Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

nek0 skrev:
https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... rackvidden
"– Självklart behöver vi fortfarande förbättra elbilsräckvidden. Man ska kunna köra åtta timmar, sedan stanna och ladda bilen medan man laddar kroppen"
Att någon som hrr Samuelsson säger nåt sånt, han underkänner ju dagens körtidsregler för tung trafik, bevisar bara att han inte tror på elbilar på riktigt, behöva ta till ett sånt krystat argument
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Artikel i media

Inlägg av Viper »

Teslaspolen skrev:
Viper skrev:
Så framtiden är vätgas? Wtf ...

EU-kommissionen satsar 430 miljarder euro på vätgas:
http://www.vatgas.se/2020/07/08/eu-komm ... pa-vatgas/
Vätgas är en viktig del i omställningen. Det kan användas för exempelvis energilager där volym inte är så viktigt, likväl som för att få en stålproduktion fri från kolet.
Absolut. Jag tar tillbaka ... för industri o energilager är det så klart helt ok. Jag kanske läste lite för snabbt ... :oops:
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Surfaren skrev:
nek0 skrev:
https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... rackvidden
"– Självklart behöver vi fortfarande förbättra elbilsräckvidden. Man ska kunna köra åtta timmar, sedan stanna och ladda bilen medan man laddar kroppen"
Undrar hur man mår i kroppen efter 8 timmar i sträck utan att kliva ur. Kommer man ens ut sen? :)
Men i övrigt är jag glad att Samuelsson har kommit till insikt sedan sina uttalanden för några år sen. Och om bilen klarar 8 timmar (i 80-100?) så att jag kan stanna där jag vill längs vägen så okej då.
Hur man mår efter 8 timmar bakom ratten vet jag inte,har aldrig testat
Däremot har jag inget emot om bilen klarar en sån resa, typ om det är flera som kan köra eller att man som du säger kan välja var man ska stanna och ladda
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

När vi körde till Levi i vintras, takbox, motvind, 1 dm blötsnö på vägen så hade vi ca 25 mils räckvidd. Så ja, mer räckvidd skulle jag gärna ha.

Men ok, hade 100+ kW laddare funnits på vägen dit hade det varit ett icke problem. Och det är nog inte så vanligt med 100 mils körningar under liknande förhållanden.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Artikel i media

Inlägg av Jordad »

nek0 skrev:
Surfaren skrev:
nek0 skrev:
https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... rackvidden
"– Självklart behöver vi fortfarande förbättra elbilsräckvidden. Man ska kunna köra åtta timmar, sedan stanna och ladda bilen medan man laddar kroppen"
Undrar hur man mår i kroppen efter 8 timmar i sträck utan att kliva ur. Kommer man ens ut sen? :)
Men i övrigt är jag glad att Samuelsson har kommit till insikt sedan sina uttalanden för några år sen. Och om bilen klarar 8 timmar (i 80-100?) så att jag kan stanna där jag vill längs vägen så okej då.
Hur man mår efter 8 timmar bakom ratten vet jag inte,har aldrig testat
Däremot har jag inget emot om bilen klarar en sån resa, typ om det är flera som kan köra eller att man som du säger kan välja var man ska stanna och ladda
Nya MS LR Plus klarar säkert 60 mil motorväg om man kör lite snålt. Skulle Tesla sätta i ett 120kwh batteri och optimera lite till så är inte 80 mil omöjligt. Vi är snart där.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

Man kan undra om LR Plus skall komma hit nån gång.
Egentligen är det väl bara fälgarna som skiljer? Men ändå.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Laban skrev:
När vi körde till Levi i vintras, takbox, motvind, 1 dm blötsnö på vägen så hade vi ca 25 mils räckvidd. Så ja, mer räckvidd skulle jag gärna ha.

Men ok, hade 100+ kW laddare funnits på vägen dit hade det varit ett icke problem. Och det är nog inte så vanligt med 100 mils körningar under liknande förhållanden.
Längre räckvidd har om inget annat den fördelen att man kan klara sig längre på enbart hemmaladdning. Om jag ska resa 60 mil med min bil så går det såklart jättebra med ett laddstopp efter halva sträckan, men jag måste ladda hos rånarföretag som Ionity, och då får jag betala i värsta fall över 600 spänn för de 30 milen jag har kvar att köra. Hade bilen haft en räckvidd på 60 mil så hade jag klarat mig med strömmen hemifrån som kostar obefintliga pengar. Gör man sådana resor ofta så kan det bli rätt stora summor. För mig personligen är detta irrelevant eftersom jag sällan kör så långa sträckor, men man inser att lång räckvidd innbär mer än bara en positiv inverkan på restiden och den upplevda "krångligheten" med elbil, det ligger också en stor ökonomisk fördel i att slippa snabbladda. Och för batteriet är det också skonsammare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

nek0 skrev:
Hur man mår efter 8 timmar bakom ratten vet jag inte,har aldrig testat
När jag körde min resa ToR Ystad-Haparanda (se annan tråd!) så satsade jag först på att hoppa över en del SuC så att vissa sträckor tog c:a 2½ timme att köra. Det blev lite i längsta laget när de staplades på varandra så jag gick över till att stanna vid varje SuC och fick lite tätare stopp. Det behövde min kropp och knopp. 1-1½ timmes körning och sen ett litet stopp mår jag bäst av. Har inget som helst behov av att kunna sitta och köra oavbrutet timme efter timme.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

