan i varför det kommer ske en död/nedläggning för en hel del mackar i framtiden som har fel läge och marknadsunderlag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
taliz skrev:
Problemet för macken med elbilar är ju att de som bor i trakten kommer "tanka hemma" i framtiden. Dvs de har ingen anledning att använda förbi macken, förutom för att handla... men då kan de likväl besöka en större butik(om det finns en i närheten som är öppen..).
Därför är nog framtiden snabbladdare och self service kiosker för landsbygden.
Exakt. Du träffar väldigt rätt i att beskriva kärnan i varför det kommer ske en död/nedläggning för en hel del mackar i framtiden som har fel läge och marknadsunderlag.
Dom mackarna hade ju inte ens överlevt om bensinförsäljningen ökade. Det handlar bara om lättillgänglig varuhandel idag. Tankar gör ju dom flesta på automatstation.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
Problemet för macken med elbilar är ju att de som bor i trakten kommer "tanka hemma" i framtiden. Dvs de har ingen anledning att använda förbi macken, förutom för att handla... men då kan de likväl besöka en större butik(om det finns en i närheten som är öppen..).
Därför är nog framtiden snabbladdare och self service kiosker för landsbygden.
Exakt. Du träffar väldigt rätt i att beskriva kärnan i varför det kommer ske en död/nedläggning för en hel del mackar i framtiden som har fel läge och marknadsunderlag.
Dom mackarna hade ju inte ens överlevt om bensinförsäljningen ökade. Det handlar bara om lättillgänglig varuhandel idag. Tankar gör ju dom flesta på automatstation.
Det är inte sällan så att det är antingen eller. Det finns en bemannad mack, eller så finns det en automatstation. Inte både och.
Främst i/kring städer man kan välja.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Dom bemannade mackarna i mindre samhällen har haft det lika tufft som livsmedelshandlare eller butiker generellt. Förr kunde det ju finnas flera konkurrenter på varje ort. Numera har ju ofta allt, livsmedel, kiosk, postkontor, bensinmack fått slås ihop till en verksamhet.
Med rätt läge klarar dom sig utan bensinförsäljning. Med fel läge hjälper det inte med fördubblad bensinförsäljning.
Precis som med närbutiken så saknar man den inte förens den är borta. Då är det för sent att stödja den genom att handla där och man får längre när man vill kompletteringshandla.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Det är väl ingen direkt överraskning för dom flesta här på TCS, men nu börjar tydligen läckor bekräfta att det i princip var Volvo som dikterade villkoren för bonus/malus så att det skulle passa deras produktion.

https://www.dagensps.se/foretagare/volv ... rKhl6Xp44I

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Det är väl ingen direkt överraskning för dom flesta här på TCS, men nu börjar tydligen läckor bekräfta att det i princip var Volvo som dikterade villkoren för bonus/malus så att det skulle passa deras produktion.

https://www.dagensps.se/foretagare/volv ... rKhl6Xp44I

/fth
När det finns ömsesidiga intressen blir det ju inte så svåra förhandlingar.

Samma med etanolsatsningen när det begav sig. Det spelade ju Saab rakt i händerna. Ingen slump.
Skriv svar