Jag tror inte heller att antalet människor som blivit innebrända i en ICE-bil som fattat eld är stor, men risken att en människa ska komma till skada vid en brand som uppstår i laddutrustning torde vara extremt liten.Fredrik j skrev:Jag har uppfattat debatten om brand och elbilar som att det är en större risk att det går knas i samband med laddning och står då bilen i ett garaget kan det ju bli problematiskt. En bensinbil som fattar eld längs vägen blir ju på sin höjd en trafikstockning. Att man inte skulle hinna ut kan säkert förekomma men skulle tro att antalet innebrända människor i bilar som inte varit med om olycka först är försvinnande liten. Förmodligen så liten att den är mindre än adelen elbilar som fattar eld. Men som sagt tror jag oftare att det är laddutrustningen som är den svaga punkten, inte själva bilen. Kanske kommer risken att öka när man laddboxar blir äldre?Niklas Z skrev:Rimligtvis bör brandrisken hos ICE-bilar vara störst när de körs och motorerna är varma, men det är ju en extra risk om så är fallet. Om bilen ändå brinner är det ju bättre att det sker när ingen människa är i den.
Tror det skulle behöva lite saklig statistik men den kommer ju omedelbart drunkna i pajkastningen där det går ut på att själv köra en bil som brinner minst.
Jag kan mycket väl tänka mig att elbilsbrand vid laddning är en av de vanligaste situationerna då (de trots allt sällsynta) elbilsbränder uppstår.