Körde 118 mil idag (Göteborg - Fulda), tog ganska exakt 12h + två stop på 5min för tankning och 80-talsgympa vid pumpen.

Räknar med cirka 13h imorgon (Fortsätter till Split). En resa som hade tagit två nätter istället för en om jag inte hade kunnat köra i sträck, så visst är räckvidd grymt (även om jag bara behöver det en gång per år)
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

dd88 skrev:
Körde 118 mil idag (Göteborg - Fulda), tog ganska exakt 12h + två stop på 5min för tankning och 80-talsgympa vid pumpen.

Räknar med cirka 13h imorgon (Fortsätter till Split). En resa som hade tagit två nätter istället för en om jag inte hade kunnat köra i sträck, så visst är räckvidd grymt (även om jag bara behöver det en gång per år)
Jag brukar köra Huskvarna-Langweid am Lech ca 130mil på 18-19 timmar. Mår bra av att stanna efter ca 2 timmar bakom ratten. Brukar tanka runt Kassel. Vill också ha bra räckvidd men inte för att inte behöva stanna utan för att kunna ladda där jag vill. Inget kul om man planerar stanna om 2 mil och det blir stopp i trafiken och omväg på några mil. Ni kan säga vad ni vill men jag vill ha 10 mil kvar i tanken/batteriet när jag går och fyller på tanken/batteriet
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

dd88 skrev:
Körde 118 mil idag (Göteborg - Fulda), tog ganska exakt 12h + två stop på 5min för tankning och 80-talsgympa vid pumpen.

Räknar med cirka 13h imorgon (Fortsätter till Split). En resa som hade tagit två nätter istället för en om jag inte hade kunnat köra i sträck, så visst är räckvidd grymt (även om jag bara behöver det en gång per år)
Trevlig resa och kör försiktigt.
Idag var väntetiden vid gränsen Slovenien-Croatien ca 3,5 timmar
Bregana live: https://www2.hak.hr/rmt/?l=3
Macelj live : https://www2.hak.hr/rmt/?l=16
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Körde 118 mil idag (Göteborg - Fulda), tog ganska exakt 12h + två stop på 5min för tankning och 80-talsgympa vid pumpen.

Räknar med cirka 13h imorgon (Fortsätter till Split). En resa som hade tagit två nätter istället för en om jag inte hade kunnat köra i sträck, så visst är räckvidd grymt (även om jag bara behöver det en gång per år)
Med en Tesla hade det tagit 14-15 timmar. Visst är det lite längre men du har ju knappast nån tid att passa. I gengäld får du längre pauser under körningen och man håller sig fräschare i längden. Körde själv över 100 mil på en dag runt 5 ggr förra sommaren. Ska väl inte säga att jag alltid älskade laddpauserna men oftast såg jag fram mot dem. Just det där att man inte kan stressa under pausen är avkopplande.

Vi har vänner med tre barn. De orkar inte köra sin fossilbil från Uppsala till Ystad på en dag utan tar en övernattning i Jönköping. Så kan det också vara.
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
dd88 skrev:
Körde 118 mil idag (Göteborg - Fulda), tog ganska exakt 12h + två stop på 5min för tankning och 80-talsgympa vid pumpen.

Räknar med cirka 13h imorgon (Fortsätter till Split). En resa som hade tagit två nätter istället för en om jag inte hade kunnat köra i sträck, så visst är räckvidd grymt (även om jag bara behöver det en gång per år)
Med en Tesla hade det tagit 14-15 timmar. Visst är det lite längre men du har ju knappast nån tid att passa. I gengäld får du längre pauser under körningen och man håller sig fräschare i längden. Körde själv över 100 mil på en dag runt 5 ggr förra sommaren. Ska väl inte säga att jag alltid älskade laddpauserna men oftast såg jag fram mot dem. Just det där att man inte kan stressa under pausen är avkopplande.

Vi har vänner med tre barn. De orkar inte köra sin fossilbil från Uppsala till Ystad på en dag utan tar en övernattning i Jönköping. Så kan det också vara.
När vi åker långt brukar vi bytas av. Åker upp och jagar i Norrland på hösten. Dit åker vi 120mil i en etapp. Tre förare som kör i 2timmar var.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
dd88 skrev:
Körde 118 mil idag (Göteborg - Fulda), tog ganska exakt 12h + två stop på 5min för tankning och 80-talsgympa vid pumpen.

Räknar med cirka 13h imorgon (Fortsätter till Split). En resa som hade tagit två nätter istället för en om jag inte hade kunnat köra i sträck, så visst är räckvidd grymt (även om jag bara behöver det en gång per år)
Med en Tesla hade det tagit 14-15 timmar. Visst är det lite längre men du har ju knappast nån tid att passa. I gengäld får du längre pauser under körningen och man håller sig fräschare i längden. Körde själv över 100 mil på en dag runt 5 ggr förra sommaren. Ska väl inte säga att jag alltid älskade laddpauserna men oftast såg jag fram mot dem. Just det där att man inte kan stressa under pausen är avkopplande.

Vi har vänner med tre barn. De orkar inte köra sin fossilbil från Uppsala till Ystad på en dag utan tar en övernattning i Jönköping. Så kan det också vara.
När vi åker långt brukar vi bytas av. Åker upp och jagar i Norrland på hösten. Dit åker vi 120mil i en etapp. Tre förare som kör i 2timmar var.

Jag antecknar. Eller menar du att det är omöjligt att göra i en Tesla/elbil?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

Verdi skrev:
dd88 skrev:
Körde 118 mil idag (Göteborg - Fulda), tog ganska exakt 12h + två stop på 5min för tankning och 80-talsgympa vid pumpen.

Räknar med cirka 13h imorgon (Fortsätter till Split). En resa som hade tagit två nätter istället för en om jag inte hade kunnat köra i sträck, så visst är räckvidd grymt (även om jag bara behöver det en gång per år)
Med en Tesla hade det tagit 14-15 timmar. Visst är det lite längre men du har ju knappast nån tid att passa. I gengäld får du längre pauser under körningen och man håller sig fräschare i längden. Körde själv över 100 mil på en dag runt 5 ggr förra sommaren. Ska väl inte säga att jag alltid älskade laddpauserna men oftast såg jag fram mot dem. Just det där att man inte kan stressa under pausen är avkopplande.

Vi har vänner med tre barn. De orkar inte köra sin fossilbil från Uppsala till Ystad på en dag utan tar en övernattning i Jönköping. Så kan det också vara.
Ska ta emot ett kök så vi har en rätt tight deadline, blir det för lång kö in i Kroatien så får vi problem men har ett par timmars marginal.

Personligen så stannar jag gärna så lite som möjligt, sjukt mycket folk på mackarna. Har med kyl i bilen och vi turas om att äta/köra. Tänkte grilla till middag när vi kommer ner till bergen men annars så isolerar vi oss i bilen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
dd88 skrev:
Körde 118 mil idag (Göteborg - Fulda), tog ganska exakt 12h + två stop på 5min för tankning och 80-talsgympa vid pumpen.

Räknar med cirka 13h imorgon (Fortsätter till Split). En resa som hade tagit två nätter istället för en om jag inte hade kunnat köra i sträck, så visst är räckvidd grymt (även om jag bara behöver det en gång per år)
Med en Tesla hade det tagit 14-15 timmar. Visst är det lite längre men du har ju knappast nån tid att passa. I gengäld får du längre pauser under körningen och man håller sig fräschare i längden. Körde själv över 100 mil på en dag runt 5 ggr förra sommaren. Ska väl inte säga att jag alltid älskade laddpauserna men oftast såg jag fram mot dem. Just det där att man inte kan stressa under pausen är avkopplande.

Vi har vänner med tre barn. De orkar inte köra sin fossilbil från Uppsala till Ystad på en dag utan tar en övernattning i Jönköping. Så kan det också vara.
När vi åker långt brukar vi bytas av. Åker upp och jagar i Norrland på hösten. Dit åker vi 120mil i en etapp. Tre förare som kör i 2timmar var.

Jag antecknar. Eller menar du att det är omöjligt att göra i en Tesla/elbil?
Det hoppas jag verkligen inte. Ville bara beskriva att det inte alls är konstigt/ovanligt att en bil kan rulla stort sätt oavbrutet på långresa. Ofta beskrivs önskemålet som inte genuint utan bara ett sätt att kritisera elbilen.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Artikel i media

Inlägg av PoloPrinsen »

Klart det vore önskvärt om elbilar kunde ersätta fossilbilar rakt av, utan det minsta negativa följder. Men så är det inte nu idag, tyvärr!

Det saknas billiga alternativ i i princip alla fordonsklasser.
Det saknas användbara alternativ på långresor med kort tid till själva resan. Undantag nu är de dyra teslorna som har lång räckvidd och OM man kan hålla sig inom det egna Teslanätverket.

Men för mångas jobb/ICA/hobby mm körningar så finns det idag flera utmärķta elbilar att välja på. Dock inte om man snabbt skall ta sig någonstans 2000 km bort, typ.

Skulle tesla ha haft pengar över OCH även haft batterikapacitet över så skulle man ha kunnat bygga ut batteriswitchsystemet som man hade på ett enda ställe om jag mins rätt. OM man kunnat hålla sig till ytterst få olika batterimoduler så kanske det hade kunnat varit en lösning på att kunna låta folk sträckköra långa sträckor med tidsmässigt liten tidsförlust.

Löser man sträckkörningsproblemen/hindren för lastbilar så visar man att fossildrift inte är nått att satsa på vid nyköp för åkerierna. Om man nu inte prisar ut sig såklarkt.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Artikel i media

Inlägg av Jordad »

Jag förstår verkligen inte varför den här diskussionen om att inte elbilar har nödvändig räckvidd måste ältas om och om igen med samma argument. Vi har nog alla hört dem tillräckligt många gånger vid det här laget.

Vi vet ju fakta. Långsamt kommer räckvidden för elbilar öka samtidigt som de sjunker i pris. När räckvidden är bra nog är högst subjektivt från person till person och det finns mängder med anekdoter som kan användas för att påvisa antingen det ena eller det andra.

I dagsläget är alla elbilar mer eller mindre långsammare än fossilbilar på längre resor men för många elbilsägare finns det andra fördelar som uppväger den tidsförlusten. Har man inte ägt elbil kan det vara svårt att förstå de fördelarna vilket gör att man kanske drar ut på beslutet att skaffa elbil onödigt länge. Det bästa är att försöka se helheten och inte hänga upp sig på en enda sak.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Nu fick jag åter igen städa bort flera sidor pajkastning och personpåhopp.

SKÄRPNING alla inblandade!

Övriga: anmäl sånt här gärna redan tidigare så slipper man skära med slaktkniv sida efter sida.

/Moderatorn
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Tesla the movie.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Artikel i media

Inlägg av Bod »

TiborBlomhall skrev:
Nu fick jag åter igen städa bort flera sidor pajkastning och personpåhopp.

SKÄRPNING alla inblandade!

Övriga: anmäl sånt här gärna redan tidigare så slipper man skära med slaktkniv sida efter sida.

/Moderatorn
Tack Tibor!
Hade tänkt att skapa en ”Artikel i Media 2”. Men ditt initiativ är bättre.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Tror ni på ni på batterier med 2600W per kg?

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Teslas börsrörelse i går ses som signal om sektorrotation
Tesla har nu på kort tid gått och blivit ett av USA:s tio största bolag sett till börsvärdet och i konkurrensen bland fordonstillverkare är bolaget nu ohotad etta.

Elbilstillverkaren Teslas aktie stod för en uppmärksammad intradagsrörelse på måndagen.
Spekulationerna gick varma om vad som pågår i en av världsbörsernas mest omdiskuterade aktier,
och vad rörelsen indikerar för framtiden.
https://www.di.se/live/teslas-borsrorel ... rrotation/


Vad står det mera i denna artikel?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Artikel i media

Inlägg av frippe »

Zalman3 skrev:
Teslas börsrörelse i går ses som signal om sektorrotation
Tesla har nu på kort tid gått och blivit ett av USA:s tio största bolag sett till börsvärdet och i konkurrensen bland fordonstillverkare är bolaget nu ohotad etta.

Elbilstillverkaren Teslas aktie stod för en uppmärksammad intradagsrörelse på måndagen.
Spekulationerna gick varma om vad som pågår i en av världsbörsernas mest omdiskuterade aktier,
och vad rörelsen indikerar för framtiden.
https://www.di.se/live/teslas-borsrorel ... rrotation/


Vad står det mera i denna artikel?
Typ att det troligen kommer roteras över från tillväxtaktier till värdeaktier och att det troligen är dags för vinsthemtagning.

Samt att den höga uppmärksamheten på aktien skapat en självuppfyllande profetia, positiva analytiker kommentarer och förväntningar om något speciellt på batteridagen.

Så, min kommentar att det inte stod speciellt nytt.....
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

"We've also had a few instances where the automatic emergency braking system activating randomly. An alarm sounds loudly in the cabin as the head-up display shows a blinking red graph of a car crashing. This has happened with and without other cars around. The system cuts power and applies the brakes for a split second, then it shuts off and everything returns to normal. "

Min gamla V60 hade detta problem ibland. Gäller tydligen nya Volvo också.

https://www.motortrend.com/cars/volvo/s ... -update-6/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